Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Przystępuję do budowy domu na płycie: pospółka, piasek zagęszczony, izolacja 20 cm (XPS po obwodzie ścian nośnych i EPS200 na reszcie), płyta 25 cm. W projekcie koledzy mi dali folię pod styropian i folię na styropian. Z forum wiem, że folia pod styropianem jest niewskazana, ale dziś rozmawiałam ze znajomym kierownikiem bud., który robił już mnóstwo takich płyt i poleca: zastosować pod styropianem plastpapę, która będzie miała zadanie izolować przed kondensacją pary od gruntu, która zawsze występuje, natomiast nie dawać folii między styropian a płytę żelbetową, bo taka folia po 10 latach się rozłazi i nic już nie chroni. Do tego opaska przeciwwysadzinowa 1m szeroka, 10 cm grubości. Co sądzicie o takim ułożeniu plastpapy? I drugie pytanie, czy na opaskę wystarczy zwykły styropian, czy musi być EPS?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przystępuję do budowy domu na płycie: pospółka, piasek zagęszczony, izolacja 20 cm (XPS po obwodzie ścian nośnych i EPS200 na reszcie), płyta 25 cm. W projekcie koledzy mi dali folię pod styropian i folię na styropian. Z forum wiem, że folia pod styropianem jest niewskazana, ale dziś rozmawiałam ze znajomym kierownikiem bud., który robił już mnóstwo takich płyt i poleca: zastosować pod styropianem plastpapę, która będzie miała zadanie izolować przed kondensacją pary od gruntu, która zawsze występuje, natomiast nie dawać folii między styropian a płytę żelbetową, bo taka folia po 10 latach się rozłazi i nic już nie chroni. Do tego opaska przeciwwysadzinowa 1m szeroka, 10 cm grubości. Co sądzicie o takim ułożeniu plastpapy? I drugie pytanie, czy na opaskę wystarczy zwykły styropian, czy musi być EPS?

A czemu kierownik twierdzi że pod styro wystąpi kondensacja? Temperatura się nie zmienia więc jej tam nie powinno być.

Wiesz czemu nie daje się folii czy też papy pod styro? Nie stanowi ona 100% ochrony przed wodą jakby się wydawało. Woda która dostanie się nad folię i zmoczy styropian nigdy już się stamtąd nie wydostanie, przez folię właśnie. Bez folii styro powinno powoli wyschnąć. Folia na styro jest po to by beton nie wlewał się w szczeliny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu kierownik twierdzi że pod styro wystąpi kondensacja? Temperatura się nie zmienia więc jej tam nie powinno być.

Wiesz czemu nie daje się folii czy też papy pod styro? Nie stanowi ona 100% ochrony przed wodą jakby się wydawało. Woda która dostanie się nad folię i zmoczy styropian nigdy już się stamtąd nie wydostanie, przez folię właśnie. Bez folii styro powinno powoli wyschnąć. Folia na styro jest po to by beton nie wlewał się w szczeliny.

Tak, wiem właśnie dzięki temu forum, czemu nie stosuje się od jakiegoś czasu folii pod styropianem i właśnie zamierzałam zrobić zgodnie ze wskazówkami. Tylko dzisiejsza rozmowa trochę mi namieszała. Kierownik tłumaczył, że kondensacja zawsze występuje, nawet jeśli się coś położy na gruncie, na piasku, to po jakimś czasie skrapla się woda od spodu. Jeśli pod styropian nie da się plastpapy, to para ujdzie w górę, przez styropian i płytę i zatrzyma się pod okładzinami podłogowymi. No i wtedy też jest problem.

Cenię rzeczowe argumenty, dlatego wolę skonsultować to z Wami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przystępuję do budowy domu na płycie: pospółka, piasek zagęszczony, izolacja 20 cm (XPS po obwodzie ścian nośnych i EPS200 na reszcie), płyta 25 cm. W projekcie koledzy mi dali folię pod styropian i folię na styropian. Z forum wiem, że folia pod styropianem jest niewskazana, ale dziś rozmawiałam ze znajomym kierownikiem bud., który robił już mnóstwo takich płyt i poleca: zastosować pod styropianem plastpapę, która będzie miała zadanie izolować przed kondensacją pary od gruntu, która zawsze występuje, natomiast nie dawać folii między styropian a płytę żelbetową, bo taka folia po 10 latach się rozłazi i nic już nie chroni. Do tego opaska przeciwwysadzinowa 1m szeroka, 10 cm grubości. Co sądzicie o takim ułożeniu plastpapy? I drugie pytanie, czy na opaskę wystarczy zwykły styropian, czy musi być EPS?

 

robię płyty od 3 lat i nie znam kierbuda ,który robiłby "mnóstwo" płyt,swoją drogą ile to jest mnóstwo,sądząc po sugestiach jakie Ci daje to popełnił mnóstwo pomyłek, a nie zapytał czemu płyta grubości 25 cm? bo ja z ciekawości pytam?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Kolego WSKI jeżeli byłaby taka możliwość to wytknij niedoskonałości pomysłów kolegi Lumiere ewentualnie powiedz jak to należy zrobić poprawnie. Sam się przymierzam do budowy płyty i chciałbym właściwe wytyczne dać architektowi bo już mnie uraczył dość kontrowersyjnymi pomysłami.

 

Ze względów ekonomicznych mnie interesuje czy można zrobić tak jak kolega proponuje XPS-a pod ścianami nośnymi (no może jeszcze pod kominami bym dał) a resztę z EPS200?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wiem właśnie dzięki temu forum, czemu nie stosuje się od jakiegoś czasu folii pod styropianem i właśnie zamierzałam zrobić zgodnie ze wskazówkami. Tylko dzisiejsza rozmowa trochę mi namieszała. Kierownik tłumaczył, że kondensacja zawsze występuje, nawet jeśli się coś położy na gruncie, na piasku, to po jakimś czasie skrapla się woda od spodu. Jeśli pod styropian nie da się plastpapy, to para ujdzie w górę, przez styropian i płytę i zatrzyma się pod okładzinami podłogowymi. No i wtedy też jest problem.

Cenię rzeczowe argumenty, dlatego wolę skonsultować to z Wami.

 

daj XPS i folię tylko na niego, XPS nie podciąga wody kapilarnie i ma małą nasiąkliwość, wtedy skondensowana wilgoć nic ci nie zrobi

 

przy braku folii pod spodem nadmiar wilgoci będzie mógł odpłynąć w dół do gruntu

 

jeśli dasz folia, styropian, folia to wilgoć, która wejdzie do styropianu już raczej z niego nie wyjdzie, długofalowo będzie ci do szybciej degradowała styropian i pogorszy jego izolacyjność

Edytowane przez skrabi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kombinowałem tak, myślałem nad warstwami itp.

i jak policzyłem to wyszło mi że to co teraz dołożę na xps to potem oszczędzę na płytkach czy jakimś innym elemencie który jak sie zepsuje albo coś to łatwiej wymienić bo wymianę styro pod domem jakoś słabo widzę..

i mimo że miałem w projekcie eps200 to dałem XPSa..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robię płyty od 3 lat i nie znam kierbuda ,który robiłby "mnóstwo" płyt,swoją drogą ile to jest mnóstwo,sądząc po sugestiach jakie Ci daje to popełnił mnóstwo pomyłek, a nie zapytał czemu płyta grubości 25 cm? bo ja z ciekawości pytam?

A tak mi obliczył to konstruktor i nie chce zejść mniej, choć chciałam. Powiedział, że pod 20cm płytą się nie podpisze, m.in z uwagi na tendencje płyt do wybrzuszania w środku i przy bramie garażowej. Pokazywał wykresy momentów na całej płycie i w zasadzie, jak pomyślałam, że mam zaoszczędzić 5 cm betonu (6m3) to wolę robić 25 i mieć święty spokój.

A kierownik na płytę namawiał mnie już w 2005 roku, ale zabij, nie powiem ci, ile ma ich na koncie. Na pewno jednak stoją już więcej niż 3 lata ;-)

 

ile oszczędzisz kasy na takiej kombinacji?

i jaką masz gwarancję że nie ugnie ci się punktowo nierówno na styku xps i eps?

moim zdaniem lepiej jednorodne podłoże zrobić..

Gwarancji nie mam, ale też zupełnie inny jest nacisk na narożniki płyty, a inny tuż obok. Różnica w koszcie to 2350 zł na 120 m2 płycie.

 

Niemniej jednak skłaniam się do propozycji poniższej:

 

daj XPS i folię tylko na niego, XPS nie podciąga wody kapilarnie i ma małą nasiąkliwość, wtedy skondensowana wilgoć nic ci nie zrobi

 

przy braku folii pod spodem nadmiar wilgoci będzie mógł odpłynąć w dół do gruntu

 

jeśli dasz folia, styropian, folia to wilgoć, która wejdzie do styropianu już raczej z niego nie wyjdzie, długofalowo będzie ci do szybciej degradowała styropian i pogorszy jego izolacyjność

I to jest właśnie to, czego potrzebowałam - dobre wyjście - brak plastpapy, dobrze izolujący XPS i folia pod beton, by się nie rozlało (a może, jeśli xps będzie na zakładkę, to i folia nie będzie potrzebna?). Jak się z czasem folia rozejdzie, to i tak nic się nie stanie.

kombinowałem tak, myślałem nad warstwami itp.

i jak policzyłem to wyszło mi że to co teraz dołożę na xps to potem oszczędzę na płytkach czy jakimś innym elemencie który jak sie zepsuje albo coś to łatwiej wymienić bo wymianę styro pod domem jakoś słabo widzę..

i mimo że miałem w projekcie eps200 to dałem XPSa..

Tak, to też do mnie przemawia - różnicę 2350 można potem "odrobić". Na całej budowie, to nie jest taki znów duży koszt.

Z ciekawości,czy znaleźliście XPS tańszy niż 340 netto?

Edytowane przez Lumiere
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niemniej jednak skłaniam się do propozycji poniższej:

I to jest właśnie to, czego potrzebowałam - dobre wyjście - brak plastpapy, dobrze izolujący XPS i folia pod beton, by się nie rozlało (a może, jeśli xps będzie na zakładkę, to i folia nie będzie potrzebna?). Jak się z czasem folia rozejdzie, to i tak nic się nie stanie.

 

Tak, to też do mnie przemawia - różnicę 2350 można potem "odrobić". Na całej budowie, to nie jest taki znów duży koszt.

Z ciekawości,czy znaleźliście XPS tańszy niż 340 netto?

 

ja kupowałem synthosa za 425 brutto czyli 345 netto i taniej nie znalazłem..

właśnie xps robiłem na zakładkę i folii nie dawałem ani nad ani pod xps i na teraz stoi dom z silikatów 24cm z dachówką ceramiczną (najcięższa chyba kombinacja), pyta ma 22cm (2 cm dodałem bo rurki od ogrzewania włożylem, projekt był na 20cm) póki co jakoś nic nie wybrzusza się ani nie zapada..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja kupowałem synthosa za 425 brutto czyli 345 netto i taniej nie znalazłem..

właśnie xps robiłem na zakładkę i folii nie dawałem ani nad ani pod xps i na teraz stoi dom z silikatów 24cm z dachówką ceramiczną (najcięższa chyba kombinacja), pyta ma 22cm (2 cm dodałem bo rurki od ogrzewania włożylem, projekt był na 20cm) póki co jakoś nic nie wybrzusza się ani nie zapada..

 

Mam podobna kombinacje, tylko bez podlogowki :-). A synthos 30, czy 50? I jaki styropian dales na pionowa czesc wanny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30, też synthos, tyle że 10 cm, piaskiem obsypane żeby się nie rozlazło.. te 10 potem odkopę przy robieniu opaski i ocieplenia żeby dać na to jeszcze jakieś 6-8 cm - żeby zrobić kapinos bo ocieplenie ma być 20 cm więc żeby minimalny chociaż ząbek był żeby woda nie spływała po ścianie..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...