Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Programowalne instalacje elektryczne - wątek dla entuzjastów


Recommended Posts

- właśnie wziąłem do porównania MA ze wzlędu na cenę - 100 USD na RTC to chyba lekkie przegięcie? No i nie bardzo widzę zastosowanie RTC - chyba, że do tej symulacji obecności ewentualnie. Czemu, a propos, nikt nie podchwycił mojego pomysłu z lalką jeżdżącą na Roombie? :lol:

 

Bo Roomba wychodzi drożej niż RTC w Fateku MC :lol:

 

A nie dałoby się zmniejszyć kosztów, zarówno poprzez redukcje potrzebnych I/O, ale też redukcję ilości przycisków sterujących, w taki sposób, żeby zaprogramować po 1 wejściu na sterowanie w trybie:

 

przyciśniecię -> ruch w 1 stronie -> przycisniecie -> stop -> przyciśniecię ruch w drugą stronę?

 

Kilka problemów też by przy okazji odpadło (jednoczesne przyciśniecie, konieczny postój między zmianami kierunku ruchu).

 

Jak to by wyszło w programie - duży ból?

 

Spróbuję coś pomyśleć nad tym, o ile civic9 nie będzie szybszy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

- właśnie wziąłem do porównania MA ze wzlędu na cenę - 100 USD na RTC to chyba lekkie przegięcie? No i nie bardzo widzę zastosowanie RTC - chyba, że do tej symulacji obecności ewentualnie. Czemu, a propos, nikt nie podchwycił mojego pomysłu z lalką jeżdżącą na Roombie? :lol:

 

oprócz RTC - jeszcze szybkie wejścia licznikowe (do tacho wentylatorów np.) i wyjścia PWM - no ale to wszystko do reku tylko potrzebne (póki co).

 

- czemu NSLU2? nie wiem, czy już o to pytałem, ale funkcjonalność tego jest jakaś taka... ograniczona dla mnie. Rozmawiałem właśnie ostatnio o tym z kumplem, co sobie taki NAS ustawił w RAIDzie. Ale ja się pytam - po co? To już nie lepiej cały fileserver, router, macież RAID itp. włożyć w jeden box? Jasne - jak coś pierdyknie, to wszystko pierdyknie, ale o ile mniejsze koszty i komplikacja... Ja to chce złożyć VPN, zdalny desktop do tego i będzie sobie siedział spokojnie w szafie, a ja z dowolnego miesjca mogę go miąchać...khe khe...

 

yyy... nooo... nslu2 kosztuje 200-250 zł i pobiera mało prądu. i prawie nie ma się tam co zepsuć. jak ktoś nie potrzebuje fileservero-routera-vpno-boxa chodzącego całą dobę to jest to lepsze i tańsze rozwiązanie. jak ktoś potrzebuje to może połączyć te funkcje, ale to już kwestia gustu. niektórzy lubią łączyć, niektórzy rozdzielać. wszystkie rozwiązania mają swoje wady i zalety. chociaż fileservero-routero-vpno-box (ze zdalnym dostępem ale shell, a nie desktop) na nslu2 wraz z linksysem wifi także z linuksem, który też u mnie jest można na tym zrobić. oczywiście będzie to mniej wydajne od pentiuma 3GHz z 2GB ramu, ale o ileż mniej zawodne, ciche, prądożerne i kosztowne. chyba, że wymyślę jakieś inne rozwiązanie dla dużego Peceta - jakieś mediacenter na przykład.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie dałoby się zmniejszyć kosztów, zarówno poprzez redukcje potrzebnych I/O, ale też redukcję ilości przycisków sterujących, w taki sposób, żeby zaprogramować po 1 wejściu na sterowanie w trybie:

 

Dałoby się, prosta sprawa w programie, pisałem też o tym tam gdzie Ci liczyłem koszty. Mnie to się nie podoba od strony ergonomicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście będzie to mniej wydajne od pentiuma 3GHz z 2GB ramu, ale o ileż mniej zawodne, ciche, prądożerne i kosztowne. chyba, że wymyślę jakieś inne rozwiązanie dla dużego Peceta - jakieś mediacenter na przykład.

 

Pentium? Fuj! ;)

 

Prądożerne na pewno mniej, ale te pozostałe funkcje (choćby wspomniany mediacenter) coś musi realizować. U mnie i tak musi stać jakiś normalny komp, więc myślę, że to najlepsze rozwiązanie. No i potencjalnie koniec wiecznego problemu pt. "kur... to, co mi jest potrzebne jest akurat na innym komputerze (biurowym/domowym/laptopie itd.) - synchronizacja danych przez VPN i jestesmy wreszcie freeeeeee :)

 

Co do ergonomii rozwiązania start-stop-with-one-button, to próbowałeś się kiedyś takim czymś bawić, czy tylko teoretycznie to jest niewygodne? Bo w sumie jak o tym myślę, to wydaje mi się to bardzo atrakcyjne i negatywów jakoś nie widzę... Może słabo patrzę? :)

 

dopis:

 

jakbym lekko pokombinował, to nawet połączenie FBs-40MC/MA z FBs-24EYT mogłoby wystarczyć - 24 we (po jednym na roletę) 40 wy (po 2 na roletę). Koszt (nawet z MC): 1374 !!! Jupiii!!! (khe - zaraz civic9 mi coś wytknie, że czegoś nie uwzględniłem :( (

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kwestii przyciskow za rozsadna cene znalazlem takie Siemensa (ramki mozna miec rozne):

http://www.luconda.com/artikeldetails/27/14/31/bilder/5009927-1-Siemens-5WG1222-2AB31.jpg

http://www.luconda.com/artikeldetails/27/14/31/bilder/5009920-1-Siemens-5WG1223-2AB31.jpg

 

Mozna kupic same klawisze bez portu magistrali EIB (4 przyciski 28 euro http://www.luconda.com/27/Elektroinstallationsanlage-geraet-14/Bussystem-Tastsensor-31-38-Seite-1.html). Jest tam łacze adaptacyjne 10 pinowe (PEI). Wydaje mi sie ze dla 4 przyciskow beda osobne linie jako cyfrowe wyjscia (typ 2).. dla 6 i wiecej przyciskow chyba jednak jest juz inny typ i wtedy na pinach mamy RxD TxD RTS CTS itd i to chyba juz gorsze do obsluzenia.. chyba ze da sie jakos rozebrac i wyprowadzic osobno..

 

Na razie zamowilem jeden klawisz 4 przyciskowy i sprawdze, czy jest tak jak mysle.

 

Przyciski JUNGa fajne, ale w tym roku podrozaly o 10% i cenowo wychodzi ok 250PLN brutto za najtansza wersje 4 przyciskowa..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ergonomii rozwiązania start-stop-with-one-button, to próbowałeś się kiedyś takim czymś bawić, czy tylko teoretycznie to jest niewygodne? Bo w sumie jak o tym myślę, to wydaje mi się to bardzo atrakcyjne i negatywów jakoś nie widzę... Może słabo patrzę? :)

Ja widzę jedną zasadniczą wadę. Przesuwanie rolety "po trochu" w jednym kierunku. Przykład użycia: zachodzące słońce, które świecąc pod coraz mniejszym kątem, coraz bardziej wkurza. No i zamiast zamykać roletę od razu do końca, normalnie można zamykać "po trochu" wraz z uływem czasu i opadającym słońcem dochodząc do pełnego zamknięcia. Jak jest tylko jeden klawisz, to za każdym razem trzeba najpierw zacząć otwierać, żeby móc zamknąć kawałek dalej...

Się rozpisałem, ale ogólnie rozwiązanie z jednym klawiszem jest wygodne tylko przy wykorzystaniu rolet jako zasłony dwu-pozycyjnej: zamknięte lub otwarte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ergonomii rozwiązania start-stop-with-one-button, to próbowałeś się kiedyś takim czymś bawić, czy tylko teoretycznie to jest niewygodne? Bo w sumie jak o tym myślę, to wydaje mi się to bardzo atrakcyjne i negatywów jakoś nie widzę... Może słabo patrzę? :)

 

W zasadzie masz rację - z tym się da żyć. Problem jest tylko w jednej sytuacji - roleta jest otwarta do połowy bo tak się jej zostało, teraz chcesz zamknąć, a ona jedzie do góry najpierw. Albo jeszcze bardziej jest otwarta w 90%, więc prawie na pewno chcesz ją zamknąć, ale ponieważ poprzednio jechała w dół, teraz jedzie do góry. Szczegół. I jeszcze jedna potencjalnie - nie wiem czy czasem nie będzie sytuacji, że roleta będzie max. otwarta, a przy pierwszym naciśnięciu będzie się chciała dalej otwierać (i analogicznie przy pełnym zamknięciu). Całkowity brak reakcji, może to trochę irytować.

 

Z tego typu historii... ja mam np. teraz tymczasowo przyciski klasyczne, dwustanowe, a nie monostabilne (dzwonkowe). Ja sobie radzę, mam odruch, że naciskam i "odciskam" spowrotem. Ale inni, którym przychodzi z tego korzystać (rodzina, wykonawcy) pomimo, że tłumaczę co i jak - to jakoś mają z tym problemy i sugerują, że to dziwnie działa, nie zawsze działa, zawiesza się itp. Tzn. reakcja jest nie taka jaką podświadomie oczekują i się gubią. Także się gubią jak roleta jedzie w jednym kierunku, a potem chcą w drugim, ale gdy jest to naciśnięte zaraz po, to piersze naciśnięcie w drugim dopiero zatrzymuje pierwszy kierunek, szczególnie gdy tego nie widać i nie słychać (jesteś na dole, a roleta jedzie gdzieś tam u góry w pokoju). Coś podobnego może wystąpić w tych sytuacjach z roletami, które wyżej wymieniłem. Trzeba brać też pod uwagę zwykłych ludzi :)

 

jakbym lekko pokombinował, to nawet połączenie FBs-40MC/MA z FBs-24EYT mogłoby wystarczyć - 24 we (po jednym na roletę) 40 wy (po 2 na roletę). Koszt (nawet z MC): 1374 !!! Jupiii!!! (khe - zaraz civic9 mi coś wytknie, że czegoś nie uwzględniłem :( (

 

To jest ok, ale mam złe swoje doświadczenia z liczeniem we/wy na styk :) Trzeba kilka zostawić na przyszłe pomysły.

Nie wiem czy liczyłeś w tym:

kabelek HD30-22AWG-200 (do FBs-24EYT) i pamięć FBs-PACK - przypominam o tym, ale to już grosze. oraz zasilacz 24V do przekaźników. ewentualnie moduł komunikacyjny np. FBs-CB25 (rs232+rs485) jeśli chcesz to łączyć z czymś innym (główny port lepiej jak służy tylko do programowania, inaczej może być więcej kombinowania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie 1.

Czy jeśli zastosuje trafo 230VAC / 12VDC do druku,

 

np. taki

 

Oraz mostek Graetza

Np. taki 4A

np. taki

 

to za mostkiem dostanę taki sam prąd ( i ) jak przed mostkiem.

Napięcie ( V ) będzie oczywiście 12V.

Pytam, bo naczytałem się o wydajnościach mostków …

 

Pytanie 2.

 

Czy żarówki diodowe tzw. postojówki 12V

 

np. takie

 

muszę także łączyć uwzględniając sumę prądów, czy normalnie równolegle „ jak leci ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Depi wymyśliłem coś ze sterowaniem rolety jednym przyciskiem

http://img100.imageshack.us/img100/4906/roleta1klhx7.jpg

Nie jest to idealne rozwiązanie, na razie widzę jedną wadę. Jeżeli uruchomisz otwieranie rolet i nie zatrzymasz ich drugim pstryknięciem zatrzymają się same po upływie ustawionego czasu. Jednak flagi M0, M1 i M2 będą dalej w ustawieniu na "otwieranie". Pstryknięcie w takiej sytuacji spowoduje przestawienie tych flag na "Stop", ale ponieważ rolety i tak stoją nie będzie żadnego efektu. Dopiero kolejne pstryknięcie uruchomi zamykanie rolet. Spróbuje jeszcze to rozbudować, ale nie dzisiaj :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę ze jest tu sporo entuzjastów automatyki domowej. Jak znajdę chwile postaram się wrzucić ciekawy projekt dotyczący automatyki tylko że drogą radiową. Niedługo tez skończę system alarmowy oczywiście na Fateku :). Jeżeli jest ktoś zainteresowany to poszukuje osób do pomocy przy tworzeniu portalu dotyczącego automatyki http://www.inteligentnydomek.pl. Każde ręce się przydadzą :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak flagi M0, M1 i M2 będą dalej w ustawieniu na "otwieranie". Pstryknięcie w takiej sytuacji spowoduje przestawienie tych flag na "Stop", ale ponieważ rolety i tak stoją nie będzie żadnego efektu. Dopiero kolejne pstryknięcie uruchomi zamykanie rolet.

 

Nie chce mi się analizować całości (jednak drabinki są mało czytelne przy wielu zależnościach wzajemnie powiązanych), ale chyba możesz reset tych M0,M1,M2 podłączyć pod wystąpienie T0 (TU Contact, ze strzałeczką do góry).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, trzeba to powiązać z T0, ale to nie jest prosty reset tych flag. Przy zamkniętych roletach flagi M1 i M2 są na OFF a przy otwartych na ON (albo odwrotnie, nie jestem w tej chwili pewien :) ) Ruch rolet następuje przy różnych stanach tych flag. Gdyby uruchomić rolety i pozwolić na samoczynne zatrzymanie się to po zresetowaniu byłyby przygotowane do ruchu w tą samą stronę zamiast w przeciwną. Zależnie od tego czy rolety były otwierane czy zamykane trzeba te flagi albo zresetować albo ustawić.

Chyba że wystarczy zresetowanie M0, tak w trakcie pisania na to wpadłem. Sprawdzę wieczorem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie 1.

Czy jeśli zastosuje trafo 230VAC / 12VDC do druku,

Mostek wytrzyma (ma większy prąd niż trafo). Napięcie będziesz miał za mostkiem troszkę niższe (jeśli nie dasz kondensatora). Z kondensatorem bedzie za to zależało od obciążenia. Takie lampki jak na linku biorą z reguły od 0,02A do 0,1A. Z tego trafa można brać bezpiecznie ok. 1A (no, trochę więcej też wytrzyma). To daje od 10 do 50 żarówek. Jak go dożgasz na maksa (1,4A) to masz od 14 do 70 żarówek. Pobór prądu trzeba znać lub sprawdzić miernikiem (zależy od użytych diod). Liczyć zawsze warto choćby z grubsza aby nie było potem jakiś niespodzianek.

Aha, jeszcze jedno, składając to nie z lampek ale z samych diod led da się wyciągnąć więcej, LEDy Flux potrzebują coś koło 4V i 20mA. To daje się łączyć po dwie równolegle i resztę szeregowo. To daje 100szt (w wersji max 140szt).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytanie, czy typowy S np. B6 przy napięciu 12V też będzie "wywalał" przy prądzie zwarciowym 6A ?

Przy zwarciowym 6A ani drgnie. :) Prąd zwarciowy musi być większy od znamionowego żeby zadziałał.

Są S-y na napięcie stałe, albo go rozkręć i usuń cewkę wybijakową (zostaw sam bimetal). Można też zamiast S-a zastosować wyłącznik silnikowy, one mają tylko bimetal. A w ogóle po co Ci S na 12V? Tam z reguły daje się topika. Jak wyleci to i tak się na pewno coś sp... w układzie i trzeba najpierw naprawić!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiona wersja jednoklawiszowego sterowania roletą.

http://img516.imageshack.us/img516/1886/roleta1klbvo6.jpg

Roleta zatrzyma się po drugim pstryknięciu, po upływie określonego czasu jak również po puszczeniu dłużej przytrzymanego klawisza i jest gotowa do jazdy w drugą stronę, nie ma potrzeby "pustego" pstryknięcia o którym pisałem przy wcześniejszej wersji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie 1.

Czy jeśli zastosuje trafo 230VAC / 12VDC do druku,

Mostek wytrzyma (ma większy prąd niż trafo). Napięcie będziesz miał za mostkiem troszkę niższe (jeśli nie dasz kondensatora). Z kondensatorem bedzie za to zależało od obciążenia. Takie lampki jak na linku biorą z reguły od 0,02A do 0,1A. Z tego trafa można brać bezpiecznie ok. 1A (no, trochę więcej też wytrzyma). To daje od 10 do 50 żarówek. Jak go dożgasz na maksa (1,4A) to masz od 14 do 70 żarówek. Pobór prądu trzeba znać lub sprawdzić miernikiem (zależy od użytych diod). Liczyć zawsze warto choćby z grubsza aby nie było potem jakiś niespodzianek.

Aha, jeszcze jedno, składając to nie z lampek ale z samych diod led da się wyciągnąć więcej, LEDy Flux potrzebują coś koło 4V i 20mA. To daje się łączyć po dwie równolegle i resztę szeregowo. To daje 100szt (w wersji max 140szt).

 

 

 

 

Bardzo dziękuję,

Właśnie o takie knify mi chodzi :p

 

Znalazłem jeszcze takie rozwiązanie.

Moduł 3 LED 0,3W / 25 mA

 

moduł 3-diodowy

 

 

I tu pytanie.

Czy do 8 modułów łączonych szeregowo, czyli 2,4W i 0,25A

Lepszy będzie transformator 230VAC/12VDC – 2,8W / 0,24A

Czy też 230VAC/12VDC – 4W / 0,33A z jakimś opornikiem, może potencjometrem ?

Oczywiście po trafo pójdzie mostek prostowniczy.

 

Jeśli mogę zapytać, jakiej pojemności kondensator byłby tutaj właściwy ?

 

Na jakie napięcie dobrać mostek 50V, czy np. 400V ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetestowałem, poprawiłem i zaktualizowałem automat:

http://patek.netinfo.pl/automat.pdf

 

W zasadzie koncepcja była dobra i zmiany nie były wymagane, tylko trzeba było ustawić to wszystko w odpowiedniej kolejności, aby się wzajemnie testowanie i ustawiania flag nie przestawiało tak jak nie trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...