Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

tynk cementowo-wapienny


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 305
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Balto, noszę się z zamiarem położenia gładzi gipsowej na schrzaniony tynk cementowo-wapienny.

Zastanawiam się czy tak można i jaki tynk gipsowy byłby najlepszy?

Czy w takim przypadku zastosować jakiś specjalny grunt, czy może nie ma to większego znaczenia?

Z góry dziękuję za odpowiedz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Balto, noszę się z zamiarem położenia gładzi gipsowej na schrzaniony tynk cementowo-wapienny.

Zastanawiam się czy tak można i jaki tynk gipsowy byłby najlepszy?

Czy w takim przypadku zastosować jakiś specjalny grunt, czy może nie ma to większego znaczenia?

Z góry dziękuję za odpowiedz.

 

Przeszlifuj DOKŁADNIE istniejący tynk, zagruntuj zwykłym gruntem - o ile nie ma sypiących się, słabych powierzchni - i aplikuj gładź.

Jak chcesz mieć twardzszą powierzchnię to zrób sheetrockiem, jak może być b. miękka to mastermas (trochę taniej)

No i jest jeszcze .....cholera zapomniałem ... :) Ale ZygmuntRolicz z forum na tym robi i opisywał ją kilkukrotne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Balto, noszę się z zamiarem położenia gładzi gipsowej na schrzaniony tynk cementowo-wapienny.

Zastanawiam się czy tak można i jaki tynk gipsowy byłby najlepszy?

Czy w takim przypadku zastosować jakiś specjalny grunt, czy może nie ma to większego znaczenia?

Z góry dziękuję za odpowiedz.

 

Kładłem na tynki cem-wap jak i na ściany już malowane farbami emulsyjnymi gładź akrylową (gotową w wiaderkach) i nic się nie dzieje - zaleta to gładkość zupełna niemal bez szlifowania i twardość, wada - aby ją (gładkość bez szlifowani) uzyskać trzeba zawsze nakładać dwukrotnie. W porównaniu do gładzi gipsowej szlifowanej siatką...bez porównania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Normy z lat 50 tych:

dla wapna tłustego na 340 kg - 1000 l wody

dla wapna średniego na 400 kg - 950 l wody

dla wapna chudego na 450 kg - 900 l wody

 

... ale to też dotyczy hydratyzowanego ? bo raz że na worek wychodzi 50 litrów a po drugie w latach 50 tych cos takiego istaniało jak wapno hydratyzowane ? Od razu mi tez nasuwa się pytanie że jeżeli to jest prawidłowa dawka to w momencie robienia zaprawy tynkarskiej jak ta wodę traktować ? jako nie byłą czy te 50 litrów już wliczyc ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest na wapno palone, hydratyzowane sprawdzę Ci w pn, mam takie grubsze książeczki.

W kwestii tynku: na tynk c/w da się położyć wyszystko. Procedura prosta jak kupa cepa:

1. Wyrównanie już istniejącego tynku - czyli albo położenie kolejnej warstwy zgodnie z zasadami o jakich już gdzieś wspominałem, albo metodą szlifnięcia - co kto lubi

2. Wyczyszczenie tego co było zrobione

3. Wymyślenie tego co ma być i wybranie konkretnego produktu konkretnej firmy (np: tynk Caparol etc)

4. Sprawdzenie co producent zaleca jako grunt pod konkretny produkt i kupienie tego w komplecie. Zabawa w postaci dwolny grunt pod dowolny tynk skończyć się może różnie.

Jeśli chce ktoś dać tynk wapienny - schnie w diabla i trochę i podobnie długo twardnieje, nie musi ani gruntować, ani wyrównywać tynku c/w

ewbuxxxo: ja tam wole dać taki grunt jaki zaleca producent. Nb. sprawdzałem z zupełnie innego powodu grunty różnych producentów i gwarantuję Ci że skład jest dość różny. Wynika to choćby z tego jak zaleca rozcieńczać z wodą, może także być delikatnie różny udział dwóch typów dyspersji jakie są w składzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co polecacie bardziej, tynk tradycyjny CW, czy z worka CW?

Ostatnio przeglądałem ten temat. Koszty materiału zbliżone.

Co do tynku z worka. Na sufit stosuje się ten sam? Czy są jakieś lżejsze?

Robota własna. Tynk ma iść bez gipsowania. Na gotowo, + farba.

Piasek mam po 40zł/t. Dostawa gratis od 10t.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Co polecacie bardziej, tynk tradycyjny CW, czy z worka CW?

Ostatnio przeglądałem ten temat. Koszty materiału zbliżone.

Co do tynku z worka. Na sufit stosuje się ten sam? Czy są jakieś lżejsze?

Robota własna. Tynk ma iść bez gipsowania. Na gotowo, + farba.

Piasek mam po 40zł/t. Dostawa gratis od 10t.

 

 

... może mi ktoś wytłumaczyć co to znaczy koszty zblizone ????? Bo kolejny raz czytam taka formułkę która jest totalna bzdura. Tynk z worka to koszt około 10 pln na m2 a z betoniarki około 3,5 pln. Średnio dom ma 300m2 do tynkowania czyli koszt jest 3000 pln do 1050 pln - chyba że 2000pln to jest zblizony i ja się czepiam :eek:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

klaudiusz: a to zależy do czego potrzebujesz. Tynk zok 10 proc cementu i ok 8 proc wapna to tynk c/w podobnie jak tez cop ma 20 proc cementu i 2 proc wapna to też c/w i maluch i maybach to samochody, mają silnik, skrzynię biegów... tylko cholera to wrażenie.

Zależy gdzie chcesz położyć tynk i na co. A kosztowo ten robiony na budowie jest ze cztery razy tańszy a bywa że i więcej od kupnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
.... tak wogole mozna położyć tynk cw o grubosci 6 mm ? Sa takie listwy i w zwiazku z tym ze ściany mam równe i przewody wkute to mam mozliwość przymocowania listew prowadzacych na "zero". Bo niby przyjmuje sie ze ma miec minimum 1 cm ale ztego co ja wiem to jest zwiazane z przykryciem przewodów. Czy moze mam złe informacje i musi byc grubszy i mieć ten 1 cm ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tynk może być i gruby na kilka centów. Kilka najważniejszych rzeczy:

Grubość tynku kładzionego za jednym zamachem wyznaczają (i to i to) czyli:

- grubość ziarna wypełniacza jakie zostało użyte - czyli standardowo ok 1,5 do 2 razy grubsza warstwa niż to co jest w środku

- twardość (wytrzymałość na ściskanie) tynku. Im słabszy tym grubość może być większa.

Co to znaczy: jeśli tynk jest twardy i mocny to jednorazową grubością jest owo ziarno, wypełniacz, ale jeśli jest słaby np. cement ok 5-7% plus wapna ok 5-7% to jednorazowa grubość może sięgać i 20 mm - w tym momencie ziarenko oznacza li tylko fakturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapotrzebowanie i cenę liczyłem w następujący sposób:

cement - wapno - piasek = 10

1 + 2 + 6 do 9 = 10

 

330 kg cementu + 330 kg wapna + 1120 kg piasku = 1780 kg + woda = 1m3 gotowej zaprawy

150 zł + 150 zł + 80 zł = 380 zł /m3 + woda.

 

na ile wystarcza 1 m3 pisałem wcześniej i powtórzę:

 

1m3 zaprawy wystarcza na:

100m2 tynku o grubości 10mm = 3,8 zł/m2

66m2 tynku o grubości 15mm = 5,75 zł/m2

 

To są wyliczenia orientacyjne.

 

Cement mam po 400zł/t

Wapno jakieś drogie, wczoraj pytałem, po 600zł/t

Piasek po 40zł, dostawa gratis od 10t.

Wychodzi po

 

330 kg cementu + 330 kg wapna + 1120 kg piasku = 1780 kg + woda = 1m3 gotowej zaprawy

150 zł + 150 zł + 80 zł = 380 zł /m3 + woda.

132zł + 198zł + 44,8zł = 374

Wartość zbliżona, resztę przepiszę z postu wyżej.

1m3 zaprawy wystarcza na:[/b]

100m2 tynku o grubości 10mm = 3,8 zł/m2

66m2 tynku o grubości 15mm = 5,75 zł/m2

 

Baumit mpi25 30kg z dostawą na budowę kosztuje u mnie 13,2zł za worek. Według karty zużycie wynosi 2,1m2 z worka 30kg dla 10mm grubości..

Czyli 6,28zł/m2

Ale:

Mimo tego, ze tynki z worka wychodzą 2 razy drożej, uwazam, ze warto je stosować - skład mieszanki jest w 100 % idealny co przeklada sie bezposrednio na trwalosc tynku.

I nie pasuje tu mi iż 4x drożej jest przy tynku z worka

... może mi ktoś wytłumaczyć co to znaczy koszty zblizone ????? Bo kolejny raz czytam taka formułkę która jest totalna bzdura. Tynk z worka to koszt około 10 pln na m2 a z betoniarki około 3,5 pln. Średnio dom ma 300m2 do tynkowania czyli koszt jest 3000 pln do 1050 pln - chyba że 2000pln to jest zblizony i ja się czepiam :eek:

Ale oddaje honor, koszt nie jest zbliżony, tylko w zaokrągleniu 1,7x droższy.

Jeśli coś pomyliłem, poprawcie po mnie.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mała uwaga - na cemencie typu 32,5 IR, czyli nieco droższym można bez problemu zrobić tynk o ile pamiętam, sprawdzę w pn. 1 : 1 : 6 albo 1 : 1: 7 - co w częściach wagowych oznacza: 100/100/600 lub 100/100/700... Czyli dla 1780 kg będzie: 222 kg cementu , 222 kg wapna i reszta - czyli ok 1400 - piasek. Znów tona cementu 32,5 I R - to koszt ok 500 zł, wapna - podobnie, piasku - przynajmniej u mnie w okolicy to na składzie ok 50 zł, a w piaskowni - 40... czyli. 1 m3 wychodzi: 111 (cement) + 111 (wapno) + 70 -> niecałe 300 zł. A tynk o niebo lepszy niż baumitowski... Transport w miejscu 40 zł. Jak idzie wszystko, ze składu to i jest w cenie.

Baumit 1 worek 25 kg - to 13,20. Czyli 1 tona 528, u nas było ok 1850 kg czyli: 976,8; porównując do 300 wychodzi różnica w cenie ok 3,3 raza...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baumit 1 worek 25 kg - to 13,20. Czyli 1 tona 528, u nas było ok 1850 kg czyli: 976,8; porównując do 300 wychodzi różnica w cenie ok 3,3 raza...
Możesz to rozjaśnić?

Nie rozumiem tego zdania.

Masz na myśli objętość? Stąd tak duża różnica?

Baumit mam w workach 30kg za 12,8zł i własnym transportem lub 13,2zł z dostawą na budowę.Baumit według karty ma objętość 14kg na 10mm, czyli na m3 potrzeba 1,4t.

Daje to koszt z dostawą na poziomie 616zł/m3, 440zł/t.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gruntowanie, które należy zrobić preparatami Baumitu, podobno różnymi w zależności od podłoża - wiec beton innym, ściany innym + obrzutka - jeżeli ktoś robi z Baumitu to prawdopodobnie maszynowo a jeżeli maszynowo to i obrzutkę będzie chciał gotową Baumitu. Chyba, że będą pominięte te etapy ?

 

W moim przypadku koszty materiału - tynkowanie maszynowe baumit/ręczne wykonane na budowie to 12zł / 5zł licząc koszt robocizny na tym samym poziomie 13pln/m2, a zapewne jak bym się dopytał o koszt robocizny tynku maszynowego to by się okazało, że jest niższy od ręcznego a więc różnica w kosztach materiału jeszcze wyższa (w końcu ręczny tynk to 3-ch ludzi przez 2 tygodnie a maszynowy nie więcej jak 1/2 tego czasu).

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Cement mam po 400zł/t

Wapno jakieś drogie, wczoraj pytałem, po 600zł/t

Piasek po 40zł, dostawa gratis od 10t.

Wychodzi po

 

 

132zł + 198zł + 44,8zł = 374

Wartość zbliżona, resztę przepiszę z postu wyżej.

 

 

Baumit mpi25 30kg z dostawą na budowę kosztuje u mnie 13,2zł za worek. Według karty zużycie wynosi 2,1m2 z worka 30kg dla 10mm grubości..

Czyli 6,28zł/m2

Ale:

 

I nie pasuje tu mi iż 4x drożej jest przy tynku z worka

 

Ale oddaje honor, koszt nie jest zbliżony, tylko w zaokrągleniu 1,7x droższy.

Jeśli coś pomyliłem, poprawcie po mnie.

 

 

Klaudiusz cytujesz PLIPA który zrobił błędy z 1 klasy podstawówki. Może przeczytasz co on napisał i wtedy twoje wątpliwości znikna co do drożyzny z worka....

 

Narzut to jest -- 1-1-6. Tutaj chodzi o objętość a nie kg' Zobacz sobie ile objętościowo ma worek 25 kg wapna a ile cementu.

Edytowane przez grend
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend

już tynkuję. Tynk z gruchy jest o 5 klas lepszy od tynku Baumit - używałem go do wyprawienia otworow okiennych. Baumit to piach który można skruszyć palcem.... Zacząłem się zastanawiać skad takie dobre opinie o tynkach z worach - bo jednolita struktura ,bo nie pekaja bo dobre ,bo niemieckie , BO CENA PODOBNA CO Z BETONIARKI i tym podobny marketingowy bełkot. Według mnie PRAWDA to samo wykonastwo - tynk z betoniarki jest trudniej położyć od n Baumit i stąd takie "opowieści". Powiem tylko jedno tynk z wora zaciera się na drugi dzień a z betoniarki od razu po położeniu - i tutaj jest preferencja ekip które robią tynki tzw tradycyjne. Jeżeli tynkarz nie potrafi równo zarzucić i spionować w ciągu 15 minut to póxniej czeka go "skrobanie" które jest naprawdę ciężką pracą. Ja kładę na listwach i żeby wyrównać według listew musze sporo wysiłku w to zrobić - bez listew nie zrobił bym PROSTO - NIGDY

Proponuję przed tynkowaniem na ścianie zarzucić sobie tynk Baumit i taki mieszany np. w wiadrze. Po tygodniu można stwierdzić który lepszy....

 

PS pomijam temat spękania tynku bo to będę mógł stwierdzić za 3-4 miesiące

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość grend
Mała uwaga - na cemencie typu 32,5 IR, czyli nieco droższym można bez problemu zrobić tynk o ile pamiętam, sprawdzę w pn. 1 : 1 : 6 albo 1 : 1: 7 - co w częściach wagowych oznacza: 100/100/600 lub 100/100/700... Czyli dla 1780 kg będzie: 222 kg cementu , 222 kg wapna i reszta - czyli ok 1400 - piasek. Znów tona cementu 32,5 I R - to koszt ok 500 zł, wapna - podobnie, piasku - przynajmniej u mnie w okolicy to na składzie ok 50 zł, a w piaskowni - 40... czyli. 1 m3 wychodzi: 111 (cement) + 111 (wapno) + 70 -> niecałe 300 zł. A tynk o niebo lepszy niż baumitowski... Transport w miejscu 40 zł. Jak idzie wszystko, ze składu to i jest w cenie.

Baumit 1 worek 25 kg - to 13,20. Czyli 1 tona 528, u nas było ok 1850 kg czyli: 976,8; porównując do 300 wychodzi różnica w cenie ok 3,3 raza...

 

Balto ale jesteś pewien że 1-1-6 to dotyczy kg a nie litrów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...