Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

hebrajskie ślaczki=Rydwan
Nazwa czołgu Merkava po Hebrajsku rydwan.

Miło by było jeśli miał bym teraz gotówkę i nie brał kredytu na dom .. liczyłem jedne rabuś czyli zus ze mnie i żony zrabował przez 3 lata koło ponad 70 tyś ..

w sumie "normalnie" ale te pieniądze spokojnie start by wystarczyły... stąd trzeba dobrze knuć.

 

Stąd nie ruszam już tego co mam, w sensie burzenia, tylko będę naprawiał to co jest, ponieważ mam to pod dachem. Inaczej wykonuje się roboty pod chmurką inaczej pod przykryciem, drenaż właśnie tak wykonywałem ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ja tez niby juz miałem podjąć decyzje o płycie,ale znów są pewne argumenty by robić ławy.Chodzi o to ze grunt to glina i na głębokości 60cm pojawia się woda.Oprócz tego na 10 metrach mam spadek 70 cm.Musze podjąć decyzję ale nie wiem na co się zdecydować.Wiec pytanie czy mając taki spadek terenu można posadowić płyte w taki sposób ze zbierze sie humus i utwarze teren na wysokosci 60cm co spowoduje ze z jednej strony płyty utwardzona warstwa bedzie tak jakby w ziemi a z drugiej praktycznie odsłonięta -czy to przeszkadza czy może tak być?No i czy ta glina to taki problem do płyty że trzeba więcej utwardzac niz tylko te 60 cm?

 

 

Generalnie, wiele razy miałem przypadki, ze plyta z izolacja 10cm XPS kosztuje mniej więcej tyle samo co tradycyjne fundamenty, a czasem wychodzi tak, ze porównywalnie cenowo do trad. fundamentow wychodzi plyta bez izolacji pod plyta. W sumie to bylaby porownywalna wersja, patrząc na poziom izolacyjności.

Sprawa nie jest taka prosta i nie da się to tak generalnie powiedzieć. Dom 10 na 10, gdzie mam sciany nośne tylko na zewnątrz, ma 40mb law i scian fundamentowych. Wtedy żadna plyta fundamentowa nie wygrywa cenowo. A taki sam dom może być tak projektowane, ze sa jeszcze dwie sciany nośne w srodku, i już mam 60mb law i scian. Plyta najprawdopodobnie wychodzi taniej. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyżej, to mit ze plyta jest zawsze drozsza. A po co ta wymiana gruntu, masz jakich torfy, namuly itp.? Jeśli nie, to najprawdopodobnie nie ma takie potrzeby :)

 

Grubosc: najprawdopodobnie wystarczy 20cm.

 

Witam

 

Panowie potrzebowałbym pomocy (argumentów) aby podjąć decyzję o stawianiu domu na płycie.

 

Zaprzyjaźniony kierownik budowy, architekt oraz geodeta ryją mi głowę, że nie warto za nią dopłacać :(

 

 

Płyta o wymiarach 16x10m grubość do obliczeń przyjąłem 25cm

 

Zrobiłem sobie kosztorys z grubsza aby określić koszty do stanu ZERO

 

Płyta:

- muszę wymienić grunt na głębokość około 1m - 7 500 - 10 000

- beton - 14 000

- XPS 2x10cm - 13 000

- stal - 8 000 - 10 000

Suma: 42 500 - 47 000zł

 

 

Fundamenty - ławy 0,6x0,4m, ściany lane 0,2m, styro zew 0,2m, wew 0,1m, podbeton 0,1m, posadzka styro 0,2m, wylewka 0,07m:

- beton - 13 000

- styropian - 7 000

- piasek do zasypania - 4 000 - 6 000

- stal 5 000

Suma: 29 000 - 31 000zł

 

 

Różnica wynosi około 10 tyś zł, niby jest to dużo, ale biorąc pod uwagę TYLKO PRACĘ WŁASNĄ to fundamenty będę robił 3 miesiące a płytę 1 miesiąc.

Dodatkowo grunt nie sprzyja długiej pracy, ponieważ woda gruntowa w grudniu była na 1,3m a długo nie było opadów, czyli wykopy mogą być zalane.

 

 

Czy moje obliczenia są choćby trochę realne czy wyjdzie więcej jeżeli chodzi o płytę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, tylko nie wiem czy dobrze rozumiem - opinia geotechniczna nie jest wymagana przez urzędy? Od kiedy?

 

 

A wlasnie w tym rzecz: Wymagane jest opinia, to nie to samo co badania. Opinia może być z archiwum itd, wystarczy, ze geolog stwierdzi ze proste warunki gruntowe. My jednak zawsze sugerujemy badanie z odwiertami i ew. sprawdzanie sonda, aby nie nie pozniej obudzić sie "z reka w nocniku" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.2. Kierownik i projektant mówią ze zwykłe ławy moge robic od razu a ta płyta to muszę zrobić badanie gruntu.Domek bez piwnic.Więc jesli chce robić płytę to najpierw badania a pozniej projekt tej płyty.

Ad.3.No własnie solidna podbudowa-jesli ona wyjdzie duzo kasy to moze lepiej bedzie robic ławy.Projektant i kierbud mowią ze podsypke musiał bym robic do strefy przemarzania a nie na 60 cm.

 

To nie dokładnie tak jest. Badanie gruntu zawsze się poleca, a opinia geologiczna jest obowiazkowa w Polsce od maja 2012r. niezaleznie od rodzaju fundamentow. Plyta jest o wiele mniej "wrazliwa" na slabe grunty, wiec, ta logyka wcale do mnie nie przemawia.

 

A podsypke do strefy premarzania, to niby po co? Na grunty wysadozinwe (i tylko o to chodzi w tym) mam trzy możliwości:

 

1. posadwienie ponizej strefie przemarzania

2. wyiana grunu do gleokosci strefy przemarzania gruntem niewysadzinowym typu piasek, zwir, itd.

3. izolacja, tzn w tym przypadku opaska przeciwysadzinowa, ktora zabezpiecza podbudwe

 

Wiadomo, wersje 1. to tradycyjne fundamenty lub plyta denna, druga wersja jest droga, a prawie zawsze 3 wersja wychodzi najkorzystniej. Merkava, jak zwykle mocnymi słowami ;), mowi prawde, kierbud i projektant w tym temacie chyba za bardzo nie siedza :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyżej, to mit ze plyta jest zawsze drozsza. A po co ta wymiana gruntu, masz jakich torfy, namuly itp.? Jeśli nie, to najprawdopodobnie nie ma takie potrzeby :)

 

Grubosc: najprawdopodobnie wystarczy 20cm.

 

Witam

 

Panowie potrzebowałbym pomocy (argumentów) aby podjąć decyzję o stawianiu domu na płycie.

 

Zaprzyjaźniony kierownik budowy, architekt oraz geodeta ryją mi głowę, że nie warto za nią dopłacać :(

 

 

Płyta o wymiarach 16x10m grubość do obliczeń przyjąłem 25cm

 

Zrobiłem sobie kosztorys z grubsza aby określić koszty do stanu ZERO

 

Płyta:

- muszę wymienić grunt na głębokość około 1m - 7 500 - 10 000

- beton - 14 000

- XPS 2x10cm - 13 000

- stal - 8 000 - 10 000

Suma: 42 500 - 47 000zł

 

 

Fundamenty - ławy 0,6x0,4m, ściany lane 0,2m, styro zew 0,2m, wew 0,1m, podbeton 0,1m, posadzka styro 0,2m, wylewka 0,07m:

- beton - 13 000

- styropian - 7 000

- piasek do zasypania - 4 000 - 6 000

- stal 5 000

Suma: 29 000 - 31 000zł

 

 

Różnica wynosi około 10 tyś zł, niby jest to dużo, ale biorąc pod uwagę TYLKO PRACĘ WŁASNĄ to fundamenty będę robił 3 miesiące a płytę 1 miesiąc.

Dodatkowo grunt nie sprzyja długiej pracy, ponieważ woda gruntowa w grudniu była na 1,3m a długo nie było opadów, czyli wykopy mogą być zalane.

 

 

Czy moje obliczenia są choćby trochę realne czy wyjdzie więcej jeżeli chodzi o płytę?

 

 

Badania geotechniczne robiłem od razu (warunek przed zakupem działki) - uparłem się pomimo opinii geodety i innych znających teren.

 

Po badaniu wyszło między innymi:

- 0,5-0,3m - humus z częścią piaszczystą średnio i drobnoziarnistą

- 0,6-1,0m - piasek średnioziarnisty

- dalej - zastoiskowa glina piaszczysta z głazikami o określonej średnicy, warstwowana.

 

Woda gruntowana na poziomie 1,4m ustabilizowane lustro 1,3m, według geotechnika ze względu na rodzaj warstw gruntu oraz na mały stawek na przeciwko działki w najgorszej sytuacji (roztopy, ulewy) woda może być już na 0,8m.

 

Zalecenia: wymiana gruntu na 1,0m oraz poszerzenie o 1,5m na zewnątrz płyty, fundamentowanie na płycie.

 

Wg konstruktora po zapoznaniu się z opinią można wykonać także tradycyjny fundament.

 

Wg wyżej wymienionych osób argumenty przeciwko płycie to:

- koszty - zbyt duża różnica kosztów w stosunku do fund tradycyjnych (wg nich z bloczków bet)

- jeżeli płyta to jednocześnie poziom 0,00 to pękające płytki ponieważ płyta będzie pękała

- inne: a po co, nigdy się nie zwróci, itp

 

Wykonawstwo własne, tylko koszty materiałów, koparka tylko koszty paliwa.

 

tmann wg Ciebie w jakiej kwocie materiałów powinienem się zamknąć (okolice Poznania)?

Edytowane przez darekdl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli płyta to jednocześnie poziom 0,00 to pękające płytki ponieważ płyta będzie pękała

- inne: a po co, nigdy się nie zwróci, itp

:bash: płyta będzie pękała... bez komentarza.

 

0,6-1,0m - piasek średnioziarnisty
to wystarczy ułożyć ponownie z zagęszczeniem.. płyta nie niżej jak spód kruszywa podbudowy na -0,5.

czyli będzie 30-40cm kruszywa w tym na końcu drobne krusiwo/ piasek może być z dodatkiem cementu piasek i drobne krusiwo

celem zapobiegania harataniu foli, na to folia i 20-30cm XPS"EPS'owej kanapki i już jesteś koło 20cm nad poziomem pierwotnej niwelety gruntu.

 

Piasek w ogólnym rozumieniu piasku da się z tego wykonać podbudowę, można dożarnienie zrobić i inne inż działania, a nie drzeć jamu, humus podlega tylko ochronie, resztę należy ponownie ułożyć.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogą te warstwy wyglądać tak, od dołu:

- zagęszczony piasek

- XPS

-czarna folia budowlana 0,5mm

-żelbet

-na nierówności perlit max.1-2cm

-folia izolacja przeciwwilgociowa ( czy jest w ogóle potrzeba :confused: ), a może od razu na płytę ułożyć i wywinąć do góry o wysokość styro i wylewki

-styropian

-folia aluminiowa

-wylewka

 

Mój stary post, proszę o potwierdzenie czy tak będzie prawidłowo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tmann

Odnośnie konieczności robienia opinii wiem. To było pytanie retoryczne.

 

W kwestii grubości - płyta ma kontakt z gruntem, ja zawsze projektuje minimum 25cm - klasa ekspozycji, otulina, momenty zginające.

 

@darekdl

Nie pisz takich głupot proszę. Prawidłowo zaprojektowana i wykonana płyta nie ma prawa pękać. Co najwyżej może się zarysować do 0.3mm (lub 0.2mm). Jest to rozwiązanie o niebo lepsze od ław, ponieważ budynek pracuje całą swoją powierzchnią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@darekdl

8000-10000 za stal? Kogoś pogięło.

 

Zoptymalizowana płyta nie powinna przekroczyć wskaźnika 80kg/m3.

 

Dla 160m2 grubości 25cm daje to maks 7000 zł, przy czym powinieneś spokojnie osiągnąć 70kg/m3.

 

150cm odsadzki to teź lekkie przegięcie. Jak to argumentuje projektant?

Edytowane przez GoksaP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

150cm odsadzki to teź lekkie przegięcie. Jak to argumentuje projektant?
:o zapomina się w tedy pewnie że płyta zmienia charakter pracy.

zbrojenie górne kierunek Y.jpg optymalizacja ze względu na rysę ..pokazuje optymalizację pod tym względem.

płyta 20cm, stąd też i trochę prętów.

 

imo płyta to dość proste stworzenie, nie potrzeba 150cm odsadzek, ciężko mi sobie wyobrazić cel takiego zabiegu. Owszem można odsunąć się z osią ściany koło 20-30cm w szczególnych przypadkach, ale 150cm.

:eek:

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Badania geotechniczne robiłem od razu (warunek przed zakupem działki) - uparłem się pomimo opinii geodety i innych znających teren.

 

Po badaniu wyszło między innymi:

- 0,5-0,3m - humus z częścią piaszczystą średnio i drobnoziarnistą

- 0,6-1,0m - piasek średnioziarnisty

- dalej - zastoiskowa glina piaszczysta z głazikami o określonej średnicy, warstwowana.

 

Woda gruntowana na poziomie 1,4m ustabilizowane lustro 1,3m, według geotechnika ze względu na rodzaj warstw gruntu oraz na mały stawek na przeciwko działki w najgorszej sytuacji (roztopy, ulewy) woda może być już na 0,8m.

 

Zalecenia: wymiana gruntu na 1,0m oraz poszerzenie o 1,5m na zewnątrz płyty, fundamentowanie na płycie.

 

Wg konstruktora po zapoznaniu się z opinią można wykonać także tradycyjny fundament.

 

Wg wyżej wymienionych osób argumenty przeciwko płycie to:

- koszty - zbyt duża różnica kosztów w stosunku do fund tradycyjnych (wg nich z bloczków bet)

- jeżeli płyta to jednocześnie poziom 0,00 to pękające płytki ponieważ płyta będzie pękała

- inne: a po co, nigdy się nie zwróci, itp

 

Wykonawstwo własne, tylko koszty materiałów, koparka tylko koszty paliwa.

 

tmann wg Ciebie w jakiej kwocie materiałów powinienem się zamknąć (okolice Poznania)?

 

W takim gruncie wystarczy usuniecie warstwy humusu. Piasek jest ok, najwyżej trzeba troche dogeszczac (parametry nie podane) i zrobić podbudowe (piaskowa)

Cena: Kwestia wybor i materialow, mozna kupic Styrodur lub"podrobki" za ok 40zlmniej za m³.

 

Te argumenty przeciw plyt fundamentowych nawet nie skomentuje, Merkava ma racje. Plyta bedzie pekla, a może jeśli jest dom na styropianie, jak idzie woda to dom wyplynnie..:D

Plyta w wasny wykonaniu często jest tansza, poniewaz mniej materialow i dużo mnie robocizna

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tmann

Odnośnie konieczności robienia opinii wiem. To było pytanie retoryczne.

 

W kwestii grubości - płyta ma kontakt z gruntem, ja zawsze projektuje minimum 25cm - klasa ekspozycji, otulina, momenty zginające.

 

@darekdl

Nie pisz takich głupot proszę. Prawidłowo zaprojektowana i wykonana płyta nie ma prawa pękać. Co najwyżej może się zarysować do 0.3mm (lub 0.2mm). Jest to rozwiązanie o niebo lepsze od ław, ponieważ budynek pracuje całą swoją powierzchnią.

 

A po co Ci te 25cm? Moim zdaniem dużo, a według naszych obliczen prawie zawsze wystarczy 20cm spokojnie. Chyba ze się buduje na EPS ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plyta bedzie pekla, a może jeśli jest dom na styropianie, jak idzie woda to dom wyplynnie..
jak płyta może pękać jeśli rozwarcie rys wyniesie np max 0,2mm oraz ugięcia będą ograniczone do np L1/350 np.

22cm tyle ostatnio mi wyszła średnia grubość płyty, w tym obciążenie po 130 kN. dużo nie dużo.

Pod płaski rozległy dom 15cm wystarczy, przy dobrych wiatrach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim gruncie wystarczy usuniecie warstwy humusu. Piasek jest ok, najwyżej trzeba troche dogeszczac (parametry nie podane) i zrobić podbudowe (piaskowa)

Cena: Kwestia wybor i materialow, mozna kupic Styrodur lub"podrobki" za ok 40zlmniej za m³.

 

Te argumenty przeciw plyt fundamentowych nawet nie skomentuje, Merkava ma racje. Plyta bedzie pekla, a może jeśli jest dom na styropianie, jak idzie woda to dom wyplynnie..:D

Plyta w wasny wykonaniu często jest tansza, poniewaz mniej materialow i dużo mnie robocizna

 

 

Wyniki sondowania w jednym miejscu to:

- Id (stopie zagęszczenia) około 0,41 w warstwie piasek średnioziarnisty 0,6-1,0m

- IL (stopień plastyczności z sondowania) poniżej 1,3m to około 0,17

- IL około 2,7-3,0m około 0,01

 

 

Dziękuję wszystkim za komentarze i wszelkie sugestie.

 

W woli wyjaśnienia całej kwestii, co do kosztów które wg was przyjąłem za wysokie to tylko moje szacunki lepiej większe niż za małe i cieszy fakt, że powinno być taniej.

 

W kwestii już konkretnie płyty, od początku byłem za tym rozwiązaniem i nawet nie dopuszczałem myśli o fundamentach z prostego powodu, że mi się nie chce... przy wykonywaniu własnym nie patrzę tylko na pieniądze a także na swoje zdrowie, czas i siły a płyta jest łatwiejsza i nie trzeba walać się w wykopie i jeszcze zastanawiać czy będzie padało i mnie zaleje.

 

Ale dlaczego poruszyłem temat, niestety nie stać mnie na budowę w normalnych koszt i korzystam z faktu działania w budowlance (nie konkretnie budowa a inna branża bud) oraz związanych z tym faktem znajomości. Tutaj pojawia się znajomy kier bud/firma budowlana który daje mi architekta po znajomości po kosztach, więc trochę trudno się z nimi kłócić jak wyskakują z "a po co tak drogo nigdy się nie zwróci" i potrzebowałem więcej argumentów, dzięki :)

 

Teraz będzie odp "bo ja tak chce" - jak i z resztą budowy.

 

Na płytę się zdecydowałem także z faktu iż przez ww znajomości będę załatwiał materiały po niższych cenach i płyta kalkuluje mi się jeszcze bardziej, a porównywanie kier bud fundamentów (nawet nie lanych) z bloczków do płyty nawet nie skomentuje...

 

Troszeczkę mnie przeraża architekt ponieważ nie miał nawet pojęcia o takich płytach dopiero jak na szybko przez tel podałem mu Izodom 2000 i sprawdził to wiedział o czym mówię, ale mam nadzieję, że konstruktor jest bardziej obeznany w temacie, bo od razu stwierdził, że może zrobić płytę lub ławy

 

Dziękuję raz jeszcze, do tematu wrócę w późniejszym terminie jak już będziemy projektować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...