Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

czyli chyba nawet do tego xps'a nie trafia.

 

No właśnie drogi brinkamann,gryzonie pod płytą. I wciąż to "chyba".

Kiedyś wklejałem tu foto ,co robactwo potrafi zrobić w 5lat ze styropianem .Styro w drzwiach ,obite blachą.Fakt ,że budynek inwentarski,ale po oderwaniu blachy (były to drzwi ocieplone styro i na to blacha)styro wysypał się ścięty na wiór w ilości około 40% tego co było tam na początku

 

coz... gryzonie bywaja tam gdzie maja cos ciekawego, czyli przewaznie jedzenie. Poniewaz plyty robimi na podsypke i z nasypka wokol plyty, ktore nie zawieraja zadnych domieszki organicznych, oni po prostu tam nie wejda. Budynek, czyli w srodku, gdzie znajduja nie wiadomo co, to calkiem inna historia.

Pod plyta, jak podbudowa jest dobrze robione, rowniez inne robactwo sie nie znajduja, i dlatego gryzonie tam sie nie interesuja, bo tam dla nich nic ciekawego nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam jeszcze pytanie odnośnie zastosoanego styropianu. Widzę, że większość opowiada się za XPS'em, ale widziałem, ze niektórzy dają EPS 200, chyba nawet 100 gdzies trafiłem. Czy dawanie EPS 200, który jest sporo tańszy to poważny błąd, który po czasie może nam uprzykrzyc zycie? Czy nie powinno to znacząco wpłynąć na płytę, o ile oczywiście wody gruntowe nie są zbyt wysoko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mie robienie "ekonomicznej płyty" nie ma żadnego sensu - no chyba żeby później kłócić sie na formum ze da sie zrobić taniej niż tradycyjne fundamenty :cool:

 

Jak chcesz robić płyte to na XPS ( optymalnie cenowo to 10cm) - reszta EPS grubość wg uznania/wyliczeń tyle tylko ze na płycie - oczywiście jeśli nie grzejesz prądem. W rozważaniach cenowych weź pod uwagę konieczność wykonania podbudowy.

 

Jeśli celujesz w dom pasyny/ super energooszczędny, wymaga tego grunt lub grzejesz prądem to rób płyte.

Jeśli nie zależy ci na walce o każdy wat to rozważ tradycyjne fundamenty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie odnośnie zastosoanego styropianu. Widzę, że większość opowiada się za XPS'em, ale widziałem, ze niektórzy dają EPS 200, chyba nawet 100 gdzies trafiłem. Czy dawanie EPS 200, który jest sporo tańszy to poważny błąd, który po czasie może nam uprzykrzyc zycie? Czy nie powinno to znacząco wpłynąć na płytę, o ile oczywiście wody gruntowe nie są zbyt wysoko.

 

Problem z EPS'em pod plyta nie jest tylko, ze producenci tego nie przewiduja i ze nie ma badan (tyle co ja wiem, chociaz chetnie sie czegos nowego ucze) na obciazenie dlugookresowe. Podbudowa jest integralna czescia obliczen statycznych plyt fundamentowych, a np. w przypadku XPS 300 dozwolone jest kalkulowac dop. odpor gruntu 180kN/m², w przypadku EPS200 duzo mniej, co prowadzi do problemow, bo wtedy teoretycznie trzeba projektowac grubsza plyte, wiecej zbrojenie lub wieksza odsadzke. A wtedy stosowanie EPS'a nie przynosi oszczednosci.

Tak samo wyglada, jak mam pod plyta warstwe XPS i warstwe EPS, wtedy kalkulacyjnie musze uwzglednic slabsza warstwe.

 

Owszem, sa rozne rodzaje EPS'a, a niektore niby wytrzymuja te obciazenie, ale druga sprawa to nasiekliwosc, i w tym XPS wygrywa zawsze.

Jest n.p. tzw Peripor firmy BASF, to w sumie zageszczony EPS, i na to akurat sa badanie dlugookresowe. Tylko ze kosztuje prawie tyle samo co XPS.

 

Poza tym, roznica miedzy dobrym EPS200 wodoodpornym a XPS nie jest juz taka przerazajaca. Dobry EPS200 wodoodporny to ok. 250zl/m³ netto, a XPS ok. 360zl/m³ netto (podaje netto, poniewaz przewaznie mozna liczyc 8% VAT, a nie 23%, albo jesli sprzedaje sie material w ramach uslug albo droga zwrot VATu dla inwestorow)

 

Liczac na 8% VAT, to roznica jest 118zl/m³, czyli jak dom ma 100m² i 10cm XPS pod plyta, roznica jest 1180 zl. Na skali calego fundamentu badz nawet calej budowy to nie az tak duzo, ale produkt o wiele lepiej. I ta roznica wychodzi tylko, jesli nie musze robic mocniejsza plyte, bo projektowana na EPS.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie zależy ci na walce o każdy wat to rozważ tradycyjne fundamenty.

 

Przepraszam, ale to tak nie prawda. Mozna robic plyte fundamentowa bez tego XPSa pod spodem, tylko przy brzegach ocieplone itd, i wtedy jest to, patrzac na izolacyjnosc, odpowiednikiem tradycyjnego fundamento i przewaznie nie kosztuje wiecej. Ma jednak rozne inne zalety, ze wzgedu na szczelnosci, zachowaniu przy osiadaniu gruntu, mozliwosc popelnienia bledow w trakcie wykonania itd itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaka w takim razie optymalna grubość tego XPS'a? 10 wystarczy? Czy może 20 lub 30? Wiadomo, że im więcej tym z reguły lepiej, ale w którymś momencie przyrost oszczędności nie jest proporcjonalny do poniesionych wydatków.

 

ciezko na to dac odpowiedz, nie znajac rozwoj cen dla energii w przyszloscie, parametry reszty domu, sposob ogrzewania itd., poza tym to troche tez kwestia filozoficzna.

Powiem tak: biorac pod uwage, te pod plyta zawsze mamy dodatne temperatury, i ze efekt powyzej 20cm izolacji jest coraz mniejszy, ja osobiscie bym stawial na 10cm XPS pod plyta, a 10cm EPS na plycie pod wylewka. Mam jednak swiadomosc, ze np. 20cm pod i 10 na plycie tez nie jest kompletnie bez sensu, o ile reszta domu tez jest bardzo dobrze ocieplone.

W tej wersji 10+10 znajdujemy sie w strefie okolo U=0,17, czyli nie az tak zle, ale tez zadna rewelacja. 10cm wiecej, i U bedzie juz blisko 0,13.

To juz cos, biorac pod uwage, ze dom pasywny teoretycznie moge juz budowac, jak mam na calosc lepiej niz U=0,15

 

Moim zdaniem wiecej niz 30cm w calosci jest juz troche bez sensu, te kasy mozna lepiej inwestowac np. na lepsze okna, wiecej welny na poddasze lub dobry system grzewcze, poniewaz tu jest najwiekszy potencjal na straty badz oszczednosci energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gall - jak nie odrobisz zadania domowego to sie nic nie dowiesz

 

poczytaj troche forum - różne tematy

 

zastanów sie czym grzejesz

wybierz wstępnie projekt

zrób tabelke w excelu z poszczególnymi elementami domu

ceny materiałów znajdziesz w internecie a ceny robocizny na forum

zrób sobie wyceny dla różnych rozwiązań , różnych grubości styropianu itp

 

myśle że suma końcowa da pewną podpowiedź dla nurtujących cie wątpliwości

do sumy końcowej w zależności od wiedzy budowlanej dodaj 20% lub więcej.. bo nie ma szans uwzględnić wszystkiego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podbudowa jak najbardziej zalezny od warunkow gruntowych i od rodzaju oraz grubosci plyt. Przewaznie jednak wystarczy podsypka piaskowa (min 40cm), warstwowo zageszczona do Id=0,7.

Dopuszczalny odpor gruntu oraz wspolcz. sprezystosci podloza sa istotnimi parametrami do projektowania plyt, czyli ogolnie jest to pytanie do projektanta, ktory robi adaptacje i projektuje plyte, majac analize geotechniczna.

 

Błąd merytoryczny dla gruntów nasypowych niespoistych podajemy Is a nie Id.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej wersji 10+10 znajdujemy sie w strefie okolo U=0,17, czyli nie az tak zle, ale tez zadna rewelacja. 10cm wiecej, i U bedzie juz blisko 0,13.

To juz cos, biorac pod uwage, ze dom pasywny teoretycznie moge juz budowac, jak mam na calosc lepiej niz U=0,15

 

Moim zdaniem wiecej niz 30cm w calosci jest juz troche bez sensu, te kasy mozna lepiej inwestowac np. na lepsze okna, wiecej welny na poddasze lub dobry system grzewcze, poniewaz tu jest najwiekszy potencjal na straty badz oszczednosci energii.

 

 

gall86

1. kolejny raz powtorze - nie wszyscy chca dawac izolacje na plyte i odcinac sie od jej akumulacyjnosci - to podstawowa sprawa ktora nalezy rozwazyc

2. odpowiedzia na pytanie ile dawac w duzej mierze mozna uzyskac z OZC - czyli dokladanych wyliczen - moza sprawdzic ile kosztowac bedzie nas zwiekszenie izolacyjnosci w tym miejscu i jaki efekt uzyskamy - bardzo czesto okazuje sie to o czym pisze t.brinkmann - budujac dom 3-5 lub wiecej litrowy mozna znacznie lepiej wydac kase izolujac inne czesci domu (cena do efektu oraz potecjalnych oszczednosci)

3. czesto nie da sie juz poprawic ocieplenia dachu czy wstawic lepszych okien - a jesli celuje sie w 1,5-3l dobrej izolacyjnosci nalezy szukac wszedzie - przypominam sobie dziennik budowy pana arhitekta z FM na BLOGU - z ciekawosci zrobil sobie OZC - bo nawet nie wiedzial ile bedzie palil - na zasadzie bede mial PC to nic mnie nie obchodzi .... i okazalo sie ze wyszedl bodejze 5 l dom - ale lepszych okien i lepszej izolacji dachu juz nie mogl zrobic ... a z bokow chyba ograniczaly go wymiary dzialki - tak wiec kazdy rzypadek jest inny - nalezy go rozpatrywac indywidualnie

 

jesli masz projekt - policz OZC

jesli nie masz projektu - czytaj forum , pozniej znajdz projekt najbardziej pasujacy do twoich upodoban i zalozen

jesli masz projekt domu a zastanawiasz sie jak zrobic płyte zglos sie do projektanta adaptujacego - jesli on sobie nie radzi to do t.brinkmann lub np firmy Konstruktor z R.Slaskiej lub innych ...

Edytowane przez R&K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z forumowiczów robił tzw. zimną płytę? ( nie chodzi mi o jedzenie :p ) Czyli bez styro pod płytą a tylko z izolacją brzegową, Myślę że taka płyta to rozwiązanie idealne dla mnie. Będę budował na III kat. szkód górniczych i płyta wg mnie jest tu zasadna ale styro pod nią jakoś do mnie nie trafia. Jeżeli ktoś ma takie doświadczenie to może chciałby się nim podzielić. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z forumowiczów robił tzw. zimną płytę? ( nie chodzi mi o jedzenie :p ) Czyli bez styro pod płytą a tylko z izolacją brzegową, Myślę że taka płyta to rozwiązanie idealne dla mnie. Będę budował na III kat. szkód górniczych i płyta wg mnie jest tu zasadna ale styro pod nią jakoś do mnie nie trafia. Jeżeli ktoś ma takie doświadczenie to może chciałby się nim podzielić. Pozdrawiam

Nie budowałem sie na takiej ale moim zdaniem spokojnie mozesz taką zrobić. Do tej pory, póki nie pojawił sie pomysł by fundament płytowy wylewać na izolacji takie rozwiązanie płyty było powszechnie stosowane. Możesz dać dodatkową wylewką a pod nią styro by zminimalizować wpływ temperatury gruntu na podłogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś z forumowiczów robił tzw. zimną płytę? ( nie chodzi mi o jedzenie :p ) Czyli bez styro pod płytą a tylko z izolacją brzegową, Myślę że taka płyta to rozwiązanie idealne dla mnie. Będę budował na III kat. szkód górniczych i płyta wg mnie jest tu zasadna ale styro pod nią jakoś do mnie nie trafia. Jeżeli ktoś ma takie doświadczenie to może chciałby się nim podzielić. Pozdrawiam

 

Owszem robią, ale na zachód od Odry. U nas wszyscy powielają pierwowzór - płytę Legaletta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie budowałem sie na takiej ale moim zdaniem spokojnie mozesz taką zrobić. Do tej pory, póki nie pojawił sie pomysł by fundament płytowy wylewać na izolacji takie rozwiązanie płyty było powszechnie stosowane. Możesz dać dodatkową wylewką a pod nią styro by zminimalizować wpływ temperatury gruntu na podłogę.

 

Właśnie taki mam plan, Pod wylewką zastosować jakieś dobre, grube styro i podłogówka w wylewce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gall - jak nie odrobisz zadania domowego to sie nic nie dowiesz

 

poczytaj troche forum - różne tematy

 

zastanów sie czym grzejesz

wybierz wstępnie projekt

zrób tabelke w excelu z poszczególnymi elementami domu

ceny materiałów znajdziesz w internecie a ceny robocizny na forum

zrób sobie wyceny dla różnych rozwiązań , różnych grubości styropianu itp

 

myśle że suma końcowa da pewną podpowiedź dla nurtujących cie wątpliwości

do sumy końcowej w zależności od wiedzy budowlanej dodaj 20% lub więcej.. bo nie ma szans uwzględnić wszystkiego

 

zadanie domowe odrabiam non stop :p

w tym momencie skupiam się na samej płycie, a konkretnie jej izolacji. wg mnie nie ma znaczenia czym grzeje, bo liczy sie efekt, czyli medium, z którego będę korzystał zużyję po prostu mniej. Nie ważne czy będzie to gaz, prąd czy węgiel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gall86

1. kolejny raz powtorze - nie wszyscy chca dawac izolacje na plyte i odcinac sie od jej akumulacyjnosci - to podstawowa sprawa ktora nalezy rozwazyc

2. odpowiedzia na pytanie ile dawac w duzej mierze mozna uzyskac z OZC - czyli dokladanych wyliczen - moza sprawdzic ile kosztowac bedzie nas zwiekszenie izolacyjnosci w tym miejscu i jaki efekt uzyskamy - bardzo czesto okazuje sie to o czym pisze t.brinkmann - budujac dom 3-5 lub wiecej litrowy mozna znacznie lepiej wydac kase izolujac inne czesci domu (cena do efektu oraz potecjalnych oszczednosci)

3. czesto nie da sie juz poprawic ocieplenia dachu czy wstawic lepszych okien - a jesli celuje sie w 1,5-3l dobrej izolacyjnosci nalezy szukac wszedzie - przypominam sobie dziennik budowy pana arhitekta z FM na BLOGU - z ciekawosci zrobil sobie OZC - bo nawet nie wiedzial ile bedzie palil - na zasadzie bede mial PC to nic mnie nie obchodzi .... i okazalo sie ze wyszedl bodejze 5 l dom - ale lepszych okien i lepszej izolacji dachu juz nie mogl zrobic ... a z bokow chyba ograniczaly go wymiary dzialki - tak wiec kazdy rzypadek jest inny - nalezy go rozpatrywac indywidualnie

 

jesli masz projekt - policz OZC

jesli nie masz projektu - czytaj forum , pozniej znajdz projekt najbardziej pasujacy do twoich upodoban i zalozen

jesli masz projekt domu a zastanawiasz sie jak zrobic płyte zglos sie do projektanta adaptujacego - jesli on sobie nie radzi to do t.brinkmann lub np firmy Konstruktor z R.Slaskiej lub innych ...

 

Ad. 1 - właśnie nie chciałbym odcinać się od samej płyty i chcę dać styropian tylko pod płytę.

 

Będę musiał zapoznać się z tym sławnym OZC :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj mialem spotkanie z klientem dla ktorego niedawno robilismy plyta grzewcze, pod plyta 20cm XPS, scianki przeciwwysadzinowe na pionowo do glebokosci 1,2m. Powstaje tam dom szkieletowy. Dom troche bedzie mial charakter domu modelowego, poniewaz nie tylko ze jest plyta, a technologia szkieletowa tez ciekawa.

 

Klient planuje umieszczenie czujniki temperatury i wilgoci w roznych miejscach, czyli w roznych warstwach scian, a rowniez pod plyta i w gruncie poza obrysem budynku na rozne glebokosci. Pisze o tym, poniewaz mielismy tu dyskusje na temat wysadziny, temperatury pod plyta w roznych konfiguracjach itd.

 

Plan jest, ze parametry tych czujnikow beda dostepne on-line, czyli bedzie strona internetowa, gdzie mozna patrzec, jak w roznych warunkach caly ten system dziala. Bardzo mi sie podoba ten pomysl, bedzie juz jasnosc czy to, co teoria mowi, sie zgadza w rzeczywistoscie.

 

Oczywiscie, jak bedzie wszystko gotowe, to podam link.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK - pod warunkiem ze na 100 czujników na www będzie 100 prezentowanych a nie jak na jednej ze stron - informacja ze zainstalowali 100 a prezentuja 25 (pokazuja to co chca pokazac)

 

A jaka to strona? Bo ja nie znam.. :)

 

Oczywiscie, na to nie mam wplywu, ale jest to klient prywatny, ktory to robi raczej dla ciekawostki, czyli mysle ze zadne kombinacje tam nie beda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...