Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Pytanie do zorientowanych w temacie: odebrałem dzisiaj projekt płyty fundamentowej i mam do Was zapytanie. Czy Waszym zdaniem trochę architekt nie przesadził...mianowicie: - mój domek to Zięba, pow. użytk. 128m2, poddasze użytkowe, ściany SOLBET 24, strop Teriva, dachówka ceramiczna, dach 220m2. dwuspadowy...płyta 90m2, pod płytą 25cm. XPS, płyta 25cm. betonu, zbrojona pod ścianami fi 14, a cała reszta fi12 (siatka góra, dół), razem ok. 2,2 tony stali? Myślałem o 20cm. betonu i prętach fi12 pod ściany i reszta fi 10, a tutaj lekkie zdziwienie. Wiadomo więcej nie zaszkodzi, architekt śpi spokojnie, a tylko tyle, że Ja muszę przygotować trochę więcej PLN, a to boli. Proszę o pomocne zdanie. Edytowane przez Hanss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

tak na oko powiedziałbym ze trochę przesadzil. Trzeba sprawdzać jakie sa obciążenie pod scianami/slupami, wtedy można więcej powiedzieć. Z doświadczeniu na taki dom wystarczy spokojnie 20cm betonu, a prety fi14 plus siatka fi12 gora/dol... palac kultury budujesz? ;)

(chyba ze masz slaby grunt, szkody górnicze lub cos w tym stylu?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do zorientowanych w temacie: odebrałem dzisiaj projekt płyty fundamentowej i mam do Was zapytanie. Czy Waszym zdaniem trochę architekt nie przesadził...mianowicie: - mój domek to Zięba, pow. użytk. 128m2, poddasze użytkowe, ściany SOLBET 24, strop Teriva, dachówka ceramiczna, dach 220m2. dwuspadowy...płyta 90m2, pod płytą 25cm. XPS, płyta 25cm. betonu, zbrojona pod ścianami fi 14, a cała reszta fi12 (siatka góra, dół), razem ok. 2,2 tony stali? Myślałem o 20cm. betonu i prętach fi12 pod ściany i reszta fi 10, a tutaj lekkie zdziwienie. Wiadomo więcej nie zaszkodzi, architekt śpi spokojnie, a tylko tyle, że Ja muszę przygotować trochę więcej PLN, a to boli. Proszę o pomocne zdanie.

podszedł do sprawy zbyt asekuracyjnie.

Ściany nie najcięższe, strop również. Zostaje ta dachówka na dachu, ale mimo wszystko to nie ciężar aby tak zbroić płytę. Zdecydowanie on (architekt) nie jest przyjacielem Twojego portfela.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Mam pytanie, dotyczące przyłączy w płycie fundamentowej.

1. Woda.

a) z czego robimy przepust? (szarą? peszel? jakie fi?), i w ten przepust wprowadzimy rurę wodociągową?

2. Kanalizacja.

a) Czy przed zalaniem płyty trzeba wykonać inspekcję (z zakładu wodociągów i kanalizacji).

b) czy trzeba wykonać próbę szczelności. /czy trzeba sporządzić protokół próby szczelności

c) czy rury kanalizacyjne zakończyć do obrysu płyty (a później przy przyłączach pociągnąć dalej do sieci)

3. Gaz

a) podobnie jak z wodą?

I ogólniej, jaki ważny krok trzeba wykonać PRZED zalewaniem płyty (chodzi o przyłącza woda/kanaliza/gaz/prąd/)

 

Miło, jakby ktoś poświęcił swój czas, by mnie douczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze rozumiem, że rurę do gazu również montować można pod/przez płyte, czy przez ścianę? Jak to najlepiej wykonać? Rozumiem że muszę zrobić jak w projekcie (warunki przyłącza od gazowni), tylko u mnie mały problem z tym, ponieważ gazownia napisała "istnieje możliwość przyłączenia gazu, możliwy termin przyłączenia do 2015", bez konkretów, chciałbym zrobić przepust w płycie aby być na to przygotowany. Z czego to zrobić?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze rozumiem, że rurę do gazu również montować można pod/przez płyte, czy przez ścianę? Jak to najlepiej wykonać? Rozumiem że muszę zrobić jak w projekcie (warunki przyłącza od gazowni), tylko u mnie mały problem z tym, ponieważ gazownia napisała "istnieje możliwość przyłączenia gazu, możliwy termin przyłączenia do 2015", bez konkretów, chciałbym zrobić przepust w płycie aby być na to przygotowany. Z czego to zrobić?

 

Gaz nie wolno przez plyte doprowadzić, musi być przez sciany. Natomiast prad i wody: zrobić przepusty, albo aroty albo rury kanalizacyjne fi110, kieliszek na dol, kolana maks 2x45°. Przepusty wyprowadzać ok 1m poza obrebie plyty. Nie zapomnic o dolot powietrza do kominka, i koniecznie do prysznic zrobić osobny punkt, inaczej z plaskim brodzikiem będzie kicha ;) - również trzeba pamietac o dopowietrzenia, czyli pion do góry, chyba ze zrobisz dopowietrzenie pomocą zaworu zwrotnego, wtedy oszczedza się jeden kogucik na dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć i czołem,

 

Właśnie jestem na etapie wyboru technologii budowy domu. Zastanawiam się nad płytą fundamentową. Moją motywacją nie jest słaby grunt a jedynie chęć dobrej izolacji cieplnej domu. Dodatkowo przemawia do mnie szybszy czas budowy oraz "wszystko w jednym pakiecie" jeśli wybiorę ogrzewanie podłogowe.

 

Do tej pory znalazłem ofertę Ecoinwest oraz Rem-Fach.

 

Czy ktoś mógłby mi odpowiedzieć czy są to firmy godne zaufania? Może macie jakieś inne typy..?

 

Czy moglibyście mi podpowiedzieć jak według Was powinna wyglądać struktura płyty(rozsądny kompromis między ceną a właściwościami - nie mam ambicji budowania domu pasywnego, choć ściany będa miały teoretycznie u=0,17 z 20 cm styro)?

Chciałbym zbudować parterowy dom (projekt z kolekcji muratora http://projekty.muratordom.pl/projekt_spokojna-przystan-wariant-iii,2239,0,0.htm ).

Zmiany jakie wymyśliłem to:

- ściany z silki18

- dach z konstrukcji wiązarowej bez lanego stropu (czyli ciężar przenoszony raczej przez ściany zewnętrzne)

 

Wyceny na gotowo oscylują w granicach 350 PLN/m2 - co o tym sądzicie..?

 

Poniżej załączam warunki geologiczne na działce obok (chyba nie ma sensu robić ich jeszcze raz).

http://imageupper.com/i/?S0500010090011X13884034391342700

 

Z góry serdecznie dziękuję za wszelkie sugestie :)

 

Pozdrawiam

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WItam,

po komentarzu R&K odnośnie zamiany fundamentów na płytę fundamentową zacząłem ponownie się nad tym zastanawiać.

Jaki może być koszt płyty do domu ziemianki o wymiarach 18 x 9 m, idealny prostokąt. Ja wyszedłem z założenia, że ma być to dom prawie pasywny więc nie będzie ogrzewania wodnego. Czy taką płytę fundamentową muszę ocieplić styropianem itp? Tutaj za ocieplenie ma służyć ziemia w ilości 150 cm na stropie oraz kilka metrów na 3 ścianach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Na wiosnę chcę startować z płytą. Projekt już się robi, ale mam trochę pytań odnoścnie instalacji pod płytą:

1) Rury CWU i cyrkulacji (pex-al-pex)chciałbym poprowadzić w warstwie ocieplenia. Ocieplenie to 25 cm XPS i wymyśliłem, że położę go w trzech warstwach 10/5/10. W warstwie 5cm chciałem unieścić te rury, żeby były dobrze opatulone izolacją (10 cm z każdej strony). I teraz pytanie: czy dobrym pomysłem jest umieszczenie tych rur w peszlach powiedzmy fi 40mm, fi 50mm? W razie jakiegoś problemu zawsze będzie szansa na ich wymianę, choć pewnie nie będzie to łatwe, ale jakbym dał je w izolacji piankowej, to już całkiem kaplica - wymienić się tego na pewno nie da. Pytanie tylko, czy straty ciepła (mówię o ciepłej wodzie) będą znacznie większe w peszlu niż w otulinie z pianki, czy porównywalne z uwagi na fakt umieszczenia całości w ociepleniu?

 

2) Rury do zimnej wody. Jeśli chodzi o przyłącze i wyjście do ogrodu, to oczywiście zrobię przepusty, natomiast jak rozwiązujecie rozprowadzenie wody do poszczególnych pomieszczeń? Wydaje mi się, że należy puścić przepusty z kotłowni do wszystkich pomieszczeń do których ma być pociągnięta woda, ale położyć je w warstwie podbudowy.

 

3) Przy płycie grzewczej raczej nie daje się ocieplenia na płycie, więc jest problem z prowadzeniem wszelkich instalacji, które trzeba prowadzić pod płytą lub w niej. W związku z tym rozmieszczenie sprzętu np w łazience musi być zaplanowane najpóźniej w czasie wykonywania płyty. NIe jest to jednak takie proste i dużo rzeczy praktycznie ciężko przewidzieć. Np. podejście kanalizacji do płaskiego brodzika - często nie wiadomo jaki konkretnie będzie ten brodzik, w którym miejscu dokładnie będzie syfon itd. Wg mnie dobrze jest móc dopasować (skorygować ) podejście kanalizacji odpowiednio podkuwając płytę. I teraz pytanie - czy można bezkarnie podkuć płytę żeby przesunąć kanalizację o powiedzmy 50cm? Jeśli jest to problem, to czy można temu zaradzić na etapie projektu i w pomieszczeniach "niepewnych" takich jak np łazienka, dołożyć dodatkowe zbrojenie, żeby można było tą rurę przesunąć?

 

4) Buduję na lekkiej skarpie. Jeżeli jakwyżej położony narożnik będzie miał wyskokość 0, to pozostałe (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) będą miały -50, -150, -150. Powiedzmy, że uda mi się zniwelować działkę i przy dwóch pierwszych narożnikach, to i tak będzie metr różnicy w stosunku do pozostałych. Z jednej strony budynku będzie więc nasyp. Chciałem zapytać o opaskę. Z pionową będzie o tyle problem, że ciężko ją poprawnie wykonać, natomiast pozioma - od strony nasypu... no właśnie, ma ona jakikolwiek sens? Przecież będzie wyniesiona prawie mert nad grunt i - mówiąc kolokwialnie i nie technicznie) mróz pod budynek podejdzie sobie bokiem. Jak to jest naprawdę z tymi opaskami na nasypach, zdaje się że slab ma podobny problem?

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...
Ja mam podobną sytuację do twojej tylko różnica poziomów 200 cm. Krótko mówiąc, zrezygnowałem z nasypu i robię piwnicę na płycie. Koszty, licząc konieczność wywiezienia i nawiezienia gruntu i piachu niewiele większe, dom stoi stabilnie no i będzie piwnica która, w moim przypadku będzie tak naprawdę niskim parterem. Policz co ci się bardziej opłaci. Dom z płytą na nasypie projektował HenoK więc może poproś go o informacje.

Ja będę dawał dodatkową wylewkę a w niej rurki wszelakie. Koszt jest trochę większy ale robota o niebo łatwiejsza. Co do odpływów to zostaw większe przepusty na ewentualne manewry ale konstruktor musi je zaplanować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam podobną sytuację do twojej tylko różnica poziomów 200 cm. Krótko mówiąc, zrezygnowałem z nasypu i robię piwnicę na płycie. Koszty, licząc konieczność wywiezienia i nawiezienia gruntu i piachu niewiele większe, dom stoi stabilnie no i będzie piwnica która, w moim przypadku będzie tak naprawdę niskim parterem. Policz co ci się bardziej opłaci. Dom z płytą na nasypie projektował HenoK więc może poproś go o informacje.

Ja będę dawał dodatkową wylewkę a w niej rurki wszelakie. Koszt jest trochę większy ale robota o niebo łatwiejsza. Co do odpływów to zostaw większe przepusty na ewentualne manewry ale konstruktor musi je zaplanować.

 

Ja nie chcę piwnicy. Jest to dodatkowy koszt za niepotrzebny mi dodatek, no i pozbywam się akumulacji płyty na której mi zależy. U Ciebie 2 m to jednak sporo i może mieć to sens. Mi też projekt robi HenoK, ale ostatnio nie jest dostępny i nie mam się jak zapytać. W sumie to myślę, że nasyp w moim przypadku będzie sporo tańszy.

 

Sam szerszy przepust nie załatwi sprawy, bo nie wiadomo jaki brodzik kupię. Przecież każdy model może mieć wyjście w innym miejscu, prawda? Tutaj powinna być możliwość lekkiego podkucia w płycie bez ryzyka wystąpienia kłopotów.

 

Dajesz samą wylewkę czy pod wylewką będzie też styropian? Jeśli dasz samą wylewkę 6 cm, to szału z miejscem nie będzie. Jak ze styropianem to co innego, ale nie ma akumulacji więc dla mnie odpada. Ja planuję dać tylko warstwę wyrównującą do 2 cm, ale tak, żeby było to zespolone z płytą, bez żadnej folii pomiędzy. Chciałbym, żeby to stanowiło w miarę jednorodną całość żebym nie musiał stosować dylatacji w tej wylewce.

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie chcę piwnicy. Jest to dodatkowy koszt za niepotrzebny mi dodatek, no i pozbywam się akumulacji płyty na której mi zależy. Mi też projekt robi HenoK, ale ostatnio nie jest dostępny i nie mam się jak zapytać. W sumie to myślę, że nasyp w moim przypadku będzie sporo tańszy.

 

Sam szerszy przepust nie załatwi sprawy, bo nie wiadomo jaki brodzik kupię. Przecież każdy model może mieć wyjście w innym miejscu, prawda? Tutaj powinna być możliwość lekkiego podkucia w płycie bez ryzyka wystąpienia kłopotów.

 

Dajesz samą wylewkę czy pod wylewką będzie też styropian? Jeśli dasz samą wylewkę 6 cm, to szału z miejscem nie będzie. Jak ze styropianem to co innego, ale nie ma akumulacji więc dla mnie odpada. Ja planuję dać tylko warstwę wyrównującą do 2 cm, ale tak, żeby było to zespolone z płytą, bez żadnej folii pomiędzy. Chciałbym, żeby to stanowiło w miarę jednorodną całość żebym nie musiał stosować dylatacji w tej wylewce.

Jeżeli HenoK robi ci projekt to o nasyp się nie martw. :) Mimo wszystko zachęcam do zrobienia kalkulacji. U mnie, jakbym nie liczył nie wychodzi dużo drożej, tym bardziej, że pod płytę nie daję izolacji termicznej ale ja i tak muszę wybrać grunt na 1 m licząc od najniższego poziomu. Bez piwnicy musiałbym nadsypać prawie 3 m. Bez sensu, jak dla mnie. Strop monolityczny nad piwnicą to też niezła akumulacja. Wylewki dam 7 cm bez izolacji. Wystarczy by wlazły wszystkie rurki i kabelki. Chyba musisz zdecydować się na jakieś rozwiązanie brodzika, choćby w przybliżeniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak rozwiązaliście sprawę z cokołem fundamentowym? Pytam ponieważ po zewnętrznej stronie płyty mam w projekcie 24cm XPS, a na ścianie tylko 20cm grafitu. Mało tego chciałem jeszcze dół obłożyć cegłą klinkierową( jest taka Roben 65mm grubości), a chciałbym cokół cofnięty. Chyba tylko jedynym rozwiązaniem jest odchudzenie XPS do 12cm? Wystarczy 2cm tego uskoku z fasady?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...