Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Moja płyta zimowała,bez przykrycia i żadych skutków ubocznych nie zauważyłem.

 

Nie zawsze i nie wszędzie ktoś daje styro i wylewkę.U mnie będzie jedynie wylewka,bez styro.

Swoje pytanie zadałem troszkę z przekory bo do tej pory żyłem w świadomości że budowę bezpiecznie jest przerwać w trzech etapach.

1. fundamenty lub płyta przy której należy zabezpieczyć elementy brzegowe.

2. Strop

3. SSO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

tak, tak - a jeszcze gorzej jak dam styro na płyte i to wszystko przykryje folią - normalnie masakra będzie. Całe szczęscie ze na tym forum prezentowane są rozwiązania szwedzko-niemieckie-niewiadomo jakie w odniesieniu do blizej nie znanych norm itp. Jak do tej pory naświetlasz jakies technologie bez znajomości ich kosztów + oczywiscie krytyka weszelakich rozwiązań. Merytoryczna dyskuja ogólnie.

 

A betonowania zimą nie polecam bo na forum to każdy mądrości prawi a w realu to przy -10 stopniach - wykonawca powie" niech sie pan nie boi - będzie dobrze" ;) - oczywiście da sie ale przy domkach mało w tym sensu - lepiej poczekać do wiosny.

Zaraz masakra zgnoisz sobie tylko styropian.Zadałem pytanie ekspertowi Muratora... może odpisze odnośnie ceny pustaków ściennych styropianowych .

Nie krytykuję dobrze wykonanej płyty fundamentowej,wszystkie technologie mają plusy i minusy.Zimą wewnątrz budynku można robić nie tylko betony zwłaszcza ze jest możliwość ogrzewania .

http://ekoarchitekci.pl/plyta_fundamentowa.html

Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Nie zawsze i nie wszędzie ktoś daje styro i wylewkę.U mnie będzie jedynie wylewka,bez styro.

 

Tu chodzi tylko o to ze idzie kolejna warstwa i drobne złuszczenia nie mają znaczenia bo i tak je przykryjesz czymś innym.

Inna sprawa jak płacisz ekstra i zacierasz beton jako warstwe wykończeniową np w garażu i troche lipa jak sie zacznie łuszczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz masakra zgnoisz sobie tylko styropian.

Moja płyta też przezimowała bez problemu (nie miała cokołu ze styro; pod płytą 10cm XPSa). Na płycie był styropian (5cm EPS podłoga 0,035 Paneltech) a na nim plandeka. Po zdjęciu plandeki styro jak nowe. Styro czeka przykryte na SSZ i pójdzie na płytę pod wylewkę (10cm). Akumulację załatwią mi ściany z silikatów.

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj mam chwilkę więc wyjaśniam

 

Założenia:

 

- dom z poddaszem

- dobre warunki gruntowe ( zakładamy ze po zdjęciu humusu mamy piaseczek)

- powierzchnia parteru 102m2

- grubość płyty 25cm

- grubość ocieplenia od gruntu 20cm

- ceny z internetu nie uwzględniają rabatu, trasnportu itp

- nie uwzględniamy cen robocizny

- nie uwzględniamy kosztów "pierdołek" - dystanse, folia itp

 

 

PŁYTA FUNDAMENTOWA

 

Ocieplenie - wersja ekonomiczna to 10cm XPS pod płytą i 10cm EPS na płycie ( na to idą wylewki w obu przypadkach)

1m3 XPS = 470zł brutto

(10,2m3 + 3,3m3)*470=6345zł

1m3 EPS podłoga = 177zł

10,2x1,77= 1806zł

 

Razem za styro 8150zł

 

ZBROJENIE

 

Dla uproszczenia przyjmuje zbrojenie górą i dołem siatką fi 8mm

1m2=7,73kg

1kg=3,81zł

1m2=29,45zł

102x2x29,45zł =6008zł

zbrojenie belek po obrzeżach płyty będzie takie samo jak w drugim przypadku więc nie wliczam

 

BETON

1m3 z pompą =230zł

102x0,25x230=5865zł

 

Razem materiały na płyte to 20.023 zł

 

 

BEZ PŁYTY (bez kolejności)

 

dodatkowe wykopy pod ławy - 500zł ( i to chyba tak na bogato)

bloczki fundamentowe - 5500zł

EPS podłoga - (20,4m3+3,3m3)*177=4195zł

posadzka na gruncie - beton B20 o grubości 0,10m =2346zł

zbrojenie posadzki zakładam siatke fi 8mm = 3004zł - moze byc np zbrojenie rozproszone itp

dysperbit - 500zł

zasyp piaskiem - 1000zł

 

 

do tego należy doliczyć betonowe ławy i wieniec na bloczkach

obwód parteru to 41m

zakładam ławy i wience o wymiarach 0,3x0,3m

8m3 betonu = +/- 2000zł

 

Razem materiały na fundamenty tradycyjne: 19.045zł

 

Czyli to samo.

W obu przypadkach można pomyśleć o oszczędnościach ale nie wiem czy ma to sens ( EPS 200, zbrojenie rozproszone itp)

Koszt projektu płyty zniweluje koszt deskowania wieńca, zagęszczarki do piasku itp.

 

Co do robocizny to każdy musi sobie sam policzyc co może zrobic a co zlecić.

 

Jak cos pokręciłem to dajcie znać.

 

Wychodzi na to ze z reguły płyta jest droższa :p - no chyba ze koszt "pierdołek i dodatków" to zmieni

ale możliwe ze zaniżyłem koszty zbrojenia płyty :confused: i będzie większa różnica

 

Jeśli oba warianty wyjdą +/- to samo to zrobie płyte bez żadnych wątpliowści, natomiast jeśli finansowo będzie bardziej sie opłacało tradycyjnie to pójdę tą drogą bo wg mnie jest równie dobra.

 

To ja dodam jeszcze jedno zestawienie, które bym chciałbym poddać dyskusji za i przeciw:

Jestem na etapie przygotowania do projektowania energooszczędnego domu drewnianego o konstrukcji szkieletowej parter + poddasze. Powierzchnia zabudowy 187 m2.

Zdecydowałem się na płytę fundamentową, tylko jeszcze nie podjąłem ostatecznego zdania czy będzie to konstrukcja tradycyjna z szalunkiem czy... rozwiązanie

firmy Izodom 2000 Polska, którego szczególy i wycenę przedstawiam poniżej:

 

http://www.izodom2000polska.com/download/pl/insulated_foundation_slab.pdf

 

W skrócie płyta posadowiona na 25 cm materiału PERIPOR firmy BASF wraz z otuliną zewnętrzną o U=0,13 W/m2K.

Po przesłaniu rzutu parteru mojej wstępnej koncepcji otrzmałem od firmy Izodom kosztorys, z którego wynikają następujące koszty:

 

ELEMENTY PŁYTY FUNDAMENTOWEJ:

 

-płyta fundamentowa 105 szt. - 20643 zł

-krawężnik PER 25 szt. - 4049 zł

-narożnik zewnętrzny PER 6 szt. - 799 zł

-narożnik wewnętrzny PER 2 szt. - 249 zł

Razem: 25741 zł + 23% VAT = 31662 zł

 

ZBROJENIE (przeliczone po cenach miro79 * ilość metrów zabudowy):

 

1m2 = 7,73kg

1kg = 3,81zł

1m2 = 29,45zł

187m2*2*29,45zł = 11014 zł

 

BETON (przeliczone po cenach miro79 * ilość metrów zabudowy):

 

1m3 z pompą = 230zł

187m2*0,25 = 46,75m3*230zł = 9545 zł (w kosztorysie Izodom jest 44,5m3-wynik pewnie po odjęciu zbrojenia zatopionego w płycie ale...)

 

Razem: 52221 zł co daje 279 zł/m2

Płyta w wersji tradycyjnej z 20 cm ocieplenia (10 cm pod i 10 cm nad) wg. cen miro79:

-jego powierzchnia zabudowy (102m2) - 20023 zł co daje 196 zł/m2,

-moja wersja tj. 187m2*196 zł/m2 = 36652 zł

Reasumując różnica na całości to kwota 15500 zł natomiast na m2 84 zł (196 zł/m2 płyta tr. a 279 zł/m2 rozw. Izodom).

 

Mamy więc gołym okiem różnicę 84 zł/m2 na korzyść rozwiązania tradycyjnego z tym, że...

I tu przedstawię za, przeciw i pytania, które nasuwają się według mojej skromnej wiedzy (nie które z nich będą dotyczyły mojego projektu), które chciałbym poddać dyskusji jeśli się mylę:

 

1. Zarówno do jednego jak i drugiego rozwiązania musimy dodać jeszcze koszty zakupu gruboziarnistego żwiru lub klińca do wykonania zagęszczanej podsypki

grubości ok. 20 cm oraz piasku grubości ok. 5 cm (grubości podane ze strony Izodomu - jeśli powinny być inne proszę mnie poprawić). Nie znam ceny i ilości

jaka jest na to potrzebna więc nie podam kosztów dodatkowych - jeżeli ktoś przeliczy proszę o podanie kwoty...

 

2.Przy rozwiązaniu Izodomu nie potrzebujemy wykonywać szalunków - wkłada się jedynie profile zamknięte w górne wyżłobienia w celu usztywnienia całej

konstrukcji przy wylewaniu betonu. A więc pewna kwota odchodzi na korzyść roziwązania Izodomu - ile ciężko mi powiedzieć...

 

3.Ja planuję na całym parterze wodne ogrzewanie podłogowe, które chciałbym dać w płytę w przeciwieństwie do miro79 i przymocować je do dolnej siatki zbrojonej.

Z tego względu nie zamierzam już dawać na górę płyty dodatkowego ocieplnia i wylewki - chcę stworzyć powierzchnię akumulacyjną odizolowaną od dołu i boków, która będzie oddawała ciepło

do góry. A więc odchodzi kolejna kwota na korzyść roziwązania Izodomu - ile ciężko mi powiedzieć...

 

4.W rozw. Izodom mamy 5 cm więcej izolacji (25 cm w porównaniu do 20 w rozw. tradycyjnym miro79).

 

5.Wydaje mi się, że ceny z kosztorysu Izodomu są wstępne i będzie można jeszcze uzyskać rabat od podanych kwot.

 

Jeżeli ktoś może wyliczyć koszty z punktów: 1, 2, 3 to proszę o odp.

Ciekaw jestem na ile kwotowo zbliżymy się do rozw. Izodomu.

Proszę też o opinie na temat tego roziwązania w szczególności do mojego rozwiązania tj. zaprojektowania wersji energooszczędnej w technologii szkieletu drewnianego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co stoi na przeszkodzie, aby w "tradycyjnej" płycie fundamentowej zastosować ogrzewanie podłogowe zatopione w płycie ? Wówczas oczywiście cały styropian wędruje pod płytę, w warstwach 10cm XPS + 10cm EPS 200 na przykład.

Co do IZODOMU, to czytałem tu dwa dzienniki budowy, w których opisywano problemy z jakością wykonania - raz chodziło o poziomy, w drugim coś z kanalizacją, jak się nie myle. Oczywiście być może w tym czasie zrobili 98 płyt, do których inwestorzy nie mieli zastrzeżeń :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozważałem IZODOM 2000 i zdecydwałem się na płytę własnymi rekiami robioną ...

 

zbudowana na 30 cm XPS z tradycyjnym zbrojeniem teraz już nie pamiętam czy dokładnie ... ale chyba znacznie lepsza płyta na grubszym i lepszym styropianie wyszla mi w tej samej cenie lub taniej

 

do tego minusem IZODOM jest wyporwadzenie cienkiej izolacji pionowej - jesli chcesz więcej niż oni proponują (chyba 15 cm) to potrzebne jest dorobienie specjalnych kształtek - a to też kosztuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wrona83 - moje wyliczenia zbrojenia są bardzo pobieżne i zawierają tylko zbrojenie siatką górą i dołem a to nie jest wszystko ( nie zagłębiałem sie bardziej bo chodziło o porównaie do ław a tam tez masz troche stali).

 

Ad 1 Ceny piasku, żwiru sprawdz lokalnie bo transport i doległośc moze troche zmienic ceny, a czy koniecznie musisz robic takie wzmocnienie zalezy od rodzaju gruntu ( poczytaj dokładnie bo w Izodom moze od tego zalezec gwarancja) - jak cos to rozmawiaj z konstruktorem/geologiem ( tu sprawdz co sie bardziej opłaca bo opini pewnie nie będziesz miał za darmo - a jak płacić to lepiej za kamień niż papierek z pieczątką - moje prywatna opinia ;)

 

Ad 2 przy płycie możesz wykorzystac styropian jako szalunki - masa zdjęc na forum. W tradycyjnych jak dobrze wykopiesz to bez szalunków sobie tez poradzisz.

 

Ad 3 - będziesz grzał prądem ?? jeśli nie to przemyśl temat dokładnie - każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, płyta to nie jedyna część domu która akumuluje ciepło

 

Ad 4 przez podłoge ucieka stosunkowo najmniej ciepła - wiec jesli srodki są ograniczone to do zastanowienia sie czy nie lepiej dołożyć do izolacji dachu, ścian lub okien - będą większe zyski

 

Ad 5 Obie kalkulacje są mocno wstępne - sprawdz dokładnie ceny przed podjęciem decyzji

Edytowane przez miro79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grunt u mnie to ok. 10-20 cm humusu potem już tylko piasek... Czy pod każdą płytę trzeba dawać żwir lub kliniec???

Co do badań gruntu to myślałem i myślę nadal, że obejdzie się bez nich...

 

R&K dopiero zaczynam czytać Twój dziennik budowy... Mam pytanie jak u Ciebie było z gruntem pod płytą? Wykonywałeś ją własnymi rękami?

Możesz/możecie podać linki odnośnie Ad.2:

"Ad 2 przy płycie możesz wykorzystac styropian jako szalunki - masa zdjęc na forum. W tradycyjnych jak dobrze wykopiesz to bez szalunków sobie tez poradzisz."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie odnośnie drenażu płyty:

Ponieważ nie mam gdzie odprowadzić rury drenażowej a mam na działce obok budynku gdzie będę budował studnię głębinową - czy mogę do niej wpuścić rurę dren.???

W tym momencie poziom wód gruntowych po zdjęciu pokrywy i dokładnym zmierzeni ok 150-160 cm, drenaż z tego co przeglądam jest ok. 40-50 cm pod powierzchnią gruntu. Obawiam się tylko co w przypadku wzrostu poziomu wód gruntowych... Może wtedy pomogła by pompa i odpompowanie wody "gdzieś" dalej???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do badań gruntu to myślałem i myślę nadal, że obejdzie się bez nich...

Dziwił się będę konstruktorowi który podejmie się projektu bez badań, chociaż może przyjąć zlecenie i dla swojego spokoju zaprojektować Ci płytę dla nazwijmy to niekorzystnych warunków. Dziwię się też Tobie, chcesz wydać 200, 300 czy 400 kawałków na dom a bronisz się przed wydatkiem rzędu 700-800 zł żeby mieć całkowitą jasność sytuacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dodam jeszcze jedno zestawienie, które bym chciałbym poddać dyskusji za i przeciw:

Jestem na etapie przygotowania do projektowania energooszczędnego domu drewnianego o konstrukcji szkieletowej parter + poddasze. Powierzchnia zabudowy 187 m2.

Zdecydowałem się na płytę fundamentową, tylko jeszcze nie podjąłem ostatecznego zdania czy będzie to konstrukcja tradycyjna z szalunkiem czy... rozwiązanie

firmy Izodom 2000 Polska, którego szczególy i wycenę przedstawiam poniżej...

Rozwiązanie szalunków Izodom 2000 jest obecnie najdroższym na rynku: kalkulacja Izodom 2000 mogłaby być w zasadzie porównana z ławami zbrojonymi... stalą nierdzewną;) A mimo tego, jest to wciąż EPS. Ma też kilka istotnych wad, niestety. Główna to niezgodność z obowiązującymi normami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja płyta też przezimowała bez problemu (nie miała cokołu ze styro; pod płytą 10cm XPSa). Na płycie był styropian (5cm EPS podłoga 0,035 Paneltech) a na nim plandeka.

To miałeś szczęście:) Odradzam wykonywania SAMEJ płyty przed zimą, ponieważ istnieje realne ryzyko powstania szkód wysadzinowych (nawet zastosowanie warstwy termoizolacji nie gwarantuje płycie bezpiecznego "snu zimowego"). W miarę bezpieczne jest tylko zimowanie płyt w przypadku gruntów niewysadzinowych do głębokości przemarzania.

Swoją drogą chętnie poznam motywy osób (inwestorów), które wykonały płytę przed zimą. Przecież wykonanie całej płyty to tylko kilka dni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grunt u mnie to ok. 10-20 cm humusu potem już tylko piasek... Czy pod każdą płytę trzeba dawać żwir lub kliniec???

Raczej tak. Zwłaszcza jeżeli płyta będzie na nasypie.

Co do badań gruntu to myślałem i myślę nadal, że obejdzie się bez nich...

Nierobienie badań gruntu to zwykła gra losowa, gdzie wygraną jest Twój dom za Twoje kilkaset tysięcy zł a przegraną... ten sam dom, ale w rozsypce. Nadal chcesz się w to bawić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoją drogą chętnie poznam motywy osób (inwestorów), które wykonały płytę przed zimą. Przecież wykonanie całej płyty to tylko kilka dni...

Moj motyw to chec wykonania prac ziemnych jesienia bo na wiosne bloto wieksze i teren po zimie osiadzie lepiej. Przyspiesza to tez prace choc wiemy ze plyta to krotki czas. I jeszcze jeden motyw-to brak pelnej wiedzy o zagrozeniach mimo iz wykonawca mowil ze nic sie nie stanie. Dzis bym tego chyba nie powtorzyl bo az tak mnie czas nie goni.

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moje pytanie odnosnie drenazu przy płycie, mam w projekcie wykonac drenaż trochę ponizej krawedzi płyty w odległosci 0,5 - 1m od krawedzi płyty.

Ponieważ chcę miec chodnik wokół domu, to proszę o pomoc:

czy wykonac drenaż przed chodnikiem (przy samej płycie)

czy wykonać drenaż poza chodnikiem w odległości ok.1,5 - 2 m od płyty fundamentowej ?

Chciałbym wykonać poza chodnikiem, ponieważ kopanie przy samej płycie mi się nie uśmiecha (ze wzgledu na ubity podkład)

(na działce mam lustow wody na głebokości okresowo podnoszace sie do 80 cm poniżej krawedzi)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

drugie pytanie czy przy płycie mozna na styk wykonać dookoła chodnik, czy też należy wykonać wokół płyty około 30cm opaskę żwirową celem przewietrzania obszaru przy krawedzi i zmniejszenia "rozbryzgiwania" kapiącej i spływajacej bo scianach budynku wody w trakcie ulewy?

 

Jak to w ogóle jest z ta strefą "rozbryzgiwania" wody przy płycie fundamentowej?

Cokół przecież przy płycie jest niziutki, jak zabezpieczyc bloczki (u mnie beton komórkowy - sciana jednowarstwowa nadstawiana) przez przemakaniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...