Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Programowalne instalacje elektryczne - wątek dla entuzjastów


Recommended Posts

to się da zrobić w miarę prosto tak:

 

- standardowa instalacja Fatekowa to przewód fazowy wchodzący do przekaźnika, potem z niego do gniazda (załóżmy że to nazywamy wejściem i wyjściem prekaźnika)

- dodajemy przewód od przełącznika głównego do wyjścia pierwszego przekaźnika, potem wyjście pierwszego, z wyjściem drugiego itd.

- tam gdzie się zaczyna przewód fazowy wchodzący do pierwszego przekaźnika dajemy przełącznik, który fazę - puszcza właśnie na to wejście albo od razu na wyjście

 

nie chce mi się rysować tego, mam nadzieję, że jasno opisałem :)

 

oczywiście zależy to jeszcze od tego gdzie się u Was te przewody fazowe przed przekaźnikami gniazd zaczynają i ile ich jest. u mnie to kilka grup, każda na osobnej S-ce, więc takich przełączników by musiało być kilka. ale są chyba 3-4 biegunowe (trójfazowe) - to akurat by się nadawało. dwoma można obsłużyć już chyba dość grup dla wszystkich.

Edytowane przez civic9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

no ale (o ile skumałem ideę) to awaryjne zapalenie światła byłoby z rozdzielni tym przełącznikiem?

druga sprawa jak połączysz ze sobą we lub wy kilku przekaźników (robiąc grupy) to zniweczysz idee niezależnego ich sterowania z PLC (to tak jabyś sterował niezależnie cewkami ale miał zwarte równolegle styki kilku przekaźników)

 

nie wnikając - wg mnie nie da się tego całkiem łatwo zrobić nie duplikując części elementów wykonawczych/sterowniczych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ale (o ile skumałem ideę) to awaryjne zapalenie światła byłoby z rozdzielni tym przełącznikiem?

nie, ja mówię o tym, żeby tylko gniazda były całkiem wyjęte spod fateka albo z takim o to trybem awaryjnym. przełącznik włącza stałe zasilanie wszystkich/wybranych gniazd.

do nich można podłączyć tymczasowe oświetlenie i będzie działać cała reszta urządzeń. to już zapewnia możliwość przeżycia, nawet kilka tygodni. jeszcze by się przydało coś na rolety, bramy itp. ale to już prostego rozwiązania może nie być.

 

druga sprawa jak połączysz ze sobą we lub wy kilku przekaźników (robiąc grupy) to zniweczysz idee niezależnego ich sterowania z PLC (to tak jabyś sterował niezależnie cewkami ale miał zwarte równolegle styki kilku przekaźników)

tak, na czas awarii sterownika mogę mieć włączone wszystkie gniazda.

abstrahując już od tego, że nawet w czasie nie-awarii uważam, że mogą działać cały czas.

 

o to mi chodziło i zapewne ravbc chodziło - bo się temat pojawił przy okazji dygresji o gniazdach.

Edytowane przez civic9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a to teraz już jasne... :-)

 

ja z kolei (i chyba gościu01) myśleliśmy o awarii sterowania oświetleniem (i ew. roletami)

 

Gniazda (jak pisałem) planuję podłączyć pod jako normalnie włączon i FATEKiem je odłączać (czyli gdy go brak lub padnie zasilacz cewek przekaźników będą działać)

 

jest też aspekt ujemny tego rozwiązania.

Zazwyczaj obwody są przez większość czasu rozłączone w domu.

Tym samym generować będzie większym zużyciem energii,

ale cóż bezpieczeństwo kosztuje.

 

I jeszcze co się stanie jak zabraknie prądu ( także na Fateku )

System zacznie głupieć?

 

Obydwa rozwiązania są do rozważenia.

Edytowane przez gosciu01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest też aspekt ujemny tego rozwiązania.

Zazwyczaj obwody są przez większość czasu rozłączone w domu.

Tym samym generować będzie większym zużyciem energii,

ale cóż bezpieczeństwo kosztuje.

 

niekoniecznie... co do oświetlenia to masz rację... ale gniazda (poza kilkoma wyjątkami) zakładam, że będę miał "pod napięciem" cały czas... wyłączać będę (i to nieliczne) na okoliczność uzbrojenia alarmu/nieobecności

Dlatego dla mnie (podobnie jak dla civica) problem braku prądu w gniazdkach przy awarii FATEKa nie jest kluczowy (bo tam prąd będzie)

Kluczowe jest obsłużenie światła i rolet...

 

I jeszcze co się stanie jak zabraknie prądu ( także na Fateku )

System zacznie głupieć?

jak braknie prądu "ogólnie z elektrowni" - to raczej nie jest problem... nic nie zgłupiej bo nie będzie prądu :-)

 

zresztą niemal każdy planuje jakiś backup zasilania - ja zakładam podłączenie UPS do zasilenia PLC, oświetlenia diodowego korytarzy, obsługi rolet i zasilania kotła gazowego.

nie szykuję się na przerwę większą niż 2-3 godziny. (teraz mam APC 1000VA - piec gazowy dwufunkcyjny chodzi na nim ponad 8h - dłużej rodzina nie zniosła testu przez 'pipkanie')

jak będzie mało dołożę drugi... kosztował niecałe 200zł z nowymi bateriami. duzym plusem jest to, że daje sinusoidę (ważne dla pomp obiegowych)

 

Pisałeś o wejściu na agregat... - nie wiem skąd jesteś i jakie są lokalne uwarunkowania ale np. dla mnie to już przesada.. Jak już się zdarzy tego typu awaria (huragan, blackout etc...) to po prostu zakupię generator i będę improwizował. Wtedy okaże się co jest priorytetem a co nie

Edytowane przez p-pixel
literówki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

omawiane tutaj instalacje stają się z roku na rok doskonalsze i dopracowane w kolejnych szczegółach :)

wątek kończy niedługo 7 lat :-)

zaczęło się od prostych rozwiązań opartych o centrale alarmowe i przekaźniki bistabilne, skończymy na pełnym systemie z pełnym wachlarzem nowoczesnych interfejsów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba 2k zł a nie 200.

...nie - dałem na "A" mniej niz 200zł... dostałem 12m miesięcy (używany z nowymi bateriami - nie oryginały)

dałem search na A i nadal są tego typu oferty... 'nowe' z 24m gwarancji można mieć za ok 1000zł.

model APC smart 1000VA - tak jak pisałem jest to "zacny" model - z czystym sumieniem polecam...

ma np "zimny start" - tj. nie ma prądu, bierzesz UPS (naładowny), podłączasz urządzenie i odpalasz 'jak z baterii' - nie wszystkie to potrafią... poza tym jak wspominałem silniki pomp lubią (wymagają) sinusa

 

 

 

do civic9 i wszystkich - tydzień się przebijałem przez te 7lat wątku... po dwóch dniach zacząłem do Worda wklejać sobie "wartościowsze" wypowiedzi aby mieć streszczenie... wiele pominąłem myśląc, że potem odszukam... i tak streszczenie ma 45 stron.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

do civic9 i wszystkich - tydzień się przebijałem przez te 7lat wątku... po dwóch dniach zacząłem do Worda wklejać sobie "wartościowsze" wypowiedzi aby mieć streszczenie... wiele pominąłem myśląc, że potem odszukam... i tak streszczenie ma 45 stron.

 

No to jesteś na bieżąco, będziesz robił za spis treści ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie co do ceny to sprawdziłem, że nie stoją aż tak drogo ale ... i mocy mają troszeczkę mało i dlatego moje kolejne pytanie:

...teraz mam APC 1000VA - piec gazowy dwufunkcyjny chodzi na nim ponad 8h - dłużej rodzina nie zniosła testu przez 'pipkanie')...(ważne dla pomp obiegowych)...

Coś mi się nie chce wierzyć. Ile masz pompek, jakie i na którym biegu chodzą? Jakiej mocy jest ta Twoja "kotłownia" bo coś mi tutaj nie pasuje z tymi 8 godzinami.

 

...Pisałeś o wejściu na agregat... - nie wiem skąd jesteś i jakie są lokalne uwarunkowania ale np. dla mnie to już przesada.. Jak już się zdarzy tego typu awaria (huragan, blackout etc...) to po prostu zakupię generator i będę improwizował. Wtedy okaże się co jest priorytetem a co nie

Tak na gorąco to ja w sylwestra nie miałem prądu od 15 do prawie 19tej - okolice Chwaszczyna/Gdynia. Rocznie takich incydentów mam kilka. Troszkę mnie to drażni (gdy jestem w domu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się nie chce wierzyć. Ile masz pompek, jakie i na którym biegu chodzą? Jakiej mocy jest ta Twoja "kotłownia" bo coś mi tutaj nie pasuje z tymi 8 godzinami.

teraz mieszkam w mieszkaniu... ok 100m2, piec gazowy dwufunkcyjny... przy mrozach poniżej 10 bez prądu już po 2h w domu (sorki - w mieszkaniu) spadała temperatura poniżej 20... nie mówiąc już o tym, że nie ma szans się umyć w lodowatej wodzie.

Jak testowałem? naładowany UPS, podłączyłem do niego tylko piec gazowy ... przez te 8h nie zszedł nawet do połowy pojemności (o ile wierzyć tym diodom na panelu)

nie jest to na pewno sprzęt tak wielki jak w domkach - tu przyznam się nie robiłem jeszcze rozpoznania. pisząc pompka obiegowa miałem na myśli obieg CO w mieszkaniu.

w domu będę miał Viessman Vitodens - niestety w dostępnych mi ulotkach nie ma zapotrzebowania na energię elektryczną.

 

sorki - dobrze, że zwróciłeś uwagę - mogłem kogoś wprowadzić w błąd...

Typical Backup Time

at Half Load 20.6 minutes (335 Watts)

at Full Load 6.1 minutes (670 Watts)

no ale piec nie chodzi non-stop - włącza się i wyłącza - nawet jakby miał zapotrzebowanie 100W to powinno to kilka godzin podziałać

 

Tak na gorąco to ja w sylwestra nie miałem prądu od 15 do prawie 19tej - okolice Chwaszczyna/Gdynia. Rocznie takich incydentów mam kilka. Troszkę mnie to drażni (gdy jestem w domu).

we wrocławiu tak źle nie jest... choć przerwy po 3 do 5h się zdarzają - głównie przy znacznych mrozach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanko z innej beczki

jak rozmieściliście u siebie czujniki temperatury do sterowania ogrzewaniem?

na początek umieściłbym jeden w salonie plus kolejny w sypialni naszej i/lub dziecka...

 

"bawicie" się w sterowanie zaworami - typu na noc zimniej w salonie i na parterze?

 

wydaje mi się, że pomiar w każdym pomieszczeniu to przesada.... tj. mierzyć chcę ale nie zakładam stosowania tego pomiaru do sterowania ogrzewaniem.

 

na parterze będzie podłogówka na całości

na piętrze tradycyjne w sypialniach plus podłogówka w łazienkach

w domu wentylacja mechaniczna, reku + GWC

 

muszę zaplanować okablowanie pod to... mam wszędzie pociągniętą sieć INF i podwójne gniazdka, w części pomieszczeń nawet po dwa więc w razie co mogę sobie wetknąć czujnik/sterownik na RJ-45... pewnie do ideału jakoś dojdę...

na początek zacznę z czujnikiem dostarczanym z piecem dam go w hallu przy salonie - u znajomych tak widziałem (czeka mnie kolejna lektura tematu jak ocean - ogrzewanie...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprostsze rozwiązanie: zapomnij o sterowaniu podłogówką. Poza szczególnymi przypadkami, nie ma to sensu, ani nawet za bardzo realne nie jest. Podłogówkę trzeba wyregulować (raz a dobrze) i tak zostawić. Jakiekolwiek kombinacje w tym temacie nie są proste, a i zysku raczej wymiernego nie dają. Chyba, że wymyśliłeś jedną z tych szczególnych sytuacji, o których wspominałem... ;-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zaintrygowałeś mnie... gdzie jak gdzie ale w wylewce czujników nie planowałem.

możesz rozwinąć?

 

rzucasz luzem na podłogę między rurki podłogówki DS18B20 na skrętce. wylewkarze to zalewają betonem.

można zobaczyć jak się wylewka nagrzewa - z jakim opóźnieniem, a potem jak oddaje ciepło (i ile go jeszcze zostało).

w różnych miejscach - w różnych pokojach, w jakiś charakterystycznych (*) miejscach np. na środku pokoju, w strefie brzegowej - można porównać też jakie są różne straty na środku salonu w porównaniu do wyjścia tarasowego. bez przesady oczywiście, żeby Wam znowu po 50 czujników nie wyszło :) ja mam 4 w wylewce, akurat tyle miałem wolnych pod ręką jak sobie to wymyśliłem (a na drugi dzień zalewali).

 

szczegóły także w wątku opomiarowanie domu.

 

(*) lub przypadkowych, co kto lubi, nikt z tego strzelał nie będzie, to tylko taki gadżet za kilkadziesiąt złotych (koszt termometrów i przewodów).

 

a wygląda to tak:

http://patek.netinfo.pl/murator/temps.png

Edytowane przez civic9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... albo weź 1mb rurki do podłogówki fi16, zaczopuj na końcu i zatop w betonie wypuszczając drugi koniec rurki w okolicę ściany.

Dasz puszkę, albo zrobisz inny otwór. Będziesz mógł wymieniać te DS-y.

Tylko po co?

Tak się robi jeśli zależy od tego sterowanie ogrzewaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

civic: jeśli dobrze kojarzę to do odczytu tych termometrów używasz owfs-a? Na jakiej to dystrybucji postawiłeś? Się własnie do tematu zabieram i okazuje się, że owfs jest słabo rozwijany i wymaga starego pythona, który nie jest juz tak powszechnie dostępny w nowszych dystrybucjach. No i się zastanawiam, czy warto się w to pchać, bo np. taki digitemp działa w zasadzie wszędzie tak samo. A może ten python to tam potrzebny tylko do "bajerów" a podstawa działa bez niego?

Żeby nie było całkiem off-topic: te pomiary mogą się teoretycznie przydać do odbierania nadmiarów ciepła, w przypadku mocnego naświetlenia jednego z pomieszczeń przez słońce. Nawet zimą potrafi ono w takim pomieszczeniu podnieść temperaturę o kilka stopni. Choć w sumie zyski mogą nie starczyć na pokrycie kosztów pracy pompki obiegowej ;-)

No i oczywiście można pomiary temperatury powrotów podłogówki wykorzystać do jej regulacji (z grubsza powinny być identyczne we wszystkich obiegach).

Ogólnie jednak pomiary temperatur same w sobie są bardziej dla zaspokojenia naszej ciekawości i by było co wyświetlić na tych wszystkich bajerach-panelach, niż z rzeczywistej potrzeby ich posiadania. ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...