ravbc 25.05.2009 20:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Maja 2009 Naobiecywałem zdjęć, a teraz mi głupio... Niestety jak na razie nie udało mi sie ich zrobić. Za to przypomniało mi się o prezentacji Fioreny na stronie hagera. Polecam obejrzeć zainteresowanym. W zasadzie wszytko tam widać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tom_info 27.05.2009 19:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2009 Witam,Czytam to forum i czytam .... i doczytać sie nie mogę.Chiałbym sprawić sobie sterownik FATEC - a tak właściwie to na potrzeby pracy magisterskiej i mam kilka pytań:1. Jaki wybrać czujnik temperatury i czujnik wilgoci aby komunikował się ze stwerownikiem, pojawiło się tu pare propozycji, ale nic konkretnego (chciałbym monitorować temperaturę w kazdym pomieszczeniu poprzez panel HMI)2. czy ktoś już próbował podłączyć elektrozawory pod sterownik ?(ja znalazłem jakieś ale cena kosmiczna)3. jaka jest maksymalna dopuszczalna długość przewodów do przekażnika (jakbym zamontował przekażnik w puszcze do gniazdek ... a takie gniazdko jest na drugim koncu domu ok 30m - to bedzie działało ?)4. jaka jest maksymalna dopuszczalna długość przewodu łączącego sterownik z panelem HMI ? na razie tyle ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jelen 27.05.2009 19:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2009 1. wystarczy najprostsza termopara za grosze plus moduł fateka za kilka stów w zależności ile masz mieć czujek 2. ponizej 80pln za sztuke / standard heimeiera / 24/230V NO/NC albo dowolne analogowe lub napieciowe tylko to juz kilka stowek w zaleznosci od przekroju rury 3. jak jeden przekaznik to na 99% tak, jak powiesisz na cienkim przewodzie 100 przekaznikow to moze byc problem, generalnie im grubszy przewod, mniej przekaznikow na nim i blizej - tym lepiej 4. nie wiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 28.05.2009 11:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 Ostatnio pytałem o zasilanie sterowników 24V DC czy 230V DC A co sądzicie o takim rozwiązaniu. Obciążalność wyjść przekaźnikowych pozwala na podłączenie większości oświetlenia a wejścia mamy na 24V. http://images39.fotosik.pl/129/1f539a0deba371ce.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PavvelB 28.05.2009 11:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 Sprawdziłem, że ten model ma wejścia 230V http://www.e-automatyka.pl/sklep/detail.php?sess=96a8ad24e690dc09a1e8748f615d2149&art_id=15&abt=1&itemgr=3Chyba niepotrzebny jest w tym momencie cały obwód 24V, ale może zależy Ci na tym, żeby w przyciskach było napięcie 24V. Jeśli nie, to normalnie dajesz przycisk na żyłę na wejściu sterownika, tu gdzie na Twoim schemacie jest stycznik przekaźnika.Tu jest schemat podłączeń dla serii easy-AC http://www.moeller.pl/Documentation/AWB/podr_uzytk_easy800_pl.pdf str 31 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 28.05.2009 12:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 Sprawdziłem, że ten model ma wejścia 230V http://www.e-automatyka.pl/sklep/detail.php?sess=96a8ad24e690dc09a1e8748f615d2149&art_id=15&abt=1&itemgr=3 Chyba niepotrzebny jest w tym momencie cały obwód 24V, ale może zależy Ci na tym, żeby w przyciskach było napięcie 24V. Jeśli nie, to normalnie dajesz przycisk na żyłę na wejściu sterownika, tu gdzie na Twoim schemacie jest stycznik przekaźnika. Tu jest schemat podłączeń dla serii easy-AC http://www.moeller.pl/Documentation/AWB/podr_uzytk_easy800_pl.pdf str 31 No tak ale mówiliśmy że lepiej jest zrobić instalację na 24V niż na 230V a mam możliwość kupienia w dobrej cenie 819 AC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 28.05.2009 12:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 No tak ale mówiliśmy że lepiej jest zrobić instalację na 24V niż na 230V a mam możliwość kupienia w dobrej cenie 819 AC Nie tyle lepiej, co wygodniej (przy wejściach na 24V). Skoro masz mieć sterownik z wejsciami na 230V, to robienie tu "na siłę" klawiszy niskoprądowych nie ma raczej sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 28.05.2009 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 No tak ale mówiliśmy że lepiej jest zrobić instalację na 24V niż na 230V a mam możliwość kupienia w dobrej cenie 819 AC Nie tyle lepiej, co wygodniej (przy wejściach na 24V). Skoro masz mieć sterownik z wejsciami na 230V, to robienie tu "na siłę" klawiszy niskoprądowych nie ma raczej sensu. Ciekawe ile przełączników można podłączyć pod jeden zasilacz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
civic9 28.05.2009 18:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 Ciekawe ile przełączników można podłączyć pod jeden zasilacz w tym układzie, który narysowałeś? podziel moc zasilacza przez moc potrzebną przekaźnikowi. RM85 na przykład to ok. 0.5W. 1A/24V zasilacz to 24W, więc 50szt. uciągnie. poza tym... przy większej ilości przycisków i ich rozproszeniu po całym domu rzadko kiedy naciska się wszystkie na raz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manieq82 28.05.2009 20:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 ja dziś dałem ciała, zamówiełem 50 przewkażnikóf F&F pk-1p po 21zł widzę że polecacie rm-85 który taki fajny, w podstawce i jakiś tańszy - nie wiem ile podstawka ale sam przekaźnik to już po 3 zł można kupić. po ile płaciliści? Kurza twarz trzeba bedize je upychać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
civic9 28.05.2009 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2009 ja dziś dałem ciała, zamówiełem 50 przewkażnikóf F&F pk-1p po 21zł widzę że polecacie rm-85 który taki fajny, w podstawce i jakiś tańszy - nie wiem ile podstawka ale sam przekaźnik to już po 3 zł można kupić. po ile płaciliści? Kurza twarz trzeba bedize je upychać podstawka jest droga, rm85 w podstawce z relpolu z diodą (nie wiem czy można kupić bez) też wychodził mnie coś koło 20 zł. różnica więc nie wielka. zaletą tego rozwiązania jest, że popsuty przekaźnik można za te kilka zł wymienić. a tam to chyba całość? (a w środku pewnie zamknięty przekaźnik relpola Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 29.05.2009 07:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 podstawka jest droga, rm85 w podstawce z relpolu z diodą (nie wiem czy można kupić bez) też wychodził mnie coś koło 20 zł. różnica więc nie wielka. zaletą tego rozwiązania jest, że popsuty przekaźnik można za te kilka zł wymienić. a tam to chyba całość? (a w środku pewnie zamknięty przekaźnik relpola Hmm, według oficjalnego cennika relpolu (i ich sklepu internetowego) podstawka kosztuje bodaj 7zł netto. Mnie kompletny przekaźnik (choć wybrałem nieco inne) z podstawką (ale bez modułu z diodą, czy innymi cudami, bo to się kupuje odsobno, a nie bardzo widzę zastosowanie) kosztował poniżej 10zł za sztukę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
civic9 29.05.2009 07:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 Hmm, według oficjalnego cennika relpolu (i ich sklepu internetowego) podstawka kosztuje bodaj 7zł netto. Mnie kompletny przekaźnik (choć wybrałem nieco inne) z podstawką (ale bez modułu z diodą, czy innymi cudami, bo to się kupuje odsobno, a nie bardzo widzę zastosowanie) kosztował poniżej 10zł za sztukę. ja kupowałem PI85-24DC-M41G wg cennika 20.10 zł netto (przekaźnik, podstawka, dioda). sam rm85+podstawka = 14zł netto, jakieś 17 zł brutto. przy 50szt. minus jeszcze jakiś rabat. faktycznie ta dioda była nie aż tak potrzebna (ale ładnie wygląda) i ma zbyt duży udział w cenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
climber79 29.05.2009 07:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 Witam wszystkich maniaków !!! Do tej pory tylko czerpałem inspiracje z tego wątku ale uznałęm że dam w końcu też coś od siebie. Moduł z diodą do przekażników Relpola ma na celu głównie zabezpieczenie sterownika przed przepięciami powstającymi przy jej wyłaczeniu (wskutek pola magnetycznego powstaje wtedy na cewce wyindukowane napięcie o przeciwnej polaryzacji)Nie rezygnujcie z niego, a jesli używacie innych przekażników sprawdzcie czy posiadają takie zabezpieczenie i dołóżcie równolegle do cewki diode prostowniczą w kierunku zaporowym (np. 1N4002). Chyba szkoda żeby przez drobne oszczędności upalić wyjście PLC'ka. Relpol posiada moduły tylko z diodą zabezpieczającą (np. M21P - 2,70PLN) i mix'y dioda zabezpieczająca + dioda LED do sygnalizacji napięcia na cewce (np. M32R - 5,50PLN). Pozdrawiam WS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 29.05.2009 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 Witam wszystkich maniaków !!! Do tej pory tylko czerpałem inspiracje z tego wątku ale uznałęm że dam w końcu też coś od siebie. Moduł z diodą do przekażników Relpola ma na celu głównie zabezpieczenie sterownika przed przepięciami powstającymi przy jej wyłaczeniu (wskutek pola magnetycznego powstaje wtedy na cewce wyindukowane napięcie o przeciwnej polaryzacji) Nie rezygnujcie z niego, a jesli używacie innych przekażników sprawdzcie czy posiadają takie zabezpieczenie i dołóżcie równolegle do cewki diode prostowniczą w kierunku zaporowym (np. 1N4002). Chyba szkoda żeby przez drobne oszczędności upalić wyjście PLC'ka. Relpol posiada moduły tylko z diodą zabezpieczającą (np. M21P - 2,70PLN) i mix'y dioda zabezpieczająca + dioda LED do sygnalizacji napięcia na cewce (np. M32R - 5,50PLN). Pozdrawiam WS Właśnie zbierałem się żeby to samo napisać. Nie potrafił bym tego zrobić tak fachowo bo nie jestem elektrykiem ale kolega ładnie to opisał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ravbc 29.05.2009 09:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 E tam. Zabezpieczanie wyjść przekaźnikowych w ten sposób raczej nie ma sensu (chyba, że się mylę?). Za to co do wyjść tranzystorowych, to: 1) "The transistor output in FBS-PLC already includes Zener diode for counter-electromotive force, which is sufficient for low power inductive load and medium frequency of ON/OFF application." - czyli ochrona potrzebna co najwyżej dla wysoko-prądowych połączeń - czy cewka przekaźnika może coś takiego wyindukować? 2) Wyjścia są realizowane przez układ scalony wart kilka(naście) złotych (choć cholernie ciężko osiągalny w polsce). Jeden układzik obsługuje 8 wyjść. Ochrona 8 wyjść samymi diodami to niemal 20zł. Dodając 1 do 2 moim zdaniem nie warto. PS. Już przeżyłem uszkodzenie układu wyjść tranzystorowych i jego wymianę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
climber79 29.05.2009 10:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 E tam. Zabezpieczanie wyjść przekaźnikowych w ten sposób raczej nie ma sensu (chyba, że się mylę?). Za to co do wyjść tranzystorowych, to: 1) "The transistor output in FBS-PLC already includes Zener diode for counter-electromotive force, which is sufficient for low power inductive load and medium frequency of ON/OFF application." - czyli ochrona potrzebna co najwyżej dla wysoko-prądowych połączeń - czy cewka przekaźnika może coś takiego wyindukować? 2) Wyjścia są realizowane przez układ scalony wart kilka(naście) złotych (choć cholernie ciężko osiągalny w polsce). Jeden układzik obsługuje 8 wyjść. Ochrona 8 wyjść samymi diodami to niemal 20zł. Dodając 1 do 2 moim zdaniem nie warto. PS. Już przeżyłem uszkodzenie układu wyjść tranzystorowych i jego wymianę ad 1. zależy od cewki i od ichniejszego rozumienia "low power" - za 2,70 nie chciało by mi się liczyć ( pytanie jeszcze o jakim PLC'ku piszesz, bo wyglada to na cytat z dokumentacji więc pewnie masz na mysli jakiś konkretny ) ad 2. hmm - no to zależy od tego, czego oczekujemy od instalacji - gdybym zamierzał sterować światłami na choince to nie zawracał bym sobie głowy - jak upali to troche nierówno będzie mrugać. Jesli jednak niektórzy opierają na tym takie funkcja jak: - odcięcie wody do budynku na elektrozaworze - elektrozamek w drzwiach wejściowych - otwieranie bramy garażowej - oświetlenie oraz weźmiesz pod uwagę fakt że na dzień dzisiejszy układ jest trudno osiągalny - a co będzie za lat 10 czy 20?? Prawdopodobnie ten sterownik nie będzie już produkowany, nie wspominając o dostepności scalaka. A co jeśli któraś z kluczowych funkcji padnie a Ty będziesz w delegacji, a Twoja ciężarna żona mając akcję porodową nie bedzie w stanie otworzyć bramy garażowej choć padł tylko jeden scalak Nawet jeśli leżały by one na ulicy (scalaki) - to i tak musisz wyłaczyć całą instalację, wyciągnąć moduł z tablicy, jeśli potrafisz to zrobić samodzielnie nie uszkadzając płyty to pozostaje tylko przelutowanie scalaka, w innym wypadku szukanie serwisu. Osobiście nie mam jeszcze nic i choć jestem prawie zdecydowany na system z PLC - jednak to właśnie kwestia potencjalnej awaryjnosci i dostępności zamienników za 10 lat spędza mi sen z powiek. Dlatego też ciągle rozważam czy do właczników puścić przewody 0,5mm (sterowanie niskonapięciowe) czy też 1,5mm (niskonapięciowe dopóki bedę w stanie to serwisowac samemu, ale w razie czego jak mnie braknie jakiś elektryk może to rozbebeszyć i po prostu połaczyć przewody na krótko). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manieq82 29.05.2009 10:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 Witam wszystkich maniaków !!! Do tej pory tylko czerpałem inspiracje z tego wątku ale uznałęm że dam w końcu też coś od siebie. Moduł z diodą do przekażników Relpola ma na celu głównie zabezpieczenie sterownika przed przepięciami powstającymi przy jej wyłaczeniu (wskutek pola magnetycznego powstaje wtedy na cewce wyindukowane napięcie o przeciwnej polaryzacji) Nie rezygnujcie z niego, a jesli używacie innych przekażników sprawdzcie czy posiadają takie zabezpieczenie i dołóżcie równolegle do cewki diode prostowniczą w kierunku zaporowym (np. 1N4002). witaj mistrzu nie dokładnie zrozumiałem w czym rzecz ale skoro znasz się na tym to powiedz czy te które zamówiłem F&F PK-1P posiadają takie zabezpieczenie? Jakoś doczytać nie mogę, maja diodę sygnalizacyjna only... a jesli nie maja to jak wpiąć taka diode prostownicza którą opisujesz? Potraktujesz jakim schematem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manieq82 29.05.2009 12:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 pytanie z innej beczkijak są zasilane czujniki ruchu - takie zwykłe które można by zastosować w opisywanych instalacjachznalazłem kilka ale wszystkie na 230...a ja wypuściłem na razie tylko kabelki 0.5..są takie niskonapieciowe? a może jakaś przeróbka? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
climber79 29.05.2009 13:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2009 Witam wszystkich maniaków !!! Do tej pory tylko czerpałem inspiracje z tego wątku ale uznałęm że dam w końcu też coś od siebie. Moduł z diodą do przekażników Relpola ma na celu głównie zabezpieczenie sterownika przed przepięciami powstającymi przy jej wyłaczeniu (wskutek pola magnetycznego powstaje wtedy na cewce wyindukowane napięcie o przeciwnej polaryzacji) Nie rezygnujcie z niego, a jesli używacie innych przekażników sprawdzcie czy posiadają takie zabezpieczenie i dołóżcie równolegle do cewki diode prostowniczą w kierunku zaporowym (np. 1N4002). witaj mistrzu nie dokładnie zrozumiałem w czym rzecz ale skoro znasz się na tym to powiedz czy te które zamówiłem F&F PK-1P posiadają takie zabezpieczenie? Jakoś doczytać nie mogę, maja diodę sygnalizacyjna only... a jesli nie maja to jak wpiąć taka diode prostownicza którą opisujesz? Potraktujesz jakim schematem Tytuł trochę chyba na wyrost - tez jestem amatorem (no powiedzmy że pół-amatorem) Co do przekaźnika FF - na stronie ani w pdf nic nie wspominają na ten temat więc pewnie nie ma. Co do schematu to filozofii nie ma - przekaźnik pośród innych ma 2 styki podłączone do cewki. Do jednego podłączasz (+) do drugiego (-) (masę, COM czy jak tam masz w sterowniku). No i teraz jak podłaczyć do tego diodę: katodą do (+), katoda na diodzie oznaczona jest paskiem - na zdjęciu u góry. http://www.opamp-electronics.com/~opamp/catalog/images/lot_images/1N4002_100V_1Amp_Diode.gif http://www.codelabs.pl/_varia/dioda.jpg RAVBC - pomijając kwestię filozoficzną czy zabezpieczać czy nie (każdy podejmuje sam - zależy jaki ma sterownik, czy jest on już zabezpieczony i jak daleko ma rozwiniętą paranoję niezawodności) - możesz napisać coś więcej o okolicznościach upalenia wyjścia u Ciebie? Czym było spowodowane? Cewką zrobiła "cofkę", czy sam podałeś 220V na wyjście? Może jakiś inny przypadek? Jakiego masz PLC'ka? Informacja o tym jakiego błędu nie zrobić może być bardzo wartościowa. Niech śmierć twojego scalaka nie pójdzie na marne !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.