Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=222865&d=1383779930 :jawdrop: wstyd mi za "kolegów" inżynierów ...

to jest jakiś ich matrix ! mają swój świat cóż :( kosztem inwestora, a swoją pupę ochronią ...

 

[ATTACH=CONFIG]222902[/ATTACH] bierzcie i korzystajcie :)

 

No, tak już prędzej... Jak Henok juz pisal, glowna koncepcja jest ok :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

Mam dwa pytanka do kolegów:

1. Jakiej zagęszczarki użyć do wykonania podbudowy pod płytę, zakładając wykonanie płyty samemu? Myślę, że taka 90kg może być mała, ale czy np. taka 160-170kg wystarczy?

2. Co jest lepszym materiałem na podbudowę piasek czy kamień/kliniec? Jakoś mnie piasek nie przekonuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sama "ziemia" może być jako podbudowa. zagęszczana warstwami, a pod nią geołóknina aby jedna z drugą warstwą się nie mieszała.

Zagęszczarka, jak masz znajomego przy budowie dróg weź 500-700 kg :)

Lepiej żeby było dobrze wydrenowane, w tedy kloc o mionszości #1m gruntu zagęszczonego warstwami będzie aż nad to !

zadaj pytanie sobie jak robią coś takiego ?

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://g99.fotobudowa.com.pl/files/2008/11/lawy-fundamentowe-1.jpg&imgrefurl=http://g99.fotobudowa.com.pl/2008/07/17/lawy-fundamentowe/&h=600&w=800&sz=99&tbnid=CdBb5Da7TUUoyM:&tbnh=94&tbnw=125&zoom=1&usg=__gzUkJv0qx-dhvdoo3KEprqnj-sk=&docid=YRkFu9cM3kls5M&sa=X&ei=vcx8UpHQFOai4gS79YDQCA&ved=0CC4Q9QEwAA ktoś tu coś zagęszcza ? daje jakieś żwiry piaski ?

nie.

W domu którym teraz mieszkam... nawet ław nie ma tylko lekko szerszy fundament, nie jestem zwolennikiem jakiś ... badziewi oczywiście.

Tylko jeśli grunt wskazuje że jest nośny, nie jakieś torfowisko ! to pod płytę zastanawiam się po co takie kombinacje ?

Jakie tam będzie ciśnienie .. na 1m^2 płyty ?

a jakie jest ciśnienie na 1mb ławy fu ? x razy większe ile? zależy od obciążeń itd.

Jak wspominałem dom w którym mieszkam ... można porównać do ustawienia deski węższym bokiem na ziemi

a płytę do szerszego boku spoczywającego na ziemi.

 

http://www.google.pl/imgres?sa=X&espv=210&es_sm=93&biw=1254&bih=635&tbm=isch&tbnid=VxpDaht_xwrJBM:&imgrefurl=http://dom-przy-grodzkiej.fotobudowa.com.pl/2009/04/04/dom-przy-grodzkiej/&docid=PVwoRDZcnHy-OM&imgurl=http://dom-przy-grodzkiej.fotobudowa.com.pl/files/2009/04/wykopy-pod-aawy-fundamentowe-grunt-katiii-iv-stare-koryto-rzeki-bystrzyca.jpg&w=800&h=600&ei=wcx8Ut7fLJCp7Aal3oHICw&zoom=1&ved=1t:3588,r:2,s:0,i:96&iact=rc&page=1&tbnh=179&tbnw=215&start=0&ndsp=9&tx=152&ty=87 bo widzę że się zapomina na czym budynek stoi.

 

Stąd dla pewności trzeba aby kloc pod płytę fu, kloc ziemi był suchy tylko i dobrze zbity !

Można zrobić to z dodatkiem cementu !

 

http://chaberlux.blogspot.com/2011_03_01_archive.html tak jak tu ... grunt wygląda niczego sobie, oczywiście trzeba było by na miejscu stwierdzić ...

To jeśli tu sprawdza się taka ława ... tym bardziej sprawdzi się płyta !

 

A zwyczaj wymian gruntu i kombinacji wziął się z nadleśnictwa ... bo żeby było ..

 

Raz jeszcze ważne aby grunt był suchy pod budynkiem to jest obowiązek !

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie się rzuciła w oczy ... ta różnica między ławami a płytą !

pod ławami nikt cudów nie robi nikt ! najwyżej chudzinkę daje.

A płyta z natury lepiej i łagodniej rozkłada ciężar. proforma wzmocnienie gruntu zagęszczenie warstwami i drenaż !

alby grunt był suchy, to i stabilniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodatkowo ławy są poniżej poziomu przemarzania więc i ryzyko wysadzenia nie istnieje.

a skąd ten poziom przymarzania jest ?

nie przypadkiem z tego jak grunt przewodzi ciepło ? tj jak traci szybko.

W porównaniu do 10cm EPS'a, grunt nie ma prawie oporu cieplnego.

Opaska przeciw wysadzinowa i po problemie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche tu się pomieszają rozne rzeczy.

"Ziemia" to bardzo niedokładne określenie. Trzeba tu pamietac, ze żadne grunty organiczne pod plyta fundamentowa nie chcemy, a po usuniecie gleby/humusu zazwyczaj plyta lezalaby za nisko, czyli, i tak trzeba zrobić podsypke.

Piasek, o ile jest nieplukany i tzw. latwozageszczalny, tzn o różnorodnej frakcji, swietnie się nadaje do tego i w Polsce prawie wszędzie jest najtańszym materialem do tego.

Kamien, zwir, tluczen itd. owszem tez się nadaje. Ale po co; jeśli jest wystarczający nosny material, to bardziej nosny material nic nie da, jest to efekt czyste psychologiczny. W innych rejonach stosuje się kamien, np. w Austrii, bo tam piasek jest droższy. W Szwecji nawet się stosuje zwir granitowy, bo piasek bylby droższy.

Dobrze zagęszczony piasek bardzo często ma o wiele lepszy parametry niż grunt rodzimy, na którym się robi lawy fundamentowe. A tu racja: Z tego względu, plyta jest dużo lepsza, i te rozne konstrukcje z chudziakiem, tluczen i inne wieluwarstwowe konstrukcje sa przeważnie bez sensu.

Ta podsypka ma szereg zalet: Mamy w ten sposób skontrolowana, czysta podbudowę, która można bardzo dokładnie wyrownac, będzie ona, jeśli plyta jest dobrze projektowana, sucha i stabilna, swietnie się nadaje do umieszczenia instalacje (kanalize, doprowadzenia medie) i do drenazowania w strefie brzegowej.

Do zagęszczania, aby utrzymać ID min 0,6-0,7, powinno być zagęszczarka min 300kg, 500 jest dużo lepiej. Tez oczywiście w zaleznosci od grubości podsypki.

 

Oczywiście zawsze trzeba zaprojektować kazda plyte razem z podbudowa osobno, nie ma ryczałtowych rozwiazan, dlatego zawsze wymagamy analizę geotechnicznej.

 

Na temat law fundamentowych na gruncie nienaruszonym trzeba pamietac, ze często takie technologie spowodują problemy z osiadaniem lub z wilgocią, a przeważnie te problemy wystepuja razem. Jak dla mnie to wskazuje na to, ze ta technologia wcale nie jest taka dobra, mimo to ze często praktykowana.

 

Wysadziny nie sa problemem, na to sa rozne sposoby, jak tu już wiele razy pokazane.

 

Pozdrawiam

 

Thomas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Ziemia"
oczywiście :) troszkę bardzo nie fachowo .

czyli, i tak trzeba zrobić podsypke.
oczywiście .. bodaj pod XPS'a czy coś .. tak też pod wylewkę robiłem

EPS hydro i na to folia i beton z mikro zbrojeniem.

Kamien, zwir, tluczen itd. owszem tez się nadaje. Ale po co; jeśli jest wystarczający nosny material, to bardziej nosny material nic nie da, jest to efekt czyste psychologiczny.
właśnie to chciałem zasugerować :)

która można bardzo dokładnie wyrownac,
ach w tym pędzie rugania ... nad interpretacji zapomniałem że ..

o warstwie równającej piasku, przecież sam dawałem piach pod wylewkę co pisałem ... oj durny ja ...

 

Zrobił bym tak o ile głębiej nie ma jakiś gruntów pochodzenia lub z dodatkami organicznymi.

Wybrawszy humus, siup gruntu i warstwa po warstwie zagęszczać ! właśnie płytą ciężką 0,5 t .

Warunek lepiej aby było dalej od sąsiadów ... bo wiem co taka płyta potrafi .. "ziemia wody prosi "

można mniejszą nawet 100kg .. warunek cieńsze warstwy około 5cm radził bym w tedy.

Można dodać cementu w ilości około 50kg na 1m2 .. dla dodatkowego wzmocnienia gruntu

i wynieść się nad poziom pierwotny.

Miąszość tej warstwy 50cm .. około.

na to "piach" i równanie i zagęszczanie na to EPS'sik .. lubi XPS'sik .. z jęzorem wysuniętym poza płytę 1m tj licząc jeszcze izolację te 30cm czy więcej.

jako opaskę przeciw magi mrozu.

Oczywiście zawsze trzeba zaprojektować kazda plyte razem z podbudowa osobno, nie ma ryczałtowych rozwiazan, dlatego zawsze wymagamy analizę geotechnicznej.
Oczywiście ... szkic rewolucji jest :) ale trzeba zachować spokój inż i przeliczyć wsio dokładnie.

I zbadać aby kuku nie było, jakaś kurzawa czy inne zjawiska.

Poziom wody gruntowej to znowu inaczej trzeba do sprawy podejść jak u mnie np.

Muszę zrobić drenaż i tyle ... grunt ? piaskowiec :mad: z rodzynkami iłowymi czerwonymi tudzież niebieskimi :)

 

Wysadziny nie sa problemem, na to sa rozne sposoby, jak tu już wiele razy pokazane.
uważam że można nimi dzieci w szkole straszyć.

 

http://www.uprawyekologiczne.pl/118_Metody_przechowywania_ziemniakow.html ludzie o tym już nie pamiętają .. ja choć młody ... czarnobylek ...

dokładnie wiem jak stosowało się takie metody przechowywania !

jak by ziemniaki przymarzły ! zwłaszcza że nie były zakopane głęboko, tylko przykryte słomą i warstwą ziemi !

A tu XXI wiek symulację komputerowe ! izolacja cudna ! ile chcesz to masz ! i takie problemy ?

sorry ale kubik piachu to u mnie 75 zł to dołożenie 30zł z lichy EPS i wsadzenie dookoła budynku to taki kłopot .. dla kubusiów fatalistów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to zobaczyłem panowie to od razu pomyślałem o was na tym forum :) Takiej płyty chyba jeszcze nie widzieliście:) Idąc od dołu do góry: 10 cm chudziaka, następnie trzy warstwy pustaka przełożonego folią, cienki szalunek z płyt i na to dopiero płyta fundamentowa. Owe pustaki to nie te prostokątne, ale te większe, trapezowe (21x54x24), które zwykle idą w strop. Ustawia się je w pionie i zasypuje styropianowymi śmieciami - i to dosłownie śmieciami, takimi z big bagów. Na to folia (po co?) i kolejna warstwy. Pustaki idą na spoinę tylko przy brzegowych warstwach, w środku są układane dosłownie jak klocki.

 

Z zalet:

- pod płytą mamy nie małą poduszkę powietrzną z uwięzionym powietrzem, która robi za izolacje

- wytrzymałość na ściskanie pustaków poza możliwością jakiegokolwiek xps'a, powyżej 1000 kPa

- o dziwo - cena - i stąd chyba tak szalony pomysł - 1m3 takich żużlowych pustaków to wydatek około 100 zł

 

http://images.tinypic.pl/i/00467/k4b5oji9col5_t.jpg

 

http://images.tinypic.pl/i/00467/992v65kmsj62_t.jpg

plytaD.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to zobaczyłem panowie to od razu pomyślałem o was na tym forum :) Takiej płyty chyba jeszcze nie widzieliście:) Idąc od dołu do góry: 10 cm chudziaka, następnie trzy warstwy pustaka przełożonego folią, cienki szalunek z płyt i na to dopiero płyta fundamentowa. Owe pustaki to nie te prostokątne, ale te większe, trapezowe (21x54x24), które zwykle idą w strop. Ustawia się je w pionie i zasypuje styropianowymi śmieciami - i to dosłownie śmieciami, takimi z big bagów. Na to folia (po co?) i kolejna warstwy. Pustaki idą na spoinę tylko przy brzegowych warstwach, w środku są układane dosłownie jak klocki.

 

Z zalet:

- pod płytą mamy nie małą poduszkę powietrzną z uwięzionym powietrzem, która robi za izolacje

- wytrzymałość na ściskanie pustaków poza możliwością jakiegokolwiek xps'a, powyżej 1000 kPa

- o dziwo - cena - i stąd chyba tak szalony pomysł - 1m3 takich żużlowych pustaków to wydatek około 100 zł

 

http://images.tinypic.pl/i/00467/k4b5oji9col5_t.jpg

 

http://images.tinypic.pl/i/00467/992v65kmsj62_t.jpg

 

...

co powiedzieć. Rozne rzeczy można wymyslec, w tym ze te 1000kPa raczej nie uwzgledniaja nizsze warstwy. Ale i tak tyle nie potrzebne pod domem jednorodzinnym, czyli do żaden argument za.

72cm tych pustaków, 35cm beton, razem 107cm, to oczywiście wymaga niezły wykop. Robota sporo.

24cm plyty, 10mm plyta betonowa, chudziak 10cm, to w calosci 35cm betonu... to już mniej oszczędnie. Jestem pewien ze, licząc wszystkie warstwy i robociznę, to nasza wersja na XPS jest korzystniejsza i cenowo i czasowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doradźcie koledzy.Znajomy chce zrobić fundament oszczędny.Taki ni to płyta ni to tradycyjny.

Otóż po zdjęciu humusu po obwodzie zamierza wykonać wykop na głębokość przemarzania ale pod ściany nośne działowe już nie. Humusu ma z 30cm. Wynika z tego że pod ściany nośne działowe, ławy będą na 30-tu cm głębokości ,ale w obrębie głębokiego fundamentu zewnętrznego. Te 30-ci cm + to co powyżej chce zasypać pospółką i wylać chudziak . Twierdzi że zaoszczędzi raz na kopaniu dużej dziury pod chałupę,dwa na materiałach na ścianki nośne wewnętrzne. A i fundament na zewnątrz ma być zaizolowany 15-to cm warstwą styropianu. Niby wewnątrz nie grozi minusowa temperatura.

Czy to jest dobry pomysł. Czy aby taka konstrukcja będzie stabilna pod ,,ciężki " dom bo z silki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doradźcie koledzy.Znajomy chce zrobić fundament oszczędny.Taki ni to płyta ni to tradycyjny.

Otóż po zdjęciu humusu po obwodzie zamierza wykonać wykop na głębokość przemarzania ale pod ściany nośne działowe już nie. Humusu ma z 30cm. Wynika z tego że pod ściany nośne działowe, ławy będą na 30-tu cm głębokości ,ale w obrębie głębokiego fundamentu zewnętrznego. Te 30-ci cm + to co powyżej chce zasypać pospółką i wylać chudziak . Twierdzi że zaoszczędzi raz na kopaniu dużej dziury pod chałupę,dwa na materiałach na ścianki nośne wewnętrzne. A i fundament na zewnątrz ma być zaizolowany 15-to cm warstwą styropianu. Niby wewnątrz nie grozi minusowa temperatura.

Czy to jest dobry pomysł. Czy aby taka konstrukcja będzie stabilna pod ,,ciężki " dom bo z silki?

 

"fundament oszczędny" jak dla mnie jest już mijanie się z celem, fundament ma być solidnie i najlepiej jeszcze cieplo. Ale ok, każdy ma inne priorytety.

 

Technicznie, pod scianami wewnetrznimi faktycznie nie trzeba zrobić posadowienie poniżej strefie przemarzanie, o ile scianki fundamentowe na zewnątrz sa izolowane. Do tego nawet nie sa potrzebne 15cm styropianu, chyba wystarczy 5 lub 10, o ile chodzi tylko o przemarzanie.

 

Czy ten chudziak, scianki fundamentowe i lawice, styropian itd. sa tansze od "normalnej" plyty fundamentowej nieizolowanej pod spodem, to ja nie wiem, nie znając dlugosc tych law, wymiarow domu itd., ale to chyba byloby znacznie lepsza konstrukcja. Np. plyta 20cm, pionowa izolacja jako szalunek tracony i opaska przeciwwysadzinowa. Mniej wykopu, mniej robota, lepszy fundament.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż po zdjęciu humusu po obwodzie zamierza wykonać wykop na głębokość przemarzania ale pod ściany nośne działowe już nie

Nydar to mu wytłumacz po co jest ta głębokość ! bo to mit równorzędny z oddychaniem ścian.:mad:

Humusu ma z 30cm.
no to niech nawiezie w to miejsce piachu, albo ziemi i zagęści 3x10cm .

na obwodzie dren i opaska przeciw wysadzinom !

 

zwykła płyta fundamentowa ! bez kombinacji ! jak na ławie da radę to na płycie tym bardziej.

mniejszy koszt ! i od razu ma posadzkę .. tylko wykończyć .. żadnych dodatkowych wylewek itp .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiam,

XPS jest sprzedawany wedle objętości, ten "nasz" pod płyty ma zakładkę.

Mam więc pytanie - jak się liczy objętość takiego styro z zakładką?

Całkowity rozmiar płyty to 1265x615mm

a powierzchnia krycia, czyli tak naprawdę ten wymiar co nas interesuje, to jest 1200x600mm

niby nic, 15mm, ale dla płyty ~150m^2 i grubości 20cm to wychodzi już 1m^3 różnicy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź .Też tak mi się wydawało że działowe nośne nie muszą być na głębokości przemarzania.No bo mrozu tam nie będzie. Martwi mnie jedynie że koleś kombinuje z nośnymi zewnętrznymi .Tzn. rozważa aby też dać je na gruncie po zdjęciu humusu + opaska przeciwwysadzinowa .Czy to się aby nie rozjedzie? No bo płyta to monolit zbrojony a to to ni płyta ni tradycyjny fundament.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nydar to mu wytłumacz po co jest ta głębokość ! bo to mit równorzędny z oddychaniem ścian.:mad:

no to niech nawiezie w to miejsce piachu, albo ziemi i zagęści 3x10cm .

na obwodzie dren i opaska przeciw wysadzinom !

 

zwykła płyta fundamentowa ! bez kombinacji ! jak na ławie da radę to na płycie tym bardziej.

mniejszy koszt ! i od razu ma posadzkę .. tylko wykończyć .. żadnych dodatkowych wylewek itp .

 

Nie wiem,nie znam się.On twierdzi,że będzie taniej jak płyta.Ale jak go znam to wie co mówi bo jest ekonomistą (nudna profesja).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiam,

XPS jest sprzedawany wedle objętości, ten "nasz" pod płyty ma zakładkę.

Mam więc pytanie - jak się liczy objętość takiego styro z zakładką?

Całkowity rozmiar płyty to 1265x615mm

a powierzchnia krycia, czyli tak naprawdę ten wymiar co nas interesuje, to jest 1200x600mm

niby nic, 15mm, ale dla płyty ~150m^2 i grubości 20cm to wychodzi już 1m^3 różnicy!

 

No nie do końca, mieszasz teraz powierzchnia i objetosc. W objetosci nic nie tracisz, jest tyle obliczone ile faktycznie dostaniesz, ale obliczenie robisz chyba raczej na podstawie powierzchni. A tu faktycznie, trzeba uwzglednic te 15mm, plus troche odpadki. Paczke liczy się jako 0,3m³, to odpowiada 4 plyt (przy grubości 10cm) 1250x600=0,75m² pow. krycia. Te 15mm, których masz więcej na jedna strone, brakuje na druga, dlatego objetosc się zgadza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...