Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Programowalne instalacje elektryczne - wątek dla entuzjastów


Recommended Posts

o wilgotności...

 

no ja wiem, że trochę tego jest, ale szukam czegoś takiego w sam raz...

 

z wyjściami napięciowymi.... wypadałoby, żeby czujnik był w jakimś reprezentacyjnym miejscu, np. w salonie, a sterownik raczej niekoniecznie (kotłownia i/lub przy reku), na większych odległościach pomiar może być zbyt zniekształcony. tak sobie gdybam, mogę się mylić.

 

dzięki za urla, trochę ma to formę taką nie przyjazną, trzeba obudować, niezbyt małe to... trochę będzie straszyć w salonie.

 

ja sobie zacząłem kombinować jakiś swój własny układ zbudowany w oparciu o SHT11. bardzo dobry czujnik, skalibrowany, przy okazji jak odczytam nie stan binarny, a dokładną wartość to jeszcze będę mógł tego do czegoś użyć, choćby pokazać. no ale to jeszcze trzeba doposażyć w jakiś mikroprocek, zasilić, itd. trochę roboty i mi się nie chce, choć testowo już zrobiłem. w sumie to coś takiego jak z tego nordtronika, tylko bardziej dedykowane, mniejsze (oby) i na lepszym/dokładniejszym czujniku (choć to pewnie bez znaczenia).

 

inna możliwość to stacja pogodowa i odczyt przez rs232.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

o do tych telematików mozna się dostać jakoś z zewnątrz, żeby odczytać np. stan wejść, ustawić wartość jakiś zmiennych? online'owo w czasie działania głównego programu mam na myśli. np. po rs232.

 

No właśnie nie, albo nie wiem jak :-?

I to jest minus.

Z drugiej strony, to z parametrów wyprowadzanych na zewnątrz potrzebuję tak ze 3, a szukając na siłę może 4. Zrealizuję je poprzez wyjście do modułu GSM Satela, lub wejścia Integry. Przebywając w domu będę miał to na wyswietlaczu.

Nie za bardzo mam pomysł/potrzebę ciągłego rejestrowania, czy podglądu parametrów z PLC. To samo ze sterowaniem urządzeniami na odległość.

Jak się zastanowiłem, to realnie będzie ze 3-4.

Owszem można wszystko, tylko po co ?

Co innego rejestrator i centralka alarmu, ale tu zaprzęgnę internet i GSM.

 

Co do pomiaru wilgotości, to był jakiś tam przykładowy miernik.

Sam jeszcze nie wiem, który zastosuje. Z pewnością o dobrych parametrach i najprostszy w realizacji.

Nie jestem elektronikiem ani automatykiem i układ będę starał się składać raczej z gotowych klocków.

 

Obecnie mam już koncepcję, stąd odzywam się w tym wątku aby ją zweryfikować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo mam pomysł/potrzebę ciągłego rejestrowania, czy podglądu parametrów z PLC. To samo ze sterowaniem urządzeniami na odległość.

Jak się zastanowiłem, to realnie będzie ze 3-4.

Owszem można wszystko, tylko po co ?

Co innego rejestrator i centralka alarmu, ale tu zaprzęgnę internet i GSM.

 

Ja taką komunikację stosuję do dwóch rzeczy:

 

1. wizualizacja - tzn. chcę zrobić takie coś, żeby było widać stan całego systemu, co jest włączone, wyłączone, jakieś temperatury pomierzone, itd. owszem, bajer, może i zbędny i szybko się znudzi, no ale... cała ta instalacja to jeden, wielki, zbędny bajer :) i w drugą stronę np. udostępnić możliwość jakiegoś sterowania, włączając w to zdalne operacje, przez ten interfejs. innymi metodami też się da, ale tak będzie łatwo, przyjemnie i spójnie.

 

a także:

 

2. komunikacja z innymi systemami. jak się czegoś nie da prosto zrobić na samym sterowniki to mogę wtedy zrobić na jakimś dodatkowym układzie/urządzeniu i to skomunikować z jednostką centralną.

 

Fajne te telematiki, też się im przyglądałem, cena znośna, jeszcze jakby trochę powiększyli możliwości rozbudowy i dodali jakąś komunikację ze światem zewn. to byłoby świetnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

civik9,

 

chętnie przedyskutowałbym kwestię pomiaru wilgotności.

Właściwie mam wyrobione zdanie, ale mogę się mylić.

 

Uważam, że dokładność 5% dla zapewnienia komfortu w warunkach domowych w zupełności wystarczy. Bo co za różnica, czy będzie 52%, czy 57%. Tutaj zależy nam aby wilgotność nie spadła np. do 30-35%. A jeśli spadnie poniżej założonego progu, aby zostało uruchomione urządzenie wykonawcze. U mnie elektrozawór nawadniający żwirowe GWC.

 

Z drugiej strony czujnik z pomiarem temp. nie koniecznie ma sens.

Zmiana wilgotności ( nasycenia ) w zakresie zmiany temp. pomiędzy 18C-26C ( A takie są w pomieszczeniach ) jest niewielka przy tej samej ilości pary w powietrzu. No chyba, żeby wyprowadzić również informację o samej temperaturze, ale chyba można to zrobić prościej/inaczej.

 

Stąd mój pomysł na solidny, gotowy ale w miarę prosty i przystępny cenowo czujnik wilgotności.

 

Jaka jest Wasza opinia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja taką komunikację stosuję do dwóch rzeczy:

 

1. wizualizacja - tzn. chcę zrobić takie coś, żeby było widać stan całego systemu, co jest włączone, wyłączone, jakieś temperatury pomierzone, itd.

...

 

I tu Fatek ma przewagę.

W moim układzie założyłem jedynie wyprowadzenie kilku istotnych sygnałów o przekroczeniu założonego stanu/progu do innego urządzenia wykonawczego i poinformowanie mnie o tym.

W tym przypadku poprzez centralę Satela, a konkretnie GSM.

Również stan czujek ( nie tylko typowych alarmowych, np. dymu ).

Podgląd z kamer zapewni mi rejestrator.

 

 

a także:

 

2. komunikacja z innymi systemami. jak się czegoś nie da prosto zrobić na samym sterowniki to mogę wtedy zrobić na jakimś dodatkowym układzie/urządzeniu i to skomunikować z jednostką centralną.

 

 

A to bez problemu, Satela, telematik'a, bramotel, rejestrator, a do tego TV i inne ładnie da się sensownie spiąć. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. komunikacja z innymi systemami. jak się czegoś nie da prosto zrobić na samym sterowniki to mogę wtedy zrobić na jakimś dodatkowym układzie/urządzeniu i to skomunikować z jednostką centralną.

A to bez problemu, Satela, telematik'a, bramotel, rejestrator, a do tego TV i inne ładnie da się sensownie spiąć. :-)

 

Tu mam chyba coś innego na myśli. Np. komunikacja ze stacją pogodową po rs232 (włączenie czegoś przy wietrze/deszczu) czy zbieranie danych do PC (ot, choćby, żeby jakiś wykres z temperaturami w reku sobie zrobić).

 

Ale da się bez tego wszystkiego żyć. To taka jakby nie strategiczna wartość dodana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez wielu rzeczy można żyć. Ale co to za życie !

:wink:

 

A na poważnie,

zdecydowałem, że odczyt parametrów wiatru nie ma wpływu na mój dom,

deszcz i owszem. Wiadomo. Wiem jak to zrobić w moim systemie.

 

Nie zrealizuję jednej ciekawej rzeczy dla mnie tzn. ciągłej rejstracji stanu pracy PCi, pozostaje mi ewentualne śledzenie parametrów na wyświetlaczu.

 

Ale, tak jak napisałeś, możn bez tego żyć. Tylko w tym przypadku w jakości życia mało tracę :wink:

 

Chociaż ten Fatek mnie frapuje... który masz model ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam, że dokładność 5% dla zapewnienia komfortu w warunkach domowych w zupełności wystarczy. Bo co za różnica, czy będzie 52%, czy 57%. Tutaj zależy nam aby wilgotność nie spadła np. do 30-35%. A jeśli spadnie poniżej założonego progu, aby zostało uruchomione urządzenie wykonawcze. U mnie elektrozawór nawadniający żwirowe GWC.

 

Co do dokładności to pewnie masz rację, choć w rzeczywistości może być jeszcze trochę mniejsza (dochodzi pomiar napięcia, przeliczenia, nie wiadomo na ile dokładnie i stabilnie to jest tam zrobione). To co podałeś jest pewnie zbudowane na tym: http://www.cyfronika.com.pl/ARCHIWUM/RHU1015.pdf więc też całkiem niezłe. Ja po prostu skoro i tak chyba się wezmę za zbudowanie czegoś swojego (żeby było mniejsze, bardziej przystosowane do moich potrzeb) to wybrałem jakiś tam inny czujnik, mi się bardziej podoba, bo on już zwraca wynik cyfrowo, ale to faktycznie bez znaczenia.

 

Z drugiej strony czujnik z pomiarem temp. nie koniecznie ma sens.

Zmiana wilgotności ( nasycenia ) w zakresie zmiany temp. pomiędzy 18C-26C ( A takie są w pomieszczeniach ) jest niewielka przy tej samej ilości pary w powietrzu. No chyba, żeby wyprowadzić również informację o samej temperaturze, ale chyba można to zrobić prościej/inaczej.

 

Ma sens o tyle, że do obliczenia względnej trzeba znać temperaturę. I ten czujnik z norda też mierzy temperaturę, tylko jej nie wyprowadza na zewnątrz. Można też osobno, ale jak czujnik to udostępnia i to z niezłą dokładnością to czemu nie skorzystać.

 

Stąd mój pomysł na solidny, gotowy ale w miarę prosty i przystępny cenowo czujnik wilgotności.

 

Pomysł ok wg mnie. Jakby to było jeszcze bez wyświetlacza, a za to w małym, ładnym pudełeczku, tak żeby tylko zawiesić gdzieś i podłączyć jakimś przyjemnym złączem to bym sam chyba skorzystał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chociaż ten Fatek mnie frapuje... który masz model ?

 

FBs-60MCTU jako jednostka podstawowa, chyba największa jeśli chodzi o liczbe we/wy. Model średniozaawansowany bo model podstawowy, trochę tańszy nie miał RTC (ech). Plus moduły rozszerzeń, ale to już zależy ile komu wyjść potrzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mi coraz częściej bliżej do maka, bo na linuxa to trzeba mieć czas, a nie chodzi o to żeby na "programowaniu" domu spędzać całe noce i dnie, tylko żeby tego używać nie myśląc o technologi.

 

Zarowno Linux jak i Mac OS X sa systemami rodziny *nix (w dodatku zgodnymi z Posix), pod obydwa mozna napisac JEDEN i TEN SAM PROGRAM i na obu bedzie dzialal tak samo. Nie pisz prosze herezji, ze pod jeden system pisze sie "cale noce i dnie", a pod drugi w blizej nieokreslonym krotkim czasie (sekundy???) !!! Inna sprawa jest poziom rozbudowania samego systemu, mozna to pisac 15 minut jak i 15 lat .....

 

Tak czy owak, jesli sie wie co i jak oraz umie sie programowac i tworzyc uklady mikroprocesorowe, mozna zrobic system do sterowania domem za kilka pln za wejscie/wyjscie, Nie sadze jednak, zeby wiecej niz 0.01% uzytkownikow tego forum mialo odpowiednie do tego warunki, mozliwosci, checi i odpowiednia ilosc wolnego czasu. Dla wiekszosci ludzi odpowiedniejsze bedzie kupno mniej lub bardziej gotowych rozwiazan - dla wielu osob po prostu prosciej bedzie zarobic w swoim zawodzie na odpowiedni system niz uczyc sie wszystkiego samemu od podstaw. Czy przeglad takie rzeczy jak budowanie domu :) , przeglad samochodu, obcinanie wlosow czy skladanie zlamanej konczyny robi sie samemu? NIE, jesli nie jest sie specjalista z danej dziedziny - bo sie po prostu nie da byc "specjalista od wszystkiego"....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sako

 

W porównaniu maka i linucha chodziło o walory użytkowe, a nie warunki programistyczne. A przyznasz że jest jeszcze dużo aspektów w których linuxy (typowe) wymagają albo nakładu pracy lub/i bardziej zaawansowanej wiedzy.

Choćby taka podstawowa sprawa jak instalacja systemu. Widziałeś kiedyś jak ona wygląda na jabłkach? Nie jestem wielbicielem maków, bo mam i znam jego wady i ograniczenia, jednak bezspornym jest fakt, że w codziennej pracy tam wszystko działa od ręki, nie trzeba doinstalowywać pakietów, kompilować czegokolwiek, używać "magicznej" konsoli, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sako

 

W porównaniu maka i linucha chodziło o walory użytkowe, a nie warunki programistyczne. A przyznasz że jest jeszcze dużo aspektów w których linuxy (typowe) wymagają albo nakładu pracy lub/i bardziej zaawansowanej wiedzy.

Choćby taka podstawowa sprawa jak instalacja systemu. Widziałeś kiedyś jak ona wygląda na jabłkach? Nie jestem wielbicielem maków, bo mam i znam jego wady i ograniczenia, jednak bezspornym jest fakt, że w codziennej pracy tam wszystko działa od ręki, nie trzeba doinstalowywać pakietów, kompilować czegokolwiek, używać "magicznej" konsoli, itp.

 

Po pierwsze - piszesz nie na temat - przypominam watek jest o "Programowalnych instalacjach elektrycznych", a systemy operacyjne pojawily sie tylko w kwestii sterowania, a nie np. latwosci instalacji - to nie to forum. Co do Linuxow, to widze ze masz wrecz szczatkowa wiedze lub niezbyt aktualna (np sprzed 10 lat). Czy piszac o klopotliwym doinstalowywaniu programow z pakietow masz na mysli to, ze pod MACiem nie zainstalowales ZADNEGO programu poza samym systemem? Bo jesli doinstalowales, to nie bardzo rozumiem o co ci chodzi. W dzisiejszych systemach kompilacja czegokolwiek nie jest praktykowana przez typowych uzytkownikow, poniewaz po prostu nie ma takiej potrzeby.

 

Konsola wcale nie jest magiczna, tylko jest wlasnie podstawowym sposobem pracy na systemach sieciowych - dziala szybko, mozna w niej realizowac wszystkie czynnosci administracyjne i to bez niepotrzebnego klikania po dziesiatkach okienek. Jak bys mial zarzadzac wieksza iloscia serwerow, to szybko bys sie przeprosil z konsola :) Dla ulatwienia dodam, ze konsola dziala z kazdego systemu operacyjnego, wlaczajac w to PDA i komorki (poza prymitywnymi modelami) - rozwiazanie wrecz idealne do zarzadzania sterownikiem domu zakopanym w jakims ciemnym pomieszczeniu technicznym. Oczywiscie, mozna zrobic interface np www, ale jak cos sie z nim stanie, to nadal mamy konsole i mozliwosc naprawienia czy modyfikacji czegos.

 

Co do systemu Mac OS, to jest to dobry system (jadro, architektura, wypasione GUI), jednak jego mala popularnosc i brak wsparcia dla typowych programow jest dla mnie czynnikiem dyskwalifikujacym. Wiekszosc programow Open Source jest dostarczanych w formie gotwych pakietow na rozne platformy glownie Linuxowe, i to wlasnie na MAC OS trzeba je kompilowac :roll:

Nastepna rzecza jest kompatybilnosc sprzetowa - w sterowniku domu czesto bedziemy chcieli wsadzic najrozniejsze dodatkowe karty - np karty DVR do CATV, RS485 itp. Wiekszosc z takich wynalazkow nie zadziala pod MAC OS. Oczywiscie wiele z nich da sie zastapic 10x drozszymi odpowiednikami, ale nie tedy droga, zwlaszcza w tym watku.

 

Ostatnia rzecza jest niewspolmierna cena MAC'a do jego mozliwosci, po co komu sterownik do inteligentnego domu, ktory bedzie mial piekna obudowe? Obudowa ma byc toporna, przemyslowa, pancerna, a do tego moze byc brzydka, bo bedzie zamontowana gdzies w piwnicy czy na strychu. Dla mnie obudowa sterownika domu powinna wytrzymac dosyc silne uderzenie mlotkiem podczas pracy komputera.

 

PS: Nie wiem co to jest linuch, ale chyba nie chcialbys, zeby na forum pisano w podobnym tonie o uzytkowniku "lakusz".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A szkoda lakuszu, bo chętnie bym poznał źródła Twojej wiedzy nt. linuxa. Piszę teraz ze świeżo postawionego Kubuntu i jest to najprostsza rzecz pod słońcem - wkładasz jedną płytę i masz cały system. Czego nie masz wpisujesz w managera pakietow i za chwilę masz. Windows ze swoimi sterownikami, instalatorami, antywirami, firewallami się nie umywa. Ale faktycznie to offtopic - może założymy wątek?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zabezpieczyć bramę dwuskrzydłową aby zamykając się nie zrobiła komuś/czemuś krzywdki ?

 

Chodzi mi o czujki jak w bramie przesuwnej, tyle, że w prypadku bram skrzydłowych mamy do czynnienie z martwą strefą, jesli czujki byłyby w słupkach.

 

Czy są inne sposoby ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Po przeczytaniu wątku chylę czoło przed głównymi forumowiczami. Jestem na etapie rozplanowania instalacji, planuję zrobić coś podobnego jak ma ZBYCH wkońcu też jestem Zbyszek, a może dlatego że najlepiej zrozumiałem jego rozwiązanie, jeżeli możecie to pomóżcie, i tak:

 

1) gniazda elektryczne

 

kabel z przyłącza do rozdzielni 5 x 10

jedna rozdzielnia

dla każdego pomieszczenia oddzielny obwód (8 na parterze, 4 na poddaszu; dodatkowo oddzielny dla każdego urządzenia tj: kuchenki, piekarnika, lodówki, czajnika, pralki, oraz dla gniazd zewnętrznych)

przewody do Gniazd 3x2,5

gniazda na wysokości 30 cm

pogłębione puszki z możliwością montażu przekaźnika

Od centrali sterującej SATEL INTEGRA 128 do każdego gniazda doprowadzę instalację sterującą – czy wystarczy przewód 6 X 05 czy trzeba 8x05?

 

2) Instalacja oświetleniowa

przewody do oświetlenia 3x1,5

wyłączniki na wysokości 100 cm

przewody od oświetlenia bezpośrednio do rozdzielni – możliwość instalowania przekaźników bistabilnych, ściemniaczy itp.

Oświetlenie w wiatrołapie, garażu i hollu uruchamiane standardowo i przez czujki ruchu

 

Oświetlenie zewnętrzne

W podbitce uruchamiane standardowo i za pomocą czujki ruchu

Czy dodatkowo powinienem do włączników doprowadzić kabel 6(lub 8)x0,5 w celu możliwości sterowania światłem, czy kable sterujące tylko doprowadzam do rozdzielni?

 

Mam zamiar układać przewody w peszlu pod chudziakiem, czy lepiej i taniej jest układać przewody na suficie, a może nad naprożami? Czy przewody sterujące mogę układać razem z przewodami elektrycznymi? Wiem że przewody do alarmu powinny być oddalone min. 5 cm, czy w tym wypadku jest podobnie?

 

3) Instalacja alarmowa

- Satel Integra 128

- kontaktron na dole w każdym oknie 18 sztuk (Bosch ISN-CMINI-10D lub ISN-CMINI-10DW)

- czujki inercyjne11 sztuk (Impaq+ firmy Texecom) na oknach dolnych i czujki zbicia szyby 5 sztuk (PARADOX GTR456(X2) lub TEXECOM IMPAQ GB) w pomieszczeniach górnych

- kontrektron w bramie garażowej (Sd 6021) +czujka inercyjna + czujka dualna w garażu

- czujki dymu (garaż, kotłownia, kuchnia hol na dole, hol na poddaszu(ADR-20 R)

- czujka gazu usypiającego w sypialni (jaka?)

- czujki zalania w łazienkach, kuchni i kotłowni (TI01ZW)

- akumulator (Kobe lub Europower lub SSB lub HZY)

- Sygnalizator zewnętrzny (Satel SD3001)

- manipulator (czy do manipulatora wystarczy przewód 6x0,5?)

- 3 przyciski napadowe

Do kontaktronów planuję dociągnąć przewód 4x0,5 do pozostałych miejsc 6x0,5

 

wszelkie sugestie mile widziane, w przyszłym tygodniu zabieram się za układanie kabli, a czy wyjdzie w przyszłości półinteligentne rozwiązanie to zobaczę w przyszłości.

 

Pozdrawiam

 

Zbyszek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po przeczytaniu wątku chylę czoło przed głównymi forumowiczami. Jestem na etapie rozplanowania instalacji, planuję zrobić coś podobnego jak ma ZBYCH wkońcu też jestem Zbyszek, a może dlatego że najlepiej zrozumiałem jego rozwiązanie, jeżeli możecie to pomóżcie, i tak:

 

...

 

 

Całkiem niezły projekt :p

Zastanowiłbym się tylko czy robić przekaźniki w gniazdkach, skoro dla oświetlenia będziesz miał w rozdzielnicy. Nie lepiej zaplanować wszystko w jedny miejscu ?

Przewody do sterowania punktuwystarczą telefoniczne 2x0,5 lub ( lepiej ) 2x2x0,5.

Zależy co chcesz osiągnąć.

Gniazdka i oświetlenie nie łączy się zazwyczaj pomieszczeniami, albo do każdego punktu przewód osobno aby nim sterować, albo łączy się zgodnie z zasadami ( norma, nie pamiętam, chodzi o to, ze na każdym przewodzie może wisieć określona ilość gniazdek )

 

A ponadto dokończyłbym tok planowania, którym zacząłeś podążać :wink:

To znaczy wpierw zastanowiłbym się jak ma działać kazdy punkt, jak ma być włączany, sterowany, do czego będzie służył i kto z niego będzie korzystał.

Kabelki i cała instalacja "wyjdą" same jak malowane. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie od strony prądowej wyglądać to będzie mniej więcej tak;

( do każdego niemalże punktu osobno pociągnięte przewody )

 

Od strony sieci ;

A. Wyłącznik główny – 2 pozycje,

1. bezpiecznik przepięciowy SPD 15 kA, iskiernik III kat. B = 6kV

2. wyłącznik główny 35 A,

3. Przekaźnik priorytetowy – 2 przekaźniki,

Pralkę, zmywarkę, czjnik itp. Podłączyć na innej fazie niż PCi

Priorytet 3 - 3-fazy Kuchnia – płyta grzewcza i piekarnik,

Priorytet 3 - 25A - Pralka, zmywarka, hydrofor,

Priorytet 2 - 25A – grzałka zasobnika 500/160

Priorytet 2 - 25A – garaż,

Priorytet 1 - 10A – PCi,

Priorytet 2 - 16A – Ogród, brama, oświetlenie zewnętrzne,

Priorytet 3 - 16A – gniazdka piętro,

Priorytet 3 - 16A – gniazdka piętro,

Priorytet 2 - 16A – gniazdka parter,

Priorytet 2 - 16A – gniazdka parter,

Priorytet 1 - 10A – oświetlenie parter,

Priorytet 1 - 10A – oświetlenie piętro,

Priorytet 2 - 10A – sprzęt TV,

Priorytet 1 - 6A – alarm, oświetlenie awaryjne,

 

 

B. Wyłączniki różnicowo-prądowe – 4 pozycje,

1. różnicowo-prądowy – charakterystyka „C” - urządzenia techniczne ;

PCi, kuchnia, pralka, zmywarka, hydrofor, grzałka zasobnika 500/160,

2. różnicowo-prądowy – charakterystyka „C”;

ogród, oświetlenie zewnętrzne i bramy,

3. różnicowo-prądowy – parter,

4. różnicowo-prądowy – piętro,

 

Parter i piętro razem, lub inny podział ; gniazdka/oświetlenie.

 

C. bezpiecznik przepięciowy SPD warystorowy II kat. C = 2,5 kV

 

D. Bezpieczniki – 15 pozycji,

1. 3-fazy Kuchnia – płyta grzewcza i piekarnik,

2. 25A - Pralka, zmywarka, hydrofor,

3. 25A – grzałka zasobnika 500/160

4. 25A – garaż,

5. 10A – PCi,

6. 16A – Ogród, brama, oświetlenie zewnętrzne,

7. 16A – grupa gniazdka piętro,

8. 16A – grupa gniazdka piętro,

9. 16A – grupa gniazdka parter,

10. 16A – grupa gniazdka parter,

11. 10A – oświetlenie parter,

12. 10A – oświetlenie piętro,

13. 10A – sprzęt TV,

14. 6A – alarm, oświetlanie awaryjne,

15. 6A – akwarium, inne,

 

 

E. zegary, czujniki i sterowniki – 32 pozycje

Programator SR 22 do oświetlenia,

1. zegar do światła i pompy w akwarium,

2. czujnik zmierzchowy oświetlenia całodobowego,

3. czujnik deszczu ( do podlewania ogrodu w przyszłości ),

4. czujnik wilgotności w domu ( do sterownika rekuperatora ),

 

Wszystko zrobić na wyłącznikach dzwonkowych, pociągnąć do nich przewód telefoniczny 4x0,5 ( wystarczy 2x0,5 ) i sterować SR22 na 230V

 

F. Wyłączniki główne dzwonkowe :

a. Wyłącznik główny oświetlenia w domu, umieszczony w Hallu,

b. Wyłącznik główny oświetlenia zewnętrznego budynku i chodnika,

c. Wyłącznik główny oświetlenia ogrodowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...