Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Legalett ma w ofercie:

Dane techniczne:

...

Izolacja termiczna: twarde płyty styropianowe EPS 100 (FS 20) ułożone bezpośrednio na podłożu (gr. izolacji wg projektu, standardowo od 20 cm).

 

Megatherm:

specjalny styropian EPS o wytrzymałości użytkowej min. 6000 kg/m², :)

zakładam, że to ESP200

 

 

Ps. Co to roboty samemu na budowie, to tak ku przestrodze.

 

Mój szwagier (35 l) 1,5 roku temu próbował podłączyć sobie domofon do domu. Przekopywał się pod fundamentem, żeby przełożyć kabelek.

Niestety gdy był schylony ziemia się osunęła u przysypała głowę i ręce aż do pasa. Na budowie był niestety sam. Nie miał szans.

 

Drugi przypadek. Mój znajomy, w te wakacje rąbał sobie drewno do kominka, na budowie. Budowa można powiedzieć w lesie, jedyny domek (pierwszy na terenie podzielonym na działeczki). Jako że jest budowlańcem większość rzeczy robi sobie sam i tym razem tez był sam.

Niestety siekiera tak niefortunni poszła, że trafił w stopę. Miał o tyle szczęście, że zdołał zadzwonić z komórki po pomoc. Jak by zemdlał to by się pewnie wykrwawił...

 

Tak więc życzę wszystkim dużo zdrowego rozsądku przy budowie. I mierzenia zamiarów na własne siły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Widze, ze nadal jest dyskusja na temat material izolacyjny pod plyta. EPS 200 w najlepszym przypadku ma wytrzymalosc 6t/m² (60kN/m²), i to zdecydowanie za malo na wiekszosc domow, ktorych w zeszlym roku robilismy. Obciazenie ponad 60kN/m pod sciana nosna jest raczej malo, a pod slupami moga byc obciazenie duzo wieksze.

 

Czemu zaden producent nie przewiduje stosowanie EPS pod plyta fundamentowa? Czemu firma BASF nie pozwala na takich zastosowan uzywajac materialy o nizszych parametrach niz Styrodur 3035C (XPS 300)???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, ze nadal jest dyskusja na temat material izolacyjny pod plyta. EPS 200 w najlepszym przypadku ma wytrzymalosc 6t/m² (60kN/m²), i to zdecydowanie za malo na wiekszosc domow, ktorych w zeszlym roku robilismy. Obciazenie ponad 60kN/m pod sciana nosna jest raczej malo, a pod slupami moga byc obciazenie duzo wieksze.

 

Czemu zaden producent nie przewiduje stosowanie EPS pod plyta fundamentowa? Czemu firma BASF nie pozwala na takich zastosowan uzywajac materialy o nizszych parametrach niz Styrodur 3035C (XPS 300)???

 

Generalnie mało się na tym znam, dlatego zleca się projektowanie płyty osobom kompetentnym czyt. konstruktorom i w większości przypadków wpisany jest w projekt EPS200 lub 250

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jaki używamy beton do wykonania płyty ? B20?

 

to juz kwestia dla konstruktora. My stosujemy przewaznie beton C25/30 (B30), ale zawsze sa rozne mozliwosci. Trzeba sprawdzac jakie sa obciazenia, i wtedy obliczenia powinna uwzglednic ilosc i rodzaj zbrojenia, parametry gruntu (ktorych przy stosowaniu EPS200 moge przyjac tylko jako 60kN/m², co w Polsce czesto sie ignoruje, przyjmujac standardowo 150kN/m², juz widzialem rozne projekty z EPS pod plyta, a jednoczesnie sie pisze "odpor gruntu 150kN/m²) oraz grubosc plyty.

 

Wiekszosc konstruktorow ktorych ja znam twierdza tak samo jak ja, ze EPS200 pod plyta przewaznie sie nie nadaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość iwb

sorry że się wtrącę

 

polska jest podzielona na strefy, i to gdzie jaka ma być grubość od tego jest uwarunkowana na tej podstawie przyjmuje się grubość izolacji termicznej

strefa przemarzalności gruntów w polsce.jpg

a to czy ktoś EPS czy XPS położy zależy od zasobności portfela i tego co uzgodni z projektantem czy architektem

nie jednolitych przepisów na skuteczną izolację pod płytą denną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość iwb

więc jak określisz skuteczną U i R dla przegrody ??? bo chyba nie z tego co producent styropianu ma w ofercie

robimy dom zeroenergetyczny i izolacja termiczna pod płytą denną ma 30cm ( Konstancin pod Warszawą)

można wpaść zobaczyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy sugerujesz,że mój konstruktor źle wyliczył obciążenia projektując EPS200 pod płytę ?

Odpowiem Ci,nie,po prostu nie możesz jednoznacznie określać co i jak nie znajac projektu domu.

Także trochę pokory Panie t.brinkmann...

 

Poza tym,jest także EPS300 i co na to Tój wychwalany BASF XPS300 ?

XPS jest dobry tylko i wyłącznie z powodu nie nasiąkliwosci i nic poza tym.

 

nic nie sugeruje. Mowilem o wiekszosc domow, gdzie EPS 200 o wytrzymalosci 6t/m² nie da rady lub jest projektowane na granice wytrzymalosci. Oczywiscie, moge zawsze plyte projektowac jak strop, wtedy nic sie nie stanie oprocz tego, ze EPS zaczyna pelzac, ale skad ja wiem jakie masz obciazenie pod scianami i slupami ;) ?

EPS300 przy odksztalceniu <2% tez ma gorzsze parametry niz XPS300, poza tym, stosowanie EPS300 hydrofobowy (badz Peripor 300) kosztuje prawie tyle samo co XPS300. Ale patrzac na projekty ktorych widze codziennie, moge spokojnie twierdzic ze przewaznie mamy do czynienia z obciazeniamy powyzej 60kN/m², a wtedy ten EPS200 nie da rady. A niektore rodzaje EPS nawet nie maja to 6t/m², lecz tylko 4t/m², trzeba sie dokladnie dowiedziec, bo karty techniczne czesto podaja tylko wytrzymalosc krotkotrwale przy odksztalceniu <10%, a nas interesuje obciazenie dlugotrwale przy odksztalceniu <2%.

 

A czemu ja tak "chwale" BASF? Bo oni wymyslili i Styropian i Styrodur, w latach 1949 badz 1951 jak dobrze pamietam, i wiele innych producentow od nich kupuje surowce. I jesli oni mowia ze ich produkt sie nie nadaje, ja sie tego trzymam, bo wtedy mam pelna gwarancje i pewnosc, ze moje produkty dzialaja tak jak trzeba.

Przy kazdym innym produktu na budowie przepisy i wytyczne producenta sa integralna czescia zasad, ktorych sie trzeba trzymac; nie widze czemu to w przypadku izolacji pod fundamentem ma byc inaczej.

Do dzis nikt jeszcze nie pokazal mi producent, ktory poleca stosowanie EPS (obojetnie czy 200 lub 300) pod plyta fundamentowa.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nie namawiam ;)

Piszę tylko,że kumata ekipa,która nie przeszła na budowanie z piekarni powinna bez przeszkód wykonac płytę.

Jeśli tak nie jest to znaczy,że to byli piekarze lub chcą naciągnąć inwestora na dużą kasę bo to Panie "płyta fundamentowa" a nie ławy ;)

 

Tu zupelnie sie zgadzam. Generalnie, wykonania plyt fundamentowych jest moim zdaniem duzo latwiej i duzo mniej sa mozliwosci popelnienia bledow niz w przypadku law fundamentowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do dzis nikt jeszcze nie pokazal mi producent, ktory poleca stosowanie EPS (obojetnie czy 200 lub 300) pod plyta fundamentowa.

chyba słabo pan szukał. NEOTHERM

Nawet się chwalą że na ich EPS stoi jakaś olbrzymia księgarnia. Sam z nimi rozmawiałem, bo miałem pewne wątpliwości. W rozmowie telefonicznej, stwierdzili że nie widzą problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Neographite Dach/Podłoga 031

Oznaczenie zgodne z normąEPS EN 13163 T2-L2-W2-S1-P4-BS115-CS(10)70-DS(N)2-DS(70,-)2

Neodach/Podłoga SUPER

Oznaczenie zgodne z normą

EPS EN 13163 T1-L1-W1-S1-P3-BS125-CS(10)80-DS(N)5-DS(70,-)2-DLT(1)5

Wg. oznaczenia max 80kPa, zgodnie z Rekomendacja Techniczna i Jakości RTQ ITB -1212/2010, w szczególności ocieplanie dachów i podłóg o obciążeniach użytkowych do 2,4 t/m2

Raczej słabo jak pod płytę.

Ewentualnie - Neopodłoga/Parking EPS 200-034.

Ale o odporności dla pełzania nic nie piszą

Edytowane przez hajnel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tak nie załamując Cię to:

 

http://www.termoorganika.com.pl/produkty/3/14/fundament/silver_fundament/

 

można by też ten, ale to zależy już od tego jaki dom i jakie da obciążenia:

http://www.termoorganika.com.pl/produkty/4/23/parking/standard_parking/

 

Szukaj tańszego. Dobrą cenę mają NEO styropiany i są w sumie niezłe.

Jakoś producent nie uwzględnił zastosowania akurat tych rodzajów styro pod płytę fundamentową. Ja nie bardzo rozumiem inwestorów którzy często kierowani owczym pędem stosują różne wynalazki tym bardziej w takim miejscu szczególnie wrażliwym i praktycznie niemożliwym do skorygowania. Nikt nie zakopuje szarych rur kanalizacyjnych w gruncie bo taniej. Oczywiście różnica w cenie rur jest niewielka a przy styro juz pokaźna. To jednak moim zdaniem nie usprawiedliwia takich oszczędności. Są produkty przeznaczone do stosowania pod płytę i tylko takie powinno się dawać.

 

Co do producentów to trzymałbym sie takich którzy podają dane techniczne w tym maksymalne obciążenie długotrwałe, no i podają do czego ich wyrób może być stosowany. Wieksze zaufanie miałbym jednak do dużych i znanych producentów.

 

Mimo wszystko po tych kilku latach jak się tym interesuję jedynym materiałem który dałbym pod płytę fundamentową jako izolator jest granulat szkła piankowego (samo szkło piankowe jest zbyt drogie).

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hydroizolacja wykonywana na wznoszonym budynku ma za zadanie trwale chronić substancję budowlaną przed wnikaniem wilgoci. Jest ona skuteczna tylko dzięki kompleksowemu systemowi zabezpieczenia, w którym poszczególne rodzaje materiałów muszą spełniać określone zadania. Gdy brakuje jednego z elementów, w pewnych warunkach funkcjonowanie całego systemu hydroizolacji staje pod znakiem zapytania Ważna jest także zgodność materiałów uszczelniających, które muszą być sprawdzone pod kątem możliwości nakładania na siebie, aby wykluczyć późniejsze uszkodzenia. Położenie izolacji przeciwwodnej w stosunku do płyty fundamentowej zależy od przypadku obciążenia wodą i właściwości betonu.

 

W razie wykonania płyty fundamentowej z betonu wodoszczelnego, uszczelnienie można wykonać nad płytą fundamentową. Gdy płyta nie jest wykonana z betonu wodoszczelnego, uszczelnienie przeciw wodzie pod ciśnieniem wykonuje się poniżej płyty, a przeciw wilgoci gruntowej powyżej płyty. Izolacja pozioma pod ścianami, w razie wykonywania jej w systemie szlamów mineralnych, musi być układana zawsze w dwóch warstwach. Można ją bardzo dobrze połączyć z izolacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Ochrona przed zawilgoceniem od strony podłoża wykonywana w systemie szlamów mineralnych jest zawsze konieczna, z wyjątkiem przypadków, gdy na budowie zagwarantuje się w inny sposób, że woda nie wniknie od strony podłoża.

 

Bitumiczna hydroizolacja (KMB) bardzo dobrze mostkuje rysy, aby nawet w razie osiadania budynku zapewnić skuteczne zabezpieczenie przed wodą. Właściwości mostkowania rys są określone w normie DIN 18195, część 2 oraz potwierdzone świadectwami badań. Rozwiązania detali wymagają zawsze specjalnej staranności. Należy zagwarantować szczelność także w okolicach przejść, a na szczelinach dylatacyjnych

 

Ochrona hydroizolacji to zagadnienie dużej wagi. Niezależnie od tego, czy układa się dodatkowo izolację termiczną, czy też nie, należy wykluczyć możliwość wywierania na hydroizolację nacisku punktowego lub liniowego. Warstwa ochronna może dodatkowo pełnić funkcję drenażu. Uszczelnienie cokołu trwale chroni strefę cokołu przed wodą rozbryzgową. Prawidłowe funkcjonowanie jest zapewnione tylko gdy wykona się wystarczające zakłady z izolacją bitumiczną, minimum 20 cm. Warstwę ochronną należy prawidłowo zamontować w strefie cokołu, na przykład, aby zabezpieczyć się przed wnikaniem wody z gruntu pod hydroizolację. Każdą hydroizolację należy chronić przed uszkodzeniami, także uszczelnienie cokołu. To zadanie przejmuje w tym przypadku system tynku.

 

trochę dużo ale trzeba się wczytać aby nie popełnić błędów przy wykonywaniu płyt - nie wymądrzam się po prostu doświadczeniem się dzielę z innymi

W większości przypadków wystarczy zamiast ciężkiej hydroizolacji zrobić skuteczne odwodnienie. Zawsze wyjdzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapytam z ciekawości. Tak dla swojej informacji. Co się stanie z tymi EPS 100 pod płytami? Ile one mogą się "zgnieść" w przeciągu załóżmy 20 lat? Pytam tylko orientacyjnie bo sam do końca sobie tego nie wyjaśniłem. Czy taki EPS100 będzie "siadał i siadał" czy może zgniecie go 10% i zagęszczenie przez ścisk będzie na tyle duże, że w dalszych latach już będzie stabilnie?

Jeśli na styro pisze że ma obciążenie do 3000kg/m2 to na pierwszy rzut oka, pod dom się nadaje, bo waga domu o powierzchni 100m2 nie przekroczy 300 ton. A jednak są miejsca w domu gdzie to obciążenie jest dużo większe a są również gdzie jest mniejsze. Ale płyta przecież(dobrze zaprojektowana), powinna takie naprężenia rozkładać na całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zapytam z ciekawości. Tak dla swojej informacji. Co się stanie z tymi EPS 100 pod płytami? Ile one mogą się "zgnieść" w przeciągu załóżmy 20 lat? Pytam tylko orientacyjnie bo sam do końca sobie tego nie wyjaśniłem. Czy taki EPS100 będzie "siadał i siadał" czy może zgniecie go 10% i zagęszczenie przez ścisk będzie na tyle duże, że w dalszych latach już będzie stabilnie?

Jeśli na styro pisze że ma obciążenie do 3000kg/m2 to na pierwszy rzut oka, pod dom się nadaje, bo waga domu o powierzchni 100m2 nie przekroczy 300 ton. A jednak są miejsca w domu gdzie to obciążenie jest dużo większe a są również gdzie jest mniejsze. Ale płyta przecież(dobrze zaprojektowana), powinna takie naprężenia rozkładać na całość.

O tym było już dziesiątki razy wałkowane w tym wątku i w Legalett no ale jak to wszystko znaleźć :).

Styro każde (XPS również) ma graniczną wartość zniekształcenia powyżej której zaczyna pełzać czyli mówiąc kolokwialnie "siadać". Wynosi ona ok 2%. To jest nieustający choć z czasem coraz wolniejszy proces trwający tak długo jak długo trwa nacisk czyli w przypadku domu bez przerwy. Obrazowo mówiąc styro o grubości 10 cm odkształcone o mniej niż 2% (całe 2 milimetry :) ) pozostanie stabilne, przy zniekształceniu większym zacznie siadać i tak już bez przerwy. O ile trudno powiedzieć. Badania podają wartości od 5% w górę ale zależy to też od tego o ile to odkształcenie zostało przekroczone. Stąd niektórzy producenci podają wartość maksymalnego obciążenia długotrwałego i jest ono zwykle wiele razy mniejsze od obciążenia przy 10% odkształceniu podawanego jako norma dla styro.

 

Pozostaje jeszcze kwestia nasiąkliwości która jest zwykle lekceważona ale jest bardzo, ze względu na izolacyjność istotna. EPS wprawdzie ma nasiąkliwość małą ale jak to juz tu kilka razy pisano nie tyczy sie to wyrobu końcowego czyli kulek EPS sprasowanych w blok. Taki blok chłonie wodę i to bardzo dobrze do przestrzeni pomiędzy komórkami EPS. Stąd pomysł na EPS hydrofobowy w którym dostęp do przestrzeni pomiędzy granulkami EPS jest utrudniony odpowiednim wykończeniem powierzchni.

Pewnie vega to wszystko wiesz ale napisałem to również dla tych którym nie chce sie przebijać przez cały wątek.

 

Ja mimo wszystko mam wątpliwości co do plastiku pod domem. O ile jeszcze lekki dom szkieletowy powinien mieć również lekkie i nie wymagające dużego nakładu pracy posadowienie (taka jest idea szkieletora, inaczej nie ma sensu go stawiać) to dom w technologii murowej czyli cięzkiej powinien, moim zdaniem być postawiony na czymś równie solidnym.

 

 

Dodam jeszcze tylko że w wątku o Legalett jeden z apologetów Legalett czyli PiotrO. zaskakująco dla wszystkich choć moim zdaniem nieintencjonalnie podał przykład płyt Legalett postawionych na EPS100. Po latach, jak napisał styropian po płytą zrobił sie zbity i bardzo twardy. On to podawał jako zaletę i dowód na to ze dom stoi stabilnie ale tak naprawdę oznacza to że ten proces pełzania był na tyle intensywny że zmienił w sposób dostrzegalny parametry tego EPS. Zbity EPS to przede wszystkim wielokrotnie mniejsza izolacyjność. Po co go w takim razie wogóle zastosowano? Wszystko wskazuje na to że z niewiedzy o własciwościach styro czyli o występowaniu zjawiska pełzania własnie.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wielkie dzięki perm. Ładny wykład :)

Wszystko w takim razie nie prowadzi do tragedii (pod warunkiem że styropian pełza równomiernie pod całą płytą) a jedynie do pogorszenia właściwości izolacji termicznej.

Dokładnie. :) raczej kwestia świadomości inwestora ze coś tam może byc nie tak. Jednak może sie zdarzyć że tak jak w przypadku budowlanego laika bedzie problem ze styro pod domem choc w jego przypadku do końca nie wiadomo czy pękanie ścian jest efektem zbyt miekkiego styro pod płytą czy też innych czynników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...