Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dziekuje, Perm, za wyjasnienia, ktora tak ladnie bym nie w stanie pisac ze wzgledu na "bariere jezykowej" :)

I dziekuje Hainel za podanie parametrow Neoterm, oszczedza mi szukanie. Nie wyobrazam sobie ze Neotherm dadza gwarancje za ten EPS200 pod plyta. Co innego moze oczywiscie mowic jakich przedstawiciel handlowy, ktory chce sprzedawac i zarabiac prowizje. ;)

 

Aktualnie mam taki domek do projektowanie plyt:

 

Obciazenie pod scianami zew: 46 kN/m

pod scianami wew: 64 kN/m

pod slupem naroznym: 213 kN (pow. 24x24cm)

pod slupem wewn.: 106 kN (pow. 24x24cm)

pod slup wew.: 365 kN (pow. 24x24cm)

 

Tu nie bardzo widze, ze moge stosowac EPS200 o wytrzymalosc 60kN/m². Nie bylbym w stanie wykluczac pelzanie tego materialu, nawet przy plycie o grubosci 20cm grozi przebicia, przeciez tu rowniez ilosc stali jest ograniczone, w koncu beton tez musi sie miejscic. A wtedy grunt gra duza role, bo jesli jest za miekki, to bedzie problem.

Czesto wystepuja obciazenia pod scianami wew. ~100kN, pod scianami zew. ~80 kN itd. Nie bede tu projektowal na granicy wytrzymalosci!

Problem jest, ze wlasnie plyta nie do konca rozklada wszystkie roznice w obciazeniu na calosc, chyba ze bedzie bardzo gruba. Ale nie ma takich potrzeb, a ja wole miec XPS pod plyta i mniej zbrojenie oraz mniej betonu, wtedy wychodzi w sumie taniej albo neutralnie, i nie musze sie martwic na temat nasiakliwosc materialu, pelzanie i inne rzeczy.

 

(Zanim ze ktos teraz mowi, ze XPS 300 nie wytrzymuje te 365kN: Tam bedzie stosowane XPS500)

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Panie t.brinkmann a jak to jest z tym XPS np. 5000CS?

Podają Dop. naprężenia ściskające dla obciążenia trwałego w ciągu 50 lat i odkształcenia CC(2/1,5/50 250kPa.

A poniżej Wartość znamionowa naprężenia ściskającego pod płytami fundamentowym 355kPa.

Co jest wiążące pod płytę te pierwsze czy te drugie?

BTW. to itak mało w podanym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obciazenie pod scianami zew: 46 kN/m

pod scianami wew: 64 kN/m

pod slupem naroznym: 213 kN (pow. 24x24cm)

pod slupem wewn.: 106 kN (pow. 24x24cm)

pod slup wew.: 365 kN (pow. 24x24cm)

 

 

Widzę że macie fazę na uświadamianie laików, więc może uda mi się skorzystać z okazji ;). Nigdy się dogłębnie nie interesowałem, stąd byłem przekonany, że właśnie po to jest żelbet, żeby nacisk na podłoże był z grubsza równomierny, że to właśnie żelbet jest tą warstwą nośną, jak w przypadku stóp fundamentowych. A tu takie różnice. Czy mogę poprosić o wskazówki, które pozwolą mi sobie wyobrazić obciążenia dla dużej parterówki o orientacyjnych parametrach: 20 cm płyty fund., ściany z silki, 20 cm płaskiego stropodachu monolitu (filigranu)? Bo z pobieżnej kalkulacji wychodzi jakieś 1,5 tony na m2, więc myślałem, że do 6 t / m2 jest mnóstwo zapasu. I jeszcze pytanie: skoro są takie różnice, czemu w praktyce nie stosuje się łączenia izolacji, typu XPS na obrzeżach i pod nośnymi, a na reszcie EPS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie t.brinkmann a jak to jest z tym XPS np. 5000CS?

Podają Dop. naprężenia ściskające dla obciążenia trwałego w ciągu 50 lat i odkształcenia CC(2/1,5/50 250kPa.

A poniżej Wartość znamionowa naprężenia ściskającego pod płytami fundamentowym 355kPa.

Co jest wiążące pod płytę te pierwsze czy te drugie?

BTW. to itak mało w podanym przypadku.

 

Nas interesuje oczywiscie wartosc pod plytami fundamentowimi. Nie jest az tak malo, poniewaz jednak troche plyta rozklada obciazenie, i pod plyta, mimo to ze trzeba doliczyc obciazenia od wagi samej plyty (ok. 500kg/m² przy grubosci 20cm), nie mamy obciazenie w wysokoscie 365kN/m².

Do takich obliczen moja projektantka ma program, i ona twierdzi ze XPS500 jest potrzebne, ale tez wystarczajacy w danym przypadku.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że macie fazę na uświadamianie laików, więc może uda mi się skorzystać z okazji ;). Nigdy się dogłębnie nie interesowałem, stąd byłem przekonany, że właśnie po to jest żelbet, żeby nacisk na podłoże był z grubsza równomierny, że to właśnie żelbet jest tą warstwą nośną, jak w przypadku stóp fundamentowych. A tu takie różnice. Czy mogę poprosić o wskazówki, które pozwolą mi sobie wyobrazić obciążenia dla dużej parterówki o orientacyjnych parametrach: 20 cm płyty fund., ściany z silki, 20 cm płaskiego stropodachu monolitu (filigranu)? Bo z pobieżnej kalkulacji wychodzi jakieś 1,5 tony na m2, więc myślałem, że do 6 t / m2 jest mnóstwo zapasu. I jeszcze pytanie: skoro są takie różnice, czemu w praktyce nie stosuje się łączenia izolacji, typu XPS na obrzeżach i pod nośnymi, a na reszcie EPS?

 

To zalezy, jak sa rozkladane obciazenie, czyli ile masz scian nosnych, jaki jest strop/dach itd, powinno byc obliczenia statyczna, gdzie jest podane obciazenie fundamentow pod scianami. Jesli masz np. sciany nosne tylko na zewnatrz, a w srodku tylko podciagi i slupy, to oczywiscie obciazenie pod scianami sa duzo wyzsze.

 

Sa firmy ktore stosuja mieszane izolacje, i moze to da rady w zaleznosci od rodzaju domu itd, ale po co? Tak jak Perm juz pisal, nikt nie stosuje szarych rur kan. pod ziemia, nikt nie maluje fasade farba do scian wewnetrznych, a pod fundamentem wrzuca sie byle co? Nie mowiac o tym ze obliczenia gruntu (i ta izolacje trzeba obliczeniowo traktowac jako grunt) o roznych parametrach jest raczej skomplikowane. Nie wiem czy sa programy ktore tego przewiduja.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sa firmy ktore stosuja mieszane izolacje, i moze to da rady w zaleznosci od rodzaju domu itd, ale po co?

 

Też jestem zdania, że lepiej kupić BMW niż Skodę. Chciałbym tylko wiedzieć czy bezwzględnie muszę, czy mogę ;). Myśłałem, że 60 m3 izolacji XPS vs. EPS da różnicę >15 KPLN, a to już kwota, po którą warto się schylić (jeśli jest taka opcja), ale chyba nie jest tak źle. Nic to, dzięki za odzew, muszę się jeszcze dokształcić w temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też jestem zdania, że lepiej kupić BMW niż Skodę. Chciałbym tylko wiedzieć czy bezwzględnie muszę, czy mogę ;). Myśłałem, że 60 m3 izolacji XPS vs. EPS da różnicę >15 KPLN, a to już kwota, po którą warto się schylić (jeśli jest taka opcja), ale chyba nie jest tak źle. Nic to, dzięki za odzew, muszę się jeszcze dokształcić w temacie.

 

zaraz, zaraz, jak to 15 tys.? Porzadny EPS200 kosztuje ok. 280 zl brutto, a XPS ok 440zl przy te ilosci. Wychodzi roznica 9600zl, co na skali calego domu nie jest az tyle. Poza tym jeszcze, jak uwzglednia sie ze zrobisz mieszanka EPS i XPS, to jeszcze mniej. Jesli firma robi ta plyte, vat jest tylko 8% (rozliczenia vat dla inwestorow jest juz dosc ograniczone, nie wiem czy w tym roku jeszcze dziala), ta roznica jest jeszcze mniejsza, i za taka kase ja osobiscie juz bym nie kombinowal.

 

A czemu w ogole 60m3? 200m² i 30cm? Osobiscie uwazam ze wtedy lepiej jest np. 20cm XPS pod plyta i 10 cm EPS pod wylewka, o ile nie planujesz plyte z ogrzewaniem. A plyta z ogrzewaniem w domu parterowym ma swoje plusy i minusy, ale to juz inny temat. Trzeba brac pod uwage ze przy takiej grubosci parametry na wytrzymalosci sa jeszcze gorzsze, i to dotyczy XPS tak samo jak EPS.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A czemu w ogole 60m3? 200m² i 30cm? Osobiscie uwazam ze wtedy lepiej jest np. 20cm XPS pod plyta i 10 cm EPS pod wylewka, o ile nie planujesz plyte z ogrzewaniem.

 

Odwrotnie, 300 m2 i 20 cm. Zdecydowanie z ogrzewaniem. Wydaje mi się, że należy dążyć albo do akumulacji (w tym przypadku prawie 100kWh/1*K), albo do szkieletu i sterowalności, a trochę tego i tego to półśrodki i zgniły kompromis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, a jaki styropian proponuje pod płytę przy szkieletu drewnianym? strop drewniany, dachówka cementowa. parter+poddasze użytkowe. pow zabudowy 83m2.

 

Bez projektu, tj. obliczeniu statycznej, nic konkretnego nie moge powiedzic, ale ja zawsze stawiam na XPS, tez ze wzgledu na nasiakliwosc i trwalosc materialu. Robimy wszystkie elementy termoizolacyjne z XPS, czyli tez izolacje pionowa i opaski przeciwwysadzinowe. Wiem ze nie wzsyscy tu sie zgadzaja, ale ode mnie nie bedziesz slyszec ze dobrze stosowac EPS pod plyta lub w bezposrednim kontakcie z gruntem. Juz mialem okazje wyciagnac EPS niby hydrofobowy z gruntu po 5 lat, i plyta wazyla ok. 3 razy tyle co powinna.

Poza tym, taki dom szkieletowy tez moze miec obciazenia powyzej 60kN/m², np. tam gdzie sa duze drzwi balkonowe, okna narozne itd, kazda plyte trzeba ogladac indywidualnie.

Szczegolnie jesli sie buduje dom szkieletowy, ktory powinno miec standard przynajmniej domu energooszczednego, jak nie pasywnego, bym sie nie zastanawial. Izolacja pod plyta powinna miec takie same parametry rowniez po 10, 20, 50 lat, przeciez tam nic nie mozna naprawic.

(83m²to nie az tak duzo, czyli oszczednosci przy stosowaniu EPS sa raczej nieistotne (przy 20cm izolacji ok. 2700 zl), biorac pod uwage ile kosztuje cala reszta izolacji, np. systemy typu STEICO itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę budował mały dom ok 100m2 , i od ponad 5 miesięcy czekam na warunki / oprócz budowy domu muszę przenieś słup energetyczny i chcę wykopać mały staw 300-400 m2/.Myślałem ,że wybudowanie domu to prosta sprawa ,załatwić pozwolenia ,kupić projekt ,lekka adaptacja i budowa.Ale po lekturze przekonałem się że,aby wybudować dobry, bardzo energooszczędny dom, to w Polsce trzeba samemu "ukończyć" studia z budownictwa.Mam już koncepcje jak będzie budowany mój dom ,jakie ogrzewanie ,izolacja ,wiem ,też ,że będzie płyta fundamentowa .Płytę mi policzy moja Pani architekt ,ale ja muszę sam jej powiedzieć czego chcę .To forum pozwoliło mi na rozwianie prawie wszystkich moich wątpliwości odnośnie płyty,męczą mnie jeszcze dwa problemy.

1. Będę miał ogrzewanie wodne w płycie /myślałem o elektrycznym ,ale po lekturze doszedłem do wniosku ,że nie można uzależniać się tyko od jednego nośnika energii / i moje pytanie dotyczy rozmieszczenia rurek w płycie .Czy wysokość na ,której je montujemy ma jakikolwiek wpływ na grzanie,np te przymocowane do górnych prętów nie dadzą szybciej odczuwalnego efektu,nie powinno być w zasadzie różnicy ,ale jak to jest w praktyce?

2. Zastanawiam się nad mocowanie drzwi wejściowych i balkonowych ,powinny być mocowane w warstwie ocieplenia jak okna ,czy dodatkowo nie byłoby dobrze zatopić w płycie fundamentowej izolacji np. XPS gr.5cm na szerokość 10-15 cm .Z przodu ta płyta XPS zlicowana z płytą styropianową,Takie wgłębienie w płycie fundamentowej 5 cm szerokości ,15cm głębokości i dł. 1-3m nie powinno mieć wpływu na jej wytrzymałość/ można to uwzględnić na etapie jej liczenia/ a może ułatwiłoby montaż drzwi i jednocześnie skuteczniej likwidowało mostki termiczne.

3. Chcę mieć ścianę 3 warstwową ,widziałem tu na forum taką płytę ,ale nie wiem czy takie rozwiązanie jest najlepsze,Najpierw wylano małą ławę na to od zewnątrz beton na którym postawiono cegłę klinkierową dalej izolacja boczna .Na tą małą ławę w środku poszła izolacja a wyżej wylana płyta .Mam wątpliwość czy takie rozwiązanie jest najlepsze .Mamy tu mostek termiczny /cegła szamotowa , beton pod nią, mała ława/ ,który w znacznym stopniu może pogorszyć warunki brzegowe płyty.Czy są może inne rozwiązania "fundamentu" pod zewnętrzna ściankę ?

Życzę miłego dnia jerzyka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj,

moje 2 groszy:

 

obliczenie/projektowanie plyty: Mniej wiecej wszystkie firmy ktore robia plyty fundamentowe, maja swoje technologie i juz z tego powodu projektowanie w cenie. Moze najpierw nie zainwestuj w projekcie u architekta, skoro projekt mozesz miec taniej od firm, ktore sa specjalizowane i pewnie na temat plyt fundamentowych maja wiecej doswiadczenia. (chyba ze sam chcesz wykonac plyte)

 

plyta grzewcza: wiadomo, ze te systemy zawsze sa dosc bezwladne. Z tego wzgledu wysokosc umieszczenia rur malo ma znaczenie. Trzeba brac jednak pod uwage, ze nie wolno uwzgledniac te 2 cm, gdzie sa rury, w obliczeniu, czyli plyta powinna byc o 2 cm grubsza. My robimy te rury na izolacji, tak samo jak tradicyjna podlogowke, razem z folia refleksyjna itd., ale i tak stosujemy fibrobeton, czyli przewaznie w powierzchni plyty nie ma pretow.

 

drzwi: 1-3cm maja wplyw na wytrzymalosc, jesli plyta ma grubosc 20cm. Nie kombinuj za duzo, drzwi i okna zawsze sa mostkiem termicznym "per se", ale jesli sa dobrze podlaczone do zew. elewacji i zapiankowane, to sie nie popsuje od razu caly bilans energetyczny.

 

pytanie na temat scian nie do konca rozumiem. Jak masz plyte, to po co jeszcze jakich lawy? Plyta jest na brzegu izolowana pionowo, do tego ladnie i szczelnie trzeba podlaczyc izolacje od fasady, i sprawa zalatwiona. Wtedy nie ma mostek termicznych.

 

Jesli chcesz tzw. "wisaca" fasade, to ona nie powinna miec kontakt z plyta, czyli ona znajduje sie w komplecie poza strefie ocieplona. np. tu: http://www.baulinks.de/webplugin/2009/0049.php4

 

Jednak, takie rzeczy nie robisz kompletnie bez mostek termicznych, nawet, jesli stosujesz specjalnych mocowan, zeby fasada fakticznie "wisi" http://www.jordahl.de/startseite/referenzen/fassadenbefestigung/verblendmauerwerk/?tx_zreferenzen_pi1%5Be%5D=69

 

Jesli chodzi Ci tylko o wyglad, to sa lepsze systemy, czyli cienki klinkiery na podkonstrukcje montowane.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jednak zostanę przy swojej znajomej Architekt.,Ona zrobi mi dokładnie tak jak będę chciał i policzy zgodnie ze sztuką budowlaną.Wykonanie płyty to nie ,żaden problem i zrobię to sam korzystając z pomocy zaprzyjażnionej firmy budowlanej.Płyta ma być normalnie zbrojona ,jestem w tym miejscu tradycjonalistą i zbojenie rozproszone nie wchodzi w rachubę.Tak policzona i zrobiona płyta będzie dużo tańsza niż robiła by mi firma .Dodatkowo i tak na czas robienia płyty będę brał urlop ,bo płyta to podstawa i każdy błąd w jej wykonaniu .rozprowadzeniu mediów to póżniej niekiedy skutki nie do naprawienia.

Co do ułożenia przewodów do ogrzewania i mię tak wydaje ,że ich położenie nie ma znaczenia ,ale niekiedy teoria nie całkiem się pokrywa z praktyką,dlatego to pytanie skierowane głównie do tych co już grzeją płyty.

Chcę na zewnątrz normalną cegłę klinkierową ,a nie klejone płytki ,bo klejenie ich i przygotowanie ściany to wcale nie mniejszy koszt jak wymurowanie muru z cegły klinkierowej .Mur zabezpieczy idealnie warstwę izolacji zarówno przed uszkodzeniem mechanicznym jak i gryzoniami dodatkowo mie będę myślał ,że przy myciu karszerem płytki mi odlecą.Tak są w wielu przypadkach robione ściany w Niemczech i ja tak chcę.Wieszanie cegieł odpada bo wtedy bok płyty byłby bez izolacji .Musi być mały fundament ,ten który widziałem na tym forum /o ile pamiętam str 91-92/ ma dla mnie wadę opisaną w w poprzednim poście.

Ja chcę wybudować dom może ,nawet pasywny ,dlatego muszę patrzeć na każdy mostek termiczny i stąd moje pytanie o umieszczenie cienkiej płyty izolacyjnej w płycie w miejscu instalowania drzwi.

Miłego wieczoru jerzyka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszytskich. po raz pierwszy na forum, które przeczytałem w całości gdyż podejmuję się samodzielnej budowy płyty i domu. Bardzo skłaniam się tu do podbudowy na szkle piankowym ale ponieważ jest drogie to myśle nad jakąś hybrydą z xps-em. O xps-a samego się nieco obawiam z powodu gryzoni, choć wymyśliłem już na to sposób - chudy beton pod niego, a płyta na niego :)Mam tu drobne pytanie do fachowców. Czy pod cieżarem płyty beton chudy nie popęka i nie pozamienia się w gruz? Bo wtedy znowu otwarta droga dla gryzoni. I drugie pytanie. Mam możliwośc kupna xps firmy Finnfoam za 415zł. Czy ktoś coś o tej firmie słyszał? Fińska więc raczej solidna ale jakoś nikt na forum takiego xps nie kupował. To tyle pytań na początek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszytskich. po raz pierwszy na forum, które przeczytałem w całości gdyż podejmuję się samodzielnej budowy płyty i domu. Bardzo skłaniam się tu do podbudowy na szkle piankowym ale ponieważ jest drogie to myśle nad jakąś hybrydą z xps-em. O xps-a samego się nieco obawiam z powodu gryzoni, choć wymyśliłem już na to sposób - chudy beton pod niego, a płyta na niego :)Mam tu drobne pytanie do fachowców. Czy pod cieżarem płyty beton chudy nie popęka i nie pozamienia się w gruz? Bo wtedy znowu otwarta droga dla gryzoni. I drugie pytanie. Mam możliwośc kupna xps firmy Finnfoam za 415zł. Czy ktoś coś o tej firmie słyszał? Fińska więc raczej solidna ale jakoś nikt na forum takiego xps nie kupował. To tyle pytań na początek

Chudziak jes bez sensu, nie przeniesie zadnych obciążeń, tak naprawdę nie spełnia żadnej roli. Szkoda roboty. Szkło piankowe zastąpi ci wszystkie warstwy pod płytą łącznie z pospółką. Do tego umiescisz w nim odwodnienie no i zaden gryzon tego nie ruszy. To powaznie zmniejsza koszty. Cena tego fińskiego granulatu jest zabójcza. Pamiętaj że trzeba liczyć dwa do jednego granulat do zwyklego styro czyli warstwa granulatu musi byc dwukrotnie grubsza. Firmy wymienione tu na forum. (odszukaj moje posty :) ) sprzedają granulat po ok 270 zet za m3

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jednak zostanę przy swojej znajomej Architekt.,Ona zrobi mi dokładnie tak jak będę chciał i policzy zgodnie ze sztuką budowlaną.Wykonanie płyty to nie ,żaden problem i zrobię to sam korzystając z pomocy zaprzyjażnionej firmy budowlanej.Płyta ma być normalnie zbrojona ,jestem w tym miejscu tradycjonalistą i zbojenie rozproszone nie wchodzi w rachubę

 

Tu nie ma być co tradycjonalistą bo konstrukcje betonowe i technika betonu idą do przodu.

Wylejesz za grubo na raz betonu skurcz i rysy, właśnie te mikro włókna ujednolicają jak by

żelbet/ to samo jeśli chodzi o pręty zbrojenia

lepiej dać cieńsze a więcej/ przeliczenie naprężeń w stali / dopuszczalnych i średnicy prętów

do danego przekroju, ale to temat rzeka.

Na płycie fundamentowej nie polecam oszczędzać i sam nie będę trak robił .

Chudziak ?

Na razie widzę opcję z ułożeniem gruntu od nowa zagęszczając warstwami raz plus dodatek cementu jak przykład..

Kruchy nie zbrojony chudziak o małej grubości nie jest panaceum stabilizującym tak na amen.

 

PS architekt nie liczy . od tego jest konstruktor .

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chudziak jes bez sensu, nie przeniesie zadnych obciążeń, tak naprawdę nie spełnia żadnej roli. Szkoda roboty. Szkło piankowe zastąpi ci wszystkie warstwy pod płytą łącznie z pospółką. Do tego umiescisz w nim odwodnienie no i zaden gryzon tego nie ruszy. To powaznie zmniejsza koszty. Cena tego fińskiego granulatu jest zabójcza. Pamiętaj że trzeba liczyć dwa do jednego granulat do zwyklego styro czyli warstwa granulatu musi byc dwukrotnie grubsza. Firmy wymienione tu na forum. (odszukaj moje posty :) ) sprzedają granulat po ok 270 zet za m3

 

Ale o jakim "fińskim granulacie" Ty piszesz? Przeciez te 415zl to za XPS...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...