Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czytam, czytam i zaczynam powoli rozumieć co z czym i do czego. Projekt mam w adaptacji - ale projektantka pierwszy raz rysuje taką płytę, więc wolałbym ją wspomóc rozwiązaniami zaproponowanymi na forum.

 

Domek będzie bardzo mały 7*9 w podstawie z użytkowym poddaszem. Grunty to ok 70 cm piasków i piasków ze żwirem, a od głębokości 1m glina aż do końca odwiertów. Woda na wysokości 80 cm ppt z możliwością podniesienia się o pół metra w górę przy większych opadach (wg geologa).

 

Myślałem nad rozwiązaniem:

wybrać od góry 40 cm,

Zasypać piachem kopanym 30cm i zagęścić

styrodur xps 10 cm plus ścianki boczne z xps jako szalunek plus na tej wysokości - zrobić opaskę poziomą 50 cm z xps poza obrys płyty- żeby zachować ciągłość izolacji

folia budowlana 0,3

zbrojenie wg projektu

beton wg projektu

5 cm styropianu podłogowego

ogrzewanie podłogowe wodne (kocioł gazowy kondensat)

wylewka mixokret ~5 cm

 

Co myślicie o takim rozwiązaniu, czy trzyma się to w ogóle kupy?

I co w takim przypadku z drenażem? Będzie potrzebny, jeżeli tak to na jakiej wysokości?

 

podbudowa: po co wymieniac piasek z piaskiem? usunac humus/glebe, zrobic podsypke do zadanej wysokosci i dobrze zageszczac.

Drenaz: Bym zrobil, masz pod piaskiem gline, na ktora sie zbiera woda w warstwie piaskowej. Czyli drenaz opaskowy nad glina.

pod wylewka: lepiej 10cm styro, jak pod plyta tylko 10cm XPS. Lepsze parametry i masz warstwe instalacyjna pod wylewka. 5cm dp prawie wszystkiego jest na styk lub za malo.

Wylewka: Z podlogowka 5cm nie da rady, raczej 7...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem zdecydowany na płytę, wahałem się ale argumenty przemówiły za. Teraz kolejne pytanie. Czytałem o ogrzewaniu, wentylacji mechanicznej z odzyskiem Polskiego Komfortu - czy ktoś ma połączoną płytę z tym rozwiązaniem - jakie wrażenia z zamieszkiwania? Ponoć kurze się unosi - ile w tym prawdy?

 

robiliśmy taką płytę w Inowrocławiu,widziałem jak montują kanały,wydaje mi się,ze system dobry,dzisiaj trochę inaczej byśmy to zaprojektowali i wykonali,rozmawiałem z dwoma użytkownikami,są zadowoleni,pytałem właśnie o kurz z nadmuchu,podobno nadmuch jest w ogóle nie odczuwalny,trzeba bezwzględnie każdy szczegół -wymiar -omówić z projektantem płyty i technologiem Polskiego Komfortu,średnice kanałów,kolizje z kanalizacją - szczególnie,uwzględnienie rozmieszczenia urządzeń w kuchni,ale wszystko jest do uzgodnienia,nie wiem jak to jest cenowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podbudowa: po co wymieniac piasek z piaskiem? usunac humus/glebe, zrobic podsypke do zadanej wysokosci i dobrze zageszczac.

Humusu mam około 30 cm, więc dla świętego spokoju, żeby żadne organiczne resztki nie zostały chciałbym usunąć 40-50 cm, bo ten piasek od razu pod humusem jest taki brudny/ciemny

Drenaz: Bym zrobil, masz pod piaskiem gline, na ktora sie zbiera woda w warstwie piaskowej. Czyli drenaz opaskowy nad glina.

Było w tym wątku w kilku miejscach o ryzyku wymywania piasku z warstwy podbudowy. Czy takie ryzyko występuje w moim przypadku? Czy ten drenaż robić bezpośrednio nad gliną tzn. kopać, aż dokopię się do gliny? Jak daleko od płyty zrobić drenaż? Tu mam trochę ograniczenie, bo płyta będzie mniej niż 2 metry od ogrodzenia sąsiada.

 

Lepiej dać pod płytę jedną warstwę 10 cm xps, czy 2 razy po 5cm na zakład?

Edytowane przez kipi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robiliśmy taką płytę w Inowrocławiu,widziałem jak montują kanały,wydaje mi się,ze system dobry,dzisiaj trochę inaczej byśmy to zaprojektowali i wykonali,rozmawiałem z dwoma użytkownikami,są zadowoleni,pytałem właśnie o kurz z nadmuchu,podobno nadmuch jest w ogóle nie odczuwalny,trzeba bezwzględnie każdy szczegół -wymiar -omówić z projektantem płyty i technologiem Polskiego Komfortu,średnice kanałów,kolizje z kanalizacją - szczególnie,uwzględnienie rozmieszczenia urządzeń w kuchni,ale wszystko jest do uzgodnienia,nie wiem jak to jest cenowo.

Możesz w przybliżeniu podać jak wygląda zbrojenie takiej płyty z kanałami? Na pewno nie da się zrobić tradycyjnej siatki górą i dołem plus żebra obwodowo i ew pod ścianami. Jak to się robi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz w przybliżeniu podać jak wygląda zbrojenie takiej płyty z kanałami? Na pewno nie da się zrobić tradycyjnej siatki górą i dołem plus żebra obwodowo i ew pod ścianami. Jak to się robi?

 

kanały podstawowe mają 25 cm wysokości, w części tzw. centrali sterującej ,rozprowadzającej - 40 cm,problem niemały,normalnie w fundamentach każą budować osobny kanał z bloczków, w przypadku płyty,kanały trzeba umieścić pod nią,my mamy trochę inną technologię,możemy dzięki temu pokombinować,odpowiadając na Twoje pytanie- można to zrobić pod płytą ponieważ nie jest istotne z jakiej głębokości wychodzi powietrze - kominki wentylacyjne idą bezpośrednio z kanałów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam, czytam i zaczynam powoli rozumieć co z czym i do czego. Projekt mam w adaptacji - ale projektantka pierwszy raz rysuje taką płytę, więc wolałbym ją wspomóc rozwiązaniami zaproponowanymi na forum.

 

Domek będzie bardzo mały 7*9 w podstawie z użytkowym poddaszem. Grunty to ok 70 cm piasków i piasków ze żwirem, a od głębokości 1m glina aż do końca odwiertów. Woda na wysokości 80 cm ppt z możliwością podniesienia się o pół metra w górę przy większych opadach (wg geologa).

 

Myślałem nad rozwiązaniem:

wybrać od góry 40 cm,

Zasypać piachem kopanym 30cm i zagęścić

styrodur xps 10 cm plus ścianki boczne z xps jako szalunek plus na tej wysokości - zrobić opaskę poziomą 50 cm z xps poza obrys płyty- żeby zachować ciągłość izolacji

folia budowlana 0,3

zbrojenie wg projektu

beton wg projektu

5 cm styropianu podłogowego

ogrzewanie podłogowe wodne (kocioł gazowy kondensat)

wylewka mixokret ~5 cm

 

Co myślicie o takim rozwiązaniu, czy trzyma się to w ogóle kupy?

I co w takim przypadku z drenażem? Będzie potrzebny, jeżeli tak to na jakiej wysokości?

 

wychodzi na to,że jeśli masz 70 cm piasku,potem glinę,woda ustabilizowana na 80 cm,to glina jest warstwą nieprzepuszczalną,gdybyś miał badania,łatwiej to określić,teraz tylko na zasadzie dedukcji,po opadach /tak jak teraz / może się rzeczywiście podnosić,drenaż? jeśli masz gdzie go EFEKTYWNIE odprowadzić- jak najbardziej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kanały podstawowe mają 25 cm wysokości, w części tzw. centrali sterującej ,rozprowadzającej - 40 cm,problem niemały,normalnie w fundamentach każą budować osobny kanał z bloczków, w przypadku płyty,kanały trzeba umieścić pod nią,my mamy trochę inną technologię,możemy dzięki temu pokombinować,odpowiadając na Twoje pytanie- można to zrobić pod płytą ponieważ nie jest istotne z jakiej głębokości wychodzi powietrze - kominki wentylacyjne idą bezpośrednio z kanałów

A te kanały biegnące pod płytą sa czymś izolowane? Płyta też (od spodu)? Kanały mają 25 cm wysokości ale tu bardziej istotna jest szerokość. Rozumiesz o co pytam? Kanały nie moga przenosić obciążeń. Musza być równiez zabezpieczone przed parciem bocznym. Masz jakies rysunki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wychodzi na to,że jeśli masz 70 cm piasku,potem glinę,woda ustabilizowana na 80 cm,to glina jest warstwą nieprzepuszczalną,gdybyś miał badania,łatwiej to określić,teraz tylko na zasadzie dedukcji,po opadach /tak jak teraz / może się rzeczywiście podnosić,drenaż? jeśli masz gdzie go EFEKTYWNIE odprowadzić- jak najbardziej

 

Badania mam zrobione. Może wkleję fragment opracowania:

"Zwierciadło wody gruntowej o charakterze swobodnym napotkano na głębokości 0,68 – 0,78m m p.p.t. tj. na rzędnych 114,22 – 114,24 m n.p.m. Wodę o zwierciadle napiętym stwierdzono w otw. nr 2 w przewarstwieniu piasków drobnych w serii glin morenowych. Wodę nawiercono na głębokości 3,2 m p.p.t. tj. na rzędnej 111,81 i woda stabilizuje się na rzędnej 113,79 m n.p.m. tj. na głębokości 1,22 m p.p.t.

Stan zwierciadła wody o zwierciadle swobodnym, uznać można za stan wysoki. Stan maksymalny może być wyższy od stwierdzonego o ca 0,5 m."

 

Jak myślicie z tym drenażem? zrobić go na wysokości styroduru pod płytą - ok metr odsunięty od płyty, czy lepiej niżej?

Wodę raczej mam gdzie odprowadzić, na końcu działki ~90m od domu mam rów melioracyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, Właśnie buduję dom na płycie fundamentowej grzewczej i już mogę powiedzieć że to dużo lepsze rozwiązanie niż tradycyjne fundamenty. Jest szybciej, stabilnej, posadzka w domu nie osiada w procesie pracy budynku. Płyta w skład której wchodzi izolacja 30 cm, zbrojenie, ogrzewanie podłogowe, instalacja centralnego odkurzacza, kanaliza, okablowanie i 45 m3 beotnu wodoodpornego B30 kosztowała 81000 brutto. Foty w moim dzienniku na forum. W razie pytań zapraszam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem zdecydowany na płytę, wahałem się ale argumenty przemówiły za. Teraz kolejne pytanie. Czytałem o ogrzewaniu, wentylacji mechanicznej z odzyskiem Polskiego Komfortu - czy ktoś ma połączoną płytę z tym rozwiązaniem - jakie wrażenia z zamieszkiwania? Ponoć kurze się unosi - ile w tym prawdy?

 

W poprzednim domu miałem rekuperację i to najlepszy wynalazek jaki miałem w domy - rewelacja. Nie kurzy się, nie ma zaduchu, Temperatura w całym domu jest wyrównana. Generalnie super. Teraz buduję dom z reku, GWC i pompą ciepłą - budynek max 3 litrowy.. Z racji założonych parametrów kosztów ogrzewania zdecydowaliśmy się na płytę fundamentową / grzewczą. Beton ma dużą bezwładność i będzie się ogrzewał w nocy w taniej taryfie a grzał a oddawał ciepło w dzień.... To bardzo dobre rozwiazanie a sporo na tentemat juz wiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, Właśnie buduję dom na płycie fundamentowej grzewczej i już mogę powiedzieć że to dużo lepsze rozwiązanie niż tradycyjne fundamenty. Jest szybciej, stabilnej, posadzka w domu nie osiada w procesie pracy budynku. Płyta w skład której wchodzi izolacja 30 cm, zbrojenie, ogrzewanie podłogowe, instalacja centralnego odkurzacza, kanaliza, okablowanie i 45 m3 beotnu wodoodpornego B30 kosztowała 81000 brutto. Foty w moim dzienniku na forum. W razie pytań zapraszam

beton wodoodporny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, Właśnie buduję dom na płycie fundamentowej grzewczej i już mogę powiedzieć że to dużo lepsze rozwiązanie niż tradycyjne fundamenty. Jest szybciej, stabilnej, posadzka w domu nie osiada w procesie pracy budynku. Płyta w skład której wchodzi izolacja 30 cm, zbrojenie, ogrzewanie podłogowe, instalacja centralnego odkurzacza, kanaliza, okablowanie i 45 m3 beotnu wodoodpornego B30 kosztowała 81000 brutto. Foty w moim dzienniku na forum. W razie pytań zapraszam

 

Zupelnie się zgadzam z tym ze plyta to lepsze rozwiązanie niż lawy, ale zresztą, w tym watku to żadna niespodzianka.

Plyta na EPS 200 - nosnosc 45kN/m², cyzli za malo za większość domow jednorodzinnych i nie dozwolone wg producenta. Nosnosc w pryzpadku ukladanie wieluwarstwowo jeszcze nizsza, najprawdopodobnie material zaczyna pełzanie i szkoda tych 30cm.

81000 za taka plyte na EPS: przerazajaco wysoka cena. Jaka to grubość plyty, lub inaczej, ile m²? Na zdjęciach wygląda jakby 25 lub 30cm plyta, ale tak dokładnie nie widać. Przy 25cm to 180m², cena za m² 450 zl... :o

 

edit: ogladalem wizualizacje. Zakladam się, ze na stronie południa, tam gdzie pietro wystaje poza obrysem parteru i w parterze sa te duże okna, pod slupami naroznimi masz obciążenie mocno ponad 150kN (tj 15t lub 15000kg, a nie na m², lecz na powierzchnia slupa). Sam policz lub pytaj konstruktora, jakie sily tam dzialaja na ten EPS...

A zanim ze ktoś mi znowu pisze ze plyta to wytrzyma, bo może nawet wisic w powietrze: Nie o to chodzi. Chodzi o pełzanie EPS'a i o obniżenie parametrow, nie mowiac o tym ze EPS pod takim domem nie jest zgodnie z sztuka budowlana, ponieważ nie jest zgodnie z zaleceniami producenta.

Poza tym same wykonanie wygląda bardzo ladnie, dobra robota, widać ze z dużym staraniem robione. Szkoda ze nie ten material...

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem juz na ostatniej prostej jesli chodzi o budowe plyty ale pozostaly mi dwie niewiadome. Moze ktos mial podobna sytuacje u siebie. Chce zrobic w kotlowni wlot z GWC oraz dolnego zrodla ciepla (2 odwierty pionowe). Chcialbym wykorzystac rury fi 200mm. Beda one sie znajdowaly mniej wiecej 30cm od krawedzi plyty. Moje pytania sa nastepujace. Na jakiej glebokosci pod plyta powienienem wstawic kolana i wyjsc z tymi rurami spod plyty. Znajomy sugerowal mi aby do dolnego zrodla ciepla wstawic dwa kolana po 45 stopni lub 3 po 30 stopni. Jakiej rury uzyc do GWC? Nadmienie ze jeszcze nie jestem zdecydowany na konkretny GWC (rurowy czy plytowy). Wszelkie sugesie mile widziane. Z gory dziekuje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten swoje...chłopie opanuj się z tą reklamą BASF-a i nie naciągaj na swoją firmę,która robi tylko na XPS bez względu jaki dom i bez obliczeń,które śmiem twierdzić nie robisz przed zaprojektowaniem płyty.

EPS200 jeśli chodzi o własności mechaniczne jak najbardziej nadaje się pod płytę dla większości domów jednorodzinnych.

 

Slucham??? Bez obliczen??? To chyba pomylka. Kazda plyta zostanie indywidualnie obliczone. A jakimi badaniami Ty udowodnilesz, ze EPS się nadaje? Producenci twierdza cos innego, a ja jestem taki naiwny ze im wiecej wierze.

 

O BASF ani słowa tu nie pisałem, ani nie o tym co ja robie. Ale na ten dom tam przedstawiane EPS na pewno nie daje rady. Rozumiem ze Ty, skoro masz ten nieszczescliwy EPS pod plyta, nie możesz inaczej reagować. Ale fakty sa takie jakie sa. Wiekszosc domow? Przypuszczam ze widziałem więcej obliczen statycznych niż Ty, a powiem czy, dla większość tych domow, ba, prawie wszystkich, EPS się nie nadaje, ponieważ obciążenie sa takie a nie inne. 4,5t to mało, biorac pod uwagę ze sama plyta już wazy 500kg/m² (w Twoim przypadku nawet ponad 625kg/m²)...

 

edit: bylbym ciekawy na Twoje obliczenie, które pokazuja ze obciążenie na EPS wszędzie sa <45 kN/m² pod Twoim domem. A może to robiliście tylko tak pi razy drzwi, bo przecież wszyscy tak robia? Wiesz, ta technologia z EPS pochodzi z Szwecji. Tam sa inne domy, przeważnie maja obciążenie <20kN/m pod scianami, a na budowie domu jednorodzinnego nie trzeba zrobić statykę. Robilem plyty w Szwecji, wiem o czym mowie. Pewna firma wprowadzila ta technologie tu, (EPS 100!), ale to wcale nie znaczy ze tak jest dobrze.

Żaden EPS nie posiada atestów, badanie, aprobaty itd. do takich zastosowan. A może malujesz fasade farba acrylowa do stosowan wewnętrznych, bo przecież wytrzyma, daje kolor, czyli o co chodzi. Wytyczne producenta to przecież tylko naciąganie...

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panie tmann*

proszę uściślić. Pańska płyta nie może stać na EPS200 bo nie jest zbrojona tradycyjnie. Tak to prawda, płyta zbrojona zbrojeniem rozproszonym, takim jakie dodaje mr. tmann" nie ma na tyle sztywności aby stać na EPS200. Dlatego będzie na siłę forsował swoje rozwiązanie, i straszył ludzi (ot choćby Macieja Pasternaka) jaki to błąd zrobił. Zaraz pan napisze że dozbraja tradycyjnie. Na tym forum tylko tmann* ma rację. Ot przybył taki, aby ratować nasz głupi naród przed niewiedzą. Do tego, co drugi post to reklama. Oczywiście w imię szeroko pojętej pomocy :D :D

Dziwie się że nie ma pan bana na tym forum. I tak potraktowano pana łagodnie. Prawie każdy pana post to reklama.

Już panu pisałem, proszę nie pisać o naciskach itd. Tacy ludzie jak np. pan Maciej Pasternak, nie muszą tego wiedzieć. Płyta zbrojona tradycyjnym sposobem, przeniesie duże punktowe obciążenie i rozłoży go na większą powierzchnię. Pan to wie, ale pan musi się reklamować. Więc straszy pan ludzi, że będzie źle, że drogo, Panie tmann*, budowaliśmy zanim pan tu przybył, i będziemy budować jak już pana tu nie będzie. I nie niech się pan nie podpina pod wiszące płyty. Obaj wiemy że nie o to chodziło, ale jakoś musiał pan wybrnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panie tmann*

proszę uściślić. Pańska płyta nie może stać na EPS200 bo nie jest zbrojona tradycyjnie. Tak to prawda, płyta zbrojona zbrojeniem rozproszonym, takim jakie dodaje mr. tmann" nie ma na tyle sztywności aby stać na EPS200. Dlatego będzie na siłę forsował swoje rozwiązanie, i straszył ludzi (ot choćby Macieja Pasternaka) jaki to błąd zrobił. Zaraz pan napisze że dozbraja tradycyjnie. Na tym forum tylko tmann* ma rację. Ot przybył taki, aby ratować nasz głupi naród przed niewiedzą. Do tego, co drugi post to reklama. Oczywiście w imię szeroko pojętej pomocy :D :D

Dziwie się że nie ma pan bana na tym forum. I tak potraktowano pana łagodnie. Prawie każdy pana post to reklama.

Już panu pisałem, proszę nie pisać o naciskach itd. Tacy ludzie jak np. pan Maciej Pasternak, nie muszą tego wiedzieć. Płyta zbrojona tradycyjnym sposobem, przeniesie duże punktowe obciążenie i rozłoży go na większą powierzchnię. Pan to wie, ale pan musi się reklamować. Więc straszy pan ludzi, że będzie źle, że drogo, Panie tmann*, budowaliśmy zanim pan tu przybył, i będziemy budować jak już pana tu nie będzie. I nie niech się pan nie podpina pod wiszące płyty. Obaj wiemy że nie o to chodziło, ale jakoś musiał pan wybrnąć.

 

Ja nie musze nikogo straszyć, trzymam się tego co producenci mowia.

To nie kwestia rodzaju zbrojeni, nawet jesli Pan kolego sprobuje nam to wciskać. Pan kolega swiadomie ignoruje, ze nie chodzi tu o sztywność plyty, tylko o wytrzymalosc EPS'a, który wg producenta nie może ulegac obciążeniom >45kN/m².

Tak na marginesie, plyta z fibrobetonu moglaby nawet na EPS100 stać, tylko ze ten EPS to nie wytrzyma.

 

Ta reklamę to teraz Ty spowodujesz, ja ani słowa o tym co i jak robie, jestem tylko użytkownikiem, który dyskutuje merytorycznie. Ja nie musze się tu reklamować i nie zamierzam; w tym roku już nie wezme zamowien, ponieważ kalendarz pelny do końca sezonu.

 

A merytorycznie na temat p. Pasternak: Patrzac na te punkty miedzy oknami, jak mialbys pojęcia, to bys przyznal, ze tam obciążenie sa najprawdopodobnie dość wysokie. A mimo to ze plyta owszem rozprasza obciążenie, sily na EPS mocno przekraczają te 45kN/m². Tak uważam, a nie będę udawal ze wszystko super. Wyobraz sobie, może cos producenci mieli na myśli jak dali ograniczenie na obciazenie tego materialu do 45 kN/m².

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat w moim przypadku,gdzie występują szkody górnicze i możliwość osiadania terenu płyta jak i cały dom był szczegółowo liczony a dodatkowo jedno i drugie zaprojektowane jest z dodatkowymi zabezpieczenia przeciw szkodom.

Na świstku z kopalni mam dokładne dane liczbowe z kopalni i pod te dane konstruktor projektował zabezpieczenia i płytę,stwierdził,że EPS200 pod względem wytrzymałościowym jest odpowiednim materiałem pod moją płytę.

 

Jeśli chcesz to podam namiary na mojego konstruktora,może nauczysz się czegoś nowego bo w Niemczech poziom nauki jest lekko mówiąc...słaby także nie okazuj tego fakktu dobitniej.

 

A może w danym przypadku tak jest, dom parterowy, stosunkowo lekki, wg rzutu parterowego raczej rownomiernie zebrane sily... ale i tak zostaje niesmak ze jest to nieodpowiedny material. Tak uważam, tak producenci twierdza.

A niektórzy maja chyba lekki kompleks z swoja narodowoscia, ze musza dyskusje obnizac na taki poziom. Już kiedyś cos na ten temat pisałem. Nie moja wina ze urodziłem się tam, jestem w Polsce już 12 lat, zyje i pracuje tu z rodzina, a jeśli uwazalbym ze ten narod "glupi", to bym dawno uciekl. Czyli proszę nie spróbujcie mi pchac do takiego rogu, to nie moja argumentacja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...