Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kotły olejowe


artjoltom

Recommended Posts

  • 3 weeks później...
Mam kociol Ulrich Ederlich o mocy 24 kW co i cwu. Kociol ma ok. 4 lat i nie mam do niego zadnych zastrzezeń, wystarczy co roczna konserwacja i lanie oleju. Serwis, ktory do mnie przyjezdza sie sprawdza, wiec moge Ci polecic ten kociol :-)

 

Każdy kocioł olejowy czy to na olej opałowy lekki czy naftę sie sprawdza, bo są to żeliwne kotły z zamkniętą komorą spalania, a nie jakieś spawane w garażu blaszaki na miał. Taki żeliwny kocioł olejowy wytrzyma ci z 25 lat. Palnik olejowy jest niezawodny. Możesz kupić drugi palnik olejowy na Allegro i przerobić go na olej silnikowy zużyty, przepracowany. Jak masz źródło takiego oleju to ogrzewanie wychodzi za darmo.

Do tego serwis za prawie darmo. Dysze olejowe z Allegro po 20zł. Do tego dokup sobie analizator spalin z sondą lambda LMBD4 PLC i podziękuj serwisantom i sam rób sobie serwis własnego pieca olejowego. O takim czymś: https://plcstore.pl/

Edytowane przez nowypalacz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Mam kociol Ulrich Ederlich o mocy 24 kW co i cwu. Kociol ma ok. 4 lat i nie mam do niego zadnych zastrzezeń, wystarczy co roczna konserwacja i lanie oleju. Serwis, ktory do mnie przyjezdza sie sprawdza, wiec moge Ci polecic ten kociol :-)

 

Jestem "nowy" i nie moge znaleźć za bardzo postów na temat olejowego ogrzewania, dlatego podłaczam sie pod pierwszy znaleziony temat olejowy. Postanowiłem kupić piec olejowy Brotje do domu 159 pow. całk. i 125 m ścisle mieszkalnej. Olejowe, wygodne ale mega drogie, taka panuje opinia. Możecie podać rząd wielkosci kwot jakie wydatkujecie na grzanie domu w sezonie. Ja nie planuję podgrzewac CWU, tylko grzać dom, w którym będzie jeszcze kominek, ale nie duzy bez cudów.

Zdecydowałem zapłacic wiecej za wygode, bezobsługowość i brak kg pyłu w domu. Czy Wy oceniacie róznicę na taka przepaść o jakiej moi znajomi póbują mnie przekonać? - o tyle mam watpliwości, że jedyny gość który deklaruje normalne rachunki z olejem ok. 3,5 4,5 tys. PLN, ma w domu zimno, co dla mnie jest nie do przyjęcia. Dzieki i pozdrowienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem "nowy" i nie moge znaleźć za bardzo postów na temat olejowego ogrzewania, dlatego podłaczam sie pod pierwszy znaleziony temat olejowy. Postanowiłem kupić piec olejowy Brotje do domu 159 pow. całk. i 125 m ścisle mieszkalnej. Olejowe, wygodne ale mega drogie, taka panuje opinia. Możecie podać rząd wielkosci kwot jakie wydatkujecie na grzanie domu w sezonie. Ja nie planuję podgrzewac CWU, tylko grzać dom, w którym będzie jeszcze kominek, ale nie duzy bez cudów.

Zdecydowałem zapłacic wiecej za wygode, bezobsługowość i brak kg pyłu w domu. Czy Wy oceniacie róznicę na taka przepaść o jakiej moi znajomi póbują mnie przekonać? - o tyle mam watpliwości, że jedyny gość który deklaruje normalne rachunki z olejem ok. 3,5 4,5 tys. PLN, ma w domu zimno, co dla mnie jest nie do przyjęcia. Dzieki i pozdrowienia.

 

Może tu coś znajdziesz:

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?153085-ILE-OLEJU-OPA%C5%81OWEGO-ZU%C5%BBYLI%C5%9ACIE-W-TYM-SEZONIE

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?t=153948

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?134382-Ogrzewanie-na-olej-opa%C5%82owy.

 

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Jestem "nowy" i nie moge znaleźć za bardzo postów na temat olejowego ogrzewania, dlatego podłaczam sie pod pierwszy znaleziony temat.... Dzieki i pozdrowienia.

 

Kotłownie na paliwo olejowe powinny spełniać wymagania budowlane i instalacyjne ogólne wspólne tak jak dla paliwa gazowego dotyczące:

- sytuowania kotłowni centralnego w stosunku do odbiorców ciepła,

- oświetlenia naturalnego i sztucznego,

- wyjść ewakuacyjnych, wymiarów i konstrukcji drzwi,

- odporności ogniowej elementów konstrukcyjnych,

- przejść przewodów i instalacji elektrycznych,

- wyposażenia w instalacje wodociągowo - kanalizacyjne,

- rozdzielni elektrycznych,

- wentylacji kotłowni.

 

Dodatkowe wymagania są związane ze specyfiką oleju jako paliwa i można je podać jako następujące:

 

• podłoga kotłowni powinna być szczelna, nie pyląca i nienasiąkliwa, najlepiej w formie wanny szczelnej, aby uniemożliwić przedostanie się oleju do otoczenia w razie awarii,

• odwodnienie podłóg kotłowni olejowych powinno być zaopatrzone w zamknięcia i urządzenia zatrzymujące olej (separatory) oraz być włączone do sieci odwodnień budynku. Instalacja ta powinna być wykonana z materiałów odpornych na olej opałowy,

• kotłownie, w których jest składowany olej lub jest bezpośredni dostęp do magazynu oleju opałowego powinien mieć automatyczny wyłącznik dopływu oleju,

• w pomieszczeniu kotłowni w przypadku wykonania podłogi lub ścian z materiałów palnych, na odległości minimum 0,5 m od krawędzi kotła, muszą być one pokryte trwałym materiałem niepalnym,

- ustawienie kotłów w kotłowni powyżej 60 kW powinno uwzględniać wymagania producenta.

 

Przy braku takich wymagań należy stosować odległości:

• odległość przodu kotła od ściany — 2 m,

• odległość tyłu kotła od ściany - 0,7 m,

• odległość boku kotła od ściany - l ,0 m,

• szerokość głównego przejścia za kotły > 0,5 m,

Dla kotłów o mocy do 60 kW odległość od przegród powinna zapewniać swobodną konserwacją i obsługę. Odległość przodu kotła od ściany powinna wynosić minimum 1 m.

 

Olej opałowy może być magazynowany w zbiornikach zewnętrznych (podziemnych lub naziemnych) lub w budynkach w specjalnych pomieszczeniach magazynowych albo w pomieszczeniu kotłowni (dla małych urządzeń).

Zbiorniki montowane na zewnątrz budynku muszą być zlokalizowane w odległości nie mniejszej niż:

• 20 m od budynku o konstrukcji palnej,

• 10 m od budynku o konstrukcji niepalnej,

• 10 m od wjazdów i wyjazdów do garaży podziemnych,

• 15 m od osi trakcji elektrycznej,

• 40 m od: lasu o powierzchni 3 ha, gazociągu wysokiego ciśnienia, osi toru kolejowego.

 

Do przechowywania oleju mogą być stosowane:

 

zbiorniki z tworzyw sztucznych (pojedyncze lub łączone w baterie), stalowe jedno lub dwupłaszczowe). Aktualnie najpopularniejsze są zbiorniki z tworzyw sztucznych i magazyny oleju w budynku. W budynku stosuje się wyłącznie bezciśnieniowe zbiorniki zaopatrzone w układ do napełniania, odpowietrzania i czerpania paliwa, stanowiący fabryczne wyposażenie zbiornika.

 

W przypadku magazynowania oleju w budynku obowiązują następujące zasady:

 

• przechowywanie powyżej 5000 dm3 musi się odbywać w wydzielonym pomieszczeniu.

• pojemność oleju w wydzielonym magazynie może wynosić maksimum 100 m3.

• magazyn oleju może się znajdować w podpiwniczeniu lub przyziemiu.

• magazyn powinien stanowić wydzieloną strefę pożarową. Przegrody budowlane powinny mieć odporność ogniową min 240 min dla ścian i stropów oraz 120 min dla zamknięć otworów.

• w pomieszczeniu należy wykonać odpowiednie progi tworzące wannę o pojemności objętości łącznej zbiorników lub w przypadku pojedynczego zbiornika jego całkowitej objętości. Posadzkę i ściany do wysokości progów należy wykonać z materiałów nienasiąkliwych np. przez zabezpieczenie powłokami ochronnymi. W przypadku zbiorników dwu płaszczowych nie ma konieczności wykonywania wanny wychwytującej.

• w pomieszczeniu magazynowym nie mogą być montowane przybory sanitarne i kratki ściekowe poza podłączonymi poprzez podejścia zaopatrzone w separatory cieczy palnych.

• magazyn powinien posiadać wentylację nawiewno wywiewną o krotności wymian n = 2-4 w/h.

• drzwi muszą być otwierane na zewnątrz, samozamykające się o odporności ogniowej min. 60 min.

• zbiorniki, wykładziny zbiorników oraz rurociągi z tworzyw sztucznych powinny mieć zapewnione odprowadzanie ładunków elektryczności statycznej.

• temperatura w pomieszczeniu powinna być dodatnia, ale nie zagrażająca wybuchem mieszaniny par oleju z powietrzem w zbiornikach.

• odległości zbiornika lub baterii zbiorników od przegród budowlanych od strony czołowej i jednej graniczącej nie powinny być mniejsze niż 40 cm. Odległość od obu pozostałych ścian i między zbiornikami powinny odpowiadać wymaganiom producenta. Odległość zbiorników od stropu powinna wynosić minimum 25 cm.

• zbiorniki stalowe powinny być zabezpieczone antykorozyjnie od wewnątrz i od zewnątrz i powinny być wyposażone w wskaźniki poziomu oleju.

 

Osprzęt zbiorników stanowią:

 

• przewód do napełniania z końcówką umożliwiającą szczelne podłączenie przewodu cysterny,

• przewód odpowietrzający wyprowadzony 2,5 m nad poziomem terenu w odległości od okna w pionie i poziomie minimum 0,5 m. Najkorzystniejsze jest wyprowadzenie przewodu odpowietrzającego ponad dach budynku i zabezpieczenie wylotu przed opadami,

• ogranicznik nadmiernego wypełnienia,

• układ ssący z zaworem szybko zamykającym,

• dla zbiorników stalowych właz umożliwiający kontrolę i czyszczenie.

 

Dla małych urządzeń dopuszcza się ustawienie zbiorników o pojemności do 1000 dm3 w pomieszczeniu kotłowni w odległości minimum l m od kotła. Zbiornik powinien być w wannie wychwytującej oraz ekranowanej od kotła ścianką o grubości co najmniej 12 cm i przekraczającej wymiary zbiorników o co najmniej 30 cm w pionie i 60 cm w poziomie. Przy ustalaniu pojemności zbiorników oleju należy wziąć pod uwagę:

- moc kotłowni,

- czas pracy kotłów,

- zalecany czas magazynowania zależny od rocznego zapotrzebowania paliwa wynikającego z mocy cieplnej kotłów i ich czasu pracy, dostępności oleju opałowego, możliwości finansowych inwestora, warunków budowlanych, trwałości paliwa.

 

Dla małych kotłowni zalecany jest roczny okres magazynowania:

 

Minimalna ilość magazynowanego oleju powinna odpowiadać średnio miesięcznemu zapotrzebowaniu oleju. Instalacje doprowadzające olej wykonywane są z: rur miedzianych łączonych lutem twardym lub za pomocą złączy zaciskowych albo z rur stalowych łączonych za pomocą spawania, połączeń kołnierzowych lub gwintowanych.

Wymagania dotyczące prowadzenia przewodów są następujące:

- przewody muszą być ułożone na stałe, nie mogą stanowić podpory dla innych rurociągów,

- przewody podziemne prowadzi się w kanale z przekryciem warstwą gruntu o grubości minimum 0,6 m,

- w pomieszczeniach przewody prowadzone są w bruzdach w posadzce lub na ścianie w osłonie z blachy,

- przejścia przez przegrody budowlane powinny następować w rurach ochronnych.

 

Dla zapewnienia efektywniejszego odpowietrzania oraz łatwiejszej regulacji wydajności palników zalecane są układy dwururowe z przewodem upustowym do zbiornika oleju. Przewody doprowadzające do kotła są wyposażone w filtr i zawór blokowy odcinający przepływ w obu przewodach. Palniki są zwykle podłączone do instalacji przewodami elastycznymi o długości około 1 m.

 

W systemie jednorurowym pompa palnika olejowego musi być dostosowana do tego systemu i zaopatrzona w urządzenie odpowietrzające. Wymiarując przewody instalacji olejowej przyjmuje się następujące wartości:

- wydatek przewodu równy wymaganej wydajności pompy paliwowej w palniku,

- prędkość przepływu w rurociągach ssących 0,2 - 0,4 m/s,

- prędkość przepływu w rurociągach tłocznych 0,4 - 0,5 m/s,

- dopuszczalne podciśnienie 40 kPa,

- dopuszczalne temperatury oleju 40°C.

 

autor: JW

Edytowane przez Kotekmamrotek
Dopisałem resztę mojego art. bo podobno reklama.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie idealnie ...

 

Odpornosci ogniowe zależa od rodzaju budynku i obciązenia cieplnego pomieszczenia.

Dopuszczalne podciśnienie w instalacji olejowej tu bywa różnie - trzeba podać gdzie i różni producenci palników podają różne.

Dobrze poinformować jak poprowadzić instalację olejową ze zbiornika zenetrznego podziemnego i nadziemnego. Bo z tym mają największe problemy.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...
Przy standardowym ociepleniu 15cm styro na ściany i tyle samo w podłogę(dach to ważna sprawa, ale mocno indywidulana), dobrych 3-szybowych oknach i ciepłej stolarce drzwiowej, bez CWU powinieneś się zmieścić w 3-4 tysiącach złotych za sezon grzewczy, zakładając że nie preferujesz temperatur 24-25 stopni w domu. Montując kominek z DGP rozpoczniesz sezon olejowy w grudniu i zakończysz w kwietniu, a zakup oleju ograniczysz do 500-600l. Ile wydasz na opał do kominka to już inna dyskusja. Edytowane przez compi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widzisz, ważne aby mieć rurowe GWC, dobre DGP na kominku i szczelny dom. Podane wyniki są za ten sezon za parterowy dom 178 całkowitej, użytkowej 140, nieogrzewanym garażu, nie do końca idealie docieplonym stropie i klimacie na Twoim Podlasiu. 2000 za olej i prawie drugie tyle za brykiet, którym jeszcze w maju się dogrzewaliśmy. Temperatury raczej wyższe niż 22 stopnie, bo moje kobiety nie czują się dobrze przy niższych. Gdyby zima/wiosna była podobna do poprzedniej wyniki mogłyby być lepsze. Jest to drugi sezon grzewczy i śmiało mogę potwierdzić, że pierwszy nigdy nie jest wiarygodny ze względu na wilgoć technologiczną w świeżym domu. Nawet odczucia tej samej temperatury są inne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy standardowym ociepleniu 15cm styro na ściany i tyle samo w podłogę(dach to ważna sprawa, ale mocno indywidulana), dobrych 3-szybowych oknach i ciepłej stolarce drzwiowej, bez CWU powinieneś się zmieścić w 3-4 tysiącach złotych za sezon grzewczy, zakładając że nie preferujesz temperatur 24-25 stopni w domu. Montując kominek z DGP rozpoczniesz sezon olejowy w grudniu i zakończysz w kwietniu, a zakup oleju ograniczysz do 500-600l. Ile wydasz na opał do kominka to już inna dyskusja.

 

Poprawiam przedmówcę.

 

Przy podanych przez autora parametrach jego domu, zużycie oleju opałowego nigdy nie spadnie poniżej 3.300 litrów, czyli 14.000,00 zł, licząc w dzisiejszych cenach.

Wiem o czym piszę, ponieważ po 16-tu latach zamieniłem olej opałowy na rzecz pelletu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiam przedmówcę.

 

Przy podanych przez autora parametrach jego domu, zużycie oleju opałowego nigdy nie spadnie poniżej 3.300 litrów, czyli 14.000,00 zł, licząc w dzisiejszych cenach.

Wiem o czym piszę, ponieważ po 16-tu latach zamieniłem olej opałowy na rzecz pelletu.

 

Jeśli sugerujesz, że ja nie wiem o czym piszę i że piszę nieprawdę to mi pozostaje jedynie zaproponować Tobie, oprócz wymiany kotłowni, przeprowadzenie całkowitej termomodernizacji domu. Gdybym przy swoich dochodach płacił tyle za sezon co Ty, to albo bym już był bankrutem, albo rozwodnikiem, bo żona sezonu zimowego z temperaturą 15 stopni w domu by nie wytrzymała. Doczytaj że nie grzeję CWU olejem(mam pompę ciepła do CWU z zasobnikiem) i mam kominek 16kW z DGP. O GWC pod domem już pisałem. Jeśli masz w swoim 16-letnim domu rekuperację lub nawiew świeżego powietrza z ZAWSZE plusową temperaturą, 3-szybowe okna bez powycinanych uszczelek lub z dziurami w postaci nawiewników, drzwi zewnętrzne o dobrym współczynniku przenikania, porządnie docieplone styrodurem fundamenty, patentowo docieplone nadproża i wieńce, brak mostków na wszelkich tarasikach/balkonikach/wykuszach, to sprawa jest do wyjaśnienia. I jeśli tak jest to tylko mogę pogratulować. 16 lat temu mało kto wiedział i mało kogo było stać na takie nowinki, a majster budujący taki dom to był chyba ewenement na skalę Polski. Dzisiaj to już chyba standard. 16 lat temu zarabiałem na budowie pod Frankfurtem i nawet tam nie pamiętam, aby tak budowano jak dzisiaj. Jeśli wrzucisz OZC swojego domu tu na forum, ja zrobię to samo i porównamy wyniki. Moje obliczenia pomimo robienia ich na odległość u jakiegoś taniego magika sprawdziły się po podliczeniu sezonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

To ja podam dane z praktyki - sezon grzewczy rozpoczęty 13.10.2012 roku - zakończony coś ok. 15.04.2013 roku.

Na ogrzewanie domku poszło 1400 litrów oleju bez CWU - z wodą to będzie 1700 l - temperatura ok. 23 stopnie.

Dane domku - powierzchnia całkowita 250 m kw (w tym podwójny garaż), użytkowa coś ok. 170 mkw.

Ocieplenie - ściany styro 20 cm, podłoga 20 cm styro, poddasze wełna od 25 cm do 40 cm.

Okna plastiki 5 komorowe , szyby podwójne.

 

Tak więc tragedii w kosztach ogrzewania nie ma.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Generalnie instalacja moim zdaniem jest korzystna w momencie, gdy w domu nie ma dostępu do gazu ziemnego na przykład. Straszenie wysokim kosztem instalacji według mnie właśnie mija się z celem.

 

Moim zdaniem też. No bo co ma zrobić osoba, jak nie ma dostępu do sieci? Palić węglem czy ekogroszkiem nie każdemu pasuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...