Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Czy można zostawić na zimę warstwę utwardzonego terenu pod płytę fundamentową,a w nowym roku lac beton odrazu na te utwardzenie,czy z całym etapem robót łącznie z utwardzeniem poczekać na nowy rok?

 

Ja bym poczekał z utwardzaniem, topniejący i marznący śnieg, może zniweczyć robotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam

 

Panowie potrzebowałbym pomocy (argumentów) aby podjąć decyzję o stawianiu domu na płycie.

 

Zaprzyjaźniony kierownik budowy, architekt oraz geodeta ryją mi głowę, że nie warto za nią dopłacać :(

 

 

Płyta o wymiarach 16x10m grubość do obliczeń przyjąłem 25cm

 

Zrobiłem sobie kosztorys z grubsza aby określić koszty do stanu ZERO

 

Płyta:

- muszę wymienić grunt na głębokość około 1m - 7 500 - 10 000

- beton - 14 000

- XPS 2x10cm - 13 000

- stal - 8 000 - 10 000

Suma: 42 500 - 47 000zł

 

 

Fundamenty - ławy 0,6x0,4m, ściany lane 0,2m, styro zew 0,2m, wew 0,1m, podbeton 0,1m, posadzka styro 0,2m, wylewka 0,07m:

- beton - 13 000

- styropian - 7 000

- piasek do zasypania - 4 000 - 6 000

- stal 5 000

Suma: 29 000 - 31 000zł

 

 

Różnica wynosi około 10 tyś zł, niby jest to dużo, ale biorąc pod uwagę TYLKO PRACĘ WŁASNĄ to fundamenty będę robił 3 miesiące a płytę 1 miesiąc.

Dodatkowo grunt nie sprzyja długiej pracy, ponieważ woda gruntowa w grudniu była na 1,3m a długo nie było opadów, czyli wykopy mogą być zalane.

 

 

Czy moje obliczenia są choćby trochę realne czy wyjdzie więcej jeżeli chodzi o płytę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez projektu płyty to jest trochę gdybanie, ja za stal na mocno przezbrojoną płytę zapłaciłem 5,5 tys / 100m2 płyty pod dom, ale za zbrojenie 68 m2 płyty garażowej wyszło mi 1000 zł. Moim zdaniem, nie powinna Cię stal wynieść więcej niż 8k. Oczywiście wszystko zależy szczegółów, bo strzemiona możesz giąć i wiązać sam, albo zlecić, a to już różnica ok. 2k.

 

Co do wymiany gruntu, potrzebujesz ok 200m3 piachu na wymianę, 10m3 to ok 200-300 zł, więc wymiana za sam piasek to 4-6k, plus praca kop., zagęszczarki ok. 1-2k.

 

Beton (z podanego źródła) w zależności od klasy 10500 / 11600, plus 1k za ekipę która Ci to rozłoży/zawibruje.

 

Nie wiem co wymieniasz, ale jeśli masz luźny grunt do wymiany, zainwestuj w geowłókninę, żeby świeży piasek nie mieszał się z tym co masz pod spodem.

 

Pamiętaj, żeby przed położeniem płyty rozłożyć kanalizę i przepusty.

 

Płyta:

- muszę wymienić grunt na głębokość około 1m - 7 500 - 10 000

- beton - 14 000

- XPS 2x10cm - 13 000

- stal - 8 000 - 10 000

Suma: 42 500 - 47 000zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Panowie potrzebowałbym pomocy (argumentów) aby podjąć decyzję o stawianiu domu na płycie.

 

Zaprzyjaźniony kierownik budowy, architekt oraz geodeta ryją mi głowę, że nie warto za nią dopłacać :(

 

 

Płyta o wymiarach 16x10m grubość do obliczeń przyjąłem 25cm

 

Zrobiłem sobie kosztorys z grubsza aby określić koszty do stanu ZERO

 

Płyta:

- muszę wymienić grunt na głębokość około 1m - 7 500 - 10 000

- beton - 14 000

- XPS 2x10cm - 13 000

- stal - 8 000 - 10 000

Suma: 42 500 - 47 000zł

 

 

Fundamenty - ławy 0,6x0,4m, ściany lane 0,2m, styro zew 0,2m, wew 0,1m, podbeton 0,1m, posadzka styro 0,2m, wylewka 0,07m:

- beton - 13 000

- styropian - 7 000

- piasek do zasypania - 4 000 - 6 000

- stal 5 000

Suma: 29 000 - 31 000zł

 

 

Różnica wynosi około 10 tyś zł, niby jest to dużo, ale biorąc pod uwagę TYLKO PRACĘ WŁASNĄ to fundamenty będę robił 3 miesiące a płytę 1 miesiąc.

Dodatkowo grunt nie sprzyja długiej pracy, ponieważ woda gruntowa w grudniu była na 1,3m a długo nie było opadów, czyli wykopy mogą być zalane.

 

 

Czy moje obliczenia są choćby trochę realne czy wyjdzie więcej jeżeli chodzi o płytę?

 

 

ja w tym roku robiłem 165m2 płyty 23cm gruba, 3,6 tony stali, 36m3 EPS 300, podbudowa 210m2 około 250ton, ogrzewanie podłogowe 1200m rurek podwieszane pod górne zbrojenie, rozprowadzanie wody użytkowej z cyrkulacją,

kanalizacja, przepusty, koparka, zagęszczarki, łata wibracyjna itp koszt 47.000 bez robocizny. Za wykonanie płyty bez podłogówki którą robiłem sam zapłaciłem 10.000. Płyta wykonana na tyle równo (różnica miejscami 0,5cm) że od razu idą płytki.

 

 

Drugi raz sam bym już robił płytę :)

Edytowane przez kwasniak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podbudowa 210m2 około 250ton,
:bash: chyba że miałeś słaby grunt.. ale wymiana tylko ze względu na "przymarzanie" to IMO dziwna sprawa. Szkoda że nie mam gruntu, czy miejsca jak u moich rodziców, zdarty humus.. grunt wyrównany .. i lecimy z 20-30cm podbudowy i izolacja + płyta ..

całość ma się opierać na opasce przeciw wysadzinowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:bash: chyba że miałeś słaby grunt.. ale wymiana tylko ze względu na "przymarzanie" to IMO dziwna sprawa. Szkoda że nie mam gruntu, czy miejsca jak u moich rodziców, zdarty humus.. grunt wyrównany .. i lecimy z 20-30cm podbudowy i izolacja + płyta ..

całość ma się opierać na opasce przeciw wysadzinowej.

 

Miałem nie równy teren spadek na 20m o 70cm trzeba było to wyrównać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Panowie potrzebowałbym pomocy (argumentów) aby podjąć decyzję o stawianiu domu na płycie.

 

Zaprzyjaźniony kierownik budowy, architekt oraz geodeta ryją mi głowę, że nie warto za nią dopłacać :(

 

 

Płyta o wymiarach 16x10m grubość do obliczeń przyjąłem 25cm

 

Zrobiłem sobie kosztorys z grubsza aby określić koszty do stanu ZERO

 

Płyta:

- muszę wymienić grunt na głębokość około 1m - 7 500 - 10 000

- beton - 14 000

- XPS 2x10cm - 13 000

- stal - 8 000 - 10 000

Suma: 42 500 - 47 000zł

 

 

Fundamenty - ławy 0,6x0,4m, ściany lane 0,2m, styro zew 0,2m, wew 0,1m, podbeton 0,1m, posadzka styro 0,2m, wylewka 0,07m:

- beton - 13 000

- styropian - 7 000

- piasek do zasypania - 4 000 - 6 000

- stal 5 000

Suma: 29 000 - 31 000zł

 

 

Różnica wynosi około 10 tyś zł, niby jest to dużo, ale biorąc pod uwagę TYLKO PRACĘ WŁASNĄ to fundamenty będę robił 3 miesiące a płytę 1 miesiąc.

Dodatkowo grunt nie sprzyja długiej pracy, ponieważ woda gruntowa w grudniu była na 1,3m a długo nie było opadów, czyli wykopy mogą być zalane.

 

 

Czy moje obliczenia są choćby trochę realne czy wyjdzie więcej jeżeli chodzi o płytę?

 

Cześć

Mnie wyszło 234 zł/m2 przy podobnych wymiarach i założeniach - jedna różnica dawałem 10cm XPS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co wymieniasz, ale jeśli masz luźny grunt do wymiany, zainwestuj w geowłókninę, żeby świeży piasek nie mieszał się z tym co masz pod spodem.

 

U siebie na działce mam drobny piach o czym projektant płyty doskonale wiedział, dokładam ok. 30cm pospółki - w mym projekcie geowłókniny brak, jesty tylko przy drenażu...

Zatem kiedy geowłóknina jest niezbędna ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez niby juz miałem podjąć decyzje o płycie,ale znów są pewne argumenty by robić ławy.Chodzi o to ze grunt to glina i na głębokości 60cm pojawia się woda.Oprócz tego na 10 metrach mam spadek 70 cm.Musze podjąć decyzję ale nie wiem na co się zdecydować.Wiec pytanie czy mając taki spadek terenu można posadowić płyte w taki sposób ze zbierze sie humus i utwarze teren na wysokosci 60cm co spowoduje ze z jednej strony płyty utwardzona warstwa bedzie tak jakby w ziemi a z drugiej praktycznie odsłonięta -czy to przeszkadza czy może tak być?No i czy ta glina to taki problem do płyty że trzeba więcej utwardzac niz tylko te 60 cm?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tez niby juz miałem podjąć decyzje o płycie,ale znów są pewne argumenty by robić ławy.Chodzi o to ze grunt to glina i na głębokości 60cm pojawia się woda.Oprócz tego na 10 metrach mam spadek 70 cm.Musze podjąć decyzję ale nie wiem na co się zdecydować.Wiec pytanie czy mając taki spadek terenu można posadowić płyte w taki sposób ze zbierze sie humus i utwarze teren na wysokosci 60cm co spowoduje ze z jednej strony płyty utwardzona warstwa bedzie tak jakby w ziemi a z drugiej praktycznie odsłonięta -czy to przeszkadza czy może tak być?No i czy ta glina to taki problem do płyty że trzeba więcej utwardzac niz tylko te 60 cm?

 

1. Co to znaczy, że pojawia się woda? Może woda została nawiercona 200cm niżej, a na 60cm dopiero się ustabilizowała w otworze.

2. Jakie parametry ma grunt, na którym chcesz siadać?

3. Czy dobrze zrozumiałem?

a) połowa budynku -> zdejmujesz humus i siadasz;

b) druga połowa budynku -> zdejmujesz humus, robisz podbudowę (do wys. odsłoniętej warstwy na drugiej połowie) i siadasz

?

 

Wszystko zależy od parametrów podłoża. Glina sama w sobie nie jest zła - twardoplastyczne gliny bardzo dobrze nadają się na siadanie.

Gorzej miękkoplastyczne, ale dla płyty nie powinny one stanowić problemu.

 

Odnośnie spadku - nie martw się, ja mam na 10m aż 2m różnicy. I mam gliny pylaste, pyły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Działka znajduje się praktycznie tak jakby w dolinie gdzie z lewej strony jest cały czas spadek w moją stronę a juz po prawej mojej stronie nastepuje wyrównany teren.Wodana głębokośći 60 cm-obok szwagier robił fundamenty w 2012r i mówił ze woda juz na tej głębokosci się pojawia i to nawet z okolicznych szamb sąsiadów.

2.Wiem tylko ze glina ale jaki dokładnie teren to będe robił badanie gruntu(1 tyś.zl) z tym że zanim zrobię te badania to muszę na 100 % sie na płyte zdecydować.

3.Zdejmuję humus na całej powierzchni domu-biorąc pod uwagę spadek terenu to aby po sciągnieciu tego humusu teren wypoziomowac to po jednej stronie wejde w ziemie 60 cm a z drugiej strony zostanie tylko zebrany humus i na to 60 cm zwiru lub tłucznia to wtedy wlasnie tam gdzie wybieralem ziemie to ta podsypka bedzie w ziemi nadal ale z drugiej strony bedzie praktycznie wystawac ponad poziom istniejacego gruntu jakies 50cm.

Nie wiem czy zrozumiale to napisalem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad. 1. To, że działka jest w dolinie, to pół biedy. Owszem jakoś to może warunkować pewne sprawy, ale nie musi o niczym przesądzać.

Ad. 2. A dlaczego musisz się zdecydować na płytę przed badaniami? Głębokość odwiertów istotna jest w przypadku podpiwniczenia - wtedy odwierty są głębsze, więcej kasy (płaci się za metr odwiertu). Jeśli nie podpiwniczasz, to wystarczą Ci 3-4 otwory na głębokość 4m.

Ad. 3. Jeśli tak, to musisz zrobić solidną podbudowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.2. Kierownik i projektant mówią ze zwykłe ławy moge robic od razu a ta płyta to muszę zrobić badanie gruntu.Domek bez piwnic.Więc jesli chce robić płytę to najpierw badania a pozniej projekt tej płyty.

Ad.3.No własnie solidna podbudowa-jesli ona wyjdzie duzo kasy to moze lepiej bedzie robic ławy.Projektant i kierbud mowią ze podsypke musiał bym robic do strefy przemarzania a nie na 60 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.2. Kierownik i projektant mówią ze zwykłe ławy moge robic od razu a ta płyta to muszę zrobić badanie gruntu.
:bash: to odwrotnie powinno być, no ale.

 

Ad.3.No własnie solidna podbudowa-jesli ona wyjdzie duzo kasy to moze lepiej bedzie robic ławy.Projektant i kierbud mowią ze podsypke musiał bym robic do strefy przemarzania a nie na 60 cm.
:bash: to niech się za płyty nie biorą .. bo lipa z tego wyjdzie .. PRL'owska inżynieria ..

:mad:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest dokładnie na odwrót - w przypadku płyty można sobie darować badania, ale to na własne ryzyko. Nigdy nie wiesz, co jest 30cm niżej od zerwania humusu (może kolejny humus? Może jakiś inny syf?

 

Z ciekawości - uzyskałeś pozwolenie na budowę bez opinii geotechnicznej? Co to za starostwo/gmina?

 

Jakie wymiary ławy proponuje kierownik/projektant?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro kredyt, to wiesz ... możesz się pytać nas, ale ...

Bank będzie tak prześwietlać wszystko, że jeśli zrobisz po uważaniu z kierownikiem (bez wiedzy projektanta), to będziesz mieć nieciekawie.

 

A skoro projektant uważa, że tak bez badań można sobie siadać, gdzie się chce ... cóż ... on się pod tym podpisuje, on bierze za to odpowiedzialność.

 

Takie gdybanie, że woda jest na 60cm, a może jej nie ma, że to, że tamto. Zaczynasz budowę, fundamenty to najważniejszy element budynku. Jak Ci zacznie siadać po paru latach, zaczną pękać ściany, rysować tynki, to wtedy będziesz sobie w brodę pluć, że nie wydałeś tego 1000zł na badania.

 

Chcesz zaczynać budowę na zimę? Gliny i pyły mają to do siebie, że są gruntami wysadzinowymi, także życzę powodzenia, jak poleje deszcz albo wykop przysypie porządnie śniegiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...