Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam

 

Mam pytanie czy jest na forum jakis fachowiec ktory wie czy bloczki solbet optimal białe 24x24x59 gładkie bez P i W mozna murowac na cienką spoine? Czy raczej nie zaleca sie?

Jak wygląda porownanie wytrzymałosciowe sciany z tych pustaków murowane na cienką spoine ze scianą na normalną zaprawe cem-wap. Czy brak piora i wpustu ma tutaj jakies znaczenie?

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/140394-murowanie-na-cienk%C4%85-spoine-czy-na-zwyk%C5%82%C4%85-zaprawe-cem-wap/
Udostępnij na innych stronach

murowaliśmy na klej tzw. ciepły solbeta 36x24x59 bez pióra i wpustu i............

domek stoi i ma się całkiem dobrze :lol: :lol: :lol:

zimę przeżył pierwszą i mam nadzieję nie ostatnią.

a tak na poważnie to solbet ma bardzo dobre jakościowo bloczki i dobrze trzymajace wymiar(te białe) u nas nie było problemów.czasem trzeba było przetrzeć tarką co nieco, ale to standard.

jeśli trzymają wymiar "wysokość" to można murować na cieńkie spoiny

a nawet zaleca się

ściana murowana na kleju(5 MPa) będzie miała większą wytrzymałość na ściskanie od ściany murowanej na zwykłej zaprawie(5 MPa)

ściana murowana na kleju ma jeszcze inne zalety

 

przy bloczkach gładkich będzie więcej pracy,gdyż trzeba klej nakładać na spoiny poziome oraz pionowe

przy bloczkach P/W klej nakłada się tylko na spoiny poziome i sporadycznie na pionowe(np. naroża)

jeśli trzymają wymiar "wysokość" to można murować na cieńkie spoiny

a nawet zaleca się

ściana murowana na kleju(5 MPa) będzie miała większą wytrzymałość na ściskanie od ściany murowanej na zwykłej zaprawie(5 MPa)

ściana murowana na kleju ma jeszcze inne zalety

 

przy bloczkach gładkich będzie więcej pracy,gdyż trzeba klej nakładać na spoiny poziome oraz pionowe

przy bloczkach P/W klej nakłada się tylko na spoiny poziome i sporadycznie na pionowe(np. naroża)

 

 

jakieś badania ITB :-?

Nie wiem w jaki sposób cienka spoina ma wpłynąć na odporność na ściskanie bloczków ale samą metodę "na klej" polecam. Też tak budowałem z "gładkiego" solobetu i nie było problemów. Potencjalnie taka ściana jest jak by nie patrzeć cieplejsza!

miałem na poddaszu dwie identyczne ściany działowe do postawienia.

Jedną wymurowałem klejem, drugą - zaprawą.

 

Moje wnioski:

 

zaprawa cem-wap kręcona na budowie:

- taniej

- łatwiej niwelować błędy - trzymać poziom

- więcej pracy przy zaprawie

 

klej:

- drożej

- mocniejszy mur

- trudno naprawić błędy - wrócić do poziomu, jak coś się "rozjechało"

- potrzeba więcej bloczków - bo spoina ma 1,5mm grubości, a nie 2cm.

 

Pozostaje kwestia gotowej zaprawy cem-wap w workach. Tego nie testowałem.

Nie moge sie zgodzic z teza, ze zaprawa cemenowo-wapienna wychodzi taniej od kleju.

Z tego co pamietam to na wymurowanie calego domu zuzylem okolo 10 workow kleju za mniej niz 200 zlotych. Taka kwota z trudem wystarczy na wywrotke piachu a gdzie cement?

Co do wyzszej wytrzymalosci na sciskanie muru klejonego to mowi o tym najnowsza norma.

Pozdrawiam.

ja 14,

to super. Mi szacunki wychodziły inne dlatego ściany konstrukcyjne murowałem na zaprawę tradycyjną.

 

Inna sprawa, że z tej samej wywrotki piachu dodatkowo zrobiłem podłogę na gruncie.

A orientujesz się jak jest w przypadku tynków cementowo zapiennych? Warto kupować gotowy czy taniej wyjdzie szykować sobie samemu?

wg normy PN-B-03002:1999 wytrzymałość charakterystyczną muru na ściskanie wyznaczać należy:

 

na podstawie wyników badań nośności elementów próbnych z elementów murowych

produkowanych w określonym zakładzie o ustabilizowanej technologii i dostawach

surowca

 

lub

 

na podstawie uogólnienia zebranych wyników badań w postaci zależności między

wytrzymałością charakterystyczną muru a wytrzymałością elementów murowych

oraz wytrzymałością zaprawy na ściskanie(odczytać z tablic)

np.

BK(5 MPa) + zaprawa(5 MPa) = 2,1 MPa

BK(5 MPa) + zaprawa(10 MPa) = 2,5 MPa

BK(5 MPa) + zaprawa klejowa = 2,8 MPa

 

obecnie produkowane zaprawy klejowe(np.solbet biały)mają wytrzymałość min 5 MPa

Az musialem sprawdzic w zapiskach. Zuzylem 10 workow kleju. W dzienniku napisalem, ze zamowilem 20 workow ale to dlatego, ze robilismy wspolne zamowienie z sasiadem.

Powierzchnie scian 80 m2?

Nie wiem skad ta liczba? Moze chodzi o same sciany zewnetrzne ale sa jeszcze wewnetrzne.

Mialem gdzies dokladne wyliczenia powierzchni scian ale nie moge ich znalezc:-(

Pozdrawiam.

Witam

 

Znów wyszło, że ja buduję najdrożej (nie wiem jak to robią inni)

Na wymurowanie ścian nośnych domu i budynku gospodarczego (działówki murowane na zaprawę) z bloczków silikatowych zużyto 90 worków kleju (x25kg) :o

 

pozdrawiam

U mnie ytong 24 na kleju - a dleczego :

poza tym ze "cieplejsza " ściana to najważniejsze było to że murowania ścian nie potrzebowałem betoniarki, piachu cementu wody i ludzi którzy to bedą obsługiwać,przy 2 murarzach potrzebny był 1 (jeden) pomocnik w mojej osobie który od czasu do czasu :) wsypał do 6 litrów wody worek kleju i go mieszadłem rozmieszał ... Naprawde robota jes czysta i sprawna odpadaja koszty "pomocników" kótre wcale nie są małe, a o tym jakoś nie piszecie, odpada zmaieszanie z całą infrastrukturą przy betoniarce (prąd, woda, dostarczenie piachu i cementu), ganianie z zaprawą która ubywa znacznie szybciej niż klej.

POLECAM budowniae na "kleju" - co do wytrzymałości ostatnio musiałem wykuć pod szafki rozdzielaczy kawałki ścian i powiem szczerze jestem w "szoku" jeśli chodzi o jakosć i wytrzyamłosć spoiny

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...