Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Postawienie tzw. "kozy" - 5 pytań (na końcu)


roman-5000

Recommended Posts

Szanowni Forumowicze

To mój pierwszy post, więc pozdrawiam wszystkich serdecznie. Jeżeli post umieściłem w złym miejscu to proszę Moderatora o przeniesienie do odpowiedniego działu.

 

Postanowiłem wraz z żoną postawić kominek w naszym salonie.

Nadmienię jednak, że mieszkamy w domu poniemieckim i stropy są drewniane na legarach. Wezwany przez nas przedstawiciel firmy zajmującej się sprzedażą i montażem kominków ze względu na lekki strop zasugerował kozę.

Chcemy ją podłączyć do istniejącego lecz od dawna nie używanego przewodu spalinowego. Jednakże jest on popękany, dlatego też musimy w przewód kominowy wpuścić rury (zasugerował żaroodporne). Biorąc pod uwagę fakt, że przewód ma ok. 12x18cm (oszacowane na podstawie ilości cegieł widocznych w górnej, widocznej części komina) zastanawiam się jaki maksymalny otwór wylotowy może mieć ta koza. Jeżeli kominiarz zamontuje mi rurę o średnicy 12cm, to czy koza o średnicy 15cm będzie bezpieczna? Czy może być tylko 12cm?

Ponadto dochodzi mi problem wentylacji. W pomieszczeniu nie mam drugiego przewodu kominowego, który mógłbym użyć jako przewód wentylacyjny. Drugi istniejący należy do sąsiada z dołu. Jeżeli wykuję otwór w ścianie północnej lub wschodniej i na zewnątrz, aby uniknąć bezpośredniego nawiewu do mieszkania, założę rury połączone w kształt litery "T" wystarczy aby dostarczyć wymaganą ilość powietrza? Jakiej średnicy powinien być ten otwór oraz na jakiej wysokości powinien być wybity?

Na zakończenie dodam, że mieszkam na drugiej kondygnacji a nade mną jest wysoki strych o wys. ok. 7 metrów.

Powierzchnia mieszkania wynosi ok. 85m2.

 

Podsumuję moje pytania:

- jaka może być max. średnica kozy dla przewodu o śr. 12cm?

- jaki materiał zastosować do przewodu kominowego (żaroodporny czy tzw. kwasiak)

Wątpliwości nasunęły mi się po przeglądaniu tematów na forum.

- czy wykucie otworu wentylacyjnego na zewnątrz i wykończenie go zewnątrz rurami w kształcie "T" zapewni wystarczającą ilość powietrza w pomieszczeniu?

- na której ścianie wybić otwór wentylacyjny: północnej czy wschodniej?

- jaka powinna być średnica otworu wlotowego oraz na jakiej wysokości powinien być wybity?

 

Poniżej dołączam rzut mieszkania oraz szkic w jaki sposób zamierzam wprowadzić powietrze do mieszkania.

http://images41.fotosik.pl/283/4572a9542ce2435fm.jpg

http://images43.fotosik.pl/287/46432fcad3f538dbm.jpg

Edytowane przez roman-5000
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało prawdopodobne by kominiarzowi udało się zainstalować wkład kominowy 120mm do istniejącego komina z cegły o przekroju 12x16cm. Najkrótszy bok przewodu dymowego pownien wynosić co najmniej 14cm. Uważam, że istniejący komin jest nieprzydatny do odprowadzania dymu z kominka. Powinien Pan przeznaczyć ten kanał tylko na wentylację grawitacyjną. W takich sytuacjach powinno się wybudować komin stalowy, dwuścienny, izolowany, żaroodporny, który przechodziłby znad kominka poprzez strych i wychodził ponad dach. Gdy mamy doczynienia z drewnianymi legarami, to najczęściej wylewamy cienką płytę żelbetową, na której budujemy kominek lekkiej konstrukcji (wcale nie musi być dużo cięższy od "kozy"). Takie rozwiązanie gwarantuje równe rozłożenie ciężaru całego kominka na dużą część stropu. Nie ulega żadnej wątpliwości, iż spotkanie na budowie z fachowcem od kominów i kominków jest niezbędne. W efekcie trzeba będzie wykonać projekt techniczny instalacji kominkowo-kominowej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Daniel za Twoją wskazówkę.

 

Jeżeli po wizycie kominiarza okaże się, że komin faktycznie ma tylko 12x16cm będę musiał zmienić swoje plany.

Załóżmy jednak, że komin ma wymiary 18x16. Niepewność co do faktycznych wymiarów przewodu spalinowego wynika z tego, iż komin jest naprawdę wysoko i dokładnie nie widzę czy w węższy wymiar to 1,5 długości cegły czy 1,75 (co mogło by dać 18cm a nie 12cm).

Trzy rzędy cegłówek, na bazie których opieram swoje wyliczenia znajdują się na wysokości ok. 13m.

 

W związku z powyższym ponawiam moje 5 pytań.

Pozdrawiam,

Roman

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli komin będzie miał ten większy przekrój, to spokojnie można zainstalować wkład kominowy średnicy 140mm (może uda się nawet 150mm). Wkład o średnicy 120mm absolutnie nie nadaje się do odprowadzania dymu z kominka! W Polsce stosuje się wkłady kominowe żaroodporne, ale na przykład w pozostałych krajach Europy wystarczą wkłady kwasoodporne. Najważniejsze jest jednak to, by czasem nie zastosować rur ze stali 2mm (często malowanych na czarno), które rdzewieją w środowisku wilgotnym. Stosuje sięhttp://www.kominkiikominy.pl/blanzek-bef-700-black-art,d3063.html na przyłacza dymowe, jako łącznik pomiędzy kominkiem a kominem.

 

Pomysł z wlotem powietrza pod kominek w kształcie litery "T" na ścianie zewnętrznej jest nieprawidłowy. Należy przeprowadzić zwykłą rurę PCV (śr.100-150mm) z zewnątrz pod kominek.

 

Strona, po której ma być wybita rura doprowadzająca powietrze, nie ma większego znaczenia, przy kominkach, w których podłaczymy ją bezpośrednio do paleniska.

 

Najlepiej byłoby gdyby rura doprowadzajaca powietrze z zewnątrz do kominka miała jak najmniej załamań, więc należy w szczególności unikać tzw. "esek", czyli sytuacji, w których początek rury na zewnątrz jest powyżej poziomu wejścia do kominka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parząc na załączony plan pomieszczeń i biorąc pod uwagę, że ma to być konstrukcja na stropie drewnianym jednak proponowałbym zastosowanie piecyka wolnostojącego. Sprawdzenie średnicy otworu w kominie jest jednak tutaj sprawą kluczową bo od tego będą zależały wszystkie dalsze działania. Odpowiadając na pytania:

- o jeden rozmiar można ze średnicy zejść, ale większość piecyków ma 150mm a jeden w dół daje 130mm, więc rozwiązaniem tutaj będzie szukanie kozy z jak najmniejszym przewodem odprowadzającym spaliny (np taka: sologne antracyt gdzie jest to 100mm)

- proponuje kwasówkę

- biorąc pod uwagę, że jest to stary poniemiecki budynek to przy zastosowaniu kozy o małej mocy można przyjąć, że wystarczająca ilość świeżego powietrza dostaje się do środka w sposób naturalny ;) (no chyba, że budynek jest ocieplony, zaizolowany a okna plastiki)

- w Polsce najczęściej wiatry wieją od zachodu a przyjęte jest aby nie robić otworu (zwłaszcza jeżeli będzie doprowadzenie bezpośrednio do komory spalania we wkładzie kominkowym, tak jak dobrze podpowiada Daniel) od strony zawietrznej bo przy dużych wiatrach może powstawać podciśnienie, które powietrze będzie nam wydmuchiwać z komory, więc najgorszym rozwiązaniem byłoby umiejscowienie wlotu od wschodu.

- wszystko zależy od tego na jakie rozwiązanie się zdecydujesz jak chodzi o urządzenie grzewcze.

 

W razie pytań pisz tutaj lub priv. Jak prześlesz koncepcję salonu (tej ściany przy której ma stanąć piecyk) to mogę odesłać kilka ciekawych propozycji piecyków wolnostojących.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Witam ponownie po dłuższej nieobecności

 

Przede wszystkim pragnę podkreślić, że zamierzam zamontować kozę, a nie kominek (z racji drewnianych legarów i średnicy komina - kominek odpada).

Istniejący komin postanowiłem podzielić na dwa osobne przewody: nawiew powietrza od dołu oraz górą wypuszczenie spalin. Oczywiście w górnej części będzie wsadzona rura żaroodporna.

Czy taki nawiew pod kozę wystarczy? Nawiew jakiś musi być, gdyż okna są plastikowe, co bardzo uszczelniło mieszkanie.

Problemem pozostaje jednak brak kanału wentylacyjnego w pomieszczeniu, gdzie zamierzam postawić kozę.

Czy nie wystarczą pozostałe dwa przewody wentylacyjne (w kuchni i łazience). Wiem, że zgodnie z przepisami w łazience powinien być osobny kanał wentylacyjny i w kuchni również z racji pieca dwufunkcyjnego tam zamontowanego.

Nadmienię, że w kuchni nie ma drzwi, a drzwi od łazienki są praktycznie cały czas otwarte.

Jednakże rozmawiałem z jednym kominiarzem, który stwierdził, że bez komina wentylacyjnego będzie to funkcjonować.

Drugi powiedział, że musi być i ma mieć on co najmniej 4m długości.

Bardzo zaniepokoiło mnie to co napisał wojtek81 o umiejscowieniu wlotu powietrza od strony wschodniej. Czy biorąc pod uwagę, że otwór wlotowy będzie umiejscowiony w połowie szerokości domu od str. wschodniej można mieć obawy, że nie będzie to funkcjonowało prawidłowo?

 

http://images37.fotosik.pl/323/fc7b4ffde7cdd038m.jpg

http://images49.fotosik.pl/328/2eac06dce43da9d4m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roman-5000, przy instalacji kominka czy kozy bardzo ważne jest odprowadzenie spalin, zrobienie nawiewu oraz sprawna wentylacja.

Moim zdaniem ten drugi kominiarz ma rację, zresztą wymagają tego nawet obowiązujące przepisy. W pomieszczeniu gdzie jest piec na paliwo stałe a koza to jest taki piec, musi być sprawna wentylacja. Przecież bezpieczeństwo domowników jest najważniejsze a z czadem nie ma żartów.

Jakieś wstępne rozwiązanie widzę, czy dobrze myślę to się okaże.

Jednak najpierw chciałbym wiedzieć jaki przekrój mają te kanały kominowe w pokoju? W jakim są stanie, oglądał je kominiarz?

Strop jest drewniany na legarach a co jest na podłodze deski, panel? Koza potrzebna jest do dogrzewania czy tak dla przyjemności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W komin najprawdopodobniej wejdzie rura żaroodporna o średnicy 140mm (to na przewód spalinowy). Piszę najprawdopodobniej, gdyż tak to oszacował kominiarz, gdy przed laty jak się tu wprowadziłem czyścił wszystkie kominy. Więcej go nie wzywałem, gdyż nie używam tego komina.

Z racji tej, że komin jest popękany przy wylocie (kiedyś się ponoć zapalił - jeszcze za poprzedniego właściciela) muszę dać wkład.

Strop: legary, deski podłogowe, pianka i panele. Przy kozie położę płytki lub inną nie palną powierzchnię.

Koza potrzebna do dogrzewania.

 

PS.

Czy przewód wentylacyjny może iść ok. 30cm pionowo, potem 3m poziomo a następnie wylot ok. 1m, czy też w całości ma być pionowo 4m?

Edytowane przez roman-5000
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro w innym wątku narzekasz na cofki w wentylacji grawitacyjnej - to w żaden sposób nie uda ci się palić w tej kozie bez dodatkowego nawiewu. Tzn. zapalić się da, ale zwykle występuje okropne dymienie - co zniechęci do jakiegokolwiek rozpalania w tej kozie. Więc co do tego że musi być jakiś nawiew to się całkowicie zgadzam (i raczej nie pomoże tu o podcinanie uszczelek okien czy ich rozszczelnianie, zauważ że będą 2 piece i 2 kratki grawitacyjne - same wyciągi, a żadnych nawiewów).

Jakby Ci się udało zajrzeć pod podłogę ile tam jest miejsca i jakie usytuowanie legarów - generalnie czy da się tamtędy poprowadzić pod kominek ten nawiew. "Dziury" w ścianie są mało praktyczne - i niekomfortowe (wieje zimnem), ale jednocześnie są najtańszą opcją.

Przy swobodnym ruchu powietrza raczej unika się "łamania" kanałów, ale czasem nie ma innej możliwości, ktoś musi tam być i ocenić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chris_w spójrz proszę na rysunek, który umieściłem powyżej.

Przedstawiłem na tym rysunku nawiew do mieszkania (na niebiesko).

Tu link bezpośredni: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2eac06dce43da9d4.html

a poniżej w powiększeniu:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/2eac06dce43da9d4.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze by było jak by ten wkład do komina, miał minimum 150 mm. Musisz ponownie wezwać kominiarza, niech dokładnie ten komin obejrzy, zmierzy. Wtedy będzie wiadomo jaki wkład tam można zamontować.

Kanał wentylacyjny nie może być w poziomie, nawet na krótkim odcinku. Najlepiej go poprowadzić pionowo. Trzeba jeszcze gdzieś na strychu zamontować odskraplacz..

Ciekawy sposób na nawiew, spodem komina. Tylko, że jak nie będzie on podłączony bezpośrednio do piecyka czy kozy to będzie mocno chłodził pokój.

Nie wiem czy są piecyki lub kozy z takim podpięciem nawiewu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że jak nie będzie on podłączony bezpośrednio do piecyka czy kozy to będzie mocno chłodził pokój.

Nie wiem czy są piecyki lub kozy z takim podpięciem nawiewu?

A czym się różni ten nawiew od podłączenia w podłodze z elewacji? Przecież tam też idzie zimne powietrze.

W propozycji, którą przedstawiłem ma czas na ogrzanie idąc przez piwnicę, piętro sąsiada i dopiero wpada do mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym się różni ten nawiew od podłączenia w podłodze z elewacji? Przecież tam też idzie zimne powietrze.

W propozycji, którą przedstawiłem ma czas na ogrzanie idąc przez piwnicę, piętro sąsiada i dopiero wpada do mnie.

 

Tutaj się mylisz to powietrze na pewno przy takiej odległości od czerpni trochę się nagrzeje ale niewiele.

Jeżeli piecyk, koza nie będzie miała bezpośredniego połączenia nawiewem to powietrze do spalania będzie pobierane z pomieszczenia.

Natomiast z tego nawiewu będzie mocno wiało po nóżkach. Ten nawiew powinien mieć średnicę fi 150 mm, chociaż czasami robi się fi 100.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
zastanawiam się jaki maksymalny otwór wylotowy może mieć ta koza. Jeżeli kominiarz zamontuje mi rurę o średnicy 12cm, to czy koza o średnicy 15cm będzie bezpieczna? Czy może być tylko 12cm?

 

Dla PROSTOKĄTNYCH kanałów spalinowych wymyślono już OWALNE wkłady stalowe. Ich wadą jest to, że są droższe od okrągłych. Wkład stalowy żaroodporny wymaga SUCHEGO paliwa. Polecany ci przez niektórych wkład kwasoodporny jest z kolei odporny na mokre spaliny, ale słabo odporny na wysokie temperatury, jakie powstają przy spalaniu węgla lub drewna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to mówią "lepszy rydz niż nic" - ten nawiew piwnicą to w sumie dobry pomysł (mimo tych poziomów). Jak piwnica jest ogrzewana to lepiej rurę ocieplić watą (są takie gotowe ocieplenia z folii aluminiowej i warstwy waty, ale własna inwencja śmiało może to zastąpić) Może nie tyle chodzi o wychłodzenie co o kapiącą wodę - na zimnej rurce na pewno będzie wykraplać się woda.

M K ten nawiew będzie tuż pod kozą (lub w bliskiej odłegłości) - koza będzie promieniować ciepłem dookoła - nie sądzę aby zimne strugi powietrza dało się wtedy poczuć. Dopiero jak się w kozie nie będzie palić to jakiś efekt chłodu będzie, jakaś przepustnica wskazana (lub szyber - no coś do regulacji)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie wiało bo jest to nawiew otwarty na pomieszczenie. Pomimo tego, że będzie obok piecyka. Dla przykładu nawiew zrobiony przez ścianę tak samo będzie wietrzył pomieszczenie. Nawiew jest po to aby dostarczył dużo powietrza do pomieszczenia z piecem, kominkiem.

Dlatego pokazały się kominki z tzw. zamkniętą komorą spalania. Gdzie nawiew jest podłączony bezpośrednio do kominka. Powietrze podczas palenia jest pobierane tylko z nawiewu a nie jest pobierane z pomieszczenia.

Można tutaj pokombinować z nawiewnikiem np.: ciśnieniowym z możliwością ręcznej regulacji. Umieszczonym na przykład w ścianie wschodniej, między łazienką a kuchnią.

Dodatkowo podczas palenia trzeba by rozszczelnić wszystkie okna (oprócz łazienki). Tylko, że może nie wystarczyć powietrza do spalania dla piecyka - kozy oraz pieca gazowego atmosferycznego. Może wtedy wystąpić zaciąganie spalin odprowadzanych z pieca gazowego do domu lub cofka z kanałów wentylacyjnych.

Tak że lepszy byłby nawiew zewnętrzny który będzie podpięty bezpośrednio pod ten piecyk.

Czy są takie piecyki nie wiem. Tutaj niech się wypowiedzą fachowcy z branży kominkowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MK

A jak to wygląda w przypadku pociągnięcia rury w podłodze?

Możesz przedstawić jakiś przykład na fotografii?

 

Aby zrobić nawiew pod podłogą to trzeba ją zerwać dostać się do legarów i tam to układać. Ważne jest tutaj w którą stronę ułożone są legary wtedy kanał nawiewu kładziemy między nimi.

Ten pomysł nawiewu przez piwnicę i z wykorzystaniem starego komina nie jest taki zły. Tylko pewnie w komin też trzeba włożyć jakąś rurę. Najprawdopodobniej na ściankach komina jest sadza.

Remont w starym mieszkaniu to czasami poważne wyzwanie. Nie na darmo mówi się, że stare to najlepsze wino i skrzypce:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem coś takiego

http://kominkiniemieckie.com/kominki/niemieckie/piece/he1.html#he1

Dane techniczne:

# Obudowa: kafle w kolorze czarny meteor

# Typ budowy: A1

# Znamionowa moc grzewcza: 7900W

# Średnica rury dymowej: 100mm

# Emisja Co: < 0,12

# Strumień spalin: 9.9g/sec

# Wymagane ciśnienie tłoczenia: 0.1mbar

# Temperatura spalin: 235oC

# Wysokość: 1070mm

# Szerokość: 780mm

# Głębokość: 750mm

# Ciężar: 245kg

# Wysokość podłączenia od góry: 135mm

http://kominkiniemieckie.com/kominki/niemieckie/piece/piece/hark/symbole/_e.gif http://kominkiniemieckie.com/kominki/niemieckie/piece/piece/hark/symbole/_d.gif http://kominkiniemieckie.com/kominki/niemieckie/piece/piece/hark/symbole/_a.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...