Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jaki impregnat do drewna wybrać?


sedols

Recommended Posts

Witam. Ja z innej beczki. Oglądając ostatnio krokwie na poddaszu mojego mieszkania zauważyłem kilka problematycznych elementów, tj. nieodpowiednie przygotowanie drewna przed ułożeniem na dachu i działanie kornika (załączone zdjęcie). Czym zabezpieczyć krokwie przed kornikami, wilgocią, grzybami? Czy impregnat do drewna budowlanego będzie odpowiedni, czy pomalować czymś innym?

 

19c3fde168be40b9gen.jpg

 

Pozdrawiam

PaGo77

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • Odpowiedzi 449
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Napiście mi proszę który impregnat wygrał:

 

https://muratordom.pl/ogrod/tarasy/testujemy-impregnaty-poznaj-najlepsze-impregnaty-do-drewna-aa-NDVR-j3V2-GosV.html

 

A także jaki impregnat jest najlepszy, ochroni mi drewno najdłużej i czy muszę pomalować jakimś lakierem bezbarwnym, olejem jako ostatnią warstwę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napiście mi proszę który impregnat wygrał:

 

https://muratordom.pl/ogrod/tarasy/testujemy-impregnaty-poznaj-najlepsze-impregnaty-do-drewna-aa-NDVR-j3V2-GosV.html

 

A także jaki impregnat jest najlepszy, ochroni mi drewno najdłużej i czy muszę pomalować jakimś lakierem bezbarwnym, olejem jako ostatnią warstwę.

 

Ja do sztachet ogrodzeniowych użyłem drewnochron - po 2 sezonach, mycie myjka i ponowne malowanie. Do tarasu i drewutni użyłem sadolin - taras juz 3 sezon i drewno dalej ladnie wyglada ale na jesien juz pewnie odnowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...
Ja swoje budynki, obite szalówką świerkową, maluję co 5 lat Tikkurila Valtti Color New.

Jak nie dodasz barwnika to nie powinna zmienić koloru drewna.

 

a zabezpieczałeś czymś wcześniej? chodzi o impregnat. czy bezpośrednio na surowe drewno Tikkurila Valtti Color New?

Rozumiem ze kupuje się puszkę produktu plus barwnik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie stosowałem żadnego impregnatu.

Pierwsze malowanie to dwie warstwy ze szlifowaniem pomiędzy nimi.

Po 5 latach szlifowanie i jedna warstwa.

Valtti Color New kupuje się zmieszane z barwnikiem jeśli chcesz konkretny kolor z katalogu.

Nie dodajesz barwnika jeśli nie chcesz zmiany koloru drewna.

Dzięki za informacje.

To chyba nada się na podbitkę. tylko to szlifowanie :/

a na taras jakies propozycje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...
  • 1 month później...

Łapcie moje wywody na temat impregnacji drewna.

 

Impregnacja drewna.

Niby taka prosta sprawa, kupujecie zaimpregnowane drewno i po kłopocie. Ale niestety tak nie jest. Jak kupicie zielone drewno to kompletnie nie wiadomo czym i jak to jest zaimpregnowane.

 

Ciekawy materiał Lasów Państwowych: http://www.lasy.gov.pl/pl/pro/publikacje/copy_of_gospodarka-lesna/ochrona_lasu/impregnaty-dla-lesnictwa

 

Głównymi czynnikami powodującymi niszczenie drewna są grzyby, owady i ogień. W celu nadania drewnu odporności przeciw tym czynnikom nasyca się je

odpowiednimi impregnatami. W zależności od składu chemicznego, postaci i właściwości środki biobójcze, produkowane obecnie w Unii Europejskiej i stosowane w budownictwie, dzielimy na:

• olejowe,

• rozpuszczalnikowe (rozpuszczane w roztworach organicznych),

• solne (rozpuszczane w wodzie i dyspersje wodne wodorozcieńczalne).

Zaletą środków rozpuszczalnikowych jest zarówno ich trudna wymywalność po utrwaleniu się w drewnie, jak i zwiększona głębokość wnikania w drewno suche oraz powietrzno-suche. Dlatego też przy stosowaniu tradycyjnych metod powierzchniowej aplikacji norma zużycia tych preparatów przy impregnacji drewna

bielastego (miękkiego) może być zwiększona o 25%.

Wadą większości środków solnych jest ich wymywalność oraz konieczność suszenia zaimpregnowanego drewna i materiałów

drewnopochodnych przed wbudowaniem. Trwałość biochronna preparatów solnych, wprowadzonych do drewna przy użyciu tradycyjnych metod powierzchniowych, wynosi około 10 lat, a niektórych bio- i ogniochronnych, stosowanych na wolnej przestrzeni, do 5 lat. Po upływie tego czasu drewno należy doimpregnować, ponieważ własności grzybo- i owadochronne niektórych impregnatów gwałtownie maleją (według badań prowadzonych w połowie lat 80. XX w. o około 50%). Wyjątek stanowią środki solne stosowane do drewna, których składnik chemiczny trwale wiąże się z celulozą i dzięki temu, po utrwaleniu, są w pewnych warunkach ekspozycji zewnętrznej drewna praktycznie niewymywane z tkanki drzewnej (na przykład czwartorzędowe związki amoniowe).

 

[...]

 

Zawarte jednak w sieci charakterystyki impregnatów są w wielu wypadkach przedstawiane przez producentów tych wyrobów w sposób marketingowy. Przykładem może być rozpuszczalnikowy produkt Izohan Impregnat W2, który na jednej ze stron jest charakteryzowany jako preparat zabezpieczający elementy drewniane przed grzybami domowymi, owadami – szkodnikami technicznymi i grzybami pleśniami, natomiast w pozwoleniu nr 3546/08 na obrót produktem biobójczym opisany jest jedynie jako płyn do zabezpieczania drewna przed grzybami pleśniowymi i grzybami wywołującymi siniznę wtórną.

 

 

Dalej w tym dokumencie mamy tabelkę z wieloma dostępnymi (na rok 2009) impregnatami oraz informacją przed czym chronią.

 

Bazą najbardziej typowych środków są kwas borowy oraz boraks w stężeniu kilku procent, oraz węglan miedzi i wodorotlenek miedzie dlatego typowy jest kolor zielono-niebieski bo pochodne miedzi mają taki kolor naturalnie.

 

Oprócz tego często stosowane są fungicydy (na grzyby i pleśnie) oraz pestycydy (na robaki).

 

Zobaczmy kilka popularnych środków:

1. Fobos M4 - 8zł/kg, 200g/m2, 1,6zł/m2.

Czwartorzędowe związki amoniowe 1,7%, butylokarbaminian 3-jodo-2-propynylu 0,13% (fungicyd, środek przeznaczony do konserwacji wyrobów w opkowaniach zamkniętych np. kosmetyki, produkty chemii gospodarczej), tetraboran diodowy, bezwodny (czyli kwas borowy) 2,6%

 

2. Tytan Impregnat do drewna ogrodowego i budowlanego koncentrat - 10zł/l, 12m2/l, 0,83zł/m2 - wycofany ze sprzedaży

propikonazol 0,25% (fungicyd, wycofany z obrotu rolniczego w tym roku), węglan miedzi + wodorotlenek miedzi (1:1) 9,5%

 

3. Altax Boramon C30 koncentrat, 120zł/5l, 120m2/5l, 1zł/m2 - wycofany ze sprzedaży

czwartorzędowe związki amoniowe 3,3%, kwas borowy 0,7%

 

Oczywiście to są przykładowe produkty, które udało mi się zidentyfikować, jednocześnie z popularnymi i znanymi składnikami.

 

Spróbujmy odtworzyć zawartość tych środków z innych środków chemicznych dostępnych na rynku:

Czwartorzędowe związki amoniowe(chlorki)

- ANTYGLON DO BASENU I JACUZZI KONCENTRAT AQUA 15, 25zł/l, chlorek C8-C18-alkilobenzylodimetyloamoniowy 400g/l (40%), jest też wiele środków do dezynfekcji używających takich związków.

EDIT: strona producenta kłamie powyższy produkt ma tylko 80g/l czyli 8%, zamienniki:

- Anser Borochron koncentrat (to jest impregnat ;) ) 82zł, 37% czwartorzędowe związki amoniowe, benzylo C12-16-alkilodimetylo, chlorki; + 11% kwas borowy,

- Azuro Alg 30zł/l 49,8% czwartorzędowy związek amoniowy, benzylo-C12-18-alkilodimetylochlorek

- Quatosept 5L koncentrat przeznaczony do dezynfekcji pustych szklarni i tuneli 180zł/5l, 25%

- Cilit bang 0,015% :D

- CALGONIT DS 5609 15% płyn do dezynfekcji powierzchni i urządzeń mających również kontakt z żywnością ale nie widzę tego w sprzedaży

 

Pozostałe:

- kwas borowy dostępny jest na kilogramy 37zł/5kg, 7,4zł/kg

- boraks 6zł/kg

- węglan miedzi 120zł/kg

- wodorotlenek miedzi - 243zł/kg

- proprikonazol PROPICO 250 EC 1L 76zł, 250 g/l (25,5%) - niestety wycofany z obrotu ale da się znaleźć dużo innych fungicydów.

- tebukonazol ORIUS EXTRA 250EW 1L 66zł, 250 g/l (26,02%) - też fungicyd

 

1. Fobos M4

1,7% / 40% * 25zł + 0,13% / 25,5% * 76zł + 2,6% * 7,4zł = 1,06zł + 0,387zł + 0,19zł = 1,637zł za kilogram gotowego produktu (do kilograma uzupełniamy wodą), jak to możliwe że ten środek kosztuje 8zł/kg?

 

2. Tytan impregnat

0,25% / 25,5% * 76zł + 9,5%/2 *120zł + 9,5%/2 * 243zł = 0,74zł + 5,7zł + 11,54zł = 17,98 zł za litr, miedź jest droga, Tytan wycofał ten produkt i zastąpił innym opartym o inne składniki. Jedyny produkt z miedzią jaki znalazłem na Allegro to KUPRAFUNG impregnat do drewna zielony 1:13 konc 5L, za 89zł, zawierający 6,35% miedzi.

Zatem trzeba zastanowić się co zawierają zielone środki stosowane w tartakach, bo wątpię że miedź ;)

 

3. Boramon C30

3,3% / 40% * 25zł + 0,7% (czemu tak mało?) * 7,4 = 2,06zł + 0,518zł = 2,578 zł / l, a ten środek kosztował 24zł/l.

 

 

Jednocześnie patrząc na ten materiał z 2009 roku i aktualne produkty, zawierające mniej naturalnych środków (miedź i kwas borowy) a więcej pestycydów i fungicydów trzeba brać pod uwagę, że jeżeli ktoś zastosował 10 lat temu bardzo dobry środek, to aktualnie pod tą samą albo podobną nazwą jest coś całkiem innego.

 

Jak przygotować samemu dobry środek?

 

5% kwasu borowego

5% boraksu

2% czwartorzędowych związków amoniowych

0,1% tebukonazol

 

1 litr takiego środka będzie kosztować: 5% * 6zł + 5% * 7,4zł + 2%/40% *25zł + 0,1%/26% * 66zł = 0,3 + 0,15 + 1,25 + 0,25 = 2,03 zł

Z litra powinniśmy zabezpieczyć 5m2, czyli zabezpieczenie 100m2 będzie kosztować 40zł i będzie na pewno dużo skuteczniejsze niż najtańsze środki do impregnacji.

 

Edit:

Kupiłem następujące produkty na 100l impregnatu:

- 5% - Boraks 5kg, 26,08zł

- 5% - Kwas borny 5kg, 33,21zł

- 2% - AQUA ANTYGLON 15 NA GLONY KONCENTRAT DO BASENU 5l, 75zł, 40% czwartorzędowych związków amoniowych czyli 2l

- 0,1% - Ambrossio 500 SC 0,5L Innvigo tebukonazol 57,90zł, 45,4% czyli 0,25l, będzie na dwa razy po 0,125l.

 

W sumie 100l magicznego środka kosztuje 163zł - 1,63zł/l - 0,32zł/m2

W przyszłym tygodniu to wypróbuję.

Edytowane przez ACCel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Łapcie moje wywody na temat impregnacji drewna.

...

W sumie 100l magicznego środka kosztuje 163zł - 1,63zł/l - 0,32zł/m2

W przyszłym tygodniu to wypróbuję.

 

No i jak wrażenia?

Zaimpregnowałeś drewno?

 

Czy na taki impregnat (albo kupny Kuprafung) mozna stosować inne środki "wykończeniowe" np. impreganty z kolorem lub lakierobejce (wodne bo rozpuszczalnikowe mogłyby pewnie się łuszczyć?) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Antyglon 40% o którym pisałem okazał się mieć tylko 8%, więc znalazłem inny środek - Anser Borochron koncentrat 37% czwartorzędowe związki amoniowe, benzylo C12-16-alkilodimetylo, chlorki; + 11% kwas borowy.

 

Zaktualizowana receptura na 100l wygląda następująco:

- 5% - Boraks 5kg, 26,08zł

- 5% - Kwas borny 5kg, 33,21zł

- ~2% - Anser Borochron koncentrat 5l 82zł, 37% czwartorzędowe związki amoniowe, czyli 1,85l substancji czynnej

- 0,1% - Ambrossio 500 SC 0,5L Innvigo tebukonazol 57,90zł, 45,4% czyli 0,25l, będzie na dwa razy po 0,125l.

 

Ambrosio fungicyd okazał się zawiesiną, więc trzeba mieszać całość przed każdym użyciem, może można by go wymieszać najpierw z Borochronem bo to ma konsystencję mydlano-olejową, ale nie spróbowałem ;)

 

Robimy pierwszą partię do impregnacji nadbitki przy szczytach. 30l do maczania deseczek. Zaimprowizowane mieszadło daje radę.

 

y4mYNHB9S6UtUAh6g81-Tp5gV9HtqKg085ZUrWNpXvj9MTuD3nlTq7TPEq_nIX-n8znZTYobyU5JFddG4ko2orUH1cSDZ2HnhkYVxiSaZcStEY2hoDBzTTHSmp5fSi7R-huIm37pwkn92vrPpy4u0GpvaMFuofPOkc2C5pZli7oeTM_WhkXdx_x2corKKwlNRBFxXFiFgLFimj9EKea3IZ9mA?width=1024&height=768&cropmode=none

 

y4mKkLJh5ewEPICfn-qq84v09muhdyrd4xlVs2fxV_gL_adL8p8IsiX_MvGM8uhsvm0RkBrIZU5106R0FsuOEFApNZ2fR1BqmByCBFNRq0zdH3Fk4ln5J9_FBoAdWAxaTbIVsiZmTzVFyJTdpVYd4WZVBfBvda5khWBBhobjtSVsvc8vXckKPbD_b1h2e_IKgOxmXMjiz74qfmbzcAKZrDuhw?width=1024&height=768&cropmode=none

 

A miesiąc później robię koleje porcje do 100l do nadbitki przy okapie, oraz deskowania. Wanna długości 5m wykonana z desek szalunkowych i folii budowlanej.

 

y4mPm-m_W6HQdYkxdhOd6lCfl7kY81JJDXoyfqmiUPljDcK6os4wwy9-Pm1xxuBSGiFO52X1vcaKvoCHaU-uZ8XzilrGw5ZW5H9sDmFND1f6ybZhHMqNxEm15KqE63GdGCRtEOWEq03y_PbZA0c5d0geM05BDtzEiBq8sxXUCzoZgFUzwvuNtXEdnWemqqU7oHz8nfdvj1OYSOJrTwAr4Wf-A?width=1024&height=768&cropmode=none

 

Impregnacja długich desek na nadbitkę jest całkiem przyjemna i szybko idzie. Deski da się zatopić w całości, 15 minut namaczania i odsączanie.

 

y4m7oylYUYPa-tGVh-ZgE6XO3I1C9DorVR9ysgvtwmbAEsv_umJXJrwLajVLFQikAXmzslfEi3AqKeT26cdPKRwO3Q7amEq6ry95OhVuNNZ9rAGu0xcvNOEHquwJwwZvS994wfWwkWnmTPIFaTeg0mbYx1NH48Ras8qdkff-__IwyMFbzIKllLtpJfCpr571-2dqfrLnQQ29cIFizo9nEfK_g?width=1024&height=768&cropmode=none

 

Wspominana zawiesina.

 

y4m7P1AeFVdnIlvadIowASP0lozd_opQbpkejRIYEkVYjsBmalfGXAnas2vi76Mp3NkUaazFzjkr1bpE4yT6y7L-gx7ebwxciRw8o6fjAK_OewL1WFhXQVwOYfJmW-bvr-UlJCbrJcowmwkddldbFnQHOMgG0u9D7P-oYy87_iJ3mGFu22jTQ3IpAEOaaLqHsz-Lr_oSePq2j0uz6sJWMMB5w?width=1024&height=768&cropmode=none

 

Potem zacząłem maczać deski na deskowanie. Tu już nie jest tak fajnie bo deski mają różne wymiary, dużą część trzeba obracać, strasznie monotonna i długotrwała robota. Po 1m3, na połowę dachu garażu, miałem dość. Na drugą połowę kupię 1m3 zielonego drewna i poleję moim impregnatem z opryskiwacza ogrodowego.

 

Pozostałą część drewna, którą kupiłem będę impregnował inaczej. Dodam czerwony barwnik, zrobię płytką kwadratową "wannę" z folii, na której ustawię stos z desek, kupię pompkę elektryczną ze zraszaczami i w obiegu zamkniętym będę tak zraszał deski przykryte od góry płachtą, zmieniając co jakiś czas położenie zraszaczy. Zraszacze spokojnie się zmieszczą pomiędzy warstwami desek.

 

No i jak wrażenia?

Zaimpregnowałeś drewno?

 

Czy na taki impregnat (albo kupny Kuprafung) mozna stosować inne środki "wykończeniowe" np. impreganty z kolorem lub lakierobejce (wodne bo rozpuszczalnikowe mogłyby pewnie się łuszczyć?) ?

 

Ja będę na to dawał Sadolin Classic HP, z tego co mój nos podpowiada jest to produkt rozpuszczalnikowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czy na taki impregnat (albo kupny Kuprafung) mozna stosować inne środki "wykończeniowe" np. impreganty z kolorem lub lakierobejce (wodne bo rozpuszczalnikowe mogłyby pewnie się łuszczyć?) ?

[...]

 

Ja będę na to dawał Sadolin Classic HP, z tego co mój nos podpowiada jest to produkt rozpuszczalnikowy.

 

 

Na mój nos, jeżeli mamy impregnat rozcieńczany wodą (np. Kuprafung) to po wyschnięciu można stosować inne impregnaty/lakierobejce rozcieńczane również wodą?

 

Ciekawi mnie, czy ktoś ma konkretne doświadczenia ze stosowaniem takich połączeń: 1) najpierw impregnat do drewna konstrukcyjnego a 2) potem jakiś impregnat/lakierobejca "wykończeniowa" typu drewnochron, tikkurila, vidaron..... ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Kuprafung-NO środek zawiera 2% diaminy i proprikonazol, po rozcieńczeniu 1:4 będzie stężenie 0,5%.

Co ciekawe ten sam środek występuje w wersji 5l i ma 2,5% diaminy do rozcieńczenia 1:13 czyli docelowo 0,2% https://allegro.pl/oferta/kuprafung-impregnat-do-drewna-bezbarwny-1-13-65l-6806082334

 

Dziwne toto :D

 

Dla porównania Tytan ma ten sam składnik też około 2% do rozcieńczenia 1:9. czyli efektywnie około 0,2%

 

Diamina w stężeniu 0,5% jest używana do dezynfekcji w szpitalach, więc nie wiem czy 0,2% to dobre stężenie ;)

 

 

To co ja używam czyli czwartorzędowe związki amoniowe też są stosowane w stężeniu 0,5% do dezynfekcji w szpitalach. Tylko mój środek ma około 2% po rozcieńczeniu.

 

Możesz kupić sam Anser Borochron koncentrat 5l i z jego 37% będziesz miał 100l środka o stężeniu 2% ;) I jakaś kropla boraksu też tam jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam. Jestem tu nowym uzytkownikiem i amatorem wiec jesli czegos nie łapię to sory. Dostałem po pradziadkach ładną dużą działkę z derewnianymi zabudowaniami z bala sosnowego ok. 90 lat. Postanowiłem wyremontować znajdujacy sie tam dom 100m2. Okolo listopada-grudnia2019 poscinalem drzewa. Dopiero w czerwcu byl tartak. Raczej slabo zrobilem bo posluchalem sie "majstra" i 2 tygodnie temu wstawilismy nowe niedoschnięte podwaliny pod dom. Nie powyginają się- mowi majster. Niby ok, ale nie pomyślałem o impregnacji. Wszedzie piszą zeby impregnowac suche drewno. Czy jak teraz je zaimpregnuje to drewno doschnie po jakims czasie? czy jednak zablokuje proces schniecia? Impregnowac czy jakos oslonic od deszczu i czekac ? Docelowo dom będzie ocieplony wełną mineralną i obdeskowany więc podwalina bedzie "schowana" ale prace te przewiduje dopiero za jakiś rok. A jak juz impregnowac to czym? Czytałem artykuł w którym do podwalin polecaja prg-30 i ekotep148. Ekotep to smoła drzewna do drewna w gruncie wodzie itp. 5l- 400zł. Proszę o pomoc kogoś kto sie na tym zna bo zaraz zima i będzie mokro ;) Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...