Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Piszesz że wysadzania na krawędzi będzie miało zerowy wpływ bo jest pospołka i izlolacja. Pospołka powinna być pożadnie zagęszcozna a więc ona przekaże siły na styropian, który jak rozumiem który zamortyzuje podnoszenie? To powiedz mi co stanie sie z tym styropianem jak mróz puści? Opadnie w dół. Teraz powtórzmy ten cykl kilka/kilkanaście razy w ciągu powiedzmy 10 lat i co, wypada się pomodlić aby płyta nie pękła i to pod ścianą.

Nie trafia do mnie to tłumaczenie. Dgyśmy wyminili grunt na niespoisty zgodnie ze sztuką budowlaną ryzyka by nie było.

Oczywiście wymiana gruntu na niespoisty załatwiłaby problem wysadzin.

Pytanie tylko, czy zawsze jest to konieczne.

W tym samym wątku pisano już o tym wcześniej, m.in. tutaj :

http://forum.muratordom.pl/post3850541.htm#3850541

W tej wypowiedzi Raulo podał link do artykułu : http://www.supergrund.se/res/Default/tjale.pdf .

Opisano w nim zasięg przemarzania gruntów dla warunków Szwecji.

Z tych badań wynika, że zachowując odpowiednią geometrię płyty (opaskę przeciwwysadzinową) można w pełni wysadzinom pod fundamentem zapobiegać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

a jest na forum ktoś kto ma dom na płycie już klika lub kilkanaście lat? może napisze jak ma się praktyka do teorii?

 

Ja tam drugą zimę raptem. Ale Legalletowcy wszelkiej masci to juz ze dwadzieścia lat będzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

kilka miesięcy temu chwaliłem się (żaliłem :D ) wyczynami moich architektek.

Płyta 45 cm w domu jednorodzinnym mi się jednak przesadą wydała... i nie tylko mi. No i się z Paniami pożegnałem, niestety za późno (klika miesięcy w plecy...).

Tym razem poszedłem do Panów architektów. I zapadła decyzja - robimy tradycyjnie - ławy. Kiedy konstruktor ławy rozrysował wyszło (z powodu warunków gruntowych), że ławy tak pod połową budynku prawie wychodzą.

No to jednak mnie naszło, może jednak płytę...

Konstruktor siadł, policzył i wyszło... 25 cm płyty :evil:

A do tego ciut się zmieniła konstrukcja budynku. Jest... cięższy!!!

Więc jak to jest. Jednemu wychodzi tyle, a drugiemu tyle? Dla mnie pozostaje to zagadką.

To znaczy nie do końca zagadką. Cały czas mnie zastanawia jak konstruktor mógł obliczyć płytę i całą resztę dla budowy bliźniaka (dostawiam się) bez zrobienia odkrywki fundamentów sąsiada...

Jakbym architektów nie zmienił to miałbym teraz ładną płytę w środku ławy sąsiada...

Brak słów na to jakie paproki czasem projektują.

 

Ale nic to. Ważne, że do przodu. :p

Start na wiosnę i liczę na owocną i "budującą" wymianę doświadczeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

warstwa kruszywa jest warstwą tzw przeciwwysadzinową, warunkiem jest odwodnienie terenu ale te moim zdaniem powinno być zrobione zawsze

 

Jeżeli jest kruszywo i odwodnienie to wymiana gruntu poniżej humusu nie ma sensu.

Gorzej, kiedy wody są bardzo wysoko i nie ma gdzie odprowadzić odwodnienia.

 

To faktycznie jest problem ale można chyba dać więcej kruszywa - podnieść dom wyżej nad poziom terenu. Przecież w jeziorku domu nie postawisz? :o

 

Pewnie że można, wręcz trzeba! Już się pogodziłem z wydaniem dodatkowych 7000zł na kruszywo. Kurde, czekam aż zima poluzuje i żwirownia ruszy.

 

W jeziorku nie, ale mały stawek blisko tarasu sobie wykopię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

projekt domu http://www.pro-arte.pl/projekty-domy/432/ w technologi

szkieletowej parterowy pow.100.5m2

budowa domu w miejscowości Hutna

Wieś woj. kujawskopomorskie za fundamn tradycyjny według koszt. Wartość rozdziału netto: 32 961,47

VAT 7 251,52

brutto: 40 212,99

grunt 4a gliniastopiaszcysta samochodem osobowym i cięzarowyn można jezdzić jest to grunt rodzimy ziemia orna wody nie ma czy płyta fundamentowa jest

tanszy

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

projekt domu http://www.pro-arte.pl/projekty-domy/432/ w technologi

szkieletowej parterowy pow.100.5m2

budowa domu w miejscowości Hutna

Wieś woj. kujawskopomorskie za fundamn tradycyjny według koszt. Wartość rozdziału netto: 32 961,47

VAT 7 251,52

brutto: 40 212,99

grunt 4a gliniastopiaszcysta samochodem osobowym i cięzarowyn można jezdzić jest to grunt rodzimy ziemia orna wody nie ma czy płyta fundamentowa jest

tanszy

pozdrawiam

 

Taki bardzo uproszczony kosztorys m2 płyty:

żwir+pospółka - 20 zł

styro podłogowe 20 cm - 45 (liczę z obrzeżami) zł

folia - 10 zł

zbrojenie - 30 zł

beton (20 cm) - 50 zł

inne - 10 zł

razem ok 170 zł/m2

robocizna - 50 zł???

 

m2 płyty wyjdzie 220 zł

 

czyli do 25 tyś. (z projektem) w twoim przypadku. Szybciej tez zrobisz płyte niz fundament. Przy płycie masz już gotowe podłogi a do twojego fundamentu zdaje się trzeba jeszcze doliczyc koszt podłóg na gruncie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaintrygowała mnie mnogość wypowiedzi,dywagacji nt. budowy domu,posadowienia go na płycie,może tak ,może siak,dajcie więcej styropianu,dajcie podsypki tyle,wymieniajcie grunt,nie wymieniajcie i cały ciąg wypowiedzi tak autorytarnych,że szpilki nie da się wcisnąć.Zakładam,że wielu z Was,idąc tym tropem rozumowania - jest konstruktorami,inżynierami statykami,geologami,wykonawcami W JEDNYM.To są w dużej mierze porady typu jak masz pryszcze to użyj tej maści, jak boli brzuch to tylko te krople.

Wracając do płyty fundamentowej.Wiele racji mają tu jamar,viperolo.Racji polegajacej ,o czym może nie napisali,że nie mozna traktować posadowienia budynku jak oxycortu na pryszcze ,czy maści na szczury.Każda lokalizacja ma swoje właściwości,co po uzyskaniu badań geologicznych,wiedzy nt. obciążeń,posadowienia budynku -ew. spadki terenu, wyniesienia budynku -gdzie chcemy mieć zero, daje podstwy do tego,żeby konstruktor zastosował jakieś rozwiązanie.Bardzo często słyszę od różnych wykonawców " eh,co tam projekt,zrobimy tak i tak", projektant wymyśla,tak się nie robi itp.Permanentny brak nadzoru /przepraszam solidnych/ ze strony kierownika budowy,radosna twórczość wykonawców,podbudowana podpowiedziami inwestorów i powstają kolejne realizacje.Jedna z firm wymienianych na tym forum podaje jako jeden z pozytywów to,że nie trzeba do jej płyty robić badań geologicznych,no proszę rewelacja.Wystarczy data urodzenia inwestora - astrologia górą.Płyty fundamentowe - jak najbardziej ,ale nie ma rozwiązań uniwersalnych,o tym czy trzeba wymienić grunt- pozwólmy decydować konstruktorom,za chwilę idąc na hurra będziemy stawiać domy na gruntach nasypowych / materace,rowery,trochę papy i szkła/.Można ,ale z rozsądkiem.Doradzajmy merytorycznie,bez stosowania maści na szczury.Jeśli ktoś ma wątpliwości to b. dobrze.Racją jest też to,że kadra inżynierska w dużej mierze nie kształci się,nie poznaje nowych technologii,na targach budowlanych chodzi wielu inwestorów,uczniów szkół /bo im kazali/.Kierowników budów,konstruktorów prawie nie ma.Racją jest to,że wielu z forumowiczów, wiedzę wycinkową ma większą od niejednego inżyniera.

Wymagajmy zatem od swoich projektantów wiedzy, płacimy im za projekty.

Konkludując , jeśli forumowiczu - sam naprawiasz samochód,sam się strzyżesz,sam wyrywasz ząb,sam gotujesz,masz pełne prawo samemu dobierać parametry płyty fundamentowej,materiał do niej użyty i jej charakterystykę posadowienia.Odpowiedzialność tak czy inaczej ponoszą podpisujący dokumenty,projekt,dziennik budowy, wraz z wykonawca,jeśli jest jakaś umowa.Niech sie mury pną do góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

projekt domu http://www.pro-arte.pl/projekty-domy/432/ w technologi

szkieletowej parterowy pow.100.5m2

budowa domu w miejscowości Hutna

Wieś woj. kujawskopomorskie za fundamn tradycyjny według koszt. Wartość rozdziału netto: 32 961,47

VAT 7 251,52

brutto: 40 212,99

grunt 4a gliniastopiaszcysta samochodem osobowym i cięzarowyn można jezdzić jest to grunt rodzimy ziemia orna wody nie ma czy płyta fundamentowa jest

tanszy

pozdrawiam

 

Taki bardzo uproszczony kosztorys m2 płyty:

żwir+pospółka - 20 zł

styro podłogowe 20 cm - 45 (liczę z obrzeżami) zł

folia - 10 zł

zbrojenie - 30 zł

beton (20 cm) - 50 zł

inne - 10 zł

razem ok 170 zł/m2

robocizna - 50 zł???

 

m2 płyty wyjdzie 220 zł

 

czyli do 25 tyś. (z projektem) w twoim przypadku. Szybciej tez zrobisz płyte niz fundament. Przy płycie masz już gotowe podłogi a do twojego fundamentu zdaje się trzeba jeszcze doliczyc koszt podłóg na gruncie.

a można namiary na dobrą firme z woj. kujawskopomorskie albo na całość

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz rację,wiele jest dyskusji merytorycznych,ale jak ludzie zaczynają doradzać,czy wysadzi,czy nie wysadzi,to już sama wątpliwość mrozi.pewnie, kazdy sam sobie sterem...najwięcej mógłby tu powiedzieć pan projektant płyt,ok. odpuszczam,masz rację,nikt tu nie robi nic bez własnej woli i myśli,od tego jest forum dyskusyjne,oddaję Ci rację, kłaniam się czarek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

masz rację,wiele jest dyskusji merytorycznych,ale jak ludzie zaczynają doradzać,czy wysadzi,czy nie wysadzi,to już sama wątpliwość mrozi.pewnie, kazdy sam sobie sterem...najwięcej mógłby tu powiedzieć pan projektant płyt,ok. odpuszczam,masz rację,nikt tu nie robi nic bez własnej woli i myśli,od tego jest forum dyskusyjne,oddaję Ci rację, kłaniam się czarek

Wątpliwości mamy wszyscy. Po to między innymi kruszymy kopie by dojść do jakichś konstruktywnych wniosków. Fajnie byłoby gdyby ktoś autorytatywnie mógł się wypowiedzieć, tylko gdzie takiego speca znaleść skoro spora część budowlańców o płycie raptem gdzies tam słyszało a i część architektów omija je szerokim łukiem.

Kwestia wysadzin jest bardzo istotna, wg mojej wiedzy warstwa kruszywa połączona z odwodnieniem skutecznie płytę przed nimi zabezpieczy. Podpowiedział mi to sąsiad inżynier pracujący w firmie budującej drogi. Jest to rozwiązanie powszechnie stosowane i w przypadku dróg skuteczne. Nie bardzo wiem czemu nie miałoby tak być w przypadku płyty fundmentowej. Robią tak płyty w Szwecji, Niemczech i pewnie w innych krajach też. Jeżeli znasz jakieś argumenty przeciw to zaprezentuj je. Wszyscy planujący płytę (ja również) na takie argumenty za i przeciw czekają.

 

Można się dziwić ludziom uparcie promującym pewne rozwiązania ale czytanie wypowiedzi ich oraz tych którzy się z nimi nie zgadzają może nauczyć bardzo wiele i w rezultacie pomóc podjąć właściwą decyzję. Najwięcej o ociepleniu dowiedziałem się czytając dyskusje (różne) z T.Brzeczkowskim. Nigdzie bym sie tyle nie nauczył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cezka, nie wiem od jak dawna śledzisz wątek, ale poczytałbyś nieco i wiedziałbyś, że każdy projekt płyty jest konsultowany z projektantem, który wymaga m. in.badań geologicznych gruntu, map itp.

I to On zaleca bądź nie wymianę gruntu, nawiezienie bądź nie kruszywa, zrobienie bądź nie odwodnienia itp.

 

A to jak inwestor zbuduje płytę, na ile zgodnie z projektem - to już inna kwestia :roll:

 

P.S. Samochody naprawiam sam, nie mając żadnego wykształcenia w tym kierunku. Wrodzona skromność nakazuje mi stwierdzić, że jestem w tym dobry.

Myślę, że z płytą też nie będę miał problemu 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, dzieki za odpowiedz.

w teorii tez mi sie to wydaje proste, jednak caly czas sie obawiam ze te kable miedzy zbrojeniem (po nim sie chodzi podczas montazu i wylewania betonu, nie?) zostana uszkodzone.

Inna kwestia to rozmieszczenie wszystkich punktow wod-kan, trzeba sie niezle skupic, bo nie ma poprawek.

O czyms waznym jeszcze zapominam? jakies przepusty, inne rzeczy do zrobienia na tym etapie, ktore nie zostaly tu poruszone?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inna kwestia to rozmieszczenie wszystkich punktow wod-kan, trzeba sie niezle skupic, bo nie ma poprawek.

O czyms waznym jeszcze zapominam? jakies przepusty, inne rzeczy do zrobienia na tym etapie, ktore nie zostaly tu poruszone?

 

Spadki, "koperty" w łazience, garażu itp. - najlepiej gdy płyta jeszcze nie zwiąże na amen.

Centralny odkurzacz (jeśli chcesz w płycie; ja dałem w ścianach)

Rozprowadzenie c.w.u - u mnie system Hepworth w "gwiazdę" od centralnego rozdzielacza.

 

Przepusty:

- kabel elektryczny "z miasta"

- inne kable (domofon, pompy, brama, oświetlenie, rtv-sat)

- woda "z miasta"

- woda ze studni

- kanalizacja (brudna)

- kanalizacja (mniej brudna) - jeśli chcesz magazynować i uzdatniać wodę

- powietrze do kominka

- wyjście z GWC

itd.

 

MCB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, dzieki za odpowiedz.

w teorii tez mi sie to wydaje proste, jednak caly czas sie obawiam ze te kable miedzy zbrojeniem (po nim sie chodzi podczas montazu i wylewania betonu, nie?) zostana uszkodzone.

Inna kwestia to rozmieszczenie wszystkich punktow wod-kan, trzeba sie niezle skupic, bo nie ma poprawek.

O czyms waznym jeszcze zapominam? jakies przepusty, inne rzeczy do zrobienia na tym etapie, ktore nie zostaly tu poruszone?

To co pod wierzchnim zbrojeniem jest bezpieczne, również kable czy rury. Nikt po nich deptał nie będzie. Niestety robiąc płytę trzeba pamiętac co do niej ma wchodzić a co wychodzić. Wszystko co trzeba chyba podał MCB. Jak to mniej więcej ma być zobacz choćby w dzienniku budowy użytkownika Coulignon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coulignon napisał

Tak miałem w projekcie choć teraz (podobno) Legallet nie daje folii pod styro.

To mnie zaskoczyło, że o tym nie wiedziałeś. Przecież Pan Wojciech S. współpracuje z L. od wielu lat i o tym dobrze wie.

W Legalett jest wręcz zakaz stosowania folii pod styropianem, z powodów, które opisał Henryk.

Kiedy przed kilku laty przymierzałem się do L. poprosiłem o wyjaśnienie czemu, bo obawiałem się przemarzania. Dostałem wówczas naukowy opis (wtedy zastrzeżono mi, by tej tajemnicy nie przekazywać dalej, ale skoro Henryk o tym napisał... :) ).

Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak głęboko trzeba wpuścić opaskę przeciwwysadzinową w pionie i poziomie żeby zabezpieczyć się przed przemarzaniem i czy wymieniając grunt na pospółkę powiedzmy do głebokości przemarzania trzeba robić opaskę.

 

Czy chłonność styro na poziomie 5% ( a może jest więcej?) jest zagrożeniem dla jego trwałości i parametrów

 

Wolałbym uniknąć ładowania pod ziemię XPS ze względu na koszt, wolałbym wsadzić EPS 200 lub 100 jeżeli pozwoli na to jego wytrzymałość.

 

Ile waży mój szkieletor z blachą na dachu o powierzchni 100m2 :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...