Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Woda opadowa będzie spływała do zbiornika 10m3 i będzie wykorzystana do ogrodu. Też wolałbym działkę przy rowie, z gruntem piaszczystym, ale takiej nie mam. Wiercenia w różnych miejscach do 4-5 metrów pokazały, że nie ma możliwości zrobienia studni chłonnej. Tak więc zrezygnowałem z drenażu

 

Piasek gliniasty jest srednio przepuszczalny, a tu mozna ustalic glebokosc i srednice studzienki w zaleznosci od wspolczynnika przepuszczalnosci i powierzchni ktora ma byc odwodniona. Powiedzmy ze chcemy odwadniac 1,5m wokol budynku, to rozmawiamy o pow. ok. 70m², to wcale nie duzo, biorac pod uwage ze te systemy sa przeznaczone do odwodnienia dachu, gdzie mam duzo wieksze powierzchnie (przypuszczam oczywiscie, ze na dzialce nie masz spadek w kierunku budynku, lecz raczej odprowadzajac od budynku) Do tego nawet nie potrzebujesz wiekszych badan, producenci tych systemow maja tabelki do tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to jest chociaz juz troche lepiej, bo masz jedna warstwe na odpowiedna, czytaj ciepla strone. Jesli ona jest o tyla szczelna, ze para nie dostanie sie do izolacji, nic Ci nie grozi.

Czy wilgoć w izolacji mu nie grozi? Jak będzie układał tą izolacje w październiku to może i nie ale jak w czerwcu to raczej tak. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to już mam zrobione od czerwca zeszłego roku:)

 

Az sie dziwie. Ta firma ktora u Ciebie zrobila, raczej stosuje folie tylko na izolacji, czyli poprawnie. I trzeba przyznac, ze dobra maja folie, przynajmniej tyle co ja widzialem pare lat temu. A maja pod i nad te same folie? I jakie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wilgoć w izolacji mu nie grozi? Jak będzie układał tą izolacje w październiku to może i nie ale jak w czerwcu to raczej tak. :)

 

Tak jak pisalem. Skadz ta wilgoc wejdzie w izolacji, a tu raczej tylko od gory w formie pary wodnej. Czyli, jesli warstwa na styropianu jest paroszczelna, to powinno byc dobrze. Klopoty widzimy przewaznie w tych wersjach, gdzie jest szczelna wartswa pod izolacji, a zadna paroizolacja od stronej cieplej. I to dotyczy tradycyjne fundamenty tak samo jak plyty. Jak Henok juz trafnie powiedzial, mamy takich watkow w forum. Jednak, te 2 warstwy folie nie sa idealne.

I owszem, tez gra role czy wbudujesz wilgoc juz od razu tam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisalem. Skadz ta wilgoc wejdzie w izolacji, a tu raczej tylko od gory w formie pary wodnej. Czyli, jesli warstwa na styropianu jest paroszczelna, to powinno byc dobrze. Klopoty widzimy przewaznie w tych wersjach, gdzie jest szczelna wartswa pod izolacji, a zadna paroizolacja od stronej cieplej. I to dotyczy tradycyjne fundamenty tak samo jak plyty. Jak Henok juz trafnie powiedzial, mamy takich watkow w forum. Jednak, te 2 warstwy folie nie sa idealne.

I owszem, tez gra role czy wbudujesz wilgoc juz od razu tam.

 

Nie do końca tak jest. Wilgoć pojawi się już w momencie jak przykryjesz folię styropianem, i będzie jej tym więcej im większa była różnica temp i wilgotności między gruntem a powietrzem. Potem na górę idzie folia między izolację a płytę i ta wilgoć już zostaje w tej izolacji bo nie ma jak się z niej wydostać, co prawda nie grozi jej dalsze zawilgocenie na skutek dyfuzji pary z pomieszczeń przez płytę fundamentową. Jednak ta woda która już jest w tej izolacji będzie sobie teraz krążyła między ciepłą płytą i zimnym gruntem i będzie wykradała ciepełko. Dlatego tak ważne jest aby nie dawać folii od strony gruntu i to tym bardziej przy tych wszystkich EPS niż XPS, które maja większą nasiąkliwość, muszą mieć po prostu możliwość oddania tej wilgoci do gruntu ew. można też zrobić jakiś spadek pod izolacją i odprowadzć tę wilgoć do jakiejś studzienki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro mam grunt spoisty, który jest wysadzinowy, to właśnie po to wymieniam grunt pod płytą, by mieć pod nią grunt niewysadzinowy, do strefy przemarzania. Co jest na reszcie działki nie jest ważne.

 

 

 

Czyli wg Ciebie budujemy płytę na wysadzinówce i jedynie zabezpieczamy opaską?

 

 

 

No po wymianie gruntu będę już miał grunt niewysadzinowy.

 

 

 

To już pominę milczeniem.

 

Widzę że nie trafiają do Ciebie żadne argumenty, szkoda mi czasu na przekonywanie Ciebie do rozwiązania prostszego i tańszego. Twoje małpy, twój cyrk, ja już odpuszczam. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie do końca tak jest. Wilgoć pojawi się już w momencie jak przykryjesz folię styropianem, i będzie jej tym więcej im większa była różnica temp i wilgotności między gruntem a powietrzem. Potem na górę idzie folia między izolację a płytę i ta wilgoć już zostaje w tej izolacji bo nie ma jak się z niej wydostać, co prawda nie grozi jej dalsze zawilgocenie na skutek dyfuzji pary z pomieszczeń przez płytę fundamentową. Jednak ta woda która już jest w tej izolacji będzie sobie teraz krążyła między ciepłą płytą i zimnym gruntem i będzie wykradała ciepełko. Dlatego tak ważne jest aby nie dawać folii od strony gruntu i to tym bardziej przy tych wszystkich EPS niż XPS, które maja większą nasiąkliwość, muszą mieć po prostu możliwość oddania tej wilgoci do gruntu ew. można też zrobić jakiś spadek pod izolacją i odprowadzć tę wilgoć do jakiejś studzienki.

 

W sumie masz racje. Co powiedziec, tu juz po ptakach, mozna tylko miec nadzieje ze duzo tej wilgoci tam nie siedzi i gorna warstwa jest wystarczajaca szczelna. Ale w sumie jest to system wodoszczelny jak moj zegarek: Jak raz woda jest w srodku, to nigdy nie wychodzi :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Az sie dziwie. Ta firma ktora u Ciebie zrobila, raczej stosuje folie tylko na izolacji, czyli poprawnie. I trzeba przyznac, ze dobra maja folie, przynajmniej tyle co ja widzialem pare lat temu. A maja pod i nad te same folie? I jakie?

Dokładnie ta sama folia. Spróbowałem w OZC zrobić przegrodę tak jak mam płytę za cholerę nie mogę doprowadzić do tego aby coś się wykropliło. Coś tam się dzieje jeśli temp. pod płytą by spadła do -10 a pod styropianem by było około +5 i wilgotność w okolicy 90% ale chyba takie warunki nam nie grożą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie ta sama folia. Spróbowałem w OZC zrobić przegrodę tak jak mam płytę za cholerę nie mogę doprowadzić do tego aby coś się wykropliło. Coś tam się dzieje jeśli temp. pod płytą by spadła do -10 a pod styropianem by było około +5 i wilgotność w okolicy 90% ale chyba takie warunki nam nie grożą.

 

No to chyba dobrze :). Ja nie zrobilem analize gdzie jest punkt skraplanie itd. w danym przypadku, ale owszem, -10 pod plyta raczej nie bedziesz mial. Nie pamietam, ale masz opaske przeciwwysadzinowe, tak? Bo wtedy tez przy brzegu plyta masz lepsze temperatury, narazie nie ma co sie martwic za bardzo. Ich folie sa naprawde dobre, a jesli sa dobrze ukladane, co przypuszczam, to te pare % wilgoci, ktore tam moga byc, nie powinni byc wiekszym problemem. Trzymam kciuki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda opadowa będzie spływała do zbiornika 10m3 i będzie wykorzystana do ogrodu. Też wolałbym działkę przy rowie, z gruntem piaszczystym, ale takiej nie mam. Wiercenia w różnych miejscach do 4-5 metrów pokazały, że nie ma możliwości zrobienia studni chłonnej. Tak więc zrezygnowałem z drenażu

Mogę sobie wyobrazić kilkudniową ulewę która taki zbiornik napełni. Co wtedy? Pewnie mała na to szansa bo jednak 10m6 to nie mało ale zdarzyc sie może.

Mnie jednak interesuje to co bedzie z twoja płytą. Zdaje sie wymieniasz pod nią grunt na przepuszczalny. Bez drenażu, co oznacza że bedzie sie tam zbierać woda. W jaki sposób chcesz ochronic przed nią płytę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę sobie wyobrazić kilkudniową ulewę która taki zbiornik napełni. Co wtedy? Pewnie mała na to szansa bo jednak 10m6 to nie mało ale zdarzyc sie może.

Mnie jednak interesuje to co bedzie z twoja płytą. Zdaje sie wymieniasz pod nią grunt na przepuszczalny. Bez drenażu, co oznacza że bedzie sie tam zbierać woda. W jaki sposób chcesz ochronic przed nią płytę?

 

I tu dokladnie widze najbardziej istptna wade tej koncepcji. Wokol plyty grunt nieprzepuszczalny, czyli tak juz pisalem, tworzy sie sztuczny problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się robi drenaż to nie ma to tamto :D

P1010055.jpg

rura fi 160 PCV 1000 otw fi4 na mb łącznie 19 tyś :D tymi rencami :)

P1010071.jpg

Wszytko ręcznie samego żwiru 20m^3 poszło na 15mb drenażu :)

P1010066.jpg

Początek zasypywania na końcu drenażu studzienka rewizyjna fi 800 wew z kręgów betonowych .

PA261830.jpg

Geowłóknina wig 200 wyścielenie wykopu plus 2x owinięcie wyżej pokazanej rury .

Rura ma 8cm wolnego dołu od otworów 8cm to cięciwa tego braku otworów ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się robi drenaż to nie ma to tamto :D

 

rura fi 160 PCV 1000 otw fi4 na mb łącznie 19 tyś :D tymi rencami :)

 

Wszytko ręcznie samego żwiru 20m^3 poszło na 15mb drenażu :)

 

Początek zasypywania na końcu drenażu studzienka rewizyjna fi 800 wew z kręgów betonowych .

 

Geowłóknina wig 200 wyścielenie wykopu plus 2x owinięcie wyżej pokazanej rury .

Rura ma 8cm wolnego dołu od otworów 8cm to cięciwa tego braku otworów ...

 

Nie taniej kupić rurę drenarską we włókninie i studnię systemową PVC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie...

Rura ma 10x taką powierzchnię perforacji :)

Plus pod pompę ciepła będzie może

ma być B15 czy może być chudszy

B7,5

Rura ma 8cm wolnego dołu od otworów 8cm to cięciwa tego braku otworów ...
rura drenarska tego nie ma... zbiera bród ... bo jest karbowana... Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie ta sama folia. Spróbowałem w OZC zrobić przegrodę tak jak mam płytę za cholerę nie mogę doprowadzić do tego aby coś się wykropliło. Coś tam się dzieje jeśli temp. pod płytą by spadła do -10 a pod styropianem by było około +5 i wilgotność w okolicy 90% ale chyba takie warunki nam nie grożą.

Jeżeli przy obliczeniach przegrody założysz szczelne folie, to masz rację - nie wykażą one ryzyka wykroplenia pary wodnej.

Zobacz jednak co wyjdzie z obliczeń, gdy dasz taki układ : podsypka, folia, styropian. Do tego warunki wilgotności i temperatury powietrza z czerwca oraz temperaturę gruntu o kilka stopni niższą (taka będzie np. po nocy).

Na bank obliczenia wykażą Ci ryzyko wykroplenia.

Teraz przypomnij sobie jak to wyglądało w rzeczywistości. Po zagęszczeniu podsypki ułożona była folia. Ułożenie styropianu to co najmniej jeden dzień. Następnego dnia pewnie dopiero było to zakryte folią. To już wystarczyło, żeby na folii pod styropianem pojawiła się wilgoć. Wszystko to szczelnie przykryłeś folią i dałeś na to płytę żelbetową.

 

Folia na styropianie mocno ogranicza migrację wilgoci do styropianu, chociaż nie wierzę w 100% szczelność folii na której wykonywane były roboty zbrojarskie.

 

Jednak ta woda która już jest w tej izolacji będzie sobie teraz krążyła między ciepłą płytą i zimnym gruntem i będzie wykradała ciepełko.

Woda nie będzie krążyła, bo nie będzie miała do tego warunków. Najchłodniejsza warstwa zawsze będzie na gruncie (pomijam tu takie przypadki, gdy płyta ma temperaturę niższą niż grunt, np. przy stanie surowym otwartym zostawionym na zimę). Stąd też dół styropianu będzie bardziej zawilgocony.

Moje doświadczenie ze styropianem moczonym w wodzie świadczy, że EPS łatwo przyjmuje spore ilości wody (nawet 5% objętości), ale też równie łatwo ona z niego wypływa (po kilku minutach od wyjęcia z wody ilość wchłoniętej wody spadła do 2% objętości).

 

Tak więc plusfoto nie grozi katastrofa z tego powodu.

Zwracałem uwagę na ten problem, aby inni nie popełniali tego samego błędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

W takiej sytuacji najlepiej chyba podnieść płytę wraz z izolacją ponad poziom terenu. Nie wiem co tam masz na wierzchu, ale jezeli humusu jest mało to wyrównać gruntem rodzimym i na tym na warstwie kruszywa zrobić płyte na izolacji. Do kompletu opaska przeciwwysadzinowa i tyle. Szybko, tanio i pewnie. Jeżeli nie chcesz mieć schodków to po postawieniu domu podnieś teren wokól do poziomu zero domu gruntem przepuszczalnym. Bedziesz miał taras rówo z ziemią a do tego pewnośc że ci tego nie zaleje.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...