Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdyby znowu wrócił problem płyta czy tradycyjny fundament pod dom jednorodzinny w zależności od trudności geotechnicznych posadowienia budynku wstawiam zdjęcie aby forumowicze przestali przerzucać się nieistniejącymi problemami.

W warunkach występujących w Polsce każdy sposób jest dobry i wykonalny. To pokazywanie wyższości jednego systemu nad drugim jest jak rozważania o wyższości Świąt Wielkiej Nocy, nad Świętami Bożego Narodzenia.

 

http://www.i-trekkings.net/bibliotheque/AUDREY/2012_gouter.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Mam dylemat co do sposobu wykonania drenażu, dla jasności wrzucam rzut dachu

dach.JPG

 

Dom stoi na płycie, obiekt po lewej z dachem 20 stopni to garaż dostawiony do ściany szczytowej domu na ławach. Dom ma dość duże okapy po 95 cm, plus przedłużane połacie jak widać.

Czy w tym przypadku potrzebny jest drenaż?

Jeśli tak to jak go prowadzić? Przy samym budynku? W części gdzie dach jest przedłużony wydaje się to bez sensu bo wody to tam na 100% nie będzie, przy garażu to samo bo zwykłe ławy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

 

też zamierzam budować dom na płycie, tylko mam na razie jedno pytanie (na pewno nie ostatnie) odnośnie podsypki pod płytę.

 

Czy jeśli wymieniłbym sobie grunt pod płytą (zamierzam około 40-50 cm) następnie zagęścił a nie udałoby mi się zrobić płyty w tym roku, to czy coś stałoby się jakby to tak zimę przestało, a na wiosnę zrobiłbym płytę? Czy lepiej nie ryzykować i wszystko zrobić od razu na wiosnę (tzn. wywózkę i płytę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom stoi na płycie, obiekt po lewej z dachem 20 stopni to garaż dostawiony do ściany szczytowej domu na ławach. Dom ma dość duże okapy po 95 cm, plus przedłużane połacie jak widać.

Czy w tym przypadku potrzebny jest drenaż?

Jeśli tak to jak go prowadzić? Przy samym budynku? W części gdzie dach jest przedłużony wydaje się to bez sensu bo wody to tam na 100% nie będzie, przy garażu to samo bo zwykłe ławy

Drenaż jest na tyle tani,że powinien być stosowany ZAWSZE. W Twoim przypadku to około 500zł, czyli materiał, o ile zrobisz sam. Moim zdaniem powinieneś zrobić dwa niezależne dreny. Jeden odprowadzający wodę z okolic budynku mieszkalnego, na wysokości podbudowy pod płytą. Drugi dookoła garażu na wysokości ław fundamentowych. Powinieneś również oddalić od istniejących bydynków na tyle daleko,żeby nie naruszyć gruntu podbudowy. Np. około 1m od ścian lub też na granicy gruntu rodzimego z wymienionym. Nikt nie pisze więc taka moja propozycja. Dwa drenaże mają na celu uniknięcie sytuacji gdzie woda z drenażu dookoła domu spływałaby zamiast do studzienki w okolice fundamentów garażu.

http://img525.imageshack.us/img525/5739/przykadm.jpg

 

Czy jeśli wymieniłbym sobie grunt pod płytą (zamierzam około 40-50 cm) następnie zagęścił a nie udałoby mi się zrobić płyty w tym roku, to czy coś stałoby się jakby to tak zimę przestało, a na wiosnę zrobiłbym płytę? Czy lepiej nie ryzykować i wszystko zrobić od razu na wiosnę (tzn. wywózkę i płytę)

 

Śmiało możesz zostawić na zimę, w sumie to chyba nawet lepiej. Tego co ty nie zagęścisz, zagęści ci Matka Natura;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam do Panów pytanie,mam mieć nadzór nad płytą,gdzie klient chce ogrzewanie stricte w płycie,czyli podłogówkę na rurkach Pex w betonie,mam obawy,beton konstrukcyjny B30 a klient chce na niego kleić kafle,trochę mi się to kłoci,mam go zdylatować jak posadzkę?nie po Bożemu,mozę ktoś robił taką hybrydę i podpowie bezpieczne rozwiazanie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Desperadomn, dzięki za odpowiedź.

Koszta są rzeczywiście niewielkie, ale pracy jest sporo, a ja robię wszystko sam dlatego chcialbym to zrobić możliwie optymalnie.

Jeśli chodzi o dom to chyba poprowadzę rurę tak jak to Ty proponujesz, a ten od strony garażu chyba opuszczę, ta część płyty będzie chroniona przez dach garażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Desperadomn,

 

dzięki , tak myślałem, ale zawsze lepiej się upewnić :)

 

a czy słyszał ktoś z was o czymś takim jak kurzawka? Z tego co ja wyczytałem, to jest to piasek, ale z wodą. Czy to bardzo niebezpieczne?

 

Bo ja przed zrobieniem projektu wziąłem szpadel, poszedłem na działkę i sobie pokopałem trochę. Patrzę piasek pod spodem, to ok. A tu mi sąsiad dopiero później powiedział, że to nie piasek, tylko ta kurzawka.

 

Planuję wymienić grunt, tak jak pisałem około 40 cm pod płytą. Myślicie, że do wystarczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdyby ktoś był zainteresowany: nasza płyta

 

warstwy płyty fundamentowej:

- wykop pod płytę na około 40-70cm w głąb (humus to tylko 20-30cm), i 100cm poza obrys płyty, (w zalezności od wysokości gruntu)

- geowłóknina na grunt rodzimy

- kliniec ubity zagęszczarką

- ułożony drenaż

- piasek 0,5 drobny ubity zagęszczarką 450kg - warstwowo co 15cm

- wyprowadzona kanalizacja pod łazienke, piony i kuchnię (niestety część wzdłuż kanalizacji nie ubita za dokładnie żeby rura nie pekła ale budowlańcy twierdza że będzie dobrze)

- chudziak 10cm (na całość płyty i styroduru)

- folia PE 0,2

- styrodur BASF ten 3035CS, 24cm - tj. 12 cm grubości w dówch wartwach na zakłaz z frezem

- wyprowadzona kanalizacja (niestety częściowo w styrodurze aby zachować spadek bo mamy nisko osadzoną kanalizację)

-- szalunek - deskowanie zrobione przed ułożeniem styroduru

- styrodur j.w. na cokół grubość 20cm (też w dówch warstwach) aby potem zgadzał się z 20cm grubością styro na elewacji - układanie styrodu zaczęte od cokołu a dokładnie narożników

- garaż oddzielony od domu również 20cm styro (brak przejścia między garażem a domem). Garaż ma dach płaski wiec żeby uniknąć w przeszłości problemu został oddzielony od odmu (2 oddzielne płyty)

- folia PE 0,5 na zakład (ale nie pamiętam jaki) z kołnierzem, UWAGA: kołnierz musi wystawać sporo pona cokół żeby chronił styrdur przy wylewaniu betonu bo kapie beton i brudzi styrodur i wchodzi miedzy szczeliny i trzeba wyskrobać (u nas tak nie było, konierz trochę za krótki miejscami)

- zbrojenie na dystansach betonowych

- zbrojenie z siatki zgrzwanych o oczku 12x12, 10x20, fi 12tka. Dogęszczone przy slupach nosnych, wypuszczone startety na słupy nośne które trzymają podciągi.

- beton B25 (u nas akurat pod pod piętrowy - grubość płyty 35cm)

- brak przepustu na elektrykę i teleinfomatykę (będzie jak za dawnych czasów)

- jest przepust na wodę i przepusty na kanalizację

- podlewanie płyty min. 2-5 razy dziennie prze kilka dni - wylewane w lipcu, na początku takie zraszanie

- nie przykryty beton żadną folią (wg budowlańców lepiej nie)

 

Ekipa składała się z ojca i syna, ojciec pracował 6 lat w Norwegii przy bydowie m.in płyt fundamentowych, syn 4 lata w Norwegii). twierdzą że tam się nawet gumusu nie wybiera bo tam są inne warunki grutowe. Ceny dobre jak normalnego fundamentu, bo inne ekipy jak słyszały hasło płyta fundamentowa to dawały jakieś kolosalne stawki (chyba nie umiały). Cena całości płyty z materiałem i kanalizacją: 69tyś (w tym robocizna 5200zł, można zaoszczędzić na styrodurze bo za 46m3 daliśmy 19800zł). Płyta 149m2. Grubość 35cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

edir23, z czego będzie dom? silikat? u mnie też dom piętrowy i osobno garaż i jakieś pomieszczenie gospodarcze (a nad nimi dach płaski, czy raczej taras), będą dwie płyty, przy czym płyta pod garazem nie będzie ocieplana od dołu. dom i płyty właśnie są projektowane. mógłbym prosić na priv o namiary na ekipę? sprzęt mają swój, czy trzeba wszystko zorganizować?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.......Cena całości płyty z materiałem i kanalizacją: 69tyś (w tym robocizna 5200zł, można zaoszczędzić na styrodurze bo za 46m3 daliśmy 19800zł). Płyta 149m2. Grubość 35cm.

 

moja płyta tez kosztowała coś koło tego tyle że mam 30 cm XPS, płyta nieco większa ,ale nie taka gruba - koszt też głównie ze względu na izolację .... dokładnie wyliczenia są w moim DB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jak jest z geowłókniną? Wg projektu Konstruktora płyt nie mam. A słyszałem opinie że powinno się stosować.

 

Poza tym mam dylemat z podbudową pod płytą. Nie mam wymiany gruntu, ale muszę trochę podbudowy nawieźć, i tu dylemat, bo dostawca myli pojęcia (tak mi się wydaje) i mówi na podsypkę piaskową pospółka. Czy podsypka piaskowa taka jak do wypełnienia klasycznego fundamentu przed wylaniem posadzki nadaje się na podbudowę płyty fundamentowej?

W projekcie mam frakcję 0-30mm. Czy np. jeśli będzie to tylko piasek to też będzie ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

żółty suchy piasek nie nadaje się n podbudowę płyty - nie zagęścisz go - musi być to tzw brudny/ mokry piech bezpośrednio z wykopu

geowłóknina - zleży gdzie i jaką masz podbudowę - jeśli miałbyś podbudowę z kamienia/ żwiru a na to piach to warto przełożyć warstwy właśnie geowłókniną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi nazwami to jest tak, że kopalnia kruszywa ma w sprzedaży podsypkę kopaną, dobrze się zagęszcza, piasek z domieszką drobnego żwiru. Jednak ze względu na nazwy w projektach budowlanych szczególnie drogowych w których występuje nazwa pospółka mają ten sam asortyment pod nazwą pospółka kopana. Tak mi dziś wyjaśnił kierownik kopalni kruszyw. Wyjaśnił, że pospółka typowa jest płukana i używa się jako składnik betonu. Nie nadaje się do podbudowy bo się nie zagęszcza. Wyjaśnienia chyba mają sens.

 

A z geowłókniny chyba zrezygnuję bo mam po zdjęciu humusu piękny piasek, miejscami drobny żwir. Dziś ruszyły prace odkrywkowe. Jutro zakopanie rury GWC i zagęszczanie podbudowy. Wykop wg projektu na 70 cm ppt. z czego około 25cm to piasek brunatny z dużą zawartością części organicznych. Więc typowego humusu brak :( Nie wiem co lepsze, bo piasek podsypkowy w moim regionie tańszy od humusu. Poza tym dużą część piasku mogę spokojnie wykorzystać ponownie. Wieczorem wrzucę parę fotek z realizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierownik budowy odebrał wykop, piasek wybrany z wykopu nie pójdzie z powrotem, wykorzystam go jako podsypkę pod podjazd i dojazd do garażu wolno stojącego. A to zdjęcia z wykopu

 

Grunt bardzo dobry, teraz jest sucho i poziom wody jest niski, zazwyczaj stabilizuje się w okolicy 0,5m ppt.

 

http://img685.imageshack.us/img685/5452/budowa4.jpg

 

 

Optymistyczna wersja zmieścić się w 25 tyś. nie licząc wkładu własnego pracy. Może się uda :) Powierzchnia 120m2

Edytowane przez ert
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze zdjęć wydaje się ze grunt bardzo podobny do mojego - zrób relację z pozostałych prac i opisz lub zrób fotkę kruszywa na jakie się zdecydujesz. Mnie trzymają papiery zeby swoją płytę rozpocząć. dziś doszedłem do wniosku że zbrojenie jednak też skręcę sam - cała płyta własnymi siłami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi nazwami to jest tak, że kopalnia kruszywa ma w sprzedaży podsypkę kopaną, dobrze się zagęszcza, piasek z domieszką drobnego żwiru. Jednak ze względu na nazwy w projektach budowlanych szczególnie drogowych w których występuje nazwa pospółka mają ten sam asortyment pod nazwą pospółka kopana. Tak mi dziś wyjaśnił kierownik kopalni kruszyw. Wyjaśnił, że pospółka typowa jest płukana i używa się jako składnik betonu. Nie nadaje się do podbudowy bo się nie zagęszcza. Wyjaśnienia chyba mają sens.

 

A z geowłókniny chyba zrezygnuję bo mam po zdjęciu humusu piękny piasek, miejscami drobny żwir. Dziś ruszyły prace odkrywkowe. Jutro zakopanie rury GWC i zagęszczanie podbudowy. Wykop wg projektu na 70 cm ppt. z czego około 25cm to piasek brunatny z dużą zawartością części organicznych. Więc typowego humusu brak :( Nie wiem co lepsze, bo piasek podsypkowy w moim regionie tańszy od humusu. Poza tym dużą część piasku mogę spokojnie wykorzystać ponownie. Wieczorem wrzucę parę fotek z realizacji.

 

Pospółka nie jest płukana! Pospółka to naturalna mieszanina drobnej frakcji z grubą , zazwyczaj żwiru z piaskiem. Do betonu używa się żwiru płukanego (odpowiedniej frakcji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...