Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

płyta fundamentowa a ogrzewanie podłogowe wodne


africates

Recommended Posts

Witam,

 

Zamierzam budować dom P160b z pracowni p. Lipińskich - na jednolitej płycie fundamentowej (min 20cm styropianu + zbrojenie + beton). Czy istnieje możliwość zintegrowania systemu orzewania podłogowego wodnego z taką płytyą (tak aby wykonać to "za jednym razem"). Znalazłem jedną firmę, która wyonuje takie płyty grzewcze (z patentem) no ale jest dla mnie zbyt droga - dom będzie budowany metodą gospodarczą w miarę możliwości. Zastanawia mnie czy nie da się położyć ogrzewania wodnego przymocowanego do górnej warstwy zbrojenia (tak na

"chlopski rozum") ale co wtedy z jastrychem... bo beton wylewany na taką płyte ma inne właściwości... no i kolejna rzecz styropian byłby sporo niżej od rurek grzejnych.

Jak wogóle zapatrujecie się na takie rozwiązanie? Jest może ktoś na forum kto coś takiego ma u siebie albo jakiś wykonawca? Ogólnie dom w założeniu miałby być ogrzewany na parterze podłogówką a na piętrze normalnymi (nie niskotemperaturowymi) grzejnikami. Całość podpięta do pieca na eko groszek (z dodatkowym rusztem do spalania drewna). Woda ogrzewana z tego samego źródła + za jakiś czas solary na dachu. Jako dodatkowe źródło ogrzewania kominek w salonie bez DGP czy płaszcza wodnego. Cały dół (oprócz gabinetu) otwarty (z projektu usunięta ścianka dzieląca kuchnie i salon). W domu miałaby być zastosowana wentylacja mechaniczna (rekuperator).

 

pozdrawiam i z góry dzięki za porady/opinie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 6 months później...
  • 11 months później...

Witajcie,

 

temat podnoszę, bo nie mam na razie innych namiarów niż firma Megatherm - jednak koszt wykonania przez nich płyty i ogrzewania to ~70000 za 130 m2 - dla mnie za drogo, dlatego poszukuję innych rozwiązań.

 

w grę nie wchodzi z podobnych przyczyn Legalett. (oczywiście technologia bardzo mi się podoba, cena niestety nie do przyjęcia)

 

pomysły miałem 2 - ciągle rozważam co z tym począć:

1.

a) płyta fundamentowa na podsypce (czyli nieocieplona), przepusty, itp.

b) pierwsza warstwa muru z pustaków "szklanych" jak w domu pasywnym Lipińskich w Smolcu pod Wrocławiem

c) wysokość tej warstwy pustaków pozwala na położenie takiej samej grubości styropianu + podłogówka - podobna grubość wylewki

 

zalety:

- można płytę wykonać bez systemu, czyli sobie poleży i poświeży ;)

- akumulacja jak w Legalett czy Megatherm ale sterowanie strefami jak w zwykłej podłogówce

wady:

- gruba wylewka dla podłogówki - podobno ma być takiej samej grubości jak warstwa ocieplenie

 

2.

a) Płyta fundamentowa w klasycznej wannie styropianowej, przepusty, itp.

b) ogrzewanie wodne podciągnięte pod wierzchnią siatką zbrojenia, tj. 5-7 cm pod powierzchnią płyty - prawie środek ;) przy 20 cm płyty

 

zalety:

- wykonanie za jednym zamachem

 

wady:

- wykonanie za jednym zamachem :) - żaden paradoks, np. dla mnie to wada, bo musze od razu więcej kasy wyłożyć

- brak takiego "sterowania" strefami jak w zwykłej podłogówce

 

co Wy na takie rozważania?

 

może ktoś miał styczność z projektantem, który by ogrzewanie płaszczyznowe zaproponował do płyty fundamentowej?

 

pozdr.

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie jakbym czytał posty typu:

Chciałbym mieć mercedesa ale mnie na niego nie stać - no to może jakiś składaczek :)

 

Hmmm, Panie (Pani?) Elito Forum ...

 

wystarczy uruchomić czytanie ze zrozumieniem - to są moje pomysły, które ma zapoczątkować projektant (od płyty już kontakt mam, polecany zresztą z tego forum), potem kierownik, który takie rzeczy wie/nie boi się wprowadzać w życie oraz ekipa do takich prac (a nie kafelkarze)

szukam projektanta, który podjąłby się także doboru parametrów podłogówki do w/w warunków dla tych 2 pomysłów.

 

Legalett i Megatherm - te technologie są godne naśladowania, ale brak konkurencji rodzi monopol - sprawdzam czy są monopolistami, czy jednak można zrobić coś wg wyliczeń ale bez ich narzutu na materiały. Poza tym Legalett nawiązał współpracę z Thermogolv w zakresie dostarczania ciepła do wymienników wodnych, więc wszystko się rozwija. Legalett też. Nie ma monopolu na wiedzę. Tak samo projektowanie podłogówek nie sprowadza się do małpowania pracy z poprzedniego projektu, tylko realne dobieranie ilości i długości pętli, rozdzielaczy, zaworów, rurek itp. itd. - może jest firma lub ktoś, kto policzy to dla moich 2 wersji pomysłów?

Szukam, nie staram się brać wszystkiego z półki, nie tylko ze względu na cenę. Inaczej kupiłbym dom gotowy z gotową instalację i miał wszystko w nosie.

 

Jeśli nie chcesz pomagać - nie neguj, jak zaczynał Legalett też mówili, że to głupota, płyty fundamentowe - głupota, itp.

Szkoda takich jak Twój postów, bo nic nie wnoszą, podbijają liczniki postów i tyle. BTW, zamiast Mercedesa można wybrać inne auto, bez nadętego wizerunku gwiazdy klasy A.

 

Wracając do tematu poodwiedziam kilka budów z płytami fundamentowymi, które ktoś jednak "kosztownie" wyposażył dodatkowo w zwykłą podłogówkę

Jeśli na coś natrafię, dam znać.

 

Proszę o kontakt osoby, które zdecydowały się na płytę fundamentową w okolicach Wrocław, Oleśnica, Trzebnica, Świdnica - na priv.

 

dzięki, pozdrawiam

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pomysły miałem 2 - ciągle rozważam co z tym począć:

1.

a) płyta fundamentowa na podsypce (czyli nieocieplona), przepusty, itp.

b) pierwsza warstwa muru z pustaków "szklanych" jak w domu pasywnym Lipińskich w Smolcu pod Wrocławiem

c) wysokość tej warstwy pustaków pozwala na położenie takiej samej grubości styropianu + podłogówka - podobna grubość wylewki

 

2.

a) Płyta fundamentowa w klasycznej wannie styropianowej, przepusty, itp.

b) ogrzewanie wodne podciągnięte pod wierzchnią siatką zbrojenia, tj. 5-7 cm pod powierzchnią płyty - prawie środek ;) przy 20 cm płyty

 

To może dołóż trzecią wersję :) : wanna styropianowa, płyta bez ogrzewania, ogrzewanie w wylewce

 

Nie wiem jak będzie wyglądała powierzchnia płyty z wariantu 2 po murarzach, tynkarzach itp raczej parkietu na tym bez szlifowania nie położysz

Inny problem w tym wariancie - jak się Tobie/Lepszej Połowie w projekcie domu w międzyczasie coś odwidzi, to już tak łatwo nie pozmieniasz układu pomieszczeń. Chyba ze nie będzie Ci przeszkadzało grzanie na jednej pętli pokoju i połowy łazienki lub podgrzewanie kominka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

 

dzięki za kolejną myśl - też to brałem pod uwagę, pewnie wykonanie podłogówki w innym rodzaju materiału położonego na płycie fundamentowej będzie się wiązało z trudnościami w wyliczeniach - ale to sprawa projektanta podłogówki, może warto przez to przebrnąć ...

 

pozdrawiam,

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Mam wykonaną płytę fundamentową w "wannie styropianowej" z zatopionymi rurkami ogrzewania podłogowego wewnątrz płyty. Kosztowało mnie to (ogrzewanie) 900zł (360mb rurek Wavin) i 2 dni własnej pracy. System przeszedł próbę szczelności przy 10barach i działa. Nic, tylko robić :-)

PS Rurki podciągnięte pod górną warstwę zbrojenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

 

przebrnąłem przez temat http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%B3yta-fundamentowa

 

i wychodzi na to, że po odpowiednich badaniach i projektach można tak (proszę o poprawe jeśli się mylę):

  • wymiana gruntu pod płyte
  • ułozenie pętli GWC glikolowego do WM
  • piasek, zageszczanie (warstwy, jaka zagęszczarka itp wg projektu i zdrowego rozsądku)
  • kruszywo łamane, zagęszczanie j.w.
  • wykonanie szalunku z:
  • gotowych kształtek (izodom2000? inne?)


  • płyt XPS z wykonaniem "zamków" własnym sumptem


  • wykonanie opaski drenażowej
  • wykonanie opaski przeciwwysadzinowej (grubość, szerokość wg projektu i zdrowego rozsądku)
  • obsypanie szalunku XPS z zewnątrz i inne wzmocnienia (jakie?)
  • kanaliza i przepusty do instalacji wody z wodociagów, energii, zasilania do kominka, itp.) - wg projektu płyty
  • ułożenie płyt XPS poziomo na dnie szalunku
  • wykonanie zbrojenia wg projektu płyty i uziomu
  • ułożenie odpowiedniej liczby pętli do ogrzewania podłogowego (max 60 m. w pętli)
  • wykonanie próby ciśnieniowej, pozostawienie pętli podłogówki pod cisnieniem
  • zalanie betonem wg projektu

 

 

mam pytania:

  • co z folią antyradonową? kto to powinien wskazać do położenia? geolog (geotechnik) ?
  • czym zabezpieczyć szalunek XPS z zewnątrz zanim go czymś obsypię? siatka na gryzonie ;) , ocementować jak normalny styropian na elewacje, tzn. siatka i zaprawa cementowa?

 

pozdrawiam,

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

Witam,

 

trochę przerwa trwała w moim przypadku, nazwiedzałem się budów i domów i wygląda na to, że pomysły są sprawdzane takie, jak podałem w tym wątku:

1. płyta "zimna" w XPS/EPS, potem podłogówki

2. płyta grzewcza

a) powietrze (rzadko)

b) wodne (coraz częściej)

c) kable grzewcze

 

różnice w cenach za m3 dobrego EPS czy XPS są już prawie pomijalne, więc zamiast się zastanawiać co lepsze, wybrałem XPS :)

 

teraz tylko decyzja, czy ogrzewanie w płycie, czy płyta "zimna" a potem EPS i wylewka pod podłogówkę ...

 

pozdrawiam,

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dom na płycie od dawna widze kilka utrudnien związanych z ciepła płytą.

Do takiej płyty nie dasz już dodatkowej wylewki, żeby nie ograniczać przepływu ciepła do mieszkania, co oznacza:

- płyta musi być bardzo dobrze wypoziomowana, dla płytek do 1 cm na całej szerokości domu, do parkietu, desek, paneli do 0.5 cm. Co prawda możesz później ratować się samopoziomem, ale koszt jest znaczny.

- wszystkie pozostałe instalacje muszą isc w ścianach (przy moim projekcie domu było to niemożliwe do wykonania)

 

A poza tym jeśli miałbym robić dom jeszcze raz to robiłbym na normalnych fundamentach.

Różnicy w cieple nie widzę (porównóję z sąsiadami) a koszt płyty to 2 x koszt fundamentu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

trochę przerwa trwała w moim przypadku, nazwiedzałem się budów i domów i wygląda na to, że pomysły są sprawdzane takie, jak podałem w tym wątku:

1. płyta "zimna" w XPS/EPS, potem podłogówki

2. płyta grzewcza

a) powietrze (rzadko)

b) wodne (coraz częściej)

c) kable grzewcze

 

różnice w cenach za m3 dobrego EPS czy XPS są już prawie pomijalne, więc zamiast się zastanawiać co lepsze, wybrałem XPS :)

 

teraz tylko decyzja, czy ogrzewanie w płycie, czy płyta "zimna" a potem EPS i wylewka pod podłogówkę ...

 

pozdrawiam,

Robert

 

ja jestem zwolennikiem "zimnej plyty" - latwiejsze wykonanie, wieksza swoboda podczas instalacji wod-kan. Do tego mam garaz w bryle i ogrzewam gazem (czyt. nie zalezy mi na akumulacyjnosci)

 

pozdrawiam,

mx

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja jestem zwolennikiem "zimnej plyty" - latwiejsze wykonanie, wieksza swoboda podczas instalacji wod-kan. Do tego mam garaz w bryle i ogrzewam gazem (czyt. nie zalezy mi na akumulacyjnosci)

 

pozdrawiam,

mx

 

zgadza się, moje dywagacje są z rodzaju "czy większa moc, czy większy moment obrotowy" :) - wszystko zależy na czym bardziej nam zależy ... mnie zależy długofalowo (15-25 lat) na oszczędzaniu energii; stąd mam takie wnioski:

 

1. zimna płyta + podłogówka = mniejsza akumulacja, konieczność dogrzewania w dzień (jeśli gazem - to bez znaczenia) - przy grzeniu prądem - to jest minus (kolega tak miał wykonane w domu; prądem nie wystarczało 2 taryfy, teraz ma gaz - problem zniknął

 

2. płyta grzewcza z rurkami = większa akumulacja, możliwe (nie dam sobie ręki obciąć), że nie trzeba dogrzewać w dzień - docelowo podłączając prąd z paneli PV można

w dzień coś tam zagrzać (ale moim zdaniem śladowe ilości, bo widzę po liczbach podawanych przez użytkowników tych paneli z elektroda (kropka) pl.

 

w łazienkach zamierzam jeszcze dodatkowo dać ogrzewaną drabinkę (ciepło + suszenie ręczników); tylko miejscowy system podgrzewania pomieszczenia.

 

nawiązując do teorii TB (izolacja, niecentralny system grzewczy/hydrauliczny) to częściowo się właśnie zgadza - tam gdzie ma być cieplej, tam dogrzewaj kiedy chcesz, a nie ciągle jedna pętla wali większą temperaturę w rurę ...

 

pozdro,

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

Witam,

 

2 lata nie zagladale , ale moze komus sie przyda:

1. Projekt domu indywidualny, konstrukcje od goscia co robil projektow plyt cale stado

2. 20cm XPS, 25 betonu, pod gorna warstwe zbrojenia rurki jak do podlogowki, od marca proba cisnieniowa do dzis - ciagle 6 barow trzyma,

 

Do konca roku podlacz kotlownie - el. - moze pompa ciepla pow.- wod., bilans na moc kotla do ogrzewania i wentylacji - 5kW

 

Pozdro

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...