Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Elektryk pomogę ...


Recommended Posts

Przymierzam się do wymiany instalacji ...

 

1) Jak można rozplanować takie obwody w mieszkaniu?

2) Czy dobrze będzie, jak pralka, zmywarka i kuchenka będą miały zupełnie oddzielne obwody?

3) Jakie przewody i rodzaje puszek mam zakupić?

4) Jak duża powinna być ta obudowa na bezpieczniki z różnicówką?

5) Na jakiej głębokości w tynku powinny być przewody?

6) Jak można sprawdzić, gdzie teraz znajdują się przewody w ścianach? Jakbym np. chciała wbić kołek i powiesić obraz...

7) Ile orientacyjnie może kosztować wykonanie tego rodzaju pracy? Mieszkanie jest pod Lublinem, a gniazdka później będzie mi montował już kuzyn i oświetlenie też.

8 ) Czy elektryk, który mi będzie wykonywał te prace wyda mi później jakiś dokument na temat sprawności instalacji?

 

...

 

1/ Projekt instalacji elektrycznej rysuje się albo na planie budynku, albo na schematach jednokreskowych; na kartce lub w programie.

2/ Jak najbardziej jest to nawet wymagane. Oczywiście nie mówimy tu o dodatkowych różnicówkach tylko wyłącznikach.

3/ Dla instalacji podtynkowej: przewody YDYpżo 3x1,5. Możesz dać 3x2,5 jak chcesz zaszaleć. O szczegóły pytaj elektryka

4/ Policzmy dla sieci 3-fazowej:

oświetlenie 1p

oświetlenie i gniazdka zew. 1p

gniazdka ogólne 2p

zmywarka 1p

pralka 1p

kuchenka 1p (dla płyty indukcyjnej 3p)

różnicówka 4p

wyłącznik gł – 3p

rezerwa – 3p

W sumie 18 pól. Ja bym dał 2x12. Jak masz 1 faze to bedzie mniej ale i tak daj rozdzielnie z 24 polami

5/ Przewody muszą być przykryte warstwą tynku minimum 5mm.

6/

7/

8/ Elektryk może a nawet powinien zrobić pomiary instalacji, o ile ma sprzęt i kwalifikacje, ale nie jest to wymagane w Twojej sytuacji.

Edytowane przez mt-instalacje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 181
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jak to jest małe mieszkanie, to stawiam, że masz tam jedną fazę. Więc tych pól będzie trochę mniej.

Jak masz miejsce na taką rozdzielnię, o jakiej pisze kolega, to ją rób, będzie wygodnie (dla elektryka). Jak ciasno, to pozwól wykonawcy by jakąś zaproponował dopasowaną do warunków miejscowych,

 

Ja bym dzielił obwody:

1. kuchenka

2. zmywarka

3. pozostałe w kuchni

4. pralka

5. pozostałe w łazience

6. gniazda pokój, przedpokój

7. oświetlenie

To wszystko na dwóch różnicówkach, jeśli Twój układ sieci ich wymaga (elektryk będzie wiedział).

Gniazdo na balkonie - często będziesz używać? Zrób na obwodzie gniazd pokojowych, tylko przy drzwiach balkonowych każ zainstalować włącznik do niego, takie włączniki o obciążalności 16A niekoniecznie są estetyczne, więc sugeruję poszukać miejsca niewidocznego (za zasłoną, firanką).

 

A jakbym robił dla siebie, to 4 i 5 bym połączył a na kuchnię też dał dwa (mam gaz).

 

Pamiętaj, że elektryk ma Ci dokładnie opisać całą rozdzielnię, pewnie do tej pory w mieszkaniu były ze trzy bezpieczniki (i to starego typu), teraz będziesz miała tak z 8-10, w tym różnicówki i nadprądówki na tych samych obwodach.

 

W łazience przestrzegaj wymaganych odległości osprzętu od wanny, umywalki. O ile jest to w Twoim mieszkaniu wykonalne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mt-instalacje i m.k.k dziękuję Wam za wyjaśnienia.

 

To mieszkanie to zwykła kawalerka, ma 40m2. Łazienka jest spora, więc na pewno nie będzie blisko wanny czy umywalki. Z gniazdka na balkonie nie będę raczej często korzystała, ale wiadomo, że lepiej aby było niż później ciągnąć przedłużacze, Z tego co czytałam to na balkon i do łazienki stosuje się inne obudowy gniazdek, żeby zabezpieczać przed wilgocią i ewentualnie właśnie wodą.

 

Co do ceny to proszę chociaż o nakierowanie, czy - zakładając, że będzie to wiązało się z kuciem w ścianach, demontażem wcześniejszych przewodów, przenoszeniem tych kilku gniazdek - to koszt będzie większy niż 3 tysiące. A może mam się nastawić na dwa razy więcej?

 

A jeszcze dodam, że w obecnym mieszkaniu są tylko 3 takie starego typu bezpieczniki, chyba mają więcej lat niż ja. :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o urządzenia oświetleniowe to faktycznie nie ma takiego nakazu.

Dotyczy on tylko gniazdek wtykowych, ktre muszą być zabezpieczone przez różnicówkę, lub przez separację indywidualną.

Co to za termin "separacja indywidualna" ? w instalacji elektrycznej - możesz to bardziej przybliżyć ?

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o urządzenia oświetleniowe to faktycznie nie ma takiego nakazu.

Dotyczy on tylko gniazdek wtykowych, ktre muszą być zabezpieczone przez różnicówkę, lub przez separację indywidualną.

 

Więc skoro nie ma to po co o nakazach pisać???

Gniazda wtykowe muszą być wszystkie chronione wyłącznikiem RCD i tu żadnej w zasadzie alternatywy nie ma, ale jeśli ktoś chce to może i separację stosować.

Tylko po co???

 

A oświetlenie w łazienkach???

 

Też chciałbym wiedzieć czym jest "indywidualna separacja"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc skoro nie ma to po co o nakazach pisać???

Gniazda wtykowe muszą być wszystkie chronione wyłącznikiem RCD i tu żadnej w zasadzie alternatywy nie ma, ale jeśli ktoś chce to może i separację stosować.

Tylko po co???

Norma IEC 60364-7-701:2006 mowi że wszystkie gniazdka należy zabezpieczyć różnicówką z wyjątkiem tych objętych separacją pojedyńczego odbiornika.

Możesz też zastosować ELV.

Alternatywa zawsze się jakaś znajdzie :)

 

Też chciałbym wiedzieć czym jest "indywidualna separacja"?

Skrót myślowy od: zasilania indywidualnego z transformatora separacyjnego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poradziłby ktoś, czy dobrze, czy źle rozumuję z moją aktualną instalacją elektryczną?

 

W mieszkaniu miałem jedną puszkę siłową, trójfazową. Do tego w skrzynce z bezpiecznikami najprawdopodobniej wyłącznik nadprądowy S303.

 

Gniazdo musiało być przeniesione, oraz planowo do niego podłączona płyta 230V, 1 fazowa, i piekarnik, 230V, 1 fazowy.

 

Panowie elektrycy zaprojektowali następujące rozwiązanie:

 

a) Przeniesienie gniazda siłowego w odpowiednie miejsce

b) Zastąpienie gniazda siłowego 3 gniazdami 230V (1 gniazdo na wtyczkę + 2 puszki - do jednej docelowo miała być podpięta płyta).

c) Zastąpienie wyłącznika S303 trzema wyłącznikami S301

 

Problemu z grubością kabli nie ma.

 

I na razie jeszcze wszystko gra. Natomiast płytę można podłączyć zarówno pod 1 fazę, jak i pod 2 fazy. Oczywiście wolałbym 2 fazy, i zostałem zapewniony, że nie będzie problemu z takim podłączeniem.

 

Natomiast na moją logikę, jeśli podłączymy płytę do dwóch faz, to odpowiadające im dwa wyłączniki S301 powinny zostać zastąpione jednym, S302.

 

Tak, czy nie? Nie do końca rozumiem, jak zadziała zabezpieczenie jednej płyty dwoma wyłącznikami w przypadku zwarcia - wywali oba, tylko jeden, czy po prostu nie zadziała?

 

Z góry przepraszam za ewentualne problemy z nomenklaturą, nie znam tematu w pełni, tylko oceniam z zewnątrz :)

Edytowane przez esdoen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka jest moc płyty? Na jednej fazie może to być zbyt duże obciążenie. Zabezpieczenie przewodu 5 żyłowego trzema jednofazowymi wyłącznikami nadmiarowo-prądowymi nie jest najlepszym rozwiązaniem. Należy zostawić ten który jest trójfazowy. Rozdzielanie tego przewodu na 3 różne obwody też nie jest dobrym rozwiązaniem. Lepiej będzie jak elektryk zamontuje jedną puszkę i do niej przyłączy piekarnik i płytę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta 7,4kW, 230V - Electrolux EHH16340FK. W teorii umożliwia podłączenie do jednej fazy (zgodnie ze specyfikacją producenta - chociaż jak dla mnie 7,4kW to bardzo dużo, jak na jedną fazę), ale właśnie jeśli już mam 3 fazy, to bardziej rozsądne wydaje mi się podłączenie płyty do 2 faz (bo taka możliwość jest), a piekarnika do 3.

 

Co oznacza "nie jest najlepsze rozwiązanie"? Ryzykowne? :) Usługa już wykonana, więc teraz musiałbym pozbywać się gniazd, i montować ponownie i puszkę, i trójfazowy wyłącznik.

 

Zaufałem ekipie z uprawnieniami, którą dostałem z polecenia, zasugerowali takie rozwiązanie (jedno dodatkowe gniazdo 230V wyprowadzone od siły i tak potrzebowałem, bo piekarnik ma wtyczkę Schuko, a nie chciałem ciąć kabla), więc uznałem, że skoro będą podłączać potem sprzęt i podbijać pieczątkę, to nie będę sugerował czegoś, na czym się kompletnie nie znam.

 

Natomiast użycie trzech wyłączników nadmiarowo-prądowych, zamiast jednego wyłącznika do piekarnika, i jednego podwójnego do płyty mnie zastanowiło, stąd pytanie (być może nie jest to konieczne).

Edytowane przez esdoen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie najlepsze tzn że istnieją lepsze bardziej bezpieczne rozwiązania. Działać to będzie bo nie ma innego wyjścia ale poprawnym rozwiązaniem jest każdy obwód jednofazowy prowadzić osobno. Pomyśl jak ktoś będzie wykonywał tam kiedyś jakąś pracę i wyłączy tylko jeden z trzech wyłączników nadmiarowo-prądowych. Pozostałe dwa przewody będą nadal pod napięciem. Poza tym jeśli będzie jakiś problem z przewodem neutralnym to wiadomo co może się stać.

Podaj jeszcze wartość zabezpieczenia i przekrój przewodów. Bo obciążenie jest dość duże a nie wiem już czy płyta podłączona jest na 1 czy 2 fazy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy można zrobić "na raty" instalację odgromową, tzn. część dachową razem z dachem w tym roku, a podłączenie z częścią ziemną (będzie otok) na wiosnę 2015??? Tak na marginesie mam dach dwuspadowy 45* o długości 14m z dwiema lukarnami, czy wystaczy tylko drut wzdłuż kalenicy i lukarn, plus komin i oczywiście cztery zejścia w narożnikach domu, czy musi drut jeszcze iść wzdłuż okapu? ..aha ma być miedź 8mm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kkas12 Projekt mam dołączony, tzn. rzut dachu z instalacją odgromową, chciałem aby dekarz zamocował " część dachową", a elektrykę domu chciałem robić na wiosnę to elektryk by to połączył, a tak będę musiał go prędzej szukać...no chyba, że zrobię tyko mocowania do dachówek i gąsiorów, a drut puszczę wiosną:confused:

Mam jeszcze jedno zapytanie, mam płytę fundamentową o wymiarach 8x11m, chcę robić drenaż opaskowy w odległości 80cm od płyty, czy nic się nie będzie działo jak trochę dalej tj.ok. 1,20m od płyty będę zakopywał bednarkę do uziomu otokowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz zamontować. Możesz też dać drut, tylko musisz pamiętać, że to nie jest instalacja, tylko jej kawałek i że zabezpieczenia odgromowego nie masz. Oszczędzisz sobie wiosennego latania po dachu.

Na podobnej zasadzie ktoś może mieć pokryty dach blachą, a nie ma zwodów. I tak dom, bez instalacji odgromowej, ale z materiałem przewodzącym na dachu, funkcjonuje latami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...