Trociu 16.08.2010 08:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2010 Jeżeli coś chcesz oprzeć na istaniejącym budynku to aby być w zgodzie z PB powinieneś wykonac projekt i pozwolenie jako "rozbudowa istaniejącego budynku". Jak zrobisz wzdluż sciany słupy i konstrukcje niezależną to masz tylko zgłoszenie. No właśnie chyba różnie z tym bywa. Na forum jakiś czas temu spotkałem się z takim oto fajnym zapisem Umieszczam tu Ciekawy wyrok Sądu może się komuś przydać. Wyrok z dnia 20 lutego 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie VII SA/Wa 635/06 W świetle przepisu art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) wiaty i altany nie muszą być obiektami wolnostojącymi, bowiem taki wymóg odnosi się tylko do parterowych budynków gospodarczych. - link do wątku http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=164216 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SUSPENSER 16.08.2010 18:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Sierpnia 2010 Dzięki Trociu za cenną informację Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Trociu 17.08.2010 07:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Sierpnia 2010 Dzięki Trociu za cenną informację Trzymam ją specjalnie dla siebie, bo również planuję wiatę wzdłuż budynku. Myślałem o tym wcześniej i na etapie ocieplania zamocowałem uchwyty na krokwie. Więc jak już zabiorę się do tematu nic kombinować nie trzeba będzie. Szkoda tylko, że Ty masz inne starostwo, bo bym wiedział jak się zapatrują na takie usytuowanie budynku. Pozdr, Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manki 18.08.2010 00:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2010 (edytowane) Glowne prace zakonczone- dziekuje wszystkim za pomoc. Przy okazji zestawienie kosztow: drewno okolo 1m3 (belki 12x12cm strugane + krokwie +laty)= okolo 1200zl impregnat 3 puszki x 5 litrow (bardzo grubo malowalem) = 240zl uchwyty z OBI 8sztuk x 30zl =240zl laczniki srubki wkrety- okolo 300zl dachowka ceramiczna 1500zl cement, piasek i to co zapomnialem 220zl RAZEM: 3 700 ZL Witam, jestem pierwszy raz na forum. Od pary dni przeglądam google w temacie "wiata" i w końcu trafiłem!!! Twoja wiata jest niemal dokładnie taka sama o jakiej myślałem. W wątku były różne sugestie dotyczące przekrojów. Gdybyś mógł dopisać "na czym stanęło"? słupki - podałeś 12x12 płatwie ? krokwie ? miecze ? i jaki ostatecznie jest kąt nachylenia dachu ? I jeszcze jedno. W jaki sposób kotwy są mocowane do betonu? Wywierciłeś dziury i co dalej ? ( stalowe kołki rozporowe?, zabetonowany pręt gwintowany?) pozdrawiam serdecznie Edytowane 18 Sierpnia 2010 przez manki jeszcze jedno pytanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
netcom 18.08.2010 16:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2010 (edytowane) Krokwie: 4x10 (lub 5x10- dokladnie nie pamiętam) Łaty 4x6 Wszystko inne: 12x12 Wsporniki sa mocowane do betonu za pomocą stalowych kołków rozporowych. Kąt dachu- wyszedł coś około 10 stopni, nie mierzyłem. Przy okazji, kilka błędów które popełniłem: Stężenia przycinałem na końcach pilą po katem 45stopni, i nie wyszło mi to idealnie. W efekcie miejscami płaszczyzna ciecia nie przylega dokładnie do słupów. Mam zamiar wypełnić szczeliny jakimś twardniejącym klejem. Dachówka której użyłem ma długość krycia 35.5 do 36.5 cm, laty przybiłem w odległościach 35.5, ale przez to ze ani łaty ani dachówka nie trzymały wymiarów, miejscami dachówki zapierają się o siebie. Nie chciało mi się odkręcać łat, mam nadzieje ze dachówki nie będą się obsuwać ani pękać bo dach jest prawie plaski i do tego ponad połowę dachówek zaklamrowałem. Pierwszą łatę zamocowałem poziomo tak jak wszystkie inne, a powinienem pionowo. Jak się da to podłożę jakąś listwe, a jak nie to trudno - jak na razie tylko fachowcy zauważyli ten błąd Potem zamocuję jeszcze rynnę, ale na razie nie mam czasu. Edytowane 18 Sierpnia 2010 przez netcom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_2 18.08.2010 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2010 @netcomCzy twoja wiata jest stabilna na tych regulowanych uchwytach na stopce przykręcanej do betonu? U mnie już stoi cześć szkieletu mojej wiaty i widzę, ze się to wszystko chybocze właśnie na tych obejmach. Najsłabszą częścią są regulowane boki obejm przykręcane 1 śrubą do części poziomej obejmy. Ja mam przekroje slupów i płatwii 10x10 (u ciebie 12x12 wiec jeszcze ciężej) i, jak napisałem, jest to bardzo podatne na drgania przy lekkim "pchnięciu". Prawdopodobnie całość byłaby stabilniejsza, gdybym zastosował stopy nie regulowane bezpośrednio dokręcane do betonu lub zalane betonem - tyle, że nie chciałem narażać drewna na szybki rozkład w kontakcie z wodą przy podłożu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
netcom 18.08.2010 23:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2010 W miarę jak przykręcałem stężenia (zastrzały), robiła się coraz bardziej stabilna. Po przykręceniu wszystkich stężeń, stojąc na górnej belce, mogłem ją jeszcze rozbujać na kilka centymetrów, ale to raczej chyba wina niedokładnego przycięcia końców stężeń (45stopni), myślę że jak zaleje szczeliny jakimś klejem to się usztywni jeszcze bardziej. Teraz już nawet nie mam jak sprawdzić bo do środka jest napchane 20m3 drewna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 19.08.2010 06:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2010 Uginać się może ale drewno. Obejma powinna być sztywna więc musi mieć również odpowiednie przekroje. Dobrze zobiona nie będzie uginać się bardziej niż zabetonowany słupek drewniany. U ciebie netcom jest to prawdopodobnie efekt zastosowania takich własnie długich stężeń. Już to pisałem, większy jednostkowy nacisk zgina słupek i płatew w miejscu w ktorym są one najsłabsze, do tego obciążenie przenosi sie na dwa słupki a nie na wszystkie. Zamiast dawać klej którego wytrzymałość w zmiennych warunkach pogodowych jest bardzo wątpliwa dodaj małe zastrzały po dwóch stronach pozostałych słupków. Ja bym się jednak na twoim miejscu nie przejmował. Konstrukcje drewniane sa bardzo elastyczne i jeżeli same połączenia są wystarczająco mocne to nic się z twoją wiatą nie będzie działo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_2 20.08.2010 19:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2010 Fakt, po dokręcaniu zastrzałów moja wiata też jest coraz bardziej stabilna jednak konstrukcja tych regulowanych obejm mocowanych do betonu na przykręcaną stopkę w praktyce okazuje się dość zawodna. Wydaje mi się, że obejma stała, bez regulacji, z szpilką wpuszczaną w beton (zalewaną betonem) byłaby znacznie stabilniejsza. Rozważam dodatkowe wzmocnienie wiaty poprzez połączenia słupów na dole poziomymi belkami. A w ogóle to serdeczne dzięki za zainteresowanie naszymi wiatami, szczególnie dla @perm i @ANSEXXX za wasze cenne komentarze. Jutro wrzucę kilka zdjęć z "placu budowy" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ANSE72 20.08.2010 21:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2010 dlatego jezeli robimy wszelakie konstrukcje to trzeba przemysleć jakie mają naprężenia . Więc mówisz iż marka obejma jest niestabilna To znaczy mocowanie do wylewki< betonu > Powiem tak jeżeli są to mocowania konstrukcyjne które przenoszą naprężenia stosuje sie Kołki najlepiej Fischera i to rozprężne lub na klej , żywicę jezlei nie chesz dawać mocowań dolnych a z tego co napisałeś miecze masz zamocowane zrób boczne wewnętrzne zastrzały Górą to również pomoże w stabilności konstrukcji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_2 25.08.2010 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2010 Mocowanie obejm do betonu jest jak najbardziej stabilne, tutaj nic ich nie ma prawa ruszyć. Chodzi o górną regulowaną część obejmy do której mocujemy słup, a właściwie do jej mocowania do części poziomej, po 1 śrubie na stronę. Same obejmy wyglądały na zdjęciu masywnie i solidnie - dopiero po ich zobaczeniu i umocowaniu zdałem sobie sprawę, że będą wywoływać wibracje konstrukcji przez te właśnie śruby ustalające żądaną szerokość obejmy. Zaczynam kombinować, czy w przyszłości nie zespawać ich z obejmą w celu usztywnienia. Jednak po zamocowaniu zastrzałów całość jest bardzo masywna, nie powinna się uszkodzić od silnego wiatru. Teraz zabieram sie do konstrukcji dachu. Dwuspadowy, na kazda strone zaloze ok 10-11 krokwii o długości 1.1 - 1.2 m. I pytanie - czy moga byc wykonane z kantowki 4x7 lub 5x7? Wtedy wykorzystałbym sporo materiału własnego. Wiem, ze wczesniej pisaliscie o przekrojach 4x10 a nawet 4 x 14 - ale czy w przypadku długości krokwii niewiele ponad 1m nie mógłbym zastosować mniejszych przekrojów drewna? Mógłbym dołożyc 1-2 więcej na każdą stronę ewentualnie gdyby było to konieczne. Dzięki za pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ANSE72 26.08.2010 17:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2010 Tomek jeżeli bedzie deskowana i kryta gonterm to mozesz zastosować 50 x80 -50x100 -tu jie chodzi o oszczednośc tylko o bezpieczeństwo !!!!!!!!!!! ODPOWIEDZ nikt Ciebie nie zmusi do zastosowania innych wymiarów jaki Ty sam sobie dałeś za odpowiednie _ ale może byc tak ze można także za to bęknąc głośniej niż sie może nam wydawać czego nie życzę Paru osobom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_2 26.08.2010 18:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2010 Dzięki za odzew. OK rozumiem, że bezpieczeństwo to podstawa i dlatego zapytałem osoby bardziej kompetentne - czyli krokwie 5x8-5x10 pod gont byłyby OK, a gdybym jednak zdecydował sie na blachodachówkę? Czy wtedy 5x10 wystarczy, ale gęściej na ten przykład, i jeśli tak, to jakie odległości dać wtedy między krokwiami? Nie podjąłem jeszcze decyzji co do material wierzchniego, dom jest kryty blachodachówką i myślałem, żeby wiatę przykryc analogicznie ale z drugiej strony po pierwsze zostało mi niewiele blachy a po drugie wiata jest w ogrodzie z dala od domu więc w sumie gont też mógłby być. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ANSE72 26.08.2010 18:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2010 jednak Tu na Blacho - oblicz jaki koszt myśle iż ntaniej wyjdzie łaty kupic niż podbitkę na metrze jezli masz już blache to spoko rób na łatach Tylko daj deskowanie od czoła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 28.08.2010 18:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2010 Zrobiłem projekt wiaty dla jednego z forumowiczów. Może jeszcze komuś się przyda: widok ogwidok og łączenia elementów za pomocą kątowników ciesielskich np takich: http://www.wkret-met.com.pl/catalogue.php?Group=14&Product=302 łączenia krokwi za pomoca łączników np takich: http://www.wkret-met.com.pl/catalogue.php?Group=14&Product=305 Przekroje są zaprojektowane do lżejszych pokryć, ciężkie dachówki wymagają zwiększenia grubości krokwi do 75mm. Dla płyt typu onduline mozna zmniejszyć o dwie ilość krokwi. Krokwie MUSZĄ mieć wręby szczególnie przy takim nachyleniu jak na rysunku. Filarki przy ścianie trzeba jakos odizolować od podłoża np papą czy folią. Sposób mocowania filarków i płatwi do ściany jest kwestią indywidualną i niestety wykracza poza zakres mojej wiedzy.. Może ktoś kto siedzi w temacie coś podsunie? Projekt mozna pobrać do sketchup. W zakładce "plik" klikamy na "galeria 3D" i potem na "pobierz modele". Dalej w wyszukiwarce wpisujemy wiata permwidok og Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ANSE72 28.08.2010 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2010 http://hexagon.win.pl/oferta/lacznik-krokwiowy-p-90.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
SUSPENSER 29.08.2010 10:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2010 Zrobiłem projekt wiaty dla jednego z forumowiczów. Może jeszcze komuś się przyda: Dzięki perm - na pewno przyda się nie tylko mi Od siebie dodam, że wszystkie belki zamówiłem strugane (pomaluję je na kolor impregnatem Altaxin), a deski pod gont impregnowane (je też pomaluję na właściwy kolor po zmontowaniu - powinny mniej "pić" impregnatu bo już jedna warstwa będzie). Przy ścianie domu też dam uchwyty do belek zalane w betonie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Trociu 30.08.2010 09:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2010 Od siebie dodam, że wszystkie belki zamówiłem strugane (pomaluję je na kolor impregnatem Altaxin), a deski pod gont impregnowane (je też pomaluję na właściwy kolor po zmontowaniu - powinny mniej "pić" impregnatu bo już jedna warstwa będzie). Hej - a gdzie zamawiałeś belki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bart 30.08.2010 09:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2010 Mam pytanie odnośnie łączników do krokwi - czy muszą być zamontowane z obydwu stron krokwi czy wystarczy z jednej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 30.08.2010 09:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2010 Mam pytanie odnośnie łączników do krokwi - czy muszą być zamontowane z obydwu stron krokwi czy wystarczy z jednej? To zalezy. Te łączniki mają za zadanie chronić dach przed zerwaniem przez wiatr. Przy ścianie siłą rzeczy to parcie wiatru jest mniejsze więc w większości wypadków do takiej wiaty wystarczą dwa łączniki na krokiew (jeden na górze, drugi na dole) mocowane po przeciwnych stronach krokwi. Może sie jednak zdazyć że trzeba dać cztery łączniki ale to już trzeba zdecydować samemu. Mówiąc w skrócie, tam gdzie bardzo mocno wieje dajemy cztery. Także tu jeżeli usuniemy dwie krokwie to lepiej dać cztery łączniki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.