Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Musimy się skoncentrować na wypracowaniu jednej kwestii.

Jak i czym przedstawić leśnym dziadkom że posadowienie zaraz po zdjęciu humusu niczym nie grozi.

ciekawe czym gość to robił

http://passivehouse.us/blog/?p=503 to jest dokładność :)

 

-18 nie jest wstanie przemrozić gruntu przez śnieg to wiem na pewno.

Jak możesz dodaj śnieg i zmienną czasową.

 

 

Cel działań :

jaki "jęzor" EPS czy XPS załatwia przymarzanie gruntu pod płytą.

jęzor tj wysunięcie opaski EPS czy XPS'a poza obręb płyty FU.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

u mnie będzie wymiana gruntu do głębokoście 1 m (czyli w sumie dosypię 65 cm po odjęciu warstw płyty - styropianu i chudego betonu). Na działce mokra glina i woda na głębokoście 1.5 m. Wymiana gruntu w odległości 1.2 m poza obręb płyty. W projekcie brak opaski przeciwwysadzinowej, ale obłożę całość poziomą opaską XPS 8cm (szerokości chyba 60 cm), dodatkowo w narożnikach będzie z odpadków grubość opaski 16 cm.

 

Zastanawiam się tylko jak przezimować płytę bez ocieplenia pod nią w stanie SSO domu (pod częścią gospodarczą mam taką oddylatowaną płytę bez izolacji od gruntu). Siano/słoma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musimy się skoncentrować na wypracowaniu jednej kwestii.

Jak i czym przedstawić leśnym dziadkom że posadowienie zaraz po zdjęciu humusu niczym nie grozi.

ciekawe czym gość to robił

http://passivehouse.us/blog/?p=503 to jest dokładność :)

 

-18 nie jest wstanie przemrozić gruntu przez śnieg to wiem na pewno.

Jak możesz dodaj śnieg i zmienną czasową.

 

 

Cel działań :

jaki "jęzor" EPS czy XPS załatwia przymarzanie gruntu pod płytą.

jęzor tj wysunięcie opaski EPS czy XPS'a poza obręb płyty FU.

 

No tu znowu sie nie zgadzam. Temperatury w strefie -10 bez sniegu dosc czesto widziane, a to juz wystarczy ze brame do dzialki ledwo otwieram, bo grunt pod spodem sie podniesie o spory kawalek. (to ze snieg dobrze izoluje, oczywiscie nie zaprzeczam; kazdy Eskimo o tym wie :D) Jesli to byloby tak latwo, to nie mielismyby w kazdym kraju znajdujacym sie na polnocnej stronie Alpy przepisy, ze posadowienia budynkow trzeba ponizej strefy przemarzaniu badz zabezpieczone przed zamarzaniem. W czwartek zaczynami wykop kolo Olsztyna, a w zeszlym tygodniu do ok 1m glebokosci ziemia tam zamrozona jak nic. Czyli dokladnie wg norm, grzeczna ta ziemia ;)

Pierwotna wersja plyt fundamentowych, stosowana w Niemczech, przewiduje tzw. "Frostschürze" z betonu, czyli scianke przeciwwysadzinowa do glebokosci zamarzaniu, izolowana XPS'em. Taka wersja owszem jest bardzo droga, biorac pod uwage ze ta sciana fundamentowa do statyki nie ma znaczenie, ale jedyna alternatywa wtedy dopuszczalna byla wymiana gruntu w calosci. Tak sie bali wysadzinom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciekawe czym gość to robił

http://passivehouse.us/blog/?p=503 to jest dokładność :)

Tym samym programem Therm :).

W załączniku masz ten sam przykład co pokazany tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5%82yta-fundamentowa&p=5871312#post5871312, tylko z inaczej przedstawionymi wynikami.

płyta_na_gruncie3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się potem zorientowałem :)

To dobrze że jest takie narzędzie sam się nim kiedyś bawiłem, ale dopiero później zorientowałem się że to THERM .

No tu znowu sie nie zgadzam. Temperatury w strefie -10 bez sniegu dosc czesto widziane,

Kiedyś kiedyś do gry w hokeja mieliśmy jeziorko takie sztuczne w starym stawie rybnym max 60cm głębokości.

Tylko raz zmroziło do dna kiedy było zero śniegu i mróz tylko -13st .

Ale ile i jak głęboko grunt przymroziło nie wiem :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś kiedyś do gry w hokeja mieliśmy jeziorko takie sztuczne w starym stawie rybnym max 60cm głębokości.

Tylko raz zmroziło do dna kiedy było zero śniegu i mróz tylko -13st .

Ale ile i jak głęboko grunt przymroziło nie wiem :(

 

no ale to juz inna bajka, jezioro prawie nigdy nie zamrozi do dna, tyle co pamietam z podstawowki na gruncie zawsze jest +4°C, chyba ze jezioro jest bardzo plaski. (Czy 60cm sie kwalifikuje jako bardzo plaski? Moze i tak).

Woda zachowuje sie calkiem inaczej niz grunt, ma najwieksza gestosc przy 4°, (...) - nie nasz temat w sumie, chodzi tylko o to ze jezioro o glebokosci 60cm nic nam nie mowi o tym o ile grunt zamarznie wokol tego jeziora :)

 

Na temat: Symulacja ktora pokazuje Henok, ma mniej wiecej taki sam wynik jak wszystkie obliczenie ktorych widzialem: ujemne temperatury mamy pod opaska prawie do styku z glowna izolacji. Trzeba by bylo wymieniac grunt pod opaska do glebokosci zamarzaniu, o ile nie jest i tak niewysadzinowe, zeby wykluczac wysadziny pod opaska.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem tylko przekazać że wszystko bez izolatora jakim jest śnieg mrozi się na wskroś :)

Potrzeba nam zmiennej czasowej np przez tydzień czy dwa mróz -15 na "gołą" ziemie .

Drugie dodać śnieg ale pusto 1m od brzegów płyty czyli przeważnie sytuacja w około budynku że opaskę się odśnieża, a w ogrodzie leży śnieg :)

Do czego zmierzam?

A no do tego aby wypracować jaka ma być ta opaska :) 1m 2m?

bo leśne dziadki są sporne i ciężko "staremu inż" przekonać gdzie siedzi w świecie ław.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy jest temat na tym forum temat dotyczący różnych fundamentów a ich oddziaływanie na energooszczędność całego domu? Szukam jakiegoś dobrego tematu dotyczącego porównania fundamentów w stosunku do energooszczędności domu oraz ich ceny budowy. Taki jeden ciekawy zbiór porównujący metody budowy fundamentów, koszt oraz zależności ich na późniejszą eksploatację grzewczą. Np jak to wychodzi pomiędzy płytą całkowicie ocieploną (odizolowaną od gruntu) a taką płytą grubo ocieploną od góry

Jestem laikiem i pewnie nie do końca się orientuję i może myślę w złym kierunku, więc proszę o wyprostowanie mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lektura pierwsze co to jest mostek termiczny i jedno , dwu i trój wymiarowa wymiana ciepła.

Od tego trzeba zacząć a potem można myśleć dalej.

Nie ma alternatywy dla płyty FU ...

chyba że chcesz mieć od środka jeszcze 10cm EPS wszędzie nawet pod ramą drzwi :)

 

polecisz mi jakieś pozycję obowiązkowe?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budownictwo ogólne TOM II Fizyka Budowli .

https://www.google.pl/search?hl=pl&gs_rn=6&gs_ri=psy-ab&tok=iLPgfRf_E7e28nhOYzvqsg&pq=katalog+mostk%C3%B3w+cieplnych+itb&cp=11&gs_id=19&xhr=t&q=thermal+bridge&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.43828540,d.Yms&biw=1515&bih=711&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=xuxGUcjSEIjBswaAkIHoCA

teraz każde to PSI zliczasz po długości jego występowania

i mnożysz razy różnicę temperatur.

I tak przykładowo

płyta balkonowa :

Psi 0,5 razy długość niech by 2x5m =10 to mamy 5 wat razy różnicę temperatur

np -20 a wewnątrz +20 co daje różnicy 40 st i mamy 200 wat przez balkon ucieka w świat

tylko że Psi dla balkonu w cale nie musi być 0,5 jest przeważnie większe dużo ale to przykład i jako tako może być :)

 

http://www.mech-wilmanski.de/Fizyka_Budowli.pdf

myślę że dość ciekawe :)

 

Jak w symulacji wyszło by takie coś ?

Płyta FU.jpg

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załącznikach masz pokazany wykres rozkładu ciśnienia pary wodnej w Twojej płycie fundamentowej.

Na dwóch pierwszych rysunkach masz sytuację ze szczelną folią polietylenową umieszczoną pomiędzy warstwami styropianu.

Jest to sytuacja, w której w domu panują "normalne" warunki cieplne i wilgotnościowe odpowiednio dla lata i zimy.

Pomimo tego nad folią panują warunki do kondensacji pary wodnej.

 

a jak sie ma to do foli dawanej na grunt/ślepą wylewkę i później 10-15 cm styro przy tradycujnych ławach ? bo takie zjawisko chyba analogiczni wystąpi ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak sie ma to do foli dawanej na grunt/ślepą wylewkę i później 10-15 cm styro przy tradycujnych ławach ? bo takie zjawisko chyba analogiczni wystąpi ??
Dokładnie tak jest.

Tu masz przykład tego jaki to przynosi skutek :

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?206733-smr%C3%B3d-z-wylewki&p=5506139&viewfull=1#post5506139

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?200438-folia-pod-wylewk%C4%85&p=5471095&viewfull=1#post5471095

 

Jak przeszukasz Forum Muratora, to takich przykładów znajdziesz mnóstwo :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zapytam jeszcze odnośnie tej folii..

w projekcie mam patrząc od dołu:

- piasek stabilizowany warstwami 4x15cm

- sytropian FS200 20cm

- plyta fundamentowa 20cm

- izolacja przeciwwodna np. Superflex 10

- folia PCV

- wylewka zbrojona siatką 8cm

- posadzka 3cm

 

czy takie rozwiązanie w kontekście skraplania i odparowywania wilgoci jest prawidłowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zapytam jeszcze odnośnie tej folii..

w projekcie mam patrząc od dołu:

- piasek stabilizowany warstwami 4x15cm

- sytropian FS200 20cm

- plyta fundamentowa 20cm

- izolacja przeciwwodna np. Superflex 10

- folia PCV

- wylewka zbrojona siatką 8cm

- posadzka 3cm

 

czy takie rozwiązanie w kontekście skraplania i odparowywania wilgoci jest prawidłowe?

 

Jak najbardziej. Rozumiem ze ta folia PCV jest paroizolacyjna. Jedynie ten EPS200 mi sie nie podoba ;)

 

Ale po co na plycie jeszcze 11cm betonu? Jesli juz chcesz zrobic monoliticzna podloge, to wylewka wyrownajaca wystarczy, chyba ze chcesz w wylewce zrobic podlogowke. Ale do tego tez nie potrzebujesz 11cm...

 

Pilnuj ze ten EPS jest wykonane bardzo dokladnie, skoro miedzy EPS i betonem nie masz folie. Jesli sa tam szpary i beton sie tam wleje, to budujesz mosty termiczne. Lepiej by bylo tam zrobic chociaz folie ochronna. Tu nie grozi skraplanie, poniewaz wszystkie folie sa na ciepla stronie, a punkt skraplania na pewno znajduje sie nizej, czyli w warstwie termoizolacji lub nawet pod nia.

 

Zycze powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu nie grozi skraplanie, poniewaz wszystkie folie sa na ciepla stronie, a punkt skraplania na pewno znajduje sie nizej, czyli w warstwie termoizolacji lub nawet pod nia.

punk skraplania zależy od ciśnienia cząstkowego pary wodnej :)

czyli jak jest 19,9 st temperatura powierzchni a powietrze ma 20st i 99% wilgotności to już jest początek skraplania ...

o tym trzeba pamiętać :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możecie napisać jak powinna wyglądać wzorcowa płyta, tzn przekrój zaczynając od podbudowy, kończąc na kafelkach, czy panelach?

Tylko jak nie projektujesz takiej płyty to niewiele Ci się z tego przyda chyba że chcesz ... potem kontrolować konstruktora :D

 

Ja czekam odpowiedzi co z tą moją opaską bom ciekaw okrutnie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...