Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Programowalne instalacje elektryczne - wątek dla entuzjastów


Recommended Posts

Weintek 506 w stosunku do 505 tak jak Pan napisał różni się przekątną ekranu oraz rozdzielczością. 506 przy takie rozdzielczości wyświetla bardziej kanciaste przyciski (panel przemysłowy) Jednak jak ktoś bardziej niż na wygląd obrazu stawia na praktyczność to będzie zadowolony. Zaletą 506 jest większa powierzchnia panelu dotykowego. Weintek 505 ma mniejsza matryce ale według mnie grafika przycisków i ogólne odczucie wyglądowe obrazu o wiele lepsze. Wada mała matryca i czasami ciężko trafić palcem Można oczywiście dać większe przyciski ale będą zajmować większą część panelu. Ciężko dokonać jednoznacznego wyboru który lepszy. Wszystko zależy od upodobań
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

506 przy takie rozdzielczości wyświetla bardziej kanciaste przyciski (panel przemysłowy)

 

Czyli nie można stworzyć swoich własnych przycisków/grafik tylko trzeba korzystać z gotowych?

 

można, pooglądaj easy buildera. chodzi o to, że mniejsza rozdzielczość ogranicza i wychodzi jak wychodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

506 przy takie rozdzielczości wyświetla bardziej kanciaste przyciski (panel przemysłowy)

 

Czyli nie można stworzyć swoich własnych przycisków/grafik tylko trzeba korzystać z gotowych?

 

można, pooglądaj easy buildera. chodzi o to, że mniejsza rozdzielczość ogranicza i wychodzi jak wychodzi.

 

Właśnie oglądałem i dlatego to pytanie. Nie sądziłem że rozdzielczość ma wpływ na 'kanciastość' przycisków :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to czy jest jakiś "złoty środek" jak regulować jasność w pomieszczeniu stosując coś co ma mniejszy pobór energii ? czy jedyną odpowiedzią jest klika mniejszych żarówek energo ?

 

Jeśli nie chcesz stosować ściemnianych 'normalnych' żarówek to możesz pomyśleć o ściemnianych świetlówkach (rurki). Musisz kupić wtedy inne zapłonniki na każdą świetlówkę która ma być ściemniana. Chyba ponad 100zł za sztukę. Są też w ofercie poczwórne które wychodzą taniej w przeliczeniu na sztukę ale takich nie podłączałem jeszcze więc nie wiem jak działają.

 

Jeśli chodzi o pojedyncze to podajesz do każdej oprawy sygnał analogowy 0-10V i oddzielnie załączanie 230V. Oczywiście jeśli chcesz kilka opraw to możesz je równolegle sterować jednym wspólnym sygnałem 0-10V.

 

Podobno skraca się ich żywotność podczas ściemniania więc przed rozpoczęciem ściemniania wszystkie świetlówki muszą być włączone na 100% przez 24h żeby wydłużyć ich żywotność. Jak na razie najstarsze które instalowałem mają 2 lata i jeszcze świecą :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do połączenia Fateka z Weintekiem wystarcza 3 zyły ( zwykła skretka będzie nawet działać). W razie problemów proszę śmiało pisać. Weintek posiada wbudowany protokół modbus i będzie działał ze wszystkim urządzeniami które go obsługują. W razie problemów służę pomocą. W firmie Multiprojekt odpowiadam za automatykę domową i to ja bylem tym osobnikiem na urlopie :)

 

 

To serdecznie witamy Pana Marcina Kostrzewę na naszym forum :)

 

i może zapytam od razu na jakim etapie są prace nad panelem pokojowym

 

Proszę nam wszystkim napisać jakie kable są potrzebne do panela pokojowego i co on będzie potrafił

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to czy jest jakiś "złoty środek" jak regulować jasność w pomieszczeniu stosując coś co ma mniejszy pobór energii ? czy jedyną odpowiedzią jest klika mniejszych żarówek energo ?

 

nie wgłębiałem się w temat, ale kiedyś wygooglałem takie rzeczy:

http://www.emc.torun.pl/flexdigit.htm

http://www.zielonemigdaly.pl/?p=141

firmy się tym zajmujące jak philips i osram też mają jakieś rozwiązania.

ale na ile to opłacalne i sensowne, jeszcze nie wiem.

 

jak do czegoś dojdziesz daj znać :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie prace nad panelem stanęły ze względów niezależnych od nas jednak projekt jest otwarty i będzie kontynuowany. Obecnie skupiamy się na dokończeniu (produkcja obudów):

- ściemniacza

- moduł wilgotności + temp

- moduł temp (pomiar wykonywany za pomocą 4 niezależnych czujników)

 

Panel pokojowy potrzebuje 5 żył (najtańszym i jak dla mnie najskuteczniejszym rozwiązaniem jest popularna skrętka- moje prywatne zdanie)

 

2 żyły- zasilanie 9-24 V

3 żyły- transmisja RS485

 

Obecnie na panelu testowane jest następujący wygląd menu:

- regulacja ściemniaczami ( testowane na 3 ściemniaczach)

- sterowanie żaluzjami on/off

- uruchamianie scen świetlnych

- pomiar temperatury

- zadawanie określonej temperatury

oraz kilka innych bajerów :)

 

Niedługo planujemy uruchomić szkolenia z zakresu inteligentnych budynków. Jednak jeżeli ktoś chciałby zobaczyć nasz sprzęt w akcji trochę wcześniej w każdej chwili możemy się spotkać i trochę "pobawić" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to ze mną Pan rozmawiał. Jeżeli chodzi o opisy i cennik naszych urządzeń to informacje z linkami umieszczę na forum w czwartek. Jeżeli maja Państwo jakieś pytania zapraszam do kontaktu:

 

[email protected]

[email protected]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacja ogrzewania mam raczej prosta tzn: piec dwufunkcyjny kondensacyjny gazowy(CO + CWU ) i dwa obiegi ogrzewania

1

łazienka dwa grzejniki jeden pod oknem, drugi drabinka-raczej jako suszarka na reczniki niż grzejnik i do tego "ala podlogowka"(bez projektu wyliczen i autmatuki) zasilana z tego samego obwodu co grzejniki za zaworem RTL co by podłoga sie za bardzo nie na grzała. Podłogówka jest po to zeby plytki w lazience byly cieplutkie

2

Reszta domu grzejniki z rozdzielacza (3*sypialnia, 2*salon, 1*jadalnia,1*kuchnia,1*gabienet, 1*holl,1* przedsionek,1*WC) i do tego podlogowka z zaworem RTL pod plytkami w kuchni i holu (żeby nie byly lodowate)

 

Grzejniki odpowiedni przewymiarowane zeby piec mogl pracowac jako kondensacyjny na niskich parametrach

 

Dlaczego dwa obiegi ? Teraz mieszkam w szeregówce czujnik-sterownik mam kolo salonu i kuchni gdzie jest raczej ciepło . W okresie przejsciowym np dzisiaj domu grzac nie trzeba ale łazienke na pietrze trzeba dogrzac żeby zęby nie szczekały jak sie wyjdzie spod prysznica. Stąd pomysł na dwa niazalezne obiegi. Teraz zeby ogrzewanie w Łazience sie włączylo musze podkrecac rządana temperature na termostacie w salonie

 

 

I trzeba zrobić sterowanie do tego wszystkiego. Piec nie obsluguje dwuch obiegów grzewczych ale mam pomysl jak go "lekko oszukac". Zrobie dwa termostaty jeden w lazience drugi dla reszty domu kazdy termostat bedzie sterwol elektrozaworem swojego obiego ON/OFF i do tego do piece bedzie szedl sygnal logicznego OR z tych dwuch termostatow. Jezeli ktorys sie zalaczy piec dostanie informacje ze jest zpotrzebowanie na cieplo wlaczy pompe i otwarzy sie zawor odpowiednie obiegu 1, 2 lub obu naraz(sygnal z termostatu)Piec ma własną pogodówke wiec w zaleznosci od temperatury zewnetrznej i wybranej charkterystyki budynku bedzie dobieral tmperature czynnika grzewczego, w to nie mam zamiaru ingerowac. Każdy grzejnik ma tradycyjną głowice termostatyczną.

 

WIEM Ze temat byl wczesniej ale do konstruktywnych wniosków chyba nie doszlismy. I teraz jakie zastosowac termostaty-regulatory zeby to wszstko moglo wspolpracowac z PLC.

 

W najprostrzej wersji zeby PLC mogl zmieniac tryb pracy z ekonomicznego(obnizona temperatur)<-> na normalny w zleznosci od godziny dnia tygodnia, uzbrojenia alarmu, czasowe podwyzszenie czsowe obnizenie itp

 

W bardziej zaawansowanej wersji zebym z poziomu HMI->PLc mogl zmieniac nastawy zaprogramowanych temperatur odczytac wyswietlic itd..

 

W najbardziej zawansowanej(Nie wiem czy to ma sens) zawory na grzejnikach tez polaczyc pod plc i wszysko razem polaczyc w jeden spojny system

 

 

Można dać dwa czujniki tempertaury dla 1 i 2 obiegu podpiac pod PLC.

ALE gotowe regulatory tempertury maja w sobie zaszyta jakąs logike (charakterystyki,histereze lata doswiadczen Civic9 o tym pisal na stronie 22) i dlatego boje sie takiego rozwiazania

 

Jakie macie pomysly, jak razwiąrzecie u siebie ?

 

Co w temacie proponuje Automatykawdomu ?

PLC mam oczywiscie Fateka wiec rozwiązania z firmy multiiprojekt beda mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

planuję zastosować przekaźniki Relpol RM85 z wejściem na cewkę 12V DC, sterowanie linią/odbiornikiem 230V. ( mały prąd max 0,5A ).

 

Mam jednak kilka "gotowych" sygnałów 230V AC ( te do sterowania przekaźnikiem ).

Czy mogę je zamienić na 12V 0,5A prądu DC zwykłym, typowym zasilaczem np.

 

http://www.allegro.pl/item445900124_zasilacz_stabilizowany_impulsowy_12v_500ma_0_5a.html

 

Nie chcę stosować przekaźników sterowanych 230V.

Wiem są takie, ale ze względów bezpieczeństwa, nie chcę w pewnych miejscach stosować i prowadzić takiego napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

planuję zastosować przekaźniki Relpol RM85 z wejściem na cewkę 12V DC, sterowanie linią/odbiornikiem 230V. ( mały prąd max 0,5A ).

 

Mam jednak kilka "gotowych" sygnałów 230V AC ( te do sterowania przekaźnikiem ).

Czy mogę je zamienić na 12V 0,5A prądu DC zwykłym, typowym zasilaczem np.

 

http://www.allegro.pl/item445900124_zasilacz_stabilizowany_impulsowy_12v_500ma_0_5a.html

 

Nie chcę stosować przekaźników sterowanych 230V.

Wiem są takie, ale ze względów bezpieczeństwa, nie chcę w pewnych miejscach stosować i prowadzić takiego napięcia.

 

rozumiem że chcesz z 230V które masz 'gotowe' podać na cewkę przekaźnika 230 i załączyć w ten sposób 12V które podasz na cewkę przekaźnika 12 (relpol)

jeśli tak to w zależności ile masz tych przekaźników ten zasilacz powinien wystarczyć (chyba 17 albo 33 mA na jeden)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W bardziej zaawansowanej wersji zebym z poziomu HMI->PLc mogl zmieniac nastawy zaprogramowanych temperatur odczytac wyswietlic itd..

 

W najbardziej zawansowanej(Nie wiem czy to ma sens) zawory na grzejnikach tez polaczyc pod plc i wszysko razem polaczyc w jeden spojny system

 

 

Da się to zrobić tylko z PLC trochę to pewnie będzie kosztować. Z jednej strony stosuje się PLC żeby obniżyć koszty a z drugiej chce się np. właśnie takie rzeczy jak napisałeś. Właśnie dlatego (też chcę mieć podobne rzeczy) nie jestem jeszcze przekonany do PLC bo w programie od 'swojej' automatyki mam takie rzeczy wbudowane prawie jako gotowiec. Więc jeśli chcę to samo w PLC zaboli mnie to kosztowo a to oznacza zmniejszanie się różnicy kosztów pomiędzy firmową automatyką a PLC :(

Chociaż może ktoś ma na to proste i tanie rozwiązanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W bardziej zaawansowanej wersji zebym z poziomu HMI->PLc mogl zmieniac nastawy zaprogramowanych temperatur odczytac wyswietlic itd..

 

W najbardziej zawansowanej(Nie wiem czy to ma sens) zawory na grzejnikach tez polaczyc pod plc i wszysko razem polaczyc w jeden spojny system

 

 

Da się to zrobić tylko z PLC trochę to pewnie będzie kosztować. Z jednej strony stosuje się PLC żeby obniżyć koszty a z drugiej chce się np. właśnie takie rzeczy jak napisałeś. Właśnie dlatego (też chcę mieć podobne rzeczy) nie jestem jeszcze przekonany do PLC bo w programie od 'swojej' automatyki mam takie rzeczy wbudowane prawie jako gotowiec. Więc jeśli chcę to samo w PLC zaboli mnie to kosztowo a to oznacza zmniejszanie się różnicy kosztów pomiędzy firmową automatyką a PLC :(

Chociaż może ktoś ma na to proste i tanie rozwiązanie :)

 

 

A jakie konkretnie to kosztowne rozwiazanie masz na mysli ? Co do kosztów to na ogrzewaniu lepiej postawic na sprawdzone rozwiazania, żeby miec z tego wymierne oszczędnosci. Jak nic mądrego nie wymyśle zastosuję dwa niezalezne eurostery (1,2 obieg) a w momencie gdy PLC bedzie chcial obnizyć tymperature (uzbrojenie )bedzie ignorowal sygnal z eurosterów i zrobie tylko jakies zabezpieczenie antyzamrożeniowe .Ale to nie to co bym chcial miec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co w temacie proponuje Automatykawdomu ?

PLC mam oczywiscie Fateka wiec rozwiązania z firmy multiiprojekt beda mile widziane.

 

Najprościej według mnie jest umieścić moduł temperatury (przynajmniej 2 czujniki na pokój). Po podłączeniu modułu do Fateka po RS485 (modbus) otrzyma Pan rejestry z wartościami temperatury. I teoretycznie może Pan robić z tym co Pan chce np: funkcja 17 CMP- COMPARE. Do jednego rejestru wpisuje Pan temperaturę zadaną np 21 stopni i później porównuje się z odczytaną i jeżeli wartość jest mniejsza to np włącz wyjście Y0 ( gdzie będzie przekaźnik sterujący elektrozaworem). Otwarcie wyjścia można regulować za pomocą timera jak chcemy na pewny okres czasu lub gdy osiągnie zadaną temp. Oczywiście trzeba założyć jakiś sensowy zakres regulacji np do 1 stopnia C

 

Moduł temp może obsługiwać do 4 czujników cyfrowychi Dallasa - DS18B20. Cena jednego modułu z 4 czujnikami to ok 110 zł netto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...