Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam wszystkich co są "za" i "przeciw" płytom. Ja jestem jeszcze między młotem a kowadłem. Nie wiem na co się zdecydować. Na działce mam glinę. Otrzymałem taką o to opinię dot. posadowienia domku na płycie (domek niepodpiwniczony, z poddaszem użytkowym, murowany).

 

"Otóż, zgodnie z przepisami na gruntach gliniastych posadowienie musi być na głębokości poniżej granicy przemarzania czyli ponad 1,3 m ppt. Jeśli ma być płyta na poziomie terenu, konieczne jest wykluczenie wysadzin płyty, a to można osiągnąć wyłącznie termoizolacją wokół płyty na szerokości ponad 2,5 m. I w ten sposób dochodzimy do największej wady takiego posadowienia, gdyż ta strefa nie może być obsadzana krzewami a i schody wejściowe muszą być odpowiedniej konstrukcji, gdyż pod nimi leżeć będzie termoizolacja."

 

2,5m po obwodzie domu to już kawałek powierzchni jest. Czy faktycznie z norm lub dobrej praktyki budowlanej wynika, że trzeba stosować termoizolację do 2,5m od domu ? No i co z tymi schodami ? Skoro dom może sobie stać na styropianie to schody nie ?

 

Cytat z normy można znaleźć tutaj :

http://forum.muratordom.pl/post164988.htm#164988

Stosując dosłownie jej zapisy, zwłaszcza ten :

w gruntach wysadzinowych głębokość posadowienia nie powinna być mniejsza od umownej głębokości przemarzania hz, którą należy przyjmować zgodnie z rys. 1, dla danej części kraju; głębokość przemarzania należy mierzyć od poziomu projektowanego terenu lub posadzki piwnic w nieogrzewanych budynkach; Do gruntów wysadzinowych zalicza się wszystkie grunty zawierające więcej niż 10% cząstek o średnicy zastępczej mniejszej niż 0,02 mm oraz wszystkie grunty organiczne,

mozna dojść do wniosku, że na gruntach wysadzinowych zastosowanie fundamentu płytowego, jeżeli nie jest niemożliwe, to nieopłacalne pod względem ekonomicznym.

Co więcej norma ta : "PN-81/B-03020 Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczenia statyczne i projektowanie" jest obowiązkowa, bo jest przywołana w "Warunkach technicznych ...".

Można powiedzieć, że norma jest anachroniczna, bo nie uwzględnia istotnego postępu jaki dokonał się w budownictwie w ciągu ostatnich 28 lat.

Jak jednak wybrnąć z sytuacji ?

Od 01.01.2009 r. jest dosyć proste rozwiązanie. W "Warunkach technicznych ..." zmienił się § 2 - pojawił się w nim zapis :

- wymagania, o których mowa w § 1, mogą być spełnione w sposób inny niż określony w rozporządzeniu, stosownie do wskazań ekspertyzy technicznej właściwej jednostki badawczo-rozwojowej albo rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, uzgodnionych z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej lub państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym, odpowiednio do przedmiotu tej ekspertyzy.

W tym konkretnym przypadku wystarczy ekspertyza rzeczoznawcy budowlanego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zamierzam również wylać płytę, z ogrzewaniem wodnym. Nurtuje mnie kwestia dylatacji. W przypadku standardowego ogrzewania podłogowego, wykonuje się je w warstwie wylewki pływającej i przy powierzcniach powyżej 30m2 konieczne jest wykonanie dylatacji.

A co z płytą? Tu raczej dylatacji nie da się zrobić, a przecież w różnych miejscach płyty będzie różna temperatura, w zależności od przeznaczenia pomieszczenia. Co z różnym rozszerzaniem się? Czy ktoś rozpatrywał taką kwestię? Podpatrywałem system Legalit i tam nie widziałem dylatacji, a również mówią o indywidualnym nastawianiu temperatury różnych obiegów grzewczych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zamierzam również wylać płytę, z ogrzewaniem wodnym. Nurtuje mnie kwestia dylatacji. W przypadku standardowego ogrzewania podłogowego, wykonuje się je w warstwie wylewki pływającej i przy powierzcniach powyżej 30m2 konieczne jest wykonanie dylatacji.

A co z płytą? Tu raczej dylatacji nie da się zrobić, a przecież w różnych miejscach płyty będzie różna temperatura, w zależności od przeznaczenia pomieszczenia. Co z różnym rozszerzaniem się? Czy ktoś rozpatrywał taką kwestię? Podpatrywałem system Legalit i tam nie widziałem dylatacji, a również mówią o indywidualnym nastawianiu temperatury różnych obiegów grzewczych.

Jeżeli chodzi o to jak to wykonać to jest gotowe rozwiązanie :

http://www.sundolitt.pl/dylatacja.php

 

Trzeba by się zastanowić z jakimi wielkimi zmianami temperatury będziemy mieli do czynienia. Przez lato będzie to temperatura pokojowa (18 - 26 st. C) przy grzaniu w zimie może wzrosnąć do 28-29 st. C. Nie są to więc tak wielki zmiany, jak np. te, które zachodzą na elewacji, czy na płaskim dachu (kilkadziesiąt st. C).

 

Przy "normalnym" ogrzewaniu podłogowym płyta grzewcza jest cieńka 8-10cm i często niezbrojona, stąd konieczność podziału na pola dylatacyjne o stosunkowo małej powierzchni (30m2). Przy płycie fundamentowej grubość elementu jest większa, i jest on dosyć silnie zbrojony, stąd ryzyko pęknięć jest mniejsze. Decyzję o dylatacji powinien podjąć konstruktor przy projektowaniu płyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Henkok!Jestem już spokojny.Co do tego sundolitu to szczerze mówiąc jakoś mi się nie podoba ich wykonanie.Może są trochę oszczędniejsi w zużyciu betonu ale tak do końca nie przekonuje mnie to.Nie mają równej izolacji pod całym budynkiem(Pod belkami jest mniejsza)nie mówię że nie można tego poprawić ale ta plyta pracuje chyba inaczej.to takie małe ławy tyle że wysoko zrobione i zalana posadzka 10cm.Powiedz jak uważasz z tymi rurakmi na styropianie,powinna być powinna być na nim folia odbijająca jak to bywa w podłogówkach?Czy lepiej dać te rurki wyżej na dolnym zbrojeniu przy normalnej płycie fundamentowej gr. 20cm? I jeszcze jedno jak gęsto lepiej co 20cm rurka czy gęściej co 10cm bez wielkiego projektowania?Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz jak uważasz z tymi rurakmi na styropianie,powinna być powinna być na nim folia odbijająca jak to bywa w podłogówkach?Czy lepiej dać te rurki wyżej na dolnym zbrojeniu przy normalnej płycie fundamentowej gr. 20cm? I jeszcze jedno jak gęsto lepiej co 20cm rurka czy gęściej co 10cm bez wielkiego projektowania?Pozdrawiam
Wiem, że zaletą umieszczenia instalacji grzewczej bezpośrednio w płycie jest wykonanie tego na samym początku budowy i zapomnienie o sprawie.

Ja jednak zastanowiłbym się, czy nie zrobić tego w dwóch etapach. I etap to wylanie płyty fundamentowej, a II etap, to wykonanie płyty z ogrzewanie podłogowym. Ma to tę zaletę, że w razie awarii rur są one do naprawienia. Po kilkudziesięciu latach przy remoncie kapitalnym budynku taką instalację bez większego problemu wymienić bez naruszenia konstrukcji budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK ale powiedz mi czy wtedy dałbyś na płytę izolacje(styropian)+folia + rurki i na to beton(posadzka),czy może lepiej bez izolacji tylko rurki+beton i mamy jeszcze większy bufor ciepła i bezwładność?
Zrobiłbym to bez dodatkowej izolacji termicznej. Akumulatorem ciepłą jest wtedy nie tylko podłogówka, ale także płyta fundamentowa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłbym to bez dodatkowej izolacji termicznej. Akumulatorem ciepłą jest wtedy nie tylko podłogówka, ale także płyta fundamentowa.

ja wlasnie tez mam zrobiona plyte wsparta na lanych scianach fundamentowych i zaizolowana 2x5cm styropianu, ogrzewanie bede robil podlogowe jako dodatkowe wylewki w kazdym z pomieszczen, myslalem dac pod rurki i folie 5cm styropianu, ale teraz zabiles mi klina:/ czy robiac bez izolacji termicznej cieplo nie bedzie uciekalo poprzez sciany fundamentowe do gruntu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłbym to bez dodatkowej izolacji termicznej. Akumulatorem ciepłą jest wtedy nie tylko podłogówka, ale także płyta fundamentowa.

ja wlasnie tez mam zrobiona plyte wsparta na lanych scianach fundamentowych i zaizolowana 2x5cm styropianu, ogrzewanie bede robil podlogowe jako dodatkowe wylewki w kazdym z pomieszczen, myslalem dac pod rurki i folie 5cm styropianu, ale teraz zabiles mi klina:/ czy robiac bez izolacji termicznej cieplo nie bedzie uciekalo poprzez sciany fundamentowe do gruntu?

Zwróć uwagę, że to wątek o płytach fundamentowych.

Opisane przeze mnie rozwiązanie ma sens, gdy płyta jest izolowana termicznie od gruntu, tak jak w systemie Legalett czy Sudolitt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że zaletą umieszczenia instalacji grzewczej bezpośrednio w płycie jest wykonanie tego na samym początku budowy i zapomnienie o sprawie.

Ja jednak zastanowiłbym się, czy nie zrobić tego w dwóch etapach. I etap to wylanie płyty fundamentowej, a II etap, to wykonanie płyty z ogrzewanie podłogowym. Ma to tę zaletę, że w razie awarii rur są one do naprawienia. Po kilkudziesięciu latach przy remoncie kapitalnym budynku taką instalację bez większego problemu wymienić bez naruszenia konstrukcji budynku.[/quote[.Witaj Hekok1Bardzo mnie wkurza myśl o tym drugim etapie przy zastosowaniu płyty da się to załatwić za jednym razem.O jakiejkolwiek awarii rur myślę że może tylko dojść podczas prac związanych z budową płyty.Jeśli na tym etapie uda się uniknąć uszkodzenia rur to póżniej nie może się już nic stać.Rozmawiałem z projektantem płyt i on mnie również utwierdził w tym przekonaniu że płyta się nawet nie zarysuje co mogło by ewentualnie wpłynąć na szczelność układu.Jeśli podczas budowy plyty uszkodziłbym jakiś obwód to przecież też się nic znaczącego nie stanie,trzeba go będzie zamknąć.A w razie awarii to nawet pod posadzką nie jest proste znależć miejsce wycieku chyba że przy wierceniu lub cięciu do tego dojdzie to wtedy wiesz.A jak mówimy o remoncie kapitalnym to na tej plycie z kaflami można normalnie zalać nową posadzkę z podłogówką.Powiedz mi jeszcze czy rurka co 10 czy co 20cm i co myślisz o tej foli odbijającej cieplo pod plytą na styropianie?Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak mówimy o remoncie kapitalnym to na tej plycie z kaflami można normalnie zalać nową posadzkę z podłogówką.
Tak, ale zmniejszysz wtedy wysokość pomieszczenia :(.

Powiedz mi jeszcze czy rurka co 10 czy co 20cm i co myślisz o tej foli odbijającej cieplo pod plytą na styropianie?Pozdrawiam
To zależy od tego, jakie będzie źródło ciepła.

Dla pompy ciepła zalecane jest co 10cm, a w łazienkach nawet gęściej.

Proponuję to przyjąć jako standard, wtedy instalacja będzie uniwersalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...