Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

garaż na dwa auta - chcesz to zrobić bez odcięcia? czyli grzejesz w zimę samochody? przemyślałeś to dobrze?

 

O jakim odcięciu mówimy ?? Ja nie będę miał ogrzewania w płycie tylko w wylewce na niej... Nie jest nigdzie napisane że w garażu będzie podłogówka.

 

Co do gruntu to sam z ciekawości nawiercałem świdrem 120cm w czterech różnych miejscach pod przyszłą płytą i wszędzie było tak samo t.j 30 cm brązowej ziemi a potem piach przynajmniej 90 cm

 

Dziękuję za wasze uwagi. Czyli dobrze czułem że coś jest poprzesadzane w konstrukcji płyty. Reasumując pierwsze wasze uwagi zarysował mi się poniższy schemat przekroju przez płytę:

 

1. warstwa zagęszczonego piasku

2. folia pod styrodur - czy to musi być jakaś specjalna folia pod XPS czy zwykłą budowlana ?

3. 20 cm styrodur - ja powiem szczerze że zastanawiałem się nad warstwą XPS 10cm + szalunek pionowy też z XPS 10cm a jako drugą warstwę rozłożyć twardy styropian EPS 200 10 cm

4. zbrojenie pod ścianami nośnymi 4x pręt fi14 + strzemiona a reszta siatka fi12 tak jak sugerował artstarz (pod słupami dodatkowo dozbrajać czy to też przesada??)

5.płyta 22 cm z betonu C16/20 - nie napisałem o tym w pierwszym poście taki mam w projekcie

6.folia

7.wylewka z ogrzewaniem

8. wykończenie 2 cm

 

Co do fibrobetonu to jakoś nie mam przekonania, chyba już wolę stal ale nie fi 14 po całości ;)

Co do mojego projektanta to wydaje mi się że nie ma za bardzo doświadczenia w płytach stąd taki bunkier mu wyszedł, dlatego staram się na własną rękę wzbogacić w wiedzę i nasunąć mu pewne rozwiązania żeby to wszystko miało jakieś przysłowiowe "ręce i nogi"

Edytowane przez Mariusz_M
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

O jakim odcięciu mówimy ?? Ja nie będę miał ogrzewania w płycie tylko w wylewce na niej... Nie jest nigdzie napisane że w garażu będzie podłogówka.

 

nie musiałeś pisać.. przy takim układzie jak planujesz i tak bedzie ;) (oczywiście trochę przerysowuję ale tak to wygląda)

Piszę o odcięciu garażu od ogrzewanych pomieszczń, zarówo w pionie jak i poziomie, czyli musisz zdecydować czy grzejesz garaż czy go odcinasz.. odcinasz to ńie znaczy olewasz i "jakoś to będzie".

zauważ że w twojej rozpisce nie masz warstwy styropianu pomiędzy płytą fundamentową a wylewką w której będą rurki podłogówki czyli zakładam że świadomie chcesz korzystać z zalety płyty jaką jest jej akumulacja - czyli oprócz wylewki nagrzewa się też płyta i robi się akumulator ciepła, i ta nagrzana płyta nie ma odcięcia pionowego izolacją od garażu czyli robi ci się olbrzymi mostek cieplny w stronę garażu - stąd też napisalem że rurek mieć nie musisz a grzać podłogą i tak bedziesz :) , identycznie ma się sprawa ze ścianami - jak nie ocieplisz ściany od strony garażu to ścianą też będzie ciepło z domu do garażu lecieć..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do reszty:

 

2. po co ta folia? sturodur i piasek nie podciąga kapilarnie wody a jak z góry wleci to niech ma którędy uciec..

3. poczytj mojeposty tutaj.. ależ się gniotłem sam ze sobą żeby dać eps 200 - taki miałem w projekcie, i po ciężkich bojach samego ze sobą dałem XPS.. zauważ że to elementy których nie jesteś w stanie poprawić ani wymienić

4. ja mam i dałbym 4x16, dużo tego nie ma a jednak trochę lepiej, pod słupami podwójnie niż gdzie indziej

5. C16/20? trochę słabo chyba.. ja mam C25/30, róznica w cenie u mnie jest jakieś 15-20 zl na metrze i tu bym nie oszczędał za bardzo..

Aha - bardzo ważne (taka rada od moich budowlańców) - przy zamówieniu betonu mocniejszego niż standardowy obowiązkowo poinformuj betoniarnię że będziesz próbki do laboratorium dawał i z każdej gruszki weż po plastikowym wiaderku na próbkę.. to da ci pewność że baton będzie jak trzeba, i jak gruszkowy zobaczy że faktycznie bieżesz próbke to zaraz poinformuje węzeł że nie żartowałeś..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za wasze uwagi. Czyli dobrze czułem że coś jest poprzesadzane w konstrukcji płyty. Reasumując pierwsze wasze uwagi zarysował mi się poniższy schemat przekroju przez płytę:

 

1. warstwa zagęszczonego piasku

2. folia pod styrodur - czy to musi być jakaś specjalna folia pod XPS czy zwykłą budowlana ?

3. 20 cm styrodur - ja powiem szczerze że zastanawiałem się nad warstwą XPS 10cm + szalunek pionowy też z XPS 10cm a jako drugą warstwę rozłożyć twardy styropian EPS 200 10 cm

4. zbrojenie pod ścianami nośnymi 4x pręt fi14 + strzemiona a reszta siatka fi12 tak jak sugerował artstarz (pod słupami dodatkowo dozbrajać czy to też przesada??)

5.płyta 22 cm z betonu C16/20 - nie napisałem o tym w pierwszym poście taki mam w projekcie

6.folia

7.wylewka z ogrzewaniem

8. wykończenie 2 cm

 

no tak czy inaczej, sam tego nie zaprojektujesz. Masz już projekt zapłacony? Możesz jeszcze zmienić konstruktora?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie musiałeś pisać.. przy takim układzie jak planujesz i tak bedzie ;) (oczywiście trochę przerysowuję ale tak to wygląda)

Piszę o odcięciu garażu od ogrzewanych pomieszczń, zarówo w pionie jak i poziomie, czyli musisz zdecydować czy grzejesz garaż czy go odcinasz.. odcinasz to ńie znaczy olewasz i "jakoś to będzie".

zauważ że w twojej rozpisce nie masz warstwy styropianu pomiędzy płytą fundamentową a wylewką w której będą rurki podłogówki czyli zakładam że świadomie chcesz korzystać z zalety płyty jaką jest jej akumulacja - czyli oprócz wylewki nagrzewa się też płyta i robi się akumulator ciepła, i ta nagrzana płyta nie ma odcięcia pionowego izolacją od garażu czyli robi ci się olbrzymi mostek cieplny w stronę garażu - stąd też napisalem że rurek mieć nie musisz a grzać podłogą i tak bedziesz :) , identycznie ma się sprawa ze ścianami - jak nie ocieplisz ściany od strony garażu to ścianą też będzie ciepło z domu do garażu lecieć..

 

W sumie uwaga jest celna bo o ociepleniu ściany garażu od wewnątrz myślałem ale o tym żeby w konstrukcji płyty go odcinać to już mi uciekło. Odcięcie w płycie chyba też logicznie patrząc należy dać od strony garażu, tylko nie bardzo mam wyobrażenie jak to będzie wyglądało podczas lania płyty bo szalunek boczny płyty będzie obsypany dookoła ziemią + pewnie jakieś dodatkowe deski zabezpieczające w kilku miejscach, a to odcięcie między garażem a domem będzie w zasadzie trzymać się tylko na kleju - czy to się nie posypie podczas zalewania??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poczytaj wątek, ktoś tu ma coś podobnego - w zasadzie lejesz dwie oddzielone od siebie płyty, odcinasz na grubość izolacji..

a mostek przez płytę będzie naprawdę duży..

 

napisz czy świadomie nie oddzielasz płyty od wylewki styropianem?

podkreślam to bo ja tak mam ale mam świadomość tego konsekwencji (brak sterowności, wolniejsze nagrzewanie całości ale też duża akumulacja co przy grzaniu prądem w 2 taryfach jest mi bardzo na rękę). czym masz zamiar grzać?

Edytowane przez _artur_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do reszty:

2. po co ta folia? sturodur i piasek nie podciąga kapilarnie wody a jak z góry wleci to niech ma którędy uciec..

 

Czyli ta folia zbędna i pod i na XPS ?? Bo już się sam zakręciłem

 

no tak czy inaczej, sam tego nie zaprojektujesz. Masz już projekt zapłacony? Możesz jeszcze zmienić konstruktora?

 

Projekt zapłacony ale jest w umowie że mam prawo prosić o wprowadzenie wszelkich zmian przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę. Dlatego chciałem uzyskać jakieś sensowne wskazówki zanim pójdę do architekta z fakami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poczytaj wątek, ktoś tu ma coś podobnego - w zasadzie lejesz dwie oddzielone od siebie płyty, odcinasz na grubość izolacji..

a mostek przez płytę będzie naprawdę duży..

btw. wygoglaj w google grafice hasło "kamera termowizyjna" - bardzo dobrze przed budową robi na mózgownicę i potem na twoją chęć do przyjmowania za dobrą monetę tłumaczeń wykonawców że tak sie robi i to jest dobrze (tylko nie mówią dla kogo dobrze)

zwróć uwagę na zdjęcia z balkonami - to podobnie będziesz miał w garażu z nieodciętą płytą.

 

napisz czy świadomie nie oddzielasz płyty od wylewki styropianem?

podkreślam to bo ja tak mam ale mam świadomość tego konsekwencji (brak sterowności, wolniejsze nagrzewanie całości ale też duża akumulacja co przy grzaniu prądem w 2 taryfach jest mi bardzo na rękę). czym masz zamiar grzać?

 

W zasadzie o tym żeby dać rurki w wylewce zdecydowałem po to żeby w razie jakiejś awarii w przyszłości nie kuć płyty i nie naruszać konstrukcji nośnej... co do bezwładności to wydaje mi się że większa jest wtedy gdy rurki są w płycie głębiej a w moim rozwiązaniu powinno być trochę bardziej sterowalne. Grzać mam zamiar gazem + wspomagać się kominkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie o tym żeby dać rurki w wylewce zdecydowałem po to żeby w razie jakiejś awarii w przyszłości nie kuć płyty i nie naruszać konstrukcji nośnej... co do bezwładności to wydaje mi się że większa jest wtedy gdy rurki są w płycie głębiej a w moim rozwiązaniu powinno być trochę bardziej sterowalne. Grzać mam zamiar gazem + wspomagać się kominkiem.

 

hmm.. ja dałem rurki w płycie właśnie jako wyjście awaryjne.. a grzać mam zamiar kablami grzejnymi.. jeśli nie przewiercisz rurki to co moze sie stać - tam nie ma łączeń (i rurki pożądne kup a nie jakiś badziew z marketu)..

bezwładność jak nie odetniesz styropianem będzie podobna bo ciepło leci w kierunku do zimnego więc tyle że jak będą wyżej to szybciej poczujesz u góry ale bezwładność i akumulacyjność będzie podobna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dodatkowo bezwzględnie trzeba potem taki budynek jeszcze docieplić. Nie dziwota, że sporo osób wybiera ceramikę budowlaną... :)

A co ma wspólnego silka czy ceramika z dociepleniem. Czyżbyś ceramiki już nie docieplał?

Ja mam z Ytonga 36,5 Energo a i tak 12 cm docieplenia jest w planie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie o tym żeby dać rurki w wylewce zdecydowałem po to żeby w razie jakiejś awarii w przyszłości nie kuć płyty i nie naruszać konstrukcji nośnej... co do bezwładności to wydaje mi się że większa jest wtedy gdy rurki są w płycie głębiej a w moim rozwiązaniu powinno być trochę bardziej sterowalne. Grzać mam zamiar gazem + wspomagać się kominkiem.

 

A masz juz przemyślane, jak pôjdą instalacje wewnętrzne ?

Prąd, woda ? Przewody DGP ?

W ścianach, w stropie, czy po podłodze ?

Jeśli będą się krzyżować z podłogówką, to w wylewce robi się już trochę ciasno. Do rozłożenia podłogówki na płycie też musisz kupić listwy, czy siatki, zamiast spinek.

Położenie 10 cm na płytę rozwiązuje ten problem, a przy okazji oszczędzasz, bo pod płytę dasz 10 cm XPS, a na płytę 10cm EPS100.

 

Samej płyty też nie musisz dzielić, te 10 cm zniweluje ci mostek.

 

Jeśli nie zamierzasz grzać prądem - takie rozwiązanie upraszacza późniejsze prace...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Panowie tak czytam i czytam i nachodzą mnie ciekawe wnioski a zarazem pytania. Może ktoś mądry mi coś podpowie. Mianowicie czy ma jakieś uzasadnienie (ewentualnie jeśli tak można robić to czy ma jakieś wady) zrobienie płyty pod nią 10 cm XPS w jednej warstwie lub dwie warstwy po 5 cm na to zbrojenie i beton na 22 cm grubości a potem 10 cm EPS 200 lub 100 i na to podłogówka i wylewka?

 

Bardzo proszę o jakieś konstruktywne uwagi i spostrzeżenia.

 

PS: Czy na ubity piasek a pod XPS-a kładzie się folię - jeśli TAK to jaką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Panowie tak czytam i czytam i nachodzą mnie ciekawe wnioski a zarazem pytania. Może ktoś mądry mi coś podpowie. Mianowicie czy ma jakieś uzasadnienie (ewentualnie jeśli tak można robić to czy ma jakieś wady) zrobienie płyty pod nią 10 cm XPS w jednej warstwie lub dwie warstwy po 5 cm na to zbrojenie i beton na 22 cm grubości a potem 10 cm EPS 200 lub 100 i na to podłogówka i wylewka?

 

Bardzo proszę o jakieś konstruktywne uwagi i spostrzeżenia.

 

PS: Czy na ubity piasek a pod XPS-a kładzie się folię - jeśli TAK to jaką?

Wszystko zależy jak chcesz wykorzystać płytę. Jeśli zależy ci na dużej akumulacyjności to dajesz styropian tylko pod płytę, jeśli nie to powiedzmy dychę XPS lub 200 (o tym decyduje konstruktor) pod i 10 100 na, ale zawsze lepiej w jednym kawałku niż np. 2*5. Dwusetka na wierzchu to raczej przerost formy nad treścią. Folia bezwzględnie między płytę a styropian. Między styropian a podsypkę nie koniecznie ale mogą tego wymagać twoje warunki gruntowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy jak chcesz wykorzystać płytę. Jeśli zależy ci na dużej akumulacyjności to dajesz styropian tylko pod płytę, jeśli nie to powiedzmy dychę XPS lub 200 (o tym decyduje konstruktor) pod i 10 100 na, ale zawsze lepiej w jednym kawałku niż np. 2*5. Dwusetka na wierzchu to raczej przerost formy nad treścią. Folia bezwzględnie między płytę a styropian. Między styropian a podsypkę nie koniecznie ale mogą tego wymagać twoje warunki gruntowe.

 

po mojmu nie zgadzam się z ani jedną tezą którą powyżej napisałeś..

dzlaczego lepiej jest w jednym kawałku a nie na zakładkę? przecież układanie na zakładkę skutecznie zakrywa wszelkie szpary jeśli jakieś by były..

i dlaczego piszesz że folia między piasek i XPS? co ona ma robić? przecież zagęszczony piasek i XPS nie podciągają kapilarnie wody.. to przed czym ona ma chronić? przed wyporowywaniem z płyty czy jako zbiornik skroplin?

między styro a beton można jako warstwę poślizgową ale niekonecznie, xps na tyle się poddaje że bez problemu będzie pracować a kwestie wilgoci jak wcześniej..

jeśli warunki gruntowe są takie że jest woda to żadna folia nie pomoże a jedynie dysperbit czy tego typu wynalazki

Edytowane przez _artur_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

można w jednym kawałku ale z frezem. Jemu pewnie chodzi o to, że jeden kawałek styroduru/styropianu - załóżmy 20cm ma znikomo większą wytrzymałość na ściskanie co 2x10cm. Oczywiście przy XPS nie ma to żadnego znaczenia. Ale to jest wpływ osobistości TB na umysły forumowiczów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz juz przemyślane, jak pôjdą instalacje wewnętrzne ?

Prąd, woda ? Przewody DGP ?

W ścianach, w stropie, czy po podłodze ?

Jeśli będą się krzyżować z podłogówką, to w wylewce robi się już trochę ciasno. Do rozłożenia podłogówki na płycie też musisz kupić listwy, czy siatki, zamiast spinek.

Położenie 10 cm na płytę rozwiązuje ten problem, a przy okazji oszczędzasz, bo pod płytę dasz 10 cm XPS, a na płytę 10cm EPS100.

 

Samej płyty też nie musisz dzielić, te 10 cm zniweluje ci mostek.

 

Jeśli nie zamierzasz grzać prądem - takie rozwiązanie upraszacza późniejsze prace...

 

Instalacje będą częściowo pod płytą (przyłącza), a reszta w płycie (tj. rozprowadzenie wody + kanaliza), prąd raczej ścianami nie wiem jeszcze jak z gazem... podłogówki w płycie nie będzie więc dlaczego ma być ciasno ??

 

Co do pomysłu 10 cm XPS potem płyta + jeszcze na to EPS 100 to trochę mam obawy czy 10 cm XPSa pod płytą wystarczy na takiej powierzchni jak będzie u mnie ?? Bardziej myślałem o 10 cm XPS + na to 10 cm EPS200 potem płyta i ewentualnie na to 5 cm styro i dopiero wylewka z podłogówką... tylko czy wtedy nie zepsuję parametru akumulacji ciepła w płycie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli na płycie nie będą biegły peszle z prądem i instalacja wody, to odpada problem ktzyżowania się ich z podłogówką. Ale i tak musisz miec listwy (siatkę)

Warstwy 10cm XPS, płyta, 10 cm EPS 100 dadza Ci taką samą izolację, jak 10cm XPS, 10cm EPS 200, płyta, a ppierwsze rozwiązanie jest tańsze i pozwala wykonać dom i garaż na jednej płycie.

 

Pwiedz mi, po co Ci akumulacja płyty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...