Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam.

Forest i Waszą naukę o kant dup...y potłuc.Se facet bez kafli i bez obudowy ciepłej szamotowej jedynym źródłem ...kominkiem ogrzeje wszystko.LITOŚCI!!!

On załaduje do niego i te 90 mkw zajebiście szybko mu się nagrzeje .łącznie z łazienką.............LITOŚCI............:cool:

Nikt ... litości ...

Palenisko o którym Mron pisze to dopiero samo palenisko ... właśnie do zabudów kaflowych i szamotowych ...

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Forest, najlepszego wiosennie :)

Ja zwyczajnie nie lubię takich cicho-ciemnych podgryzań, bo nic nie wnoszą, bałagan się robi na forum, a i dowcip przyciężki, jeśli już tak mam podchodzić do sprawy :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma czegoś takiego jak kominek jako jedyne źródło ciepła w domu.

ale dla czego by nie? wstawiam ten kominek powiedzmy w srodku domu, jego plecy beda grzalu sypialnie a front i boki salon z otwarta kuchnia, zostaja jeszcze dwa pokoje po 12mk i lazienka 6mk te pomieszczenia nie sa w bliskim kontakcje i cieplo promieniujace czyli te ktore jest najzdrowsze ze wszsytkich rodzajow grzania, wpadało by tam jedynie przez drzwi. Mozna wspomoc to nadmuchem cieplego powietrza np do tych dwuch pokoji.

Dlaczego tak przewymiarowany kominek?

Ma on wieksze palenisko i wiecej masy akumulacyjnej łącznie całość waży 1290kg, wiecej trzeba ładować drewna bo maksymalnie do tego pieca 20kg ale dłużej bedzie oddawał ciepło (minimum 12 godzin spodziewam sie) Podobno właśnie czym wiecej masy w kominkach tego typu tym lepiej.

Dom moj bedzie zbudowany jako energo oszczedny (welna na sciany z zewnatrz20cm na strop 30cm, okna z cieplym montarzem itd) sciany beton komurkowy.

Jak bede palil w takim kominku bo czytalem tu wczesniej o jakiejs imprezce i chyba nie wszyscy wiedzieli jak sie pali w takim piecu.

Rozpala sie, laduje np te 20kg drewna i to sie pali okolo maks 3-4godz przepsutnica moze byc zamykana elektronicznie i po tym jak zgasnie plomien zamyka doplyw tlenu by nie wychladzal masy, W tedy mamy pozostaly czas okolo 8-9godz ja przy moim budynku spodziewal bym sie dluzej.

Pozniej puki jeszcze nie ostygnie calkowicie masa rozpalamy na nowo i powtarsza sie cala sytułacja,

Jaki koszt paleniana na 6 miesiecy? 1 m np brzozy kosztuje 180zl wazy okolo 600kg, czyli dokladajac po 20kg na 12h bedziemy potrzebowac 2m brzozy na miecha da nam to na 6miesiec koszt 2160zl. Wazne tylko by nie ladowac za duzo i mierzyc wilgotnosc drzewa ktore wczesniej sezonujemy brzoza szybko schnie ma malo kory, mozna kupic sobie nawet wage do tego jesli ktos nie ma wyczucia;)

pozdrawiam i czekam na odp co myslicie o takim pomysle ;)

Mam dom o podobnych wymiarach i ociepleniu. Moje urządzenie warzy 3.5 tony i jest za lekkie o przynajmniej 1.5 tony, ponieważ jak spalę 20 kg brzozy, to zbyt mocno całość się nagrzeje, chyba że na podwórku jest -20*C. Jak zwiększę masę, to łatwiej zwiększy się pojemność urządzenia, co pozwoli skumulować więcej ciepła "łagodnego". dobrze jak takie ciężkie urządzenie będzie wyposażone w rozładowywanie nie tylko przez promieniowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Bogusław te moje urządzenie będzie dodatkowo obudowane płytami szamotobetonowymi około 3,5cm gr. z niewielką pustką powietrzną, tak że nie będą dolegały bezpośrednio do rozgrzanych kształtek kominka, dzieki temu nie poparze sobie np reki dotykając owego kominka.

Zwiększając mase tak jak Pan mówi mozemy jak w zbiorniku buforowym na wodę, wydłużyć czas przechowywania tego ciepła, wiekszy zbiornik trzeba wieksza grzałkę by nagrzać go do jego maksimum temp, tak samo i z masą w naszym kominku bo gdzies jest ta granica jak mocno nagrzeje sie ta masa przy 20kg drewna, i zapewne bedzie w tedy chlodniej przy 5t lącznej masy całeego urzadzenia bo by rozgrzac je na maksa potrzeba bedzie wiecej drewna (oczywiscie przy takich 5t tez i samo palenisko powinno byc troche wieksze) ale nie znaczy ze takie urzadzenie bedzie mniej ekonomiczne bo cieplo przechowywane bedzie juz w skali dni;)

Co do temperatury jaką chcemy mieć w domu, no racja te 20kg to liczyłem dla dużego mrozu, ale gdy chcemy mieć chłodniej bo na dworze około zera jest możemy wsadzić do komory spalaanie mniej drewna przy nadal maksymalnym otwarciu przepustnicy, ale nie wiem czy nie efektywniejsze bedzie wlozenie tych 20kg i przymknięciu przepustnicy, do pieca wpadnie mniej tlenu co wydlurzy spalanie drewa, bedzie mniejszy plomien i slabiej nagrzeje sie masa akumulacyjna.

Z tym co wyjdzie ekonomiczniej nie wiem sam kiedyś bede musiał popraktykować.

Dziwi mnie że posiada Pan taki kominek i jest Pan utwierdzony w tym że by obniżyć temp. trzeba dokupić drogiej masy, może nie ma Pan przepustnicy na dolocie powietrza z dworu do pieca?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli uściślić, to opowiadamy sobie o systemie, w którym spalamy opał w kilka godzin a potem masa urządzenia ma oddać ciepło dla domu np przez 8-12 godzin. Jak wiemy zapotrzebowanie na taki dom to jest ok 1000l wody podgrzanej do ok 95%*C na dobe w buforze i dawkowanej precyzyjnie do podłogówki lub kaloryferów. Taki bufor zastępuje ceramika o ciężarze 4000 kg. No więc 1300 kg to zaledwie 330 l wody podgrzanej do ok 95*C. Można te 1300 kg ceramiki podgrzać do wyższej średniej temperatury jak 100 *C ale jak spowolnić ucieczkę takiego ciepła, rozciągając je na 8-12 godzin ? Wyleci wcześniej przegrzewając dom a potem będzie zimno, do następnego rozpalenia.

Cały problem polega by mieć w miarę stabilne ciepło od rozpalenia do rozpalenia.

Ta droga masa to właściwie 0.5 -1 zł za 1 kg.

Edytowane przez Bogusław_58
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbiornik buforowy podałem jako przykład pozostańmy lepiej przy Kominkach z masą, te moje 1300kg istotnie bedzie co dzien rozgrzewane do normalnej temperatury okolo 100*C a co zrobic by nie oddawało tego Ciepła od razu? Tak jak już pisałem do tego służą płyty konkretnie jak się dowiedziałem dziś mają 2,5cm i nimi obudowywuje sie cały kominek w raz z masą tak by nie stykały się bezpośrednio tylko by dzieliła ich pustka powietrzna, razem z nimi kominek bedzie ważył 1700kg i temperatura w tedy na ich zewnetrznej powierzchni czyli tej od strony pomieszczen bedzie okolo 45*C

Dzieki nim wlasnie mamy komfort bez przegrzewania pomieszczen, i za szybkiej utraty ciepła z masy ktora bezposrednio styka sie z przepływającymi przez nia spalinami. Taki piec ma mieć moc jak dobrze pamietam 48kw co w zupelnosci wystarczy na moj metrarz domu energooszczednego ;)

Panie Bogusław czy Pan ten swoj kominek to sam zaprojektował i sam wykonał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś chciałem być Panem, ale się nie dało, więc nazywaj mnie Bogusław.

Podaj jakiś schemat lub zdjęcie, to spróbuję to ocenić.

Moje urządzenie grzewcze jest mego pomysłu i co 2-3 lata rozbieram je i modernizuję. Stoi w domu więc jego wady, zalety i osiągi mogę dobrze sprawdzić. Zaczynałem od 1500 kg :). Na początku Maja w planie jest rozbiórka i powiększenie gabarytów i ciężaru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.cebud.eu/index.php?page=news&kid=3&pkid=26&ppkid=161

Piec o ktorym ja pisałem to PPA 450

a co do zwiekszania masy to bedziesz mógł ja zwiekszac bez konca jednoczesnie zwiekszajac kg drewna ktore wrzucisz do pieca by wykorzystac ta mase w 100%, dla tego dla mnie to bez sensu najmniejszego jak na tak maly domek.

Mysle że dla tego masz problem z komfortem cieplnym bo budowa Twojego calego kominka jest zle zaprojektowana, czy masa ktora styka sie bezposrednio z spalinami oddaje bezposrednio druga swoja strona cieplo na pomieszczenia?

Jesli tak to tu jest blad...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mron

Wkroczyłeś na bardzo rozbudowany temat.... Te zagadnienia tutaj na forum w innych tematach były obszernie dyskutowane i obrazowane zdjęciami z konkretnych realizacji... Tak więc na Twoim miejscu zachowałbym więcej pokory i nie starał się dyskredytować rozwiązań, których poprostu nie znasz.

Poczytaj ten temat od początku, poczytaj temat "ogrzewanie ceramiczne" (w innej kategori forum) poczytaj również w tej kategori temat "taki sobie piecyk ceramiczny"

Trochę refleksji i wiadomości na poczatek sugeruję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chętnie bym zwiększył masę do 10 ton :), ale zmieści się maksymalnie tylko 5.

Nie trzeba się bać takich dużych ciężarów i myśleć ze strachem ile pochłonie drewna ich nagrzanie, ponieważ takie konstrukcje powinny posiadać funkcje odłączania masy zbędnej ze względu np na brak mrozów . Wtedy np jedno podłożenie grzeje połowę masy lub mniej a dwa lub trzy całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam wszystkich forumowiczów.

 

Przeczytałem wątek od deski do deski (parę innych też).

Wiedza którą Wy - spece od kominków zarówno pasjonaci jak i zawodowcy przekazujecie (niestety nie zawsze wprost) jest ogromniasta.

Zachęcony przykładami innych, którym się ta sztuka udała zdecydowałem się na budowę kominka ceramicznego z masą akumulacyjną i być może, częściowym odbiorem ciepła przez wymienniki powietrzne skojarzone z rekuperatorem.

Załączam schemat:

schemat blokowy.JPG

 

Salon w którym będzie kominek ma powierzchnię 40mkw , wysokość 2,7m. W całym domu jest tylko i wyłącznie podłogówka(niestety bo łazienka bez grzejnika kuleje).

Ogrzewanie podłogowe posiada dużą bezwładność - potrzebny mały strumień ciepła z kominka. Z drugiej strony kominek ma nie tylko świecić ale w razie "W" ma być awaryjnym źródłem ciepła, stąd akumulacja i przesył ciepła do innych pomieszczeń poprzez kanały nawiewne rekuperatora.

Na razie mam dwie koncepcje układu kominka - schemat poniżej.

ukad kominka.JPG

 

Palenisko zamknięte będzie drzwiami z podwójną, wentylowaną szybą.

Nad paleniskiem chętnie widziałbym piekarnik , lecz od piekarnika ważniejszy jest dla mnie "dopalacz".

Proszę o wszelkie sugestie , które Wam przyjdą do głowy.

 

A teraz założenia w skrócie:

1. maksymalna przestrzeń jaką mam do dyspozycji to 200 x 100 cm (w tym komin systemowy ceramiczny 36 x 36 cm).

2. masa akumulacyjna min. 1t szamot+magnezyt?

3. drzwiczki z przeszkleniem wentylowane max 70 x 50 cm.

4. palenisko rusztowe z cegieł/prostek szamotowych.

5. powietrze doprowadzone pod ruszt , na wszystkie ściany (około 2/3 ich wysokości) oraz na szybę - wszystkie 3 drogi z osobną regulacją.

6. nadproże betonowe, czopuch betonowy - odwrócony lejek - dysza okrągła z możliwością wstawienia katalizatora (jeżeli temp. spalin będzie zbyt niska do dopalenia gazów/spalin).

7. jako odbiornik dwa? kanały opadowe (szamot+magnezyt?).

8. obudowa z cegły ręcznie formowanej lub podobnej, od podłogi do sufitu (bez kratek nawiewnych i wywiewnych).

9. szyber TD (ukłony).

 

Załączam fotki

DSC_0127wym.jpg

 

DSC_0144wym.jpg

 

Na razie mam tylko ogólną koncepcję, proszę Was o pomoc przy jej dopracowaniu.

Wszelkie pomysły mile widziane.

Troszkę jak z motyką na słońce?

Cóż, jak się nie uda to albo będą przeróbki, albo będzie "ładny mebel".

Co jest ważne?

W pierwszym rzędzie projekt. Rozkład temperatur i przepływ spalin - niestety nie zawsze chcą one iść wyznaczonymi kanałami - tu liczę na Waszą pomoc.

Materiały oraz sposób łączenia - sprawa niebagatelna - potrzebna duuuża wiedza.

 

Zapomniałem o kominie - SCHIEDEL RONDO PLUS około 8 m wysokości średnica 20 cm.

 

Podstawa - fundament pod kominek to płyta z betonu B20.

Proszę o informację jak odizolować od fundamentu kominek i wymiennik, z czego powinna być pierwsza warstwa podstawy i czy ma ona być związana na całej powierzchni z fundamentem , czy ma być ułożona jako pływająca?

 

Speców od kominów i spalin proszę o informację czy da się przenieść wlot spalin do komina, jeżeli tak to czy powinien on być na dole czy na górze?

Jak to najlepiej wykonać?

Wykonawca niestety wg swego widzimisię wykonał wlot spalin na wysokości 160 cm - "bo tak się wszędzie robi".

Do kasety i tzw. zimnej obudowy może być ok. , ale do ceramiki raczej nie.

Skłaniam się do wymiennika opadowego po lewej stronie kominka, ale jak wtedy doprowadzić spaliny do komina?

Czy umiejscawiając odbiornik jedynie po lewej stronie nie spowoduję nierównomiernego rozkładu temperatury na obudowie?

Jak ściągnąć ciepło w dół oraz na lewo od odbiornika opadowego, który na dodatek jest głębszy niż szerszy?

Czy może lepiej wykonać kanały opadowe po obu stronach kominka? Zapewniło by to chociaż w miarę równomierny rozkład temp. w poziomie.

Niezbyt kadząc w paru słowach na zakończenie przydługiego postu: podziwiam kilku forumowiczów za ich wiedzę , pomysły oraz udane konstrukcje.

No może troszkę też zazdroszczę. Mam nadzieję że dołączę do grona użytkowników tymi rencami wykonanego kominka.

 

Pozdrawiam

 

PS

 

Jeżeli zechcecie wspomóc mnie Waszą wiedzą będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje założenie nowego wątku. Będzie on łatwiejszy do wyłuskania z przestworzy forum jak i tego, już trochę przydługiego i merytorycznie odbiegającego od Twoich potrzeb. Tam mogą pomagać wszyscy na równych prawach. To "Spec od pieców" lansuje na siłę swoje, być może ciekawe, ale dość skromne poglądy....

 

Na zachętę: palenisko i dopalacz z lewej, potem w kierunku komina kanały akumulacyjne. Dwa opadowe, lub kombinacja pojedyncza - Ty zdecydujesz....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcąc kominkiem napędzać masę kumulacyjną trzeba wiedzieć że dopalacz zadziała prawidłowo przy silnym paleniu. Wtedy temperatura spalin będzie spora i same rury metalowe ich nie schłodzą. Potrzebny jest odbiornik ceramiczny jako chłodnica. Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie obu chłodnic, czyli z rur metalowych i ceramicznego odbiornika z regulacją intensywności chłodzenia każdym. Trzeba też pamiętać o rozkładzie ciepła wytwarzanego w kominku: To co dotrze po wyjściu z paleniska do odbiornika, to nie będzie więcej jak 40% całości. reszta wejdzie w ścianki paleniska. Jeśli będzie to kaseta , zagrzeje powietrze, a jeśli ścianki będą ceramiczne , to wejdzie w te ścianki. jak już wiemy jak rozkłada się ciepło przy "produkcji" w kominku to trzeba tak wszystko zaplanować by je dobrze zagospodarować, czyli najefektywniej z niego skorzystać.

Sumując ble ble ble: kominek i dopalacz z ceramiki + odbiór ceramiczny + odbiór powietrzem(rurowy). Takie rozwiązanie ma dobrą sterowność ciepłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się z propozycji założenia nowego wątku. Prawdę mówiąc nie śmiałem tego zrobić.

Miałem letnie obawy że nikt z.. tu niestety brakuje mi słowa, a chodzi o wszystkich ,którzy są lokomotywami tego tematu, nie zainteresuje się kolejnym projektem. Bez Was bankowo polegnę, projekt który chciałbym zrealizować wymaga połączenia wiedzy i doświadczenia z różnych dziedzin.

Niniejszym chylę czoło przed wszystkimi tytularnymi władcami tych stron i pytam czy nazwa nowego wątku: KOMINEK CERAMICZNY - WESPÓŁ W ZESPÓŁ byłaby do przyjęcia. Jeżeli nie, to czekam na propozycje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcąc kominkiem napędzać masę kumulacyjną trzeba wiedzieć że dopalacz zadziała prawidłowo przy silnym paleniu. Wtedy temperatura spalin będzie spora i same rury metalowe ich nie schłodzą. Potrzebny jest odbiornik ceramiczny jako chłodnica. Dobrym rozwiązaniem jest posiadanie obu chłodnic, czyli z rur metalowych i ceramicznego odbiornika z regulacją intensywności chłodzenia każdym. Trzeba też pamiętać o rozkładzie ciepła wytwarzanego w kominku: To co dotrze po wyjściu z paleniska do odbiornika, to nie będzie więcej jak 40% całości. reszta wejdzie w ścianki paleniska. Jeśli będzie to kaseta , zagrzeje powietrze, a jeśli ścianki będą ceramiczne , to wejdzie w te ścianki. jak już wiemy jak rozkłada się ciepło przy "produkcji" w kominku to trzeba tak wszystko zaplanować by je dobrze zagospodarować, czyli najefektywniej z niego skorzystać.

Sumując ble ble ble: kominek i dopalacz z ceramiki + odbiór ceramiczny + odbiór powietrzem(rurowy). Takie rozwiązanie ma dobrą sterowność ciepłem.

 

Zgadzam się całkowicie, chcę wykonać palenisko ceramiczne - jedyną "dziurą" w konstrukcji mają być drzwiczki z wentylowaną podwójną szybą. Cała reszta z ceramiki, jedyne nieceramiczne elementy to: drzwiczki, wyczystki, szyber/szybry, połączenie całości z kominem.

Zastanawiam się czy dałoby się z ceramiki wykonać ruszt. Pewnie tak, co o tym sądzicie?

Odbiornik ceramiczny i dodatkowy wymiennik powietrzny (chłodnica) jak najbardziej tak - Bogusław będzie psioczył, że wszystko w jednej obudowie, że komin wyciągnie, że straty. Też mi się to nie podoba, ale MUSI być to kompakt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje założenie nowego wątku. Będzie on łatwiejszy do wyłuskania z przestworzy forum jak i tego, już trochę przydługiego i merytorycznie odbiegającego od Twoich potrzeb. Tam mogą pomagać wszyscy na równych prawach. To "Spec od pieców" lansuje na siłę swoje, być może ciekawe, ale dość skromne poglądy....

 

Na zachętę: palenisko i dopalacz z lewej, potem w kierunku komina kanały akumulacyjne. Dwa opadowe, lub kombinacja pojedyncza - Ty zdecydujesz....

 

Z technicznego punktu widzenia propozycja rozmieszczenia zespołów całości jest idealna.

Niestety kominek będzie w salonie i musi tworzyć jakąś fajną (na razie nie bardzo mam pomysł na wykończenie obudowy) zrównoważoną i miłą dla oka bryłę.

Najpewniej będzie jeden z dwóch przedstawionych wcześniej schematów chyba, że jeszcze inny.

Jeżeli schemat nr 1 - to całość obudowana ścianą ceglaną tworzącą jedną płaszczyznę.

Jeżeli schemat nr 2 - to całość obudowana ścianą ceglaną tworzącą płaszczyznę z uskokiem na cofnięty i inaczej wykończony komin.

Załączam rys.

DSC_0144blok1.jpg

 

DSC_0144blok2.jpg

 

Komplikuje to troszkie odbiór spalin. Jak to ugryźć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...