Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Gdzieś kiedyś wyczytałem i mam taką notatkę, że kilogram suchego drewna poniżej 15-18% wilgotności, czyli takiego, które suszymy min. 3 lata jest w stanie dostarczyć do 4 kW. Drewno o wilgotności 35% (pozornie suche) to już tylko 1 kW mocy. Drewno poniżej 15-18% to raczej abstrakcja, więc może nie przegrzeje chałupy. Z drugiej strony zastanawiam się, po co robić taki kominek, aby palić w ten sposób i to jeszcze rekreacyjnie. Gdzie ta rekreacja? Dodatkowo zakładając instalację takiego kominka pewnie należy to uwzględnić na etapie projektu / fundamentów, nie wyobrażam sobie postawienia na zwykłej posadzce czegoś co ma masę młodego słonia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

...

Nawet nie będę próbował nic liczyć, bo jak sama nazwa wskazuje, to OBUDOWA. Liczy się to co w środku - to co ona obudowuje:).

...

 

Dokładnie tak! A obudowuje zarówno krążki jak i wkład. Z punktu widzenia obudowy oba robią tą samą robotę (tak mi się wydaje przynajmniej) czyli emitują energię - jedne szybciej (wkład) a drugie wolniej (krążki).

 

Dlaczego tak marginalizujesz wydajność samego wkładu? Przecież jest to o wiele większa powierzchnia grzewcza, niż te kilka krążków cebudu czy ortnera czy innego diabła. Jaka jest masa tego akumulatora (tych krążków) w stosunku do masy obudowy? Na pewno nie większa. Na chłopski rozum (i tu może się kryć mój problem ze zrozumieniem tego ustrojstwa :) ) obudowa jest tym samym dla kominka, czym krążki dla spalin.

 

Mylę się?

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Pedronx ...chcesz mieć boczna przeszklenie i nie przegrzewać domu - nic prostszego. Wystarczy że będziesz miał suche drewno (na poziomie 8-12 % wilgotności) lub brykiet i palił jednorazową dawką paliwa w ilości max 1-1,5 kg. Obrazowo to przedstawiając, są to dwie kostki brykietu lub dwa nieduże polanka. Podkładać będziesz musiał na bieżąco mniej więcej co godzinę i palić będziesz musiał przy maksymalnym (z dużym nadmiarem powietrza) dolocie powietrza. Uzysk energetyczny będzie na poziomie akceptowalnym dla każdego domu i wynosić będzie ok. 3 kW ... przy wkładzie z deklarowaną mocą wynoszącą 11 kW ... ;)

Temperatura na wylocie z urządzenia też będzie wtedy wynosiła tyle ile deklaruje producent, czyli w granicach 300 - 350 stopni, bo nadmiar powietrza będzie już tu wychładzał strumień spalin, tworząc przy tym całkiem dobre warunki do spalania ... co prawda nie do końca zupełnego ale za to takiego by nie brudzić szyby i wyłożenia paleniska ...

Pozdrawiam.

 

Forest, dzięki! Krótko i na temat! Czekałem kiedy zabierzesz głos :) Brakuje mi jeszcze tylko enia :)

 

Bez żadnej akumulacji a prawie dokładnie tak samo jak z nią ... tyle że upierdliwie z ciągłą obsługą.

Tego nie skumkałem. Czy w moim przypadku proponujesz zastosowanie obudowy zimnej? Jeśli nie to jaką, no i czy muszą być kratki (chyba muszą, ale wole dopytać)

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś kiedyś wyczytałem i mam taką notatkę, że kilogram suchego drewna poniżej 15-18% wilgotności, czyli takiego, które suszymy min. 3 lata jest w stanie dostarczyć do 4 kW. Drewno o wilgotności 35% (pozornie suche) to już tylko 1 kW mocy. Drewno poniżej 15-18% to raczej abstrakcja, więc może nie przegrzeje chałupy. Z drugiej strony zastanawiam się, po co robić taki kominek, aby palić w ten sposób i to jeszcze rekreacyjnie. Gdzie ta rekreacja? Dodatkowo zakładając instalację takiego kominka pewnie należy to uwzględnić na etapie projektu / fundamentów, nie wyobrażam sobie postawienia na zwykłej posadzce czegoś co ma masę młodego słonia.

 

Kominiarzu, do którego posta nawiązujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak! A obudowuje zarówno krążki jak i wkład. Z punktu widzenia obudowy oba robią tą samą robotę (tak mi się wydaje przynajmniej) czyli emitują energię - jedne szybciej (wkład) a drugie wolniej (krążki).

 

Dlaczego tak marginalizujesz wydajność samego wkładu? Przecież jest to o wiele większa powierzchnia grzewcza, niż te kilka krążków cebudu czy ortnera czy innego diabła. Jaka jest masa tego akumulatora (tych krążków) w stosunku do masy obudowy? Na pewno nie większa. Na chłopski rozum (i tu może się kryć mój problem ze zrozumieniem tego ustrojstwa :) ) obudowa jest tym samym dla kominka, czym krążki dla spalin.

 

Mylę się?

pzdr

 

Nigdzie nie marginalizowałem wydajności wkładu. Może ten post Ci coś da: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?211459-Kominek-wykonany-z-materia%C5%82%C3%B3w-CERAMICZNYCH-SZAMOTOWYCH&p=5774513&viewfull=1#post5774513

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Forest, dzięki! Krótko i na temat! Czekałem kiedy zabierzesz głos :) Brakuje mi jeszcze tylko enia :)

 

 

Tego nie skumkałem. Czy w moim przypadku proponujesz zastosowanie obudowy zimnej? Jeśli nie to jaką, no i czy muszą być kratki (chyba muszą, ale wole dopytać)

Dzięki!

 

Chyba jednak więcej nie skumałeś. Forest potwierdza absurdalność wkładu z boczną szybą w Twoim projekcie :) W zasadzie wyręczył mnie w ewentualnych poradach "jak żyć z takim czymś", jeśli sobie nie odpuścisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba jednak więcej nie skumałeś. Forest potwierdza absurdalność wkładu z boczną szybą w Twoim projekcie :) W zasadzie wyręczył mnie w ewentualnych poradach "jak żyć z takim czymś", jeśli sobie nie odpuścisz.

 

Forest, możesz zatem jak krowie na miedzy...? Bo może gupim i nie skumałem ironii w Twoim poście (co jak rozumiem, sugeruje Piotr).

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie :)

Znalazłem taki ciekawy wpis enia:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?174887-temperatura-powietrza-w-obudowie-kominka-kumulacyjnego&p=4626701&viewfull=1#post4626701

 

Natomiast trudno mi się zgodzić z twierdzenie ,że w "ciepłej" obudowie

przewietrzanej jest wyższa temperatura ,niż w izolowanej. Jest właśnie

na odwrót . Płyty szamotowe lub betonowe stanowiące obudowę

mają za zadanie pochłaniać energię ze środka i przekazać ją na zewnątrz.

Działają jak chłodnica. Robią to zarówno w wersji zamkniętej ,jak i otwartej

obudowy. Natomiast wełna ,lub płyty KW mają za zadanie odbijać ciepło,

więc na zewnątrz wydostaje się ciepło tylko kratkami.Tak przynajmniej

mówi polska szkoła zduńska - ta gorsza :D.

 

Nie można chyba eniowi odmówić wiedzy a to co napisał kłóci się z tym co się tu we wontku wypisuje o kosmicznych temperaturach wewnątrz obudowy.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to żeby podgrzać jeszcze atmosferę dorzucę:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?157303-Kominek-z-mas%C4%85-akumulacyjn%C4%85-obudowy-odzysk-ciep%C5%82a-ze-spalin&p=4058108&viewfull=1#post4058108

 

 

"

Witam.

izolowanie obudów nie jest niczym złym, jesli chcemy np wysłac ciepło przez dgp

"

 

Witam.

Nic bardziej błędnego...to kolejny "mit kominkowy".

Izolowanie zabudów powoduje powstawanie w takiej zabudowie temperatur rzędu 200 i więcej stopni. Nawet przy DGP, które "na bieżąco" ochładza wnętrze - ale wysyła takie "przepalone" (i kancerogenne dla ludzkiego zdrowia) powietrze oczyszczając je tylko z większych zabrudzeń (na filtrach siatkowych).

Wydawać by się mogło, że "ciepłe" zabudowy konwekcyjne wytwarzają wyższe temperatury wewnątrz kominka niż obudowy z materiałów izolacyjnych. "Figa z makiem" - jest całkiem na odwrót niż w zabudowach zamkniętych - akumulujących to ciepło w sobie.

Ściany zabudowy wykonane z materiału przewodzącego ciepło i oddającego je również przez promieniowanie (na bieżąco - podczas pracy kominka), powodują spadek temperatury wewnątrz o część (całkiem sporą) jaką pochłonie materiał szamotowy, odda ją na bieżąco wskutek wypromieniowania oraz o tę, którą zatrzyma w sobie. Dzięki temu zabudowy takie przeciwdziałają wręcz "przegrzewaniu" się powietrza w DGP.

Powyższe sprawdzałem wielokrotnie doświadczalnie mierząc pirometrem temperatury wewnątrz kominków.

...

Pozdrawiam.

 

No to jak jest z tą temperaturą w ciepłym kominku? A jeśli jest tak jak piszą obaj Panowie, to dlaczego nie można zastosować zwykłego kominka (narożny, pojedyńcza szyba, gilotyna)?

 

Dziękuję i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Często ta niezgodność wynika tylko z niedomówień i nieprecyzyjnego pisania.

Temperatura między kaseta a obudowa będzie taka, jak silnie będzie się w tej kasecie spalać:). Na spowolnionym paleniu może nie przekraczać 200*C, ale jeśli do kasety podłączymy odbiornik i chcemy go naładować, to wtedy trzeba dodać gazu, co spowoduje wzrost temperatury między kasetą a obudową.

Obudowa jak będzie z wełny to temperatura między kaseta a tą wełną(obudową) osiągnie szybko temperaturę zaraz po rozpaleniu ale po zgaszeniu szybko ją straci. Obudowa z ceramiki będzie ciepło długo wciągać po rozpaleniu, co spowoduje ze powietrze między kasetą a obudowa nie będzie długo tak cieple jak z obudową z wełny. jednak po skończonym paleniu będzie te powietrze podgrzewać tak długo aż wyczerpie się jej "pojemność".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie.

Czy mogę zatem, zakładając powolne palenie, zrobić obudowę akumulacyjną i wsadzić do niej wkład narożny?

Przypominam, że u mnie kominek ma być tylko do świecenia. Chałupa energooszczedna + reku. Konwekcji i kratek nie chcę bo boję się gwaltownego przegrzewania salonu.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie.

Czy mogę zatem, zakładając powolne palenie, zrobić obudowę akumulacyjną i wsadzić do niej wkład narożny?

Przypominam, że u mnie kominek ma być tylko do świecenia. Chałupa energooszczedna + reku. Konwekcji i kratek nie chcę bo boję się gwaltownego przegrzewania salonu.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz oczywiście.

Jednak im więcej ciepła wyleci szybą, tym mniej wejdzie w ciepłą obudowę. Trzeba się liczyć, że szybą wylatuje ciepło i dobrać wielkość szyby do możliwości domu. Stosują też szyby podwójne a nawet chyba potrójne, by tę ucieczkę ciepła zmniejszyć.

Osobiście nie jestem zdunem :), ani nawet fachowcem od kominków i chyba najlepiej jak dokładniej dopytasz "branżowców"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bogusław, a co powiesz o wkładzie kominkowym z szybą 100 x 80 cm w kombinacji z ciepłą obudową? Albo druga opcja kominek wybudowany jak otwarty, ale z zamontowanymi drzwiczkami. Również taki duży.

Tylko nie mów o branżowcach, bo oni nie odpowiadają. Ja czytam Twój wątek o ogrzewaniu ceramicznym, ale trochę mi z tym o czym tam piszesz nie podrodze. Za duża „budowla”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wiemy są szyby podwójne ale teoretycznie jest jeszcze jeden sposób by zablokować ciepło szyby. Trzeba szybę obudować drugą szybą, a miejsce po miedzy szybami wentylować czyli np wypuszczać ciepłe powietrze w innym pomieszczeniu. W ten prosty sposób można sobie poradzić z każdym typem "oszklenia" kominka. Niestety pomysł chyba nowatorski, więc trzeba sobie wykonać samemu.

Kominek murowany jak najbardziej. Można wymurować i uzdatnić w dobre drzwiczki z szybą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...