Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Programowalne instalacje elektryczne - wątek dla entuzjastów


Recommended Posts

witajcie

żadko pojawiam się na forum bo pilnuje budowy

jak pisałem w innym wątku ukończyłem etam położenia kabli

we wtoerk tynkuje - ostatni dzwonek abyście coś poradzili

 

moja idea jest prosta - typ okablowania gwiazda

 

mam wszystko a nawet więcej ściągnięte do rozdzielni

od gniazd 3x2,5

od przełączników głónych 3x1,5 +FTP

od przełączników mniej ważnych 3x1,5 pociągnąłem do źródła światłą a jedynie FTP do rozdzielni

od rolet 4x1,5 + FTP

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ja robie u siebie automatykę opartą o Integrę i musze przyznać, że jest to w pełni wystarczające. Koszty tez nie są znaczne bo w najprostszej kombinacji wychodzi ok 50 zł na punkt. Satel ma taki fajny moduł IORS, ma on 8 wejść i do tego 8 przekaźników na 230V!!. Sterowany jest bezpośrednio z centrali i montowany na szynę DIN. Przy takim układzie nie ma problemów z przekaźnikami itp. Każdy lajkonik sobie to podłączy.

 

Na razie mam tylko rolety sterowane przez załączanie alarmu, ale to dopiero początek, przyjdzie jeszcze wyłącznik zmierzchowy, stacja pogodowa, przyciski, sterowanie oświetleniem itd.

 

W necie znalazłem takie cudo:

 

http://www.inteligentny-dom.org.pl/index.php?p26,p-8-panel-z-osmioma-przyciskami

 

co prawda cena nie mała, ale w sumie to 4 włączniki w jednym. Będę to miał pod sterowanie oświetleniem (sceny świetlne). A rolety zrobię sobie na pilota i po kłopocie (pilot ładny T-4 40 zł + radiolinia coś koło 100 zł).

 

Pozdrówka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak sobie tu promujemy różne rozwiązania, jedne tańsze inne droższe, ale nie znalazłem info. ile kosztuje przygotowanie okablowania. w zasadzie w większości przypadków kablowanie jest prowadzone w gwiazdę a to chyba też podnosi trochę koszt instalacji, może nawet znacznie, czy jest jakiś mechanizm liczący (orientacyjnie) koszt gwiazdy versus standardowa instalacja ? jaki to są różnice ?

 

a może ktoś ma doświadczenia z domem ~300mkw ? jakie to koszty zrobienia gwiazdy ?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie było tak - robocizna +50% (czyli jak wyżej widzę). na przewody wydałem 4 tys., trudno powiedzieć ile by wyszło mniej klasycznie. ok. 100 punktów odbiorczych (przy czym niecała połowa to gniazdka zrobione klasycznie) i 100 sterujących (ale zwykle po kilka obok siebie więc na jednym-dwóch przewodach).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak sobie tu promujemy różne rozwiązania, jedne tańsze inne droższe, ale nie znalazłem info. ile kosztuje przygotowanie okablowania. w zasadzie w większości przypadków kablowanie jest prowadzone w gwiazdę a to chyba też podnosi trochę koszt instalacji, może nawet znacznie, czy jest jakiś mechanizm liczący (orientacyjnie) koszt gwiazdy versus standardowa instalacja ? jaki to są różnice ?

 

a może ktoś ma doświadczenia z domem ~300mkw ? jakie to koszty zrobienia gwiazdy ?

 

pozdrawiam

 

Za 3 tygodnie będę mógł Ci odpowiedzieć :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W necie znalazłem takie cudo:

 

http://www.inteligentny-dom.org.pl/index.php?p26,p-8-panel-z-osmioma-przyciskami

 

co prawda cena nie mała, ale w sumie to 4 włączniki w jednym. Będę to miał pod sterowanie oświetleniem (sceny świetlne). A rolety zrobię sobie na pilota i po kłopocie (pilot ładny T-4 40 zł + radiolinia coś koło 100 zł).

 

Pozdrówka

 

Nie liczy na to że ten przycisk będzie chodzi w innym systemie niż ADK.

 

Chyba że wiesz jak to się robi to jestem zainteresowany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie liczy na to że ten przycisk będzie chodzi w innym systemie niż ADK.

 

Chyba że wiesz jak to się robi to jestem zainteresowany

 

Panel P-8, posiada osiem styków typu NO.

Max. napięcie dla styków wynosi 24V.

 

To powinno chodzić tak jak 8 zwykłych przycisków dzwonkowych. Doprowadzamy 9 przewodów i powinno być ok. Ale trzeba by się upewnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie liczy na to że ten przycisk będzie chodzi w innym systemie niż ADK.

 

Chyba że wiesz jak to się robi to jestem zainteresowany

 

Panel P-8, posiada osiem styków typu NO.

Max. napięcie dla styków wynosi 24V.

 

To powinno chodzić tak jak 8 zwykłych przycisków dzwonkowych. Doprowadzamy 9 przewodów i powinno być ok. Ale trzeba by się upewnić.

 

Tutaj jest karta katalogowa tego przycisku wydawało mi się że przycisk musi współpracować z modułami systemu ADK.

 

http://www.inteligentny-dom.org.pl/download/kk_p8.pdf

 

Jeżeli jednak nie to by było super bo na razie znalazłem tylko łącznik 4 klawiszowy zwierny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tutaj jest karta katalogowa tego przycisku wydawało mi się że przycisk musi współpracować z modułami systemu ADK.

 

http://www.inteligentny-dom.org.pl/download/kk_p8.pdf

 

Jeżeli jednak nie to by było super bo na razie znalazłem tylko łącznik 4 klawiszowy zwierny.

 

Ze schematu i opisu wynika, że można do każdego przycisku osobny przewodzik, naciśnięcie spowoduje zwarcie do wspólnego zacisku - np. -. Nawet te diody się da podłączyć (tylko trochę szkoda wyjść na sterowanie diodami). Hmm... chyba też o tym pomyślę. Tylko sterownik do którego to podłączamy musiałby pozwalać na zwarcie do minusa/zera jak sygnał wejścia (fatek tak ma). Ewentualnie na odwrót, podłączyć plusa do tego zacisku wspólnego też się da, ale wtedy będzie problem z diodami.

Podłączasz tak jak w przypadku modułu EXI-16CT.

 

A co znalazłeś 4-klawiszowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tutaj jest karta katalogowa tego przycisku wydawało mi się że przycisk musi współpracować z modułami systemu ADK.

 

http://www.inteligentny-dom.org.pl/download/kk_p8.pdf

 

Jeżeli jednak nie to by było super bo na razie znalazłem tylko łącznik 4 klawiszowy zwierny.

 

Ze schematu i opisu wynika, że można do każdego przycisku osobny przewodzik, naciśnięcie spowoduje zwarcie do wspólnego zacisku - np. -. Nawet te diody się da podłączyć (tylko trochę szkoda wyjść na sterowanie diodami). Hmm... chyba też o tym pomyślę. Tylko sterownik do którego to podłączamy musiałby pozwalać na zwarcie do minusa/zera jak sygnał wejścia (fatek tak ma). Ewentualnie na odwrót, podłączyć plusa do tego zacisku wspólnego też się da, ale wtedy będzie problem z diodami.

Podłączasz tak jak w przypadku modułu EXI-16CT.

 

A co znalazłeś 4-klawiszowego?

 

Berker ma w swojej ofercie łącznik 4 klawiszowy zwierny i do tego są przyciski 2 klawiszowe z serii jaką sobie wybierzesz.

 

Działa to tak że jedne klawisz naciśnięty do dołu zwiera jeden styk naciśnięty do góry drugi styk.

 

Podobne przyciski mam w swojej ofercie Merten, Gira i Jonson control ale nie udało mi się jeszcze do nich dodzwonić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie śladze wątku ale chciałbym coś napisać co ustaliłem

zweryfikujcie czy mam racje

 

1. silniki rolet często są niezabezpieczone przed szybkim ruchem powrotnym i naciśnięciem 2 klawiszy na raz - gór i dół - wtedy się palą

sposób na to mam ale nie na systemie isys

 

2. co do przycisków to zrezygnowałem z drogich rozwiązań

wybrałem polo Hagera dzwonkowy który ma te zalety

- w jednej puszcze mam 2 przełączniki dzwonkowe

- mogę zmienić tył i będzie zamiast NO - NZ

- mogę wyjąć sprężynki z przełączników i będzie klasyczny przełącznik po ich ponownym włożeniu będę miał ponownie dzwonkowy - pozwoli to elastycznie zamieniać instalacje z systemowej na tradycyjną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze schematu i opisu wynika, że można do każdego przycisku osobny przewodzik, naciśnięcie spowoduje zwarcie do wspólnego zacisku - np. -. Nawet te diody się da podłączyć (tylko trochę szkoda wyjść na sterowanie diodami). Hmm... chyba też o tym pomyślę. Tylko sterownik do którego to podłączamy musiałby pozwalać na zwarcie do minusa/zera jak sygnał wejścia (fatek tak ma). Ewentualnie na odwrót, podłączyć plusa do tego zacisku wspólnego też się da, ale wtedy będzie problem z diodami.

 

tak też mi się wydawało, ze schematu wynika, że jest to zwykły włącznik bistabilny. Co masz na myśli pisząc o problemie z diodami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie śladze wątku ale chciałbym coś napisać co ustaliłem

zweryfikujcie czy mam racje

 

2. co do przycisków to zrezygnowałem z drogich rozwiązań

wybrałem polo Hagera dzwonkowy który ma te zalety

- w jednej puszcze mam 2 przełączniki dzwonkowe

- mogę zmienić tył i będzie zamiast NO - NZ

- mogę wyjąć sprężynki z przełączników i będzie klasyczny przełącznik po ich ponownym włożeniu będę miał ponownie dzwonkowy - pozwoli to elastycznie zamieniać instalacje z systemowej na tradycyjną

 

 

To prawda Polo hagera pod tym względem jest dość elastyczne.

 

Ciekawe czy Legrand daje takie możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie śladze wątku ale chciałbym coś napisać co ustaliłem

zweryfikujcie czy mam racje

 

1. silniki rolet często są niezabezpieczone przed szybkim ruchem powrotnym i naciśnięciem 2 klawiszy na raz - gór i dół - wtedy się palą

sposób na to mam ale nie na systemie isys

 

 

nie wiem czy się palą, po dłuższej chwili możliwe, nie raz udało mi się to zrobić, wydają okropne dźwięki, jakby je zarzynali. na pewno należy tego unikać. w prostszych rozwiązaniach są przyciski z mechaniczną blokadą na naciśnięcie w obu kierunkach. ale tak naprawdę to sprawa sterownika. gotowe chyba wszystkie to mają. programowalne, o których tutaj mówimy to też nie problem - robimy warunek logiczny, że kierunek A zadziała tylko wtedy gdy nie działa B i na odwrót. mam tak, sprawdza się, od tego momentu nie zdarzyło się włączyć w obu kierunkach na raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze schematu i opisu wynika, że można do każdego przycisku osobny przewodzik, naciśnięcie spowoduje zwarcie do wspólnego zacisku - np. -. Nawet te diody się da podłączyć (tylko trochę szkoda wyjść na sterowanie diodami). Hmm... chyba też o tym pomyślę. Tylko sterownik do którego to podłączamy musiałby pozwalać na zwarcie do minusa/zera jak sygnał wejścia (fatek tak ma). Ewentualnie na odwrót, podłączyć plusa do tego zacisku wspólnego też się da, ale wtedy będzie problem z diodami.

 

tak też mi się wydawało, ze schematu wynika, że jest to zwykły włącznik bistabilny. Co masz na myśli pisząc o problemie z diodami?

 

raczej monostabilny. zwarcie/sygnał będzie na czas przyciśnięcia.

 

co do diód:

 

normalnie, gdy na zacisk oznaczony u nich 0V, podamy minus, to będzie ok, zarówno z przyciskami jak i diodami.

 

ale nie wiem czy to w każdym sterowniku jest akceptowalne - gdyby sterownik wymagał plusa na wejściu i nie dało się odwrócić logiki działania to wtedy musielibyśmy podać plusa na zacisk 0V. to spowoduje odwrotną polaryzację LEDów - i nie zadziałają. ale może problem jest teoretyczny bo nie ma takich sterowników? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silniki rolet

systemowe przełączniki kosztują po 200 zł

ważne też jest opóźnienie - 1 sekunda przerwy przy zmianie kierunku

 

nie systemowe po 80 zł, blokady na równoczesne włączenie obu kierunków mają, czy mają opóźnienie przy zmianie kierunku to nie wiem. czy mają te systemowe to w sumie też nie jestem pewien. założę się, że nie wszystkie.

 

ja opóźnieniem się tak bardzo nie przejmuję. skoro moje silniki wytrzymywały po kilkadziesiąt sekund katowania w obu kierunkach na raz (bo mi elektrycy trochę pomieszali połączenia i w czasie testowania programu do obsługi rolet chwilę trwało zanim się połapałem o co chodzi, wyszukałem pomylone wyjścia i je pozamieniałem) to od święta przeżyją krótszą przerwę przy zmianie kierunku. oczywiście tam gdzie się to często może powtarzać jak w programie, który zamyka rolety do końca i potem je lekko podnosi - tam to można uwzględnić i nie będzie to trudne.

ale na sterowanie "ręczne" każdą z osobna już mi się nie chce i szkoda timerów. jak już jest blokada równoczesnego załączenia obu kierunków, to już nie tak prosto zrobić bo trzeba by się z naciśnięciem przycisku w drugą stronę wstrzelić tuż po zakończeniu pracy w jedną stronę, a przed upływem tej 1s. nawet jeśli się wstrzelimy to pewnie i tak większy ułamek sekundy upłynie.

 

a tak swoją drogą to skąd wziąłeś tą wartość 1s? z jakiś danych technicznych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

raczej monostabilny. zwarcie/sygnał będzie na czas przyciśnięcia.

 

 

oczywiście o to mi chodziło, taki skrót myślowy (sterownie stycznikami bistabilnymi)

 

co do diód:

 

normalnie, gdy na zacisk oznaczony u nich 0V, podamy minus, to będzie ok, zarówno z przyciskami jak i diodami.

 

ale nie wiem czy to w każdym sterowniku jest akceptowalne - gdyby sterownik wymagał plusa na wejściu i nie dało się odwrócić logiki działania to wtedy musielibyśmy podać plusa na zacisk 0V. to spowoduje odwrotną polaryzację LEDów - i nie zadziałają. ale może problem jest teoretyczny bo nie ma takich sterowników? :)

 

wie ktoś może czy dla Integry to będzie problem? Diody są najmniej ważne w tym wszystkim ale jeśli by się dało je wykorzystać to why not.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...