7tonik 08.03.2010 08:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Miałem różne przemyślenia w tej kwestii. Obecnie ustabilizował mi się następujący pogląd: Przy takim standardzie ocieplenia jaki planujesz (dodałbym jeszcze trochę na dach i podłogę) i przy podłogówce bufor jest zbędny. Optymalne rozwiązanie to kociał elektryczny przepływowy z regulacją temperatury na wyjściu plus boiler elektryczny do cwu. I nie ma co tutaj kombinować . Latem grzanie bufora 2000l dla cwu wydaje sie nierozsądne. Piczman grzanie prądem nawet w II taryfia ma inny wymiar, niż grzanie węglem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 08.03.2010 09:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Ja po prostu nie widzę tu błędu i ewentualnych strat z nim związanych ! Też mogę podpiąć piec elektryczny i grzać w II taryfie podłogę !Widzę jednak większe korzyści przy buforze ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wilmax 08.03.2010 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Miałem różne przemyślenia w tej kwestii. Obecnie ustabilizował mi się następujący pogląd: Przy takim standardzie ocieplenia jaki planujesz (dodałbym jeszcze trochę na dach i podłogę) i przy podłogówce bufor jest zbędny. Optymalne rozwiązanie to kociał elektryczny przepływowy z regulacją temperatury na wyjściu plus boiler elektryczny do cwu. I nie ma co tutaj kombinować . Latem grzanie bufora 2000l dla cwu wydaje sie nierozsądne. Piczman grzanie prądem nawet w II taryfia ma inny wymiar, niż grzanie węglem. Dzięki,cieszę się,że mam podobne przemyślenia i idę dobrą drogą Zabiłeś mi klina tylko zwykłym bojlerem dla cwu.Może bufor ok.300l typowo magazynowy zatrzyma w sobie tyle ciepłej wody,że wystarczy na cwu grzane w II taryfie.Fakt,że jest nas tylko 2+1 ale ileś tam wody zużywamy. Jest sens dla bufora czy jednak niema ? 2000l wg mnie jest za duży bo podłogówka będzie grzana niską temperaturą na bieżąco poza tym mam mało miejsca w kotłowni Chociaż każdy akumulator ciepła jest dobry i potanieje nam eksploatację. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 08.03.2010 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Ja po prostu nie widzę tu błędu i ewentualnych strat z nim związanych ! Też mogę podpiąć piec elektryczny i grzać w II taryfie podłogę ! Widzę jednak większe korzyści przy buforze ! Piczman, a co da bufor? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sylwia_LBN 08.03.2010 09:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Panowie - czy możecie mi pomóc tu: http://forum.muratordom.pl/post4089838.htm#4089838 Przepraszam za off ale przynajmniej Was razem zgarnę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 08.03.2010 09:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Bufor 300 L nie da Ci zapasu cwu przepływowego ! Albo akumulacja w wylewce i zasobnik cwu albo bufor 1200 L ( nie 2 tyś)i wszystko w jednym O buforze i jego możliwości pisałem wcześniej. Nie uważam że jest to jedyne słuszne rozwiązanie, w ciepłym domu można wszystko. Co kto woli Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 08.03.2010 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Miałem różne przemyślenia w tej kwestii. Obecnie ustabilizował mi się następujący pogląd: Przy takim standardzie ocieplenia jaki planujesz (dodałbym jeszcze trochę na dach i podłogę) i przy podłogówce bufor jest zbędny. Optymalne rozwiązanie to kociał elektryczny przepływowy z regulacją temperatury na wyjściu plus boiler elektryczny do cwu. I nie ma co tutaj kombinować . Latem grzanie bufora 2000l dla cwu wydaje sie nierozsądne. Piczman grzanie prądem nawet w II taryfia ma inny wymiar, niż grzanie węglem.Czyli przekonała Ciebie moja koncepcja : http://forum.muratordom.pl/post4074511.htm#4074511 . Przy takim układzie kusi jednak wykorzystanie kolektorów słonecznych. W niektórych gminach można uzyskać nawet 75% dofinansowania do takich instalacji (nic dziwnego, Polska musi się wywiązać ze zobowiązań wynikających z Kyoto (3x20), a kolektory słoneczne to jak by nie patrzeć odnawialne źródło energii. Jeżeli na taką ofertę gminy trafimy w trakcie budowy, to instalacja nie musi być droga : zamiast bojlera wstawiamy podgrzewacz np. 300l z wężownicą 2-3 kolektory płaskie + pompka obiegowa. Zakładając, że te kolektory dostarczą nam 60% potrzebnej ciepłej wody dla 4 osób, roczne oszczędności przy założeniach : podgrzew tylko w II taryfie (0,31zł/kWh), zużycie 40l/osobę dziennie wody podgrzanej od +10st. C do +55 st. C, straty na ciepła podgrzewacza 25%, praca solarów przez 8h dziennie, moc pompy obiegowej 80W w I taryfie (0,55zł/kWh). Przy podgrzewaniu tej ciepłej wody w II taryfie w ciągu roku zapłacimy za nią ok. 760zł. Przy podgrzewaniu kolektorami słonecznymi koszt energii elektrycznej wyniesie ok. 80zł, czyli roczne oszczędności wyniosą ok. 680zł. Jeżeli uda się nam wykonać instalację solarną w porównaniu z instalacją z bojlerem elektrycznym z 10tys. zł, to zwrot inwestycji nastąpi po 14,7 latach. Jeżeli uzyskamy dotacje 50% (ja z takiej skorzystałem), to zwrot naszych nakładów otrzymamy po niecałych 8 latach. Za ok. 10 tys. zł można też mieć instalację przygotowania ciepłej wody z pompą ciepła powietrze-woda. Zakładając, że z takiej instalacji pochodziłoby 80% ciepłej wody grzanej w II taryfie z COP~2,5 (pozostałe założenia podobne jak przy instalacji solarnej) otrzymamy oszczędność ok. 610zł. Nie słyszałem jednak, o dotacjach na tego typu instalacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 08.03.2010 09:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Bufor 300 L nie da Ci zapasu cwu przepływowego ! Albo akumulacja w wylewce i zasobnik cwu albo bufor 1200 L ( nie 2 tyś)i wszystko w jednym O buforze i jego możliwości pisałem wcześniej. Nie uważam że jest to jedyne słuszne rozwiązanie, w ciepłym domu można wszystko. Co kto woli No akumulacja w buforze o tyle chyba lepsza, że bierzesz kiedy chcesz a w wylewce co dasz to tyle odda choć nie koniecznie jest to problem. Wada bufora to jego gabaryty ale reszta może faktycznie warta przemyślenia. pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
7tonik 08.03.2010 11:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Czyli przekonała Ciebie moja koncepcja Tak, już wcześniej o tym myślałem, ale jakoś nie miałem czasu sprawdzić, czy piece przepływowe mają płynną regulację temp. wody na wyjściu. Podany przez ciebie przykład takiego kotła ostatecznie utwierdził mnie przy takim rozwiązaniu. Gdybym jeszcze raz budował, to moją PC powietrzną zastąpiłbym takim rozwiązaniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wilmax 08.03.2010 12:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Czyli przekonała Ciebie moja koncepcja Tak, już wcześniej o tym myślałem, ale jakoś nie miałem czasu sprawdzić, czy piece przepływowe mają płynną regulację temp. wody na wyjściu. Podany przez ciebie przykład takiego kotła ostatecznie utwierdził mnie przy takim rozwiązaniu. Gdybym jeszcze raz budował, to moją PC powietrzną zastąpiłbym takim rozwiązaniem. Czy dobrze zrozumiałem,że mając taki piecyk wodę do podłogówki grzejemy na bieżąco tylko do powiedzmy 40st.C bez mieszaczy ? Jeśli dobrze rozumuje to faktycznie do cwu wystarczy zwykły bojler,niezłe Ale nasuwa mi się pytanie czy podłogówka zakumuluje na tyle ciepła,żeby grzać tylko w II taryfie,myślę,że tak,łącznie z silikatami powinno dać radę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
7tonik 08.03.2010 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Tak bez mieszaczy (i nie 40 st.). A czy wystarczy, to zależy od zapotrzebowania na ciepło, grubości wylewki i gestości rurek w podłogówce (tak w uproszczeniu). Dodam, że u mnie starcza w zupełności. Obecnie grzeje 4 godz. i starcza na całą dobę (i nie mam na razie rekuperacji ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 08.03.2010 12:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Marca 2010 Ale nasuwa mi się pytanie czy podłogówka zakumuluje na tyle ciepła,żeby grzać tylko w II taryfie,myślę,że tak,łącznie z silikatami powinno dać radę Same silikaty nie biorą udziału w procesie grzania. One tylko stabilizują temperaturę. Podłogówka ma jednak parę stopni więcej niż przegrody pionowe. W godzinach wieczornych (okres przerwy 15-22) może trochę brakować tych Celsjuszy, tym bardziej że organizm ludzki wieczorem inaczej odbiera temperaturę otoczenia. No chyba że masa płyty jest większa ponad "normatywną", wiec i akumulacyjność znacznie wzrasta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wyspa7 10.03.2010 11:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 Witam, zatem zapytam i ja... Śledzę wątek od samego początku. Projekt domu to: http://z500.pl/projekt/z113.html. Działka z wjazdem od południa. Większych zmian w projekcie brak - kosmetyka na poddaszu. W podłogę planuje 20 cm styro, ściany 15. Cały czas się zastanawiam nad systemem ogrzewania, czy: 1. Pompa ciepła powietrze/woda - podłogówka - cały parter i poddasze, łazienka dodatkowo drabinka wspomagana grzałką. Mam ofertę na DAIKINA - 8,43 kW, zasobnik 200L +robocizna. Wszystko ok 20 kPLN z 7% VAT. Jestem świadomy niskiego COP przy ujemnych temperaturach oraz przy bardzo niskiej temp. pracy pompy jako "drogiej grzałki elektrycznej" 2. A może zestaw proponowany przez HenoK'a: >>Zamiast bufora można także zastosować kocioł elektryczny, np. >>http://www.allegro.pl >>/item934991280_kociol_elektryczny_kospel_ekco_lz_12kw_400v_3n.html >>Można w ten sposób całkowicie pozbyć się kotłowni. Do tego dodatkowo >>bojler elektryczny np. http://www.allegro.pl >> /item934073125_bojler_elektryczny_siemens_100_l_faktura_vat.html Mały koszt inwestycyjny. Tylko rachunki za prąd czy nie "zabiją" Dodatkowo w domu reku (GWC jeszcze nie zdecydowałem) + piec wolnostojący (koza) na środku salonu, przy tej małej ściance oddzielającej hol od salonu. A może coś innego zaproponujecie dla danego domku. Brak dostępu do gazu w najbliższej przyszłości - plan zatwierdzony na budowę gazociągu - może 2-3 lata. Częste wyjazdy służbowe, więc zona jako etatowy palacz odpada:) Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
7tonik 10.03.2010 11:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 W podłogę planuje 20 cm styro, ściany 15. Ciekawe zjawisko. Najczęściej zapomina się o najistotniejszej warstwie ocieplenia czyli dachu Poza tym, tak jak ktoś już pisał, równie ważna (a może ważniejsze) jak grubości warstw, jest staranność wykonania. Podstawa, aby nie było przerw w izolacji w tzw. "trudnych miejscach". Niestety zlecając te prace nigdy nie będzie pewności, czy wykonano je prawidłowo. Idealnie byłoby przynajmniej część należności wypłacić po badaniach termowizyjnych. A co do pytania, to pewnie już nic nowego nie "usłyszysz". Trzeba wybrać któreś z omawianych już rozwiązań . No ale najpierw przydałoby się oszacować roczne zapotrzebowanie na ciepło. ps ten link do projektu coś nie działa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wyspa7 10.03.2010 11:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 Poprawny adres - http://z500.pl/projekt/z113.html Kropka na końcu w poprzednim - W dachu min. 30 cm wełny. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 10.03.2010 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 Ale nasuwa mi się pytanie czy podłogówka zakumuluje na tyle ciepła,żeby grzać tylko w II taryfie,myślę,że tak,łącznie z silikatami powinno dać radę Same silikaty nie biorą udziału w procesie grzania. One tylko stabilizują temperaturę. Podłogówka ma jednak parę stopni więcej niż przegrody pionowe. W godzinach wieczornych (okres przerwy 15-22) może trochę brakować tych Celsjuszy, tym bardziej że organizm ludzki wieczorem inaczej odbiera temperaturę otoczenia. No chyba że masa płyty jest większa ponad "normatywną", wiec i akumulacyjność znacznie wzrasta.Przez zdecydowaną większość sezonu grzewczego akumulacyjność podłogówki o ścian wystarczy do utrzymania stabilnej temperatury w pomieszczeniach (dT<1K). Przy ekstremalnie niskich temperaturach wahania mogą być nieco większe, ale na to jest prosta rada - włączenie ogrzewania również w I taryfie. Spowoduje to wzrost koszt ogrzewania o kilka procent, ale zdecydowanie poprawi komfort. Koszt takiego rozwiązania z pewnością nie będzie większy niż koszt np. bufora wodnego o dużej pojemności. Oczywiście cały czas piszę o małym, dobrze zaizolowanym domu (EK<50kWh/m2 rocznie - przy 100m2 powierzchni ogrzewanej koszt grzania w II taryfie < 1600zł, przy grzaniu w I taryfie przez miesiąc przez 3h dziennie z mocą 2kW da dodatkowy koszt 50zł). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wilmax 10.03.2010 11:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 Przy ekstremalnie niskich temperaturach wahania mogą być nieco większe, ale na to jest prosta rada - włączenie ogrzewania również w I taryfie. Spowoduje to wzrost koszt ogrzewania o kilka procent, ale zdecydowanie poprawi komfort. Koszt takiego rozwiązania z pewnością nie będzie większy niż koszt np. bufora wodnego o dużej pojemności. Oczywiście cały czas piszę o małym, dobrze zaizolowanym domu (EK<50kWh/m2 rocznie - przy 100m2 powierzchni ogrzewanej koszt grzania w II taryfie < 1600zł, przy grzaniu w I taryfie przez miesiąc przez 3h dziennie z mocą 2kW da dodatkowy koszt 50zł). Czyli utwierdziłem się w przekonaniu i wiem,że będzie przepływowy kociołek+bojler i grzanie w II taryfie,jak będzie chłodno po południu to ewentualne dogrzanie w I taryfie lub dwa drewienka do kominka i DGP a rekuperator ładnie rozprowadzi ciepło W moim przypadku parterówka,po całości wodna podłogówka,118m.kw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
7tonik 10.03.2010 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 Przemyśł zasadność DGP Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wilmax 10.03.2010 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 Przemyśł zasadność DGP Przemyślana Wiem,że to passe ze względów energooszczędnych ale kominek będzie tak czy tak nie dla celów praktycznych ale dla czysto wizualnych nawet jakbym miał palić w nim kilka razy w roku,chociaż wiem,że tak nie będzie A jak będzie kominek to i będzie DGP,bo jestem zwolennikiem wykorzystania wszystkiego na maxa ile można Być może DGP będzie wpięte do kanałów WM ale tego nie jestem narazie pewny na 100% Zaletą dla mnie będzie to,że ciepłe powietrze będzie dostarczane silnym strumieniem z góry bo z dołu nie ma jak ale jak to wspominałem DGP nie będzie często używane a koszt nie tak wielki. Strop mam drewniany poddasze nieużytkowe,także przepusty i miejsce na przewody rozprowadzające mnie mało dotyczą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 10.03.2010 12:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2010 Dla okazjonalnego korzystania z kominka tworzenie całego układu DGP jest trochę "mietegens".Jeśli chcesz podczas palenie w kominku mieć możliwość rozprowadzenia ciepła po całym domku to raczej pomyśl jednak na sprzężeniem tego z WMFakt, że WM nie zrobi Ci takiego wiatru w domu jakiego się spodziewasz po DGP, ale ciepło powinna rozprowadzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.