Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Perm ,powiedz Ty mnie, jak w końcu robisz płytę.Układ warstw.Co dajesz ? Jesteś przekonany co do tej płyty? Bo ja nadal jakoś mam wątpliwości. Szczególnie jak widzę co robaki mogą zrobić ze stryro.Miałem na hali drzwi obite blachą ,a w środku styropian.Po 5 latach, jak tą blachę zerwałem to styro wysypało się,proszek został i połowę go było w stosunku do stanu pierwotnego
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Temat zacząłem śledzić ok. 40 strony, teraz urósł do 120, a ja dalej nic nie wiem...

Niech mi ktoś wbije do łba, że płyta fundamentowa jest ekonomicznie zasadna w moich planach.

W projekcie ławy/ściany fundamentowe tylko po obrysie 14,48*9,78m, parterówka bez użytkowego poddasza czyli jak na powierzchnie użytkową to dosyć rozległy domek. Gdybym miał piasek pod trawnikiem to bym na siłę optował za płytą, ale jest glina, glina i jeszcze raz glina (pomieszana z iłami).

No i teraz rozsądnie (nierozsądnie?) na to patrząc jakaś tam wymiana gruntu pod płytą na pewno byłaby potrzebna aby wysadziny nie zagroziły konstrukcji, a tu w zależności od kruszywa koszty mogą urosnąć...

Teraz pytanie czy ta skórka jest warta wyprawki? Nie celuję w dom niskoenergetyczny, ale o taki miałby się otrzeć.

Przede wszystkim wybór pomiędzy tradycyjnym fundamentem, a płytą ma być ekonomicznie uzasadniony.

Ktoś z forowiczów stawiał dom na płycie na gruntach wysadzinowych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perm ,powiedz Ty mnie, jak w końcu robisz płytę.Układ warstw.Co dajesz ? Jesteś przekonany co do tej płyty? Bo ja nadal jakoś mam wątpliwości. Szczególnie jak widzę co robaki mogą zrobić ze stryro.Miałem na hali drzwi obite blachą ,a w środku styropian.Po 5 latach, jak tą blachę zerwałem to styro wysypało się,proszek został i połowę go było w stosunku do stanu pierwotnego

Ja będę miał grunt wymieniony na piach na głębokość metra bo mam lekkie zbocze, potem 30cm ubitego granulatu szkła piankowego z Drezna, w tym odwodnienie. Płyta fundamentowa 20 cm, na płycie wylewka z rurkami CO, ogrzewane kotłem elektrycznym. Wylewka wydaje się zbędnym dodatkiem ale myślę że łatwiej jednak będzie to wykonać, będę miał pewność poziomu posadzek no i w tej wylewce porobię odwodnienia jak i wyprofiluję spadki np prysznica bez brodzika, w pomieszczeniu gospodarczym cz też w kuchni pod zlewem w razie gdyby jakaś rurka pękła. W wylewce też będę miał kable elektryczne i inne oraz rurki do wody co jest o tyle istotne że ściany będą z silki. Przeciąga mi się rozpoczęcie budowy ze względów finansowych niestety. Miałem sprzedać mieszkanie ale ceny teraz takie że nie warto itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za płytę zwykłą jeśli zamówisz L lub M razem z projektem zapłacisz około 45k za energooszczędną około 50, za fundamenty jeśli ty nie chcesz nic robić i będą doprowadzone do takiego samego etapu jak płyta zapłacisz podobnie. Z tym że płytę ci zrobią w tydzień a fundamenty gdzieś 1,5 miecha do dwóch. Mam akurat porównanie z ostatnich tygodni gdzie dwoje moich znajomych stawia niemal identyczne domki i zaczęli w tym samym czasie. Koszty wyszły praktycznie identyczne - tylko jeden już prawie kryje a u drugiego wczoraj weszli budowlańcy ze ścianami
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak szkło piankowe.

A do jakich wniosków doszedłeś w sprawie EPS200 albo styroduru , albo 10cm styroduru od spodu i na to 10cm EPS200

Co na temat folii jeśli styrodur ,czy tam EPS200.Dawałbyś ? Jeśli tak gdzie?

Co sądzisz o zdaniu ,że izolacja przeciwilgociowa polega na grzaniu płyty (w przypadku Legalett,u nas taka izolacja polegająca na grzaniu nie występuje ,bo grzejemy ponad płytą)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktycy - powidzcie jak jest najbardziej prawidłowo z tą folią. Widziałem już kilka wersji.

1. najpierw folia potem cały styropian wraz z bokami - to widziałem raz

2. najpierw boki potem folia i styropian w srodku na folii

3. cały styropian potem folia przed zbrojeniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje wylewki też nie będą izolowane od płyty. To musi być ogrzewanie akumulacyjne. Z kotłem elektrycznym inaczej zbankrutuję :). Druga taryfa obowiązkowo.

 

Folia pod płytą to trochę zagadka. Trzeba by odpowiedzieć czemu ma służyć. Wydaje się że miałaby ewentualnie chronic styropian przed dostępem wody. Pytanie czy będzie to zadanie skutecznie robiła przez wiele lat i co sie stanie jeżeli przez jakąś dziurkę krecią czy mysią czy nieszczelne złącze jednak ta woda do styro dojdzie. Z folią praktyczne nie ma szansy woda ze styro uciec, bez folii jakaś szansa na to jest. Zamiast folii myślę w każdym przypadku powinno się robić skuteczne odwodnienie plus warstwa niepodciągająca wody pod spodem. Woda do izolacji nie ma prawa dojśc, jeżeli jest na to szansa to trzeba zrobić izolację przeciwwodną z prawdziwego zdarzenia a nie dawać zwykłą folię.

 

Co do styro pod płytą to krótko podsumowując to co w tej chwili wiem to polecałbym styropian minimum hydrofobowy i dla pewności minimum tzw EPS 200 nawet dla lekkich budynków szkieletowych. Nie zawsze styropian trzyma parametry, nie do końca zbadane jest zachowanie styro pod wiele lat trwającym obciążeniem. Wątpliwości można mieć też do stopnia nasiąkliwości zwykłego styro i właściwości izolacyjnych wilgotnego. Ja bym nie ryzykował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez się zgodzę ze nie wiadomo co ma tam ta folia robić, chyba ze zatrzymywać wodę ze styro. natomiast uważam ze jeśli nie będzie tej folii to woda ze styro spokojnie wsiąknie w grunt i o to mi właśnie chodzi :)

 

Odnośnie styro to mam takie samo zdanie jak kolega perm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praktycy - powidzcie jak jest najbardziej prawidłowo z tą folią. Widziałem już kilka wersji.

1. najpierw folia potem cały styropian wraz z bokami - to widziałem raz

2. najpierw boki potem folia i styropian w srodku na folii

3. cały styropian potem folia przed zbrojeniem

 

u mnie nie ma w ogóle folii pod płytą

podbudowę z klińca wysokość 1m

wyrównaną piaskiem

dwie warstwy styro

i na to beton

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba HenoK kiedyś pisał,co do folii na styro,że wilgoć z budynku zawsze będzie szła w dół i taka folia ją tam zatrzyma i będzie się kisić

A brak izolacji między rurkami a płytą?Chyba chodzi o to ,by jak najwięcej ciepła szło w górę,brak izolacji w tym miejscu nie spowoduje niepotrzebnego grzania w dół tych 20cm betonu?Może u perma, jeśli chodzi o dużą akumulację tak,ale jeśli grzejemy gazem czy pompą ciepła też?

Styro nie wiadomo ,jak się zachowa po 30latach pod płytą ,więc EPS200 na pewno,ale nie lepiej od gruntu 10cm XPS i na to 10cm EPS200?A może to już nie wielka różnica i lepiej w całości XPS.Ważna rzecz,stoi na tym chałupa.NIe da się tego naprawić ani zmienić już nigdy

Za jakie 40lat okaże się co warta tak naprawdę ta płyta chyba

Edytowane przez tomek131
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zrobić wylewki z ogrzewaniem czy to elektrycznym czy wodnym na dodatkowej warstwie izolacji tylko czy to ma sens. Przy pompie ciepła czy też ogrzewaniu gazem nie ma znaczenia kiedy grzejemy więc mozna by wykorzystać większą sterowalność takiego układu. Robi się zimno - szybciej podgrzewamy, robi się ciepło bo słoneczko wyszło, można ogrzewanie wyłączyć. To tak teoretycznie ale jak sie nad tym zastanowić to taki patent wiekszego sensu nie ma. Akumulator ciepła jakim jest płyta fundamentowa powinien doskonale zastąpić wszelkie sterowniki. Jej temperatura jest mniej więcej stała więc gdy robi się chłodno oddaje ciepło, gdy jest cieplej chłodzi. Dokładnie to samo jak w przypadku układu ze styro pod wylewkami ale w przeciwieństwie do niego działa to zawsze, i w zimę i w gorące lato.

Jak się w to wszystko wgłębić to coraz bardziej docenić można tradycyjne fundamenty z izolowanymi podłogami na gruncie. Fundamenty zaizolowane tylko od zewnątrz i to dobrze plus dodatkowa opaska pozioma odsuwająca strefę chłodu od ścian budynku. Przy zastosowaniu niezbyt grubej warstwy izolacji pod podłogą możemy skorzystać z akumulatora gruntowego o bardzo dużej pojemności. Jak to już tu kiedyś rozważaliśmy, taki akumulator (oczywiście nie w każdych warunkach gruntowych), po roku - dwóch powinien osiągnąć stałą temperaturę i będzie dzięki niezbyt grubej warstwie izolacj stabilizował temperaturę w domu. W zimie i w lecie.

Tak sobie myślę czy podobny efekt można by osiągnąć robiąc płytę fundamentową na niezbyt grubej warstwie izolacji ale rozciągającej się np 4 - 5 metrów poza obrys budynku. W strefie brzegowej zaizolowanej dodatkowo. Powinno działać tak samo. Jest jednak ryzyko, wprawdzie nieduże chyba, że jakieś oziębienie klimatu sprawi że te 5m izolacji poza obrys będzie niewystarczające, mogą też zmienić się stosunki wodne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli robicie Legalett z rurkami nad zamiast pod płytą.To już nie lepszy oryginał?Drogi,ale może lepszy?

Gdyby było styro pod podłogówką,to podłogówka działała by jak każda podłogówka zrobiona na tradycyjnym fundamencie.W przypadku gazu to chyba lepsze rozwiązanie.Łatwiejsza sterowalność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...