Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

A to czemu? Przecież wystarczy normalnie ułożyć 8-10cm styropianu na płycie i na to jastrych z rurkami ogrzewania. Ten styropian zmniejszy po prostu bezwładność cieplną wylewek. Nie musi wszędzie idealnie izolować od płyty, która sama jest przecież dobrze izolowana termicznie od gruntu/powietrza i jeśli trochę ciepła do niej "przecieknie" to i tak nic się złego nie stanie.

 

Jedyna kwestia, którą trzeba wziąć pod uwagę to poniesienie poziomu podłogi w stosunku do wersji pierwotnej.

 

Pzdr

 

To chyba nie tak hop-siup. Pytanie po co ten dodatkowy styropian, robota, podniesienie poziomu podłogi itp. Płyta pod styro i tak się nagrzeje przez styk ze ścianami, trochę dłużej to będzie trwało ale bezwładność całego układu będzie chyba równie duża. Co ważne; zimna ściana + ciepłe wnętrze to najepszy sposób na grzybki. Przy szkieletowym ten problem nie istnieje bo ściany nie przewodzą. Przy murowanym to problem bo jak te ściany odizolować. Wszelkie kombinacje podrażają i komplikują wykonanie.

No wlasnie, zastanawiam sie teraz czy polozenie tego styropianu pod wylewke zepsuje caly efekt czy wrecz przeciwnie. A moze po 10 latach styro pod plyta straci swe wlasciwosci i wiecej ciepla zacznie uciekac w glebe?

 

Po 10 latach nic się nie stanie, jak twierdzą specjaliści 50 lat powinno wytrzymać :) Dodatkowa izolacja pod wylewką nie pomoże bo przez ściany wewnętrzne i zewnętrzne i tak zwieje całe ciepło. Chyba że szkieletor :). Ja też mam pewne obawy więc próbuję coś znaleść zamiast styro. Wybór w tej samej co styropian klasie cenowej niestety żaden. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

No wlasnie, zastanawiam sie teraz czy polozenie tego styropianu pod wylewke zepsuje caly efekt czy wrecz przeciwnie. A moze po 10 latach styro pod plyta straci swe wlasciwosci i wiecej ciepla zacznie uciekac w glebe?

 

Ten styro nie da żadnych dodatkowych korzyści ponad te, które wynikają z płyty, więc po co przepłacać? Płyta raz się nagrzeje i potem już oddaje ciepło, więc po co ją izolować od wylewki?

Czy styro straci właściwości? Zależy co to będzie za styro. Zresztą, idąc tym tokiem trzeba uznać, że ten pod wylewką też kiedyś straci właściwości...

 

Doszedłem do wniosku, że na tym nie ma sensu zbytnio oszczędzać i warto dać pod płytę jakiś dobry fundamentowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Jak będzie wyglądał czas oddawania ciepła przy wylewce bezpośrednio na płycie w porównaniu do wylewki na 10 cm styropianu? Jaka będzie możliwość okresowego obniżania temperatury i sterownia godzinowego? Czy będzie można dać więcej grzania np. od 6-8 i 18-24 ? Czy takie czasy są możliwe do wysterowania czy raczej zostaje tylko ciągłe grzanie? może się ktoś wypowie ? bo potargany jestem wątpliwościami :) pozdr adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Jak będzie wyglądał czas oddawania ciepła przy wylewce bezpośrednio na płycie w porównaniu do wylewki na 10 cm styropianu? Jaka będzie możliwość okresowego obniżania temperatury i sterownia godzinowego? Czy będzie można dać więcej grzania np. od 6-8 i 18-24 ? Czy takie czasy są możliwe do wysterowania czy raczej zostaje tylko ciągłe grzanie? może się ktoś wypowie ? bo potargany jestem wątpliwościami :) pozdr adam

 

Zadałeś pytania, na które nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, chociaż podłogówka bezpośrednio na płycie będzie miała raczej większą bezwładność.

 

Chociaż biorąc podane przez Ciebie przedziały czasu, to nawet sama wylewka 7cm nie zdoła podnieść temperatury w np. 2 godziny.

Trzeba nastawić się na grzanie "za wczasu", a np. rano, po wyjściu do pracy wyłączyć ogrzewanie.

Czyli mieć taki układ, który da się tak wysterować. Czym będziesz grzał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to że mając ogrzewaną płytę fundamentową trzeba raczej zapomnieć o dowolnym sterowaniu temperaturą pomieszczeń w zależności od chwilowych potrzeb. (o ile nie ma innych źródeł ciepła). Przy jej bezwładności da się ustawić jedną stałą temperaturę taką sama praktycznie przez cały rok. Wszelkie zmiany wymagają tyle czasu że doraźnie nie mają sensu. Tak mi się wydaje bo jeszcze sam nie sprawdziłem. Dla jednych taki system to wada, dla innych zaleta.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Podłogówkę można dać bezpośrednio w płycie a dopiero jak przyjdzie czas na przeróbki to wylać dodatkową posadzkę i w niej umieścić instalacje, starej przecież nie trzeba rozkuwać i wyjmować.

 

czyli zrobić tzw. ryzyk-fizyk ?? ;)

czy ty masz zamiar zrobić podłogówkę w płycie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Planuje na calym parterze dac ogrzewanie podlogowe. Boje sie jednak wersji z rurkami zatopionymi w plycie wiec zdecyduje sie chyba na osobna wylewke z podlogowka.

Czy ktos ma takie rozwiazanie?

Czy pomiedzy sama plyte a jastrych trzeba cos połozyc? Bo styropianu to raczej nie ma sensu klasc? Tylko folie aluminiowa?

Folia aluminiowa zalana betonem nic nie da. Można dać dodatkową wylewkę na płytę, sam taką planuję. W razie czego mozna na upartego to skuć, poprawić itp. W samej płycie już się nie da. Jeżeli chcesz wykorzystać akumulacyjność płyty fundamentowej to daj wylewkę bezpośrednio na płytę.. W efekcie podłoga będzie długo trzymała ciepło ale też dosyć długo nagrzewała. Jak dasz izolację to zmiany temperatury będą szybsze ale też szybciej się wychłodzi. Izolacja to również problem odpowiedniego jej zaprojektowania by faktycznie była skuteczna więc to dodatkowe koszty, zmiana konstrukcji płyty, izolacja ścian (chyba że szkieletor) itp.

 

Czyli nie zamierzasz niczego ukladac pod wylewka? A co z umocowaniem rurek ogrzewania? Moze byc klopotliwe mocowanie ich bezposrednio do plyty.

Daj na płytę siatkę zbrojeniową taką na posadzki i do niej przykręć rurki od podłogówki i tyle ale już bez izolacji bo chyba szkoda zmarnować taki akumlator jak 20cm betonowej płyty.To najprostrze rozwiązanie podłogówki ale z drugiej strony nie mogę się za bardzo pogodzić z niepotrzebnym,dodatkowym wydatkiem około 25zł za m2 chałupy i jednak myślę że nie będzie aż to taki problem z podłogówką w płycie tylko powoli i bez niepotrzebnego pośpiechu :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Podłogówkę można dać bezpośrednio w płycie a dopiero jak przyjdzie czas na przeróbki to wylać dodatkową posadzkę i w niej umieścić instalacje, starej przecież nie trzeba rozkuwać i wyjmować.

 

czyli zrobić tzw. ryzyk-fizyk ?? ;)

czy ty masz zamiar zrobić podłogówkę w płycie ?

No i dobrze karoll1 piszesz, ale jakie przeróbki?jak już zadziła to będzie wieczne a przeróbki nie potrzebne!zuzu cała budowa można powiedzieć że to taki ryzyk-fizyk także więcej optymizmu!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłogówka w płycie wymaga więcej czasu i staranności przy wykonaniu. Może być problemowe dosyć gęste ułożenie rur. Jeśli ktoś planuje rozstaw co 15-20 cm to nie ma problemu, jednak ustawienie np. co 7,5 cm jest mocno utrudnione. Łatwiej mi będzie ze spokojem robić podłogówke w dodatkowej wylewce i gęsto kręcić niż walczyć z latającym zbrojeniem. Grzać planuję pompą ciepła i może awaryjnie jakiś tani przepływowy elektryczny np. Kospel. Z tym sterowaniem to może ktoś już ma jakieś doświadczenia jak długo utrzymuje się temp. w pomieszczeniu. Może na szybki dogrzew wystarczy coś dodatkowego elektrycznego, dmuchawa, promiennik ? pozdr adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłogówka w płycie wymaga więcej czasu i staranności przy wykonaniu. Może być problemowe dosyć gęste ułożenie rur. Jeśli ktoś planuje rozstaw co 15-20 cm to nie ma problemu, jednak ustawienie np. co 7,5 cm jest mocno utrudnione. Łatwiej mi będzie ze spokojem robić podłogówke w dodatkowej wylewce i gęsto kręcić niż walczyć z latającym zbrojeniem. Grzać planuję pompą ciepła i może awaryjnie jakiś tani przepływowy elektryczny np. Kospel. Z tym sterowaniem to może ktoś już ma jakieś doświadczenia jak długo utrzymuje się temp. w pomieszczeniu. Może na szybki dogrzew wystarczy coś dodatkowego elektrycznego, dmuchawa, promiennik ? pozdr adam
No z tym co 7,5cm to chyba trochę przesada chyba że łazienka lub przy dużych przeszkleniach normalnie w płycie to co 10cm będzie wystarczające.z tymi latającymi rurkami czy latającym zbrojeniem to też nie będzie aż tak źle ,bo przykręcisz je na dolne zbrojenie ,które jest raczej stabilne i nic ci tam nie lata więc spokojnie a czasu chyba lepiej poświęcić trochę więcej nawet te kilka dni bo przy wylewce jak policzysz przerwę technologiczną na posadzkę to pewnie wyjdzie ci jeszcze więcej tego czasu,nie mówiąc już o wylaniu samej posadzki.Z tym sterowaniem to przejrzyj wątek od początku to już było o tym,jak masz w miare ciepły dom to II taryfa na pompę ciepła powinna nagrzać płytę i utrzymać odpowiednią przez temperaturę przez dobę pisał o tym Henkok ,oczywiście, Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Z tym sterowaniem to przejrzyj wątek od początku to już było o tym,jak masz w miare ciepły dom to II taryfa na pompę ciepła powinna nagrzać płytę i utrzymać odpowiednią przez temperaturę przez dobę pisał o tym Henkok ,oczywiście, Pozdrawiam

 

Warunkiem jest dobrze ocieplony dom bez mostków. HenoK dorobił sobie akumulacyjność dając w podłodze na izolację kupę żwiru i na to dopiero płytę. (zdaje się).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tymi latającymi rurkami czy latającym zbrojeniem to też nie będzie aż tak źle ,bo przykręcisz je na dolne zbrojenie ,które jest raczej stabilne i nic ci tam nie lata więc spokojnie

 

To nie jest dobry pomysł. Na rurkach powinno być ok 4-5cm betonu, a dając je na pierwszym zbrojeniu topisz je na około 15cm.

Aby były te 5cm pod powierzchnią należy podpiąć je do górnej siatki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tymi latającymi rurkami czy latającym zbrojeniem to też nie będzie aż tak źle ,bo przykręcisz je na dolne zbrojenie ,które jest raczej stabilne i nic ci tam nie lata więc spokojnie

 

To nie jest dobry pomysł. Na rurkach powinno być ok 4-5cm betonu, a dając je na pierwszym zbrojeniu topisz je na około 15cm.

Aby były te 5cm pod powierzchnią należy podpiąć je do górnej siatki.

 

No właśnie w płycie nie ma wielkiego znaczenia gdzie są. One mają nagrzać beton. Spotkałem sie z opinią że w płycie im niżej tym lepiej. Tak twierdzą panowie od kabli elektrycznych elektra czy jakoś tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzać planuję pompą ciepła i może awaryjnie jakiś tani przepływowy elektryczny np. Kospel. Z tym sterowaniem to może ktoś już ma jakieś doświadczenia jak długo utrzymuje się temp. w pomieszczeniu. Może na szybki dogrzew wystarczy coś dodatkowego elektrycznego, dmuchawa, promiennik ?

 

Zajrzyj do wątku o pompie ciepła. Utrzymywanie stałej, zadanej temperatury nie stanowi większego problemu, jak zima jest lekka to podłogówka oddaje ciepło nawet przez 8godzin bez załączenia PCi. Ale jak chcesz w miarę szybko dogrzać np. w salonie to alternatywa, np. kominek, ewentualnie inne źródła, a w łazience wskazane drabinki z grzałkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warunkiem jest dobrze ocieplony dom bez mostków. HenoK dorobił sobie akumulacyjność dając w podłodze na izolację kupę żwiru i na to dopiero płytę. (zdaje się).
Dokładnie tak.

Są dwie koncepcje ogrzewania.

Jedną można nazwać ogrzewaniem dynamicznym - dom o małej bezwładności cieplnej, np. dom szkieletowy lub z izolacją od wewnątrz, z ogrzewaniem o sporej mocy, nawet 100W/m2. W takim domu mozna pozwolić sobie na obniżanie temperatury w wybranych pomieszczeniach, podczas nieobecności domowników, czy w czasie nocy. Z tego tytułu oczywiście uzyskuje się oszczędności w zużyciu energii. W takim domu ogrzewanie podłogowe jest raczej mało przydatne - ma za dużą bezwładność. Ewentualnie może ono słuzyć do utrzymania temperatury dyżurnej, np. 16 st. C, podczas gdy o właściwą, zaprogramowaną temperaturę dbają grzejniki konwektorowe lub ogrzewane powietrzne nadmuchowe.

 

Druga koncepcja polega na utrzymywaniu w domu stałej temperatury. Przy tej koncepcji można wykorzystać źródło ciepła o znacznie mniejszej mocy, nawet 20W/m2, ale działające w dłuższych okresach czasu, w skrajnym przypadku nawet przez 24h/dobę. Przy tej koncepcji konieczna jest znaczna pojemność cieplna zarówno samych pomieszczeń, jak i ogrzewania. Do takiego ogrzewania idealnie nadaje się płyta fundamentowa z systemem ogrzewania.

Moim zdaniem, celowe jest stosowanie wodnego ogrzewania umieszczonego bezpośrednio w płycie fundamentowej. Przy właściwej kulturze i organizacji prowadzonych robót możemy bez problemu umieścić rurki ogrzewania, mocując je do dolnej siatki zbrojenia. Zbrojenie górne jest na tyle sztywne, że nie dopuszcza do zniszczenia już wykonanej instalacji grzewczej. Po wykonaniu instalacji należy wykonać próbę ciśnieniową i rurki pozostawić pod ciśnieniem. Każde najmniejsze naruszenie szczelności będzie w tym momencie widoczne. Rurki pod ciśnieniem pozostają również podczas betonowania, aż do zakończenia procesu wiązania.

Śmiem twierdzić, że jeśli do tego etapu nie nastąpi uszkodzenie rurek, to nie nastąpi ono nigdy - rurki są zabezpieczone kilkunastocentymetrową warstwą mocnego betonu.

Rurki umieszczone w dolnej części płyty dają dodatkowy efekt - równomierne nagrzanie całej posadzki. Sprawdzałem to u siebie - kamera termowizyjna nie była w stanie wyznaczyć położenia rurek ogrzewania, chociaż ogrzewanie ścienne przykryte 1cm tynkiem gipsowym pokazała bez problemu:

http://republika.pl/hanko2005/foto/IR_0606.jpg

 

Oczywiście takie ogrzewanie ma bardzo dużą bezwładność. odczuwa się to zwłaszcza podczas rozruchu instalacji przy pomocy źródła ciepła o stosunkowo małej mocy, np. pompy ciepła. Jednak po doprowadzeniu temperatury posadzki do nominalnego poziomu (21-24st. C), zaczyna pracować bardzo stabilnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie w płycie nie ma wielkiego znaczenia gdzie są. One mają nagrzać beton. Spotkałem sie z opinią że w płycie im niżej tym lepiej.

 

Ja nie zaryzykuję i zrobię 4-5cm pod betonem. Kawałek dywanu w salonie chcę mieć, więc niech źródło ciepła będzie jak najbiżej niego.

To samo dotyczy paneli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Z tym sterowaniem to przejrzyj wątek od początku to już było o tym,jak masz w miare ciepły dom to II taryfa na pompę ciepła powinna nagrzać płytę i utrzymać odpowiednią przez temperaturę przez dobę pisał o tym Henkok ,oczywiście, Pozdrawiam

 

Warunkiem jest dobrze ocieplony dom bez mostków. HenoK dorobił sobie akumulacyjność dając w podłodze na izolację kupę żwiru i na to dopiero płytę. (zdaje się).

Nie nie !Henkok pisał na jakiej zasadzie płyta oddaje ciepło do mieszkania. On osobiście niestety płyty nie ma czego żałuje,tak pisał,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...