Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

do tych którzy śpią już na płycie albo ci którzy planują tak robić --- jaka warstwa "cm"styro pod płytę wchodzi w grę ??? wszędzie mowa o 20 cm ale .. czy ktoś dał albo planuje więcej i jaki (zwykły czy coś "hydro-odpornego"? )
Zakręconaelfa ma styrodur chyba 20cm jest zajebiście drogi około 450zł m3 reszta ma chyba zwykły styro ale parkingowy najlepiej.30 cm ma chyba lakusz. ja też będę dawał 30 cm styro :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwykły czy coś "hydro-odpornego"?

 

Trzeba też brać pod uwagę wytrzymałość na ściskanie. Przy bardzo ciężkich domach EPS 100 może być moim zdaniem za "słaby". Nie to żeby się "zgniótł", ale może być widoczne zjawisko pełzania styropianu przy długotrwałym obciążeniu. Czytałem artykuł w którym na podstawie kilkuletnich (2-3 lata) testów próbek różnych styropianów pod obciążeniem 35% X (gdzie X to nacisk na styropian powodujący 10% odkształcenie) prognozowane było odkształcenie w wyniku pełzania po 50 latach. Dla EPS 100 przy nacisku 35 kPa prognozowane odkształcenie w wyniku pełzania po 50 latach wynosiło 6,5-8,5%. Jeśli komuś wyszedłby taki (35kPa) nacisk, to można się zastanowić, czy tym 8% odkształceniem po 50 latach warto się przejmować czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwykły czy coś "hydro-odpornego"?

 

Trzeba też brać pod uwagę wytrzymałość na ściskanie. Przy bardzo ciężkich domach EPS 100 może być moim zdaniem za "słaby". Nie to żeby się "zgniótł", ale może być widoczne zjawisko pełzania styropianu przy długotrwałym obciążeniu. Czytałem artykuł w którym na podstawie kilkuletnich (2-3 lata) testów próbek różnych styropianów pod obciążeniem 35% X (gdzie X to nacisk na styropian powodujący 10% odkształcenie) prognozowane było odkształcenie w wyniku pełzania po 50 latach. Dla EPS 100 przy nacisku 35 kPa prognozowane odkształcenie w wyniku pełzania po 50 latach wynosiło 6,5-8,5%. Jeśli komuś wyszedłby taki (35kPa) nacisk, to można się zastanowić, czy tym 8% odkształceniem po 50 latach warto się przejmować czy nie.

No zawsze można jeszcze zastosować EPS 200!Jaką on tam ma wytrzymałość na ściskanie 4%?Jak wiesz coś na temat tego styropianu to daj znać! :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No zawsze można jeszcze zastosować EPS 200...

W tym artykule o którym wspominałem były testowane dwie próbki EPS 200 (jedna to był taki słabszy trochę nazwijmy go "EPS 190") wyniki:

 

EPS 200, przy 70 kPA, po 50 latach odkształcenie w wyniku pełzania 2-2,5%

EPS "190", przy 67 kPA, po 50 latach odkształcenie w wyniku pełzania 3,5-4%

 

Tyle tylko że przy domku nie będzie nigdy 60 czy 70 kPA. Szacuję bardzo zgrubnie i z zapasem, że absolutny maks to 40kPa, chyba że ktoś buduje zamek z 60cm murami, albo może oceanarium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No zawsze można jeszcze zastosować EPS 200...

W tym artykule o którym wspominałem były testowane dwie próbki EPS 200 (jedna to był taki słabszy trochę nazwijmy go "EPS 190") wyniki:

 

EPS 200, przy 70 kPA, po 50 latach odkształcenie w wyniku pełzania 2-2,5%

EPS "190", przy 67 kPA, po 50 latach odkształcenie w wyniku pełzania 3,5-4%

 

Tyle tylko że przy domku nie będzie nigdy 60 czy 70 kPA. Szacuję bardzo zgrubnie i z zapasem, że absolutny maks to 40kPa, chyba że ktoś buduje zamek z 60cm murami, albo może oceanarium.

no ja będę budował z thermomuru,działowe z gazobetonu,stropy wylewane,na dach blacha,tochyba będę się mógł pokusić o EPS 100.Jak myślisz? :roll:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze słowo w sprawie bezwładności.

Ktoś napisał, że taka płyta ostygnie koło lata.

Jeżeli przez instalację CO puścić zimną wodę to można ją wychłodzić znacznie szybciej. (generalnie jest to pomysł na chłodzenie latem) Może posiadacze PC mogli by odzyskać to ciepło i potraktować płytę jako dolne źródło (chwilowo)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ja będę budował z thermomuru,działowe z gazobetonu,stropy wylewane,na dach blacha,tochyba będę się mógł pokusić o EPS 100.Jak myślisz? :roll:

Trzeba wziąć kartkę/excela i policzyć. Szacujesz ciężar płyty, stropów, ścian, ciężar więźby, pokrycia, obciążenie użytkowe (meble itc) można np. oszacować według norm . Wydaje się że śniegu i obciążenia wiatrem nie trzeba uwzględniać, przynajmniej w całości, bo są to w końcu obciążenia okresowe a nie ciągłe. Sumujesz i dzielisz przez pow. płyty. Do szacunków przyda Ci się ciężar objętościowy betonu 2200-2600 kg/m3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pytał ktoś co stanie się ze styro pod Legalettem po np 10 czy 15 latach ??

Bo w/g mnie zostanie pocięty na pył i zjedzony przez robactwo.Poruszałem już ten temat na wątku o Legalett.U mnie styropian którym mam ocieplone drzwi w budynkach inwentarskich(hodowla) wymieniam co góra 2 lata bo jak oderwę blachę ,którą od wewnątrz są obite drzwi to styropian wysypuję się zwyczajnie, tak zostaje pocięty przez robaki.To specyficzne środowisko to fakt bo w budynkach prowadzona jest hodowla zwierzęca, ale w ziemi w każdym razie więcej robactwa wszelkiej maści niż w moim budynku.O myszach już nie wspominam bo te gdyby się podkopały to ze styropianu nie zostaje nic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pytał ktoś co stanie się ze styro pod Legalettem po np 10 czy 15 latach ??

Bo w/g mnie zostanie pocięty na pył i zjedzony przez robactwo.Poruszałem już ten temat na wątku o Legalett.U mnie styropian którym mam ocieplone drzwi w budynkach inwentarskich(hodowla) wymieniam co góra 2 lata bo jak oderwę blachę ,którą od wewnątrz są obite drzwi to styropian wysypuję się zwyczajnie, tak zostaje pocięty przez robaki.To specyficzne środowisko to fakt bo w budynkach prowadzona jest hodowla zwierzęca, ale w ziemi w każdym razie więcej robactwa wszelkiej maści niż w moim budynku.O myszach już nie wspominam bo te gdyby się podkopały to ze styropianu nie zostaje nic

A ty znowu swoje!Już Ci pisałem że jak masz z tym problem to daj pod płytę styrodur!Albo zrób po prostu ławy fundamentowe i będziesz spał spokojnie :wink:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ja będę budował z thermomuru,działowe z gazobetonu,stropy wylewane,na dach blacha,tochyba będę się mógł pokusić o EPS 100.Jak myślisz? :roll:

Trzeba wziąć kartkę/excela i policzyć. Szacujesz ciężar płyty, stropów, ścian, ciężar więźby, pokrycia, obciążenie użytkowe (meble itc) można np. oszacować według norm . Wydaje się że śniegu i obciążenia wiatrem nie trzeba uwzględniać, przynajmniej w całości, bo są to w końcu obciążenia okresowe a nie ciągłe. Sumujesz i dzielisz przez pow. płyty. Do szacunków przyda Ci się ciężar objętościowy betonu 2200-2600 kg/m3.

Dzięki jak będzie trochę czasu to przysiądę :oops:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą odpornością na ściskanie to jestem spokojny - chatka będzie dość "lekka" ( ściany zewnętrzne to 24 cm gazobetonu - 400-500 oczywiście dla jak najlepszego u przegrody -- wewnętrzne to silikaty bo akumulują -- strop drewno bo poddasze nieużytkowe parterówka :) - dach to wszędobylska blacha na łatach i kontrłatach - bo nie wiem czy deskowanie dawać :D ) raczej chodzi mi o te grubości styro pod płytą -- i tu kolejne pytanie - nie wiem co to jest to pełzanie i czy mam to rozumieć dosłownie ale czy na ten efekt ma jakiś wpływ czy dam styro w 3 warstwach po 10 cm )frezowany) czy np jedna 20 + 10 ???

i czy ten styro jest w jakiś sposób klejony czy układany jak pod podłogi luzem ??? widziałem tylko jak wbijane są jakieś kotwy z prętów w okolicach brzegowych płyty .

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pytał ktoś co stanie się ze styro pod Legalettem po np 10 czy 15 latach ??

Bo w/g mnie zostanie pocięty na pył i zjedzony przez robactwo.Poruszałem już ten temat na wątku o Legalett.U mnie styropian którym mam ocieplone drzwi w budynkach inwentarskich(hodowla) wymieniam co góra 2 lata bo jak oderwę blachę ,którą od wewnątrz są obite drzwi to styropian wysypuję się zwyczajnie, tak zostaje pocięty przez robaki.To specyficzne środowisko to fakt bo w budynkach prowadzona jest hodowla zwierzęca, ale w ziemi w każdym razie więcej robactwa wszelkiej maści niż w moim budynku.O myszach już nie wspominam bo te gdyby się podkopały to ze styropianu nie zostaje nic

A ty znowu swoje!Już Ci pisałem że jak masz z tym problem to daj pod płytę styrodur!Albo zrób po prostu ławy fundamentowe i będziesz spał spokojnie :wink:

 

To kolego nie chodzi o to czy ja mogę sobie wziąść styrodur albo wylać ławy, chodzi o to ,czy niby poważna firma ,która niby ma patent i robi coś co kosztuje kupę kasy na dodatek jest nieodwracalne (bo to fundament pod dom!!!!) nie wciska kitu i nie stosuje idiotycznego rozwiązania , którego jedynym zadaniem jest zrobienie jak największej kasy.A gwarancję to można sobie w buty wsadzić jak firma przestanie istnieć.

Chce wylać płytę i nie mam zamiaru wymyślać czegoś od nowa albo ulepszać coś co ktoś kto zna się na tym 100razy lepiej ode mnie już wymyślił , stąd pytam o opinie czy to działa i co stanie się właśnie np ze styropianem pod Legalettem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A pytał ktoś co stanie się ze styro pod Legalettem po np 10 czy 15 latach ??

Bo w/g mnie zostanie pocięty na pył i zjedzony przez robactwo.Poruszałem już ten temat na wątku o Legalett.U mnie styropian którym mam ocieplone drzwi w budynkach inwentarskich(hodowla) wymieniam co góra 2 lata bo jak oderwę blachę ,którą od wewnątrz są obite drzwi to styropian wysypuję się zwyczajnie, tak zostaje pocięty przez robaki.To specyficzne środowisko to fakt bo w budynkach prowadzona jest hodowla zwierzęca, ale w ziemi w każdym razie więcej robactwa wszelkiej maści niż w moim budynku.O myszach już nie wspominam bo te gdyby się podkopały to ze styropianu nie zostaje nic

A ty znowu swoje!Już Ci pisałem że jak masz z tym problem to daj pod płytę styrodur!Albo zrób po prostu ławy fundamentowe i będziesz spał spokojnie :wink:

 

To kolego nie chodzi o to czy ja mogę sobie wziąść styrodur albo wylać ławy, chodzi o to ,czy niby poważna firma ,która niby ma patent i robi coś co kosztuje kupę kasy na dodatek jest nieodwracalne (bo to fundament pod dom!!!!) nie wciska kitu i nie stosuje idiotycznego rozwiązania , którego jedynym zadaniem jest zrobienie jak największej kasy.A gwarancję to można sobie w buty wsadzić jak firma przestanie istnieć.

Chce wylać płytę i nie mam zamiaru wymyślać czegoś od nowa albo ulepszać coś co ktoś kto zna się na tym 100razy lepiej ode mnie już wymyślił , stąd pytam o opinie czy to działa i co stanie się właśnie np ze styropianem pod Legalettem

 

Też się zwolenników kiedyś pytałem co będzie za 30 lat. Stwoerdzili,że za 30 to juz będa mieszkac gdzie inadziej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... nie wiem co to jest to pełzanie i czy mam to rozumieć dosłownie ale czy na ten efekt ma jakiś wpływ czy dam styro w 3 warstwach po 10 cm )frezowany) czy np jedna 20 + 10 ???..

pełzanie - zmiana w czasie wymiarów materiału poddanego obciążeniu, następująca po jego elastycznej deformacji. Czyli po ludzku: kładziesz "kostkę" styropianu 1mx1mx1m i na tą kostkę kładziesz "płytkę" np. betonową lub żelbetową taką, żeby dała nacisk 35 kPA (można policzyć odpowiednią grubość). Styropian od razu odkształci się ( "siądzie") o ileś tam milimetrów. Pełzanie polega na tym, że jeśli zostawisz to obciążenie, to odkształcenie będzie rosło. Przy 35 kPa dla EPS100 po 50 latach taki klocuszek styropianowy o grubości 1m w wyniku pełzania siądzie 6,5-8,5cm.

 

Czy będzie 1 czy 3 warstwy styro - nie ma to specjalnego wpływu na pełzanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak policzyć ilość potrzebnego zbrojenia na płytę pod dom o wymiarach 11x17, beton komórkowy, parterowy z zagospodarowanym poddaszem, blachodachówka, kominek i jeden komin? Architekt mówi, że płyta nieekonomiczna bo zbrojenia trzeba ok 9 ton. Jak gęsto trzeba zbroić taką plytę pod ogrzewanie elektryczne podlogowe?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak policzyć ilość potrzebnego zbrojenia na płytę pod dom o wymiarach 11x17, beton komórkowy, parterowy z zagospodarowanym poddaszem, blachodachówka, kominek i jeden komin?

 

Sam nie policzysz, można najwyżej orientacyjnie oszacować na podstawie tego co dotychczas zostało napisane na tym forum. Wg mnie nie będzie to nawet połowa tego co sugeruje architekt. Poza tym nie rozmawiaj o tym z architektem, tylko znajdż konstruktora, który "nie boi się płyty" i z nim rozmawiaj.

 

Na płytę o wymiarach 8,34x11,04m, którą wykonał coulignon "poszło" 1500 kg stali. Twoja płyta byłaby ok 2 razy większa, więc licząc wprost potrzeba Ci ok 3 ton stali. Być może jakieś dodatkowe wzmocnienia, ze względu na wielkość mogą wymagać dodatkowych kilkuset kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli boisz sie robali i gryzoni to na targach Tarbud we Wrocławiu były płyty fundamentowe z innym wypełnieniem - pianobeton,dotykałem,żadna cholera tego nie zeżre bo sie udusi.Cena płyty też była chyba dobra bo 360 za metr kw.Firma to była cezbud z wrocławia ale może robia też w terenie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Mój dom stoi na płycie fundamentowej. Płyta ma grubość 30 cm - 5 cm "chudego" i 25 cm zbrojonego "zwibrowanego" B20. Zbrojenie to ok. 4,5 tony stali (głównie fi10 i fi12) w dwóch warstwach. Powierzchnia płyty 212 m2. Całość posadowiona na ponad 90 cm zagęszczanej pospółki.

Zmusiły nas do takiego rozwiązania warunki na działce - wysoki poziom wody i rodzaj gleby. Architekt zasugerował oczywiście głębokie wykopy, odwadnianie itd. ale uparliśmy się na płytę - faktycznie długo szukaliśmy konstruktora który podjął się wykonania projektu.

No i najważniejsze - koszt wykonania (prawie dokładnie rok temu) to ok. 50000zł, wstępny kosztorys na "tradycyjne" fundamenty, uwzględniający specyfikę danego miejsca (z płytą na poziomie "0") opiewał na ponad 70000zł...

Cały czas monitorujemy temperaturę pod płytą - przezornie zainstalowałem tam czujniki - przez całą zimę nie spadła poniżej 10 st. - trochę to też pewnie zasługa ocieplenia - płyta była szalowana płytami styropianowymi na sztorc (10cm/50cm), a w skarpie dookoła płyty są arkusze styropianu "na płasko".

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...