Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Kasety kominkowe najczęściej podłączane są do komina bezpośrednio jak na rys.a przez co dużo ciepła wypuszczane jest kominem.Często można spotkać się z takim"kolektorem" jak na rys.b,który zwiększa powierzchnię oddawania spalin.Taki system poprowadzenia rur znany jest ponad 200 lat,ale nie jest zbyt wydajny.

 

http://img171.imageshack.us/img171/7008/001gn.jpg

Gorące spaliny najwydajniej schładza się z góry na dół jak na rys.c.Po zamknięciu szybra spaliny będą opadać w dół według ciężaru,który posiadają.Na rysunku d pokazana jest wydajniejsza wersja ,która narysowana jest w b.

 

http://img53.imageshack.us/img53/9977/002ll.jpg

Zamiast kanału z rury jak w c, można zbudować odbiornik z ceramiki jak na rys.e.Można też po każdej stronie kasety zbudować po jednym odbiorniku ceramicznym jak na rys.f.

 

http://img353.imageshack.us/img353/9311/003lx.jpg

Po dobudowaniu "daszka"i ścianki licowej ,powstanie poważna "maszyna"grzewcza.

Pozdrawiam.

 

http://img143.imageshack.us/img143/4987/004oj.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykły radiator czy system Helix spartherma?

 

Witam chce postawić kominek kumulujący ciepło, z wewnętrznym płaszczem szamotowym. Zakupiłem wkład brawo spartherma i mam pytanie, wstawić radiator

na wylot spalin czy system helix spartherma? Płaszcz szamotowy będzie ważył ok 1,5 tony może troszkę więcej. Czy wkład + schłodzone spaliny po wyjściu z helixu na ok 70 cm kawałku rury dadzą rade ogrzać taką masę szamotową?

 

http://img716.imageshack.us/img716/2957/komst.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby system odbioru spalin,który narysowałeś był skuteczniejszy,to obudowa mogła by mieć i 2 tony.Jeśli wyłożyć obudowę wewnątrz cegłą magnezytową,to uzyska się lepszy efekt akumulacji.

Oba schładzacze są według mnie, niewiele warte.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że kanały kumulacyjne są najbardziej wydajne, ale mnie bardziej interesuje czyste i proste rozwiązanie, podobne do tego jakie zaprezentował hegard, tylko zamiast granitu chciałbym zastosować szamot. Poza tym nie mam miejsca na zbudowanie akumulatora, a też o tym myślałem czytając Wątek o "Picie"czy ogrzewaniu ceramicznym.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jakby system odbioru spalin,który narysowałeś był skuteczniejszy,to obudowa mogła by mieć i 2 tony

Akurat energia "odzyskiwana" jeszcze dodatkowo ze spalin nie będzie odgrywać tu tak dużej roli. Przy takich zabudowach liczy się głównie emisja ciepła przez korpus paleniska. I nagrzewanie się od niej warstwy zewnętrznej kominka wymurowanej z materiału szamotowego lub innego, potrafiącego przyjąć dużą dawkę ciepła i łagodnie go wypromieniować.

Oba schładzacze są według mnie, niewiele warte.

A dla czego?

Czy wiesz do jakiego paleniska mają być podpięte? Znasz jego sprawność? wiesz jaką temperaturę spalin ma na wylocie? Wiesz w jaki sposób będzie użytkowany? Znasz konstrukcję zabudowy tego kominka?

Bogusławie, tak delikatnie i nieśmiało chciałbym Ci uzmysłowić, że zaczynasz na FM udzielać rad innym, o rzeczach, których tak naprawdę nie znasz i nigdy nie widziałeś w użytkowaniu (a czasem nawet "na oczy"). Nie mówiąc już o ich wykonaniu choćby w jednym egzemplarzu...No ale to już Twój problem, czy czujesz się na tyle kompetentny.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że kanały kumulacyjne są najbardziej wydajne, ale mnie bardziej interesuje czyste i proste rozwiązanie, podobne do tego jakie zaprezentował hegard, tylko zamiast granitu chciałbym zastosować szamot. Poza tym nie mam miejsca na zbudowanie akumulatora, a też o tym myślałem czytając Wątek o "Picie"czy ogrzewaniu ceramicznym.

 

Miałem na myśli odzyskiwanie energii ze spalin bez budowania akumulatora ceramicznego,za pomocą rurowego wymiennika,który byłby w obudowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dla czego?

 

Wyluzuj ,bo się rozchorujesz.

Spalinami można nagrzać tonę cegieł.Prawie tyle samo co kasetą.Dobrze to widać w wątku u Pita,gdzie z Zuzi wychodzi kawał rury i jeszcze nagrzewa się tona szamotu.Wymienniki,które zaprezentował Rumurezz nie są w stanie wyemitować nawet części takiego ciepła.Prawdopodobnie nie ma w sprzedaży innych i chcąc mieć lepszy,to trzeba go zrobić.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Luźny jestem :D

Dlatego mam spory dystans do Twoich "rad". Czego i reszcie życzę.

 

A teraz, pozwolisz, że dobierzemy Rumunezz'owi najlepsze rozwiązanie techniczne do jego paleniska i kominka jaki będzie miał. Oraz do tego, w jaki sposób ON będzie chciał go użytkować.

Rumunezz - możesz zastosować krążki Helix, Cebudu, Ortner'a, możesz też postawić na konsoli ponad wkładem kanały Rath'a czy Cebudu. A może się okazać, że lepszym będzie w Twoim przypadku zastosowanie wymiennika powietrznego np. takiego jaki ma w swojej ofercie Spartherm, lub złożonego z poszczególnych elementów przyłączeniowych jakie oferują np. Darco lub Parkanex. Lub jeszcze innego rozwiązania zrobionego konkretnie pod Ciebie - murowanego lub stalowego.

Żeby dojść do tego, co w TWOIM przypadku będzie najlepsze - opisz proszę kilka rzeczy:

-jakie masz palenisko

-jaka jest wysokość jego posadowienia od poziomu podłogi

-jak wyglądać będzie zabudowa kominka i jaki będą jej wymiary)

-w jaki sposób będziesz go użytkował (ile masz czasu na palenie oraz czy wiążesz duże nadzieje na ogrzewanie nim powierzchni mieszkalnej)

-opisz swój komin (wymiary, średnica)

-na jakiej wysokości masz przyłącze dymowe w kominie (w przypadku jeżeli masz komin systemowy)

-jakiej średnicy jest dopływ powietrza do spalania (jeżeli jest)

Oraz jeszcze to, co TOBIE wydaje się ważne, a być może o to nie zapytałem.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bogusław_58

 

No mój rysunek jest dość mocno poglądowy, jeśli chodzi o zabudowę szamotową. Skupiłem się bardziej na wymienniku ze spalin. W "Picie" jest kawał rury z kolankiem który wpada do akumulatora i tam grzeje te "prawie tonę". U mnie nie będzie zewnętrznego akumulatora szamotowego, spaliny będą wpadać od razu do komina.

I na tej drodze chciałbym odzyskać więcej ciepła, więcej niż właśnie przez ten kawał rury.

 

Forest-Natura

 

W Sparhermie dowiedziałem się że Helix dość mocno zaburza prędkość spalin i kierowanie dalej spalin w dół jeszcze prawie o pół metra do komina może powodować "przytykanie" ciągu, dlatego polecili mi abym zainteresował się thermoboxem, który wyciągnie ze spalin nawet kilkanaście kW ,a strumień spalin utrzyma swoją moc.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I na tej drodze chciałbym odzyskać więcej ciepła, więcej niż właśnie przez ten kawał rury.

 

Jeśli zdecydujesz się poeksperymentować z czymś "nowym",to mogę ten wymiennik zaprojektować.Moja praca będzie "gratis"ale Ty będziesz zobowiązany to zrobić i pokazać jak działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

No dobra - doczytałem, że masz Bravo :D

W Twoim przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie zdjęcie górnej części żeliwnego czopucha i założenie krążków Helix'a lub Ortner'a z bocznym wyjściem lub Cebudu plus zdjętą żeliwną "czapkę", w której zamieniasz wyjście górne na boczne.

Zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie jest stosunkowo proste i nie wymaga "kombinowania", gwarantuje swobodny dostęp do wnętrza krążków w celu ich wyczyszczenia.

Jeżeli chcesz mieć bardziej "wyrafinowane" technicznie rozwiązanie, o większej sprawności i większym odzysku energii, to Bravo ze względu na podwójne wyjście spalin, jest bardzo ciekawym paleniskiem do podłączenia go do mas akumulacyjnych, które można postawić "nad paleniskiem" na własnym stojaku. Ale wymaga to też większego nakładu materiałów, i przede wszystkim pracy.

Powyższe rozwiązania polecam w przypadku jeżeli będzie zależało Ci na akumulacji ciepła w obrębie zabudowy kominka. Jeżeli podpięte by było do tego kominka DGP oparte na wentylatorze kominkowym, to lepszym rozwiązaniem było by "uzbrojenie paleniska w rozbudowany (np. przy pomocy trójników i kolan oraz rur z ożebrowaniem) wymiennik powietrzny lub nasadkę firmową Sparthermu (ale nie Thermobox'a lecz "Aufsatzaggregat") oraz obłożenie tylnej ściany kominka szamotem ze szczelinami powietrznymi pomiędzy którymi będzie mogło swobodnie cyrkulować nagrzane powietrze.

Każde z powyższych rozwiązań robiłem już, czasami w kilku egzemplarzach. Sprawdzają się. Tylko jest kwestią odpowiedniego dostosowania rozwiązania technicznego właśnie do wszystkich rzeczy o których pisałem wyżej.

Ot i cały problem z głowy...ale na wszelki wypadek opisz to o co Cię prosiłem.

Zajrzyj wieczorem na FM. W dziale Wnętrza i wątku Kominki nasze! umieszczę kominek oparty właśnie o Bravo z zasadzonymi krążkami, w nowoczesnej zabudowie s szamotu. Nie będą tego robił w tym wątku, ponieważ większość biorących udział w tej dyskusji uważą to za przejaw reklamy. W moim przekonaniu jest jednak różnicą pokazywanie czegoś, co działa i co można zobaczyć na własne oczy, niż krytykowanie i opowiadanie o czymś, czego nie miało się w swoich rękach.

Tym bardziej, że pokazuję takie rzeczy na FM od siedmiu już lat (z okładem)...

PS. Te "kilkanaście" kW zweryfikuj do kilku...różnicę potraktuj jako..."niezły marketnig" ;-)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby dojść do tego, co w TWOIM przypadku będzie najlepsze - opisz proszę kilka rzeczy:

...

-jaka jest wysokość jego posadowienia od poziomu podłogi

na wylewce

-jak wyglądać będzie zabudowa kominka i jaki będą jej wymiary)

270x70x110 - wysokość x głębokość x szerokość (na głębokości chciałbym oszczędzić, ale pewnie się nie da). Zabudowa prosta, obłożona pewnie jakimś kamieniem, może gres. Kafle wielkoformatowe chodziły mi po głowie, ale nie pasują 2 połówce.

 

-w jaki sposób będziesz go użytkował (ile masz czasu na palenie oraz czy wiążesz duże nadzieje na ogrzewanie nim powierzchni mieszkalnej)

Całość ok. 250m2 użytkowej, ale do ogrzania ok.120 na dole salon i rozprowadzenie GDP na przedpokój górny i dolny, i jedno pomieszczenie nad garażem. Dom dobrze ocieplony.

 

-opisz swój komin (wymiary, średnica)

Cegła pełna, cegła klinkierowa nad dachem, wysokość od wylotu spalin 6.5m, średnica 20cm, rura kwasówka ocieplona.

 

-na jakiej wysokości masz przyłącze dymowe w kominie (w przypadku jeżeli masz komin systemowy)

wylot spalin 160 cm nad wylewką.

 

-jakiej średnicy jest dopływ powietrza do spalania (jeżeli jest)

Jest, 15 cm.

 

Oraz jeszcze to, co TOBIE wydaje się ważne, a być może o to nie zapytałem.

Ważne żeby żonka się nie przemęczała dokładaniem do kominka co 2h, zachowała siły dla męża wracającego z pracy. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zdecydujesz się poeksperymentować z czymś "nowym",to mogę ten wymiennik zaprojektować...

 

Na eksperymenta to już czasu nie mam, a szkoda. Gdybym nie spał w zimie to na bank bym skorzystał z Twojej pomocy. W tej chwili chciałbym znaleźć najszybsze, sprawdzone rozwiązanie.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to nawet lepiej,że nie masz tego czasu,ponieważ spróbuję spokojnie zrobić z tego patent lub zastrzec wzór.Zainspirowały mnie piece z rurowym konwektorem i podobne pomysły można zrealizować w wymienniku spalin.Wklejam link,by każdy kto umie myśleć konstrukcyjnie, spróbował po kombinować.Za "komuny"już widziałem samoróbki do odbierania ciepła ze spalin przy pomocy podobnych układów rur.

Propozycje Forest-Natura,to gluty z dawnej epoki, przepakowane na dzisiejsze czasy.

 

http://www.paliwadrzewne.pl/index.php?dzid=102&did=42

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[...]

Zajrzyj wieczorem na FM. W dziale Wnętrza i wątku Kominki nasze! umieszczę kominek oparty właśnie o Bravo z zasadzonymi krążkami, w nowoczesnej zabudowie s szamotu. Nie będą tego robił w tym wątku, ponieważ większość biorących udział w tej dyskusji uważą to za przejaw reklamy. W moim przekonaniu jest jednak różnicą pokazywanie czegoś, co działa i co można zobaczyć na własne oczy, niż krytykowanie i opowiadanie o czymś, czego nie miało się w swoich rękach.

 

Witam!

 

Do kogo to alibi boldem :-?.

 

Teraz poważnie.

Ja też zachęcony zajrzałem, choć oczywiście to nie do mnie zaproszenie było.

I co zobaczyłem? Pięknie i fachowo wykonaną obudowę.

Zobaczyłem tynk, kratki i szybę wkładu.

Kłótnia zdaje się poszła o środek, który jest tylko zdawkowo opisany słowami.

 

Pokarzesz coś więcej Forest?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Po dłuuuuuugim namyśle też będę budował taka obudowę jak rumunezz :D

I mam kilka pytań:

1.czy tarnawa 18kw - bo taką mam - nie rozleci mi się w takiej zabudowie?

2. Obudowa z szamotu, czy ....? bardziej stawiam na szamot jako b.dostępny i tańszy.

3.Wykończenie płytką ręcznie formowaną (zainspirowane jednym z kominków FN :wink: ) - czym ją przykleić do szamotu?

4. Czy "plecy" maja dolegać do ściany a właściwie komina, czy robić szczelinę. A może zrobic je z płyty "izolującej" (zapomniałem jak sie ona nazywa)

5. Jak zrobic rewizję do czyszczenia rury dymowej nie szpecąc frontu obudowy? Czciałbym aby była ona jednolita. Od góry?

6. 'Strop" też "ciepły' czy z tej płyty, czy może wylany z betonu?

 

Jeżeli nie zmęczyłem, to prosze o pomoc.

 

Aha kominek raczej do dogrzewania. Ciepła obudowa jako element tworzący klimat oraz jako "stabilizator" temp. jak zapomnę na czas dołożyć no i wydłużyc czas grzania - mam DGP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w trakcie robienia obudowy (mam nadzieję skutecznie ciepłej)

po czytaniu postów, zbieraniu informacji (tutaj, strony anglojęzyczne i takie tam) mogę podpowiedzieć:

 

1. mało który wkład jest dedykowany do całkowicie zamkniętej obudowy -> będziesz musiał zrobić jej wentylację -> kratki wlotowe + wylotowe (zgodnie z zaleceniami producenta - zobacz instrukcję montażu)

 

2. ciepełko możesz zbierać w co chcesz, mogą być to gotowe płyty szamotowe, akubetowe, z cementów żaroodpornych itd (jak chcesz się bawić - górkal - forma i robisz sam - tylko w Castoramie cena jest chora)

Z prostek szamotowych dużo grzebania/klejenia - w obu przypadkach trzeba to jakoś zamocować - bo ważyć będzie sporo.

 

3. są kleje do kamienia - wytrzymują odpowiednią temperaturę (na obudowie nie powinieneś mieć więcej niż no właśnie ile ?)

albo weź bez eksperymentów produkty firmy rath (tak dla przykładu).

 

4. nie grzej komina - daj izolację, a potem możesz jeszcze dać w środek cegłę szamotową ułożoną w kratkę (tak żeby były przerwy między nimi) - na jakimś zdjęciu w nasze kominki (albo w czyjejś historii budowy) jest pokazane wnętrze takiej ciepłej zabudowy (chyba zresztą zrobionej przez FN).

Pamiętaj że między wkładem a ściankami obudowy musi być dość miejsca na cyrkulację powietrza - jak dodasz szamot na tył - weź poprawkę na ilość dostępnego miejsca

 

5. jeśli będziesz kończył obudowę w odpowiedniej odległości od sufitu - i robił ją 'mocno pudełkową' - to możesz się pokusić o zdejmowany 'strop' obudowy, jeśli będziesz miał kratki - no to masz i rewizję

 

6. najlepiej ciepły - nagrzewający się (to będzie kolejne kilkadziesiąt kilogramów masy)

 

 

 

To jest moje zdanie i się z nim zgadzam. :)

 

Sporo ciekawych pomysłów się tutaj (w tym i pokrewnych wątkach) pojawia - często fajna dyskusja - czasem skakanie do oczu (tego nie lubię)

 

Forest - szacunek (za całokształt)

 

 

pozdrawiam

To_masz

ps. czym dalej w las - tym więcej problemów do rozwiązania :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym skakaniem do oczu,to jest lipa.Wolę dyskusję opartą na argumentach.Klasę obudowy bardzo łatwo jest wycenić po sposobie jej zrobienia i rodzaju użytego w niej materiału,ponieważ do oceny trzeba wziąć: grubość,ciężar właściwy i współczynnik przenikania ciepła,który ten materiał posiada i jeszcze kilka drobiazgów.

Nie jest źle jeśli ktoś zrobi tę obudowę z jakiegoś upatrzonego przez siebie materiału,sposobem jaki sobie wymyślił.Gorzej jak chce ukryć jej istotne wady i opowiada historie "niestworzone" o jej osiągach,choć z punktu widzenia wiedzy o tych materiałach,to jest niemożliwe.Z innymi rzeczami podobnie.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Współczynnik przenikania ciepła będzie miał wpływ na prędkość z jaką ciepło będzie przechodzić przez dany materiał.Gęstość ile tego ciepła na raz może wejść równocześnie, a grubość jak głęboko.

Nie trzeba się więc dziwić,że wyroby odlewane, które gęstość mają mniejszą od np.cegieł prasowanych na prasach i potem wypalanych są materiałem gorzej kumulującym ciepło niż te cegły.

Jeśli obudowę wykona się z odlewów szamotowych i wymuruje się cegłą od wewnątrz tzn.po między odlewami a kasetą,to jest wszystko zgodne ze sztuką.

Jeśli zaś obudowę wykona się z cegły szamotowej a od środka da się odlewy,to taka obudowa będzie się nagrzewać gorzej od poprzedniej.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...