Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam :)

 

Przeczytałam kilkadziesiąt stron, wyszukałam w wątku co mogłoby mnie dotyczyć... ale mimo to potrzebuję rady (wszak jestem kobietą, w dodatku z budownictwem niezwiązaną ;) ). Mąż popadł w wątpliwości - czy płyta czy ława? A ja wolę zasięgnąć języka, zanim spotkamy się z osobą adaptującą projekt.

Mamy "złożoną" sytuację gruntową: otóż nasza ukochana działka leży w dołku (miejscami od 0,5 - 1,2m obniżenia terenu wobec sąsiednich działek), przy granicy rów melioracyjny. Po badaniu geologicznym (fragment i rysunek w zał.) uzgodniliśmy, że wybierzemy warstwę I i II do poziomu warstwy III nośnej, sypniemy średniego dolomitu (tak radził geolog, już kupiony), na to zagęszczony piach aż do wysokości do której podnieśliśmy miejsce pod dom. Jest to ok 0,6m od punktu zero, 1,4m od poziomu wody.

 

W tym miejscu potrzebuję rady: czy nasz pomysł jest dobry? Czy ławy czy płyta? Jeśli ławy to na jaką głębokość?. Jak odizolować od wody? 1m to strefa przemarzania u nas, dom ok. 10m x 14m, parterowy, a jeżeli chodzi o koszty piasku, to nie musimy go kupować więc nie robi nam dużej różnicy ile go pójdzie. Za to martwi nas koszt stali i betonu w przypadku płyty i parterówki.

 

Proszę o pomoc :) i pozdrawiam

Opinia geo.jpg

Przekrój gleby.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po badaniu geologicznym (fragment i rysunek w zał.) uzgodniliśmy, że wybierzemy warstwę I i II do poziomu warstwy III nośnej, sypniemy średniego dolomitu (tak radził geolog, już kupiony), na to zagęszczony piach aż do wysokości do której podnieśliśmy miejsce pod dom. Jest to ok 0,6m od punktu zero, 1,4m od poziomu wody.

Aha i zapomniałabym - chcemy trochę podnieść dom, tyle, żeby podłoga była gdzieś ok 0,5m od wysokości już podniesionego gruntu. Dom ma być niepodpiwniczony.

 

Proszę o rady :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Atelega

Licząc od dołu mam 20 cm styro, 20 cm płyty, 8 cm styro, 8 cm wylewki, 2 cm płytki. Płytki mam na poziomie trawnika :-) czyli posadowienie wychodzi na -58 cm jeśli dobrze rozumiem posadowienie :-) pozdr adam

 

Masz racje. Generalnie, polska norma mowi o tym, ze posadowienia powinna być zabezpieczona przed wysadzinom i ze zazwyczaj powinna być na min 50cm poniżej terenu, Ale druga czesc jest wazniejsza: W innym przypadku wymagane uzasadnienia. A taka wlasnie bardzo dobrze podsumowalesz :)

Na zabezpieczenie przed wysadzinom sa rozne mozilwosi, a najtansze jest izolacja, np. robiąc opaske przecwwysadzinowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Darekdl

Mam zbudowany dom na płycie. Wody gruntowe mam na 1-1,1m, grunt na działce przebadany gruntownie :) i trzeba było dom przesunąć w lewo, bo torfy na środku, ale...

Po przeliczeniu i przeze mnie kosztów wykonania ław fundamentowych i płyty fundamentowej, po przeanalizowaniu wad i zalet jednego i drugiego sposobu posadowienia domu oraz ewidentnych korzyści płynących z zastosowania płyty fundamentowej, wybrałam płytę. Koszty wykonania wyszły bardzo podobne, różnica u mnie ok 2000zł droższa płyta, w tym mam ułożoną kanalizację, wszystkie przepusty, opaskę przeciwwysadzinową, drenaż wokół płyty i dobrą izolację od gruntu. Do tego w cenie mam projekt i roboty u mnie trwały 4 dni.

Pomyśl o firmie, może się dogadasz, sam będziesz tyrał miesiąc i za materiały zapłacisz 23% vatu, do tego nie dostaniesz takiej ceny XPS-a jak wykonawca. No i istnieje ryzyko, że coś spieprzysz, a to przecież fundament i bezpieczeństwo Twojego domu. Czasem oszczędniej i bezpieczniej jest zlecić prace.

 

Tak trochę dopiszę w sprawie tej odsadzki, czy jak kto woli szerszej wymiany gruntu wokół płyty.

Z perspektywy czasu (6 miesięcy ) od wylania płyty a na niej postawienia domu, muszę powiedzieć, że wymiana gruntu ok 1 metr poza obrys płyty była bardzo dobrym pomysłem.

Argumenty:

1. Dużo łatwiejszy dostęp do wykonanych przepustów.

2. Lżejsze kopanie ręczne pod rury odprowadzenia wody z rynien.

3. Brak porostu łąkowej roślinności, mrówek, nornic, ślimaków wokół domu.

4. Krety robią sobie kopczyki tylko w warstwie humusu, dalej nie ryją, bo nie lubią piasku, w którym nie ma co jeść.

To tak na dzisiaj z moich obserwacji.

Powodzenia.

 

Reze, ladne podsumowanie :)

 

O Twojej plyty czesto mowie, jeśli mnie pytaja, czy trzeba bądź warto zrobić badanie gruntu. Przeciez wsedzie piasek sasiedzi tez budowali, tu sie okazało ze punktwo wystepuje namul akurat tam gdzie ma być dom. Dobrze ze dzialka duza i mozna bylo przesunac dom...

 

Pozrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich, jestem już po wyborze projektu : http://www.studioatrium.pl/projekty-domow/S-GL-844-Pelikan-VI,892.html

i zastanwiam się nad płytą....tylko martwi mnie powierzchnia płyty i to, że na środku domu nie ma za bardzo ścian nośnych i będzie główny nacisk po obwodzie domu. generalnie, budowę planuję już od roki i teoretycznie chę się przygotować. płyta byłaby 20cmxps 25cmbeton 10cm eps i podłoogówka w anhydrycie (układ taki bo ogrzewanie będzie gazowe)

 

Wszystko kwestia obliczen, trzeba to sprawdzać, ale nie sadze ze to problem. Nawet przypuszczam ( w sumie nawet jestem pewien :)) ze wystarczy plyta o grubości 20cm.

30m izolacji w calosci jest dość dużo, pytanie, czy caly dom ma być raczej w standardzie pasywnym? Jeśli celujesz na cos w stylu NF40, to może mniej Ci wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć- planuję budowę na wiosnę. Dom 10x10, dwie kondygnację + poddasze, bez piwnicy. Architekt zrobił mi w projekcie płytę ale tzw. "denną" 1 metr pod ziemią(strefa przemarzania. W ogóle od początku odradzał mi płytę, że droga jak nie wiadomo co. Mam pytanie czy ktoś z Was ostatnio budował na płycie o podobnych wymiarach?

 

ach, te plyty denne... :D

 

Jak wyżej, niestety, często ludzi nie czytają ta norme do końca i maja w glowie tylko "posadowienia poniżej strefie przemarzania" - zazwyczaj nie ma takie potrzeby. Czasami warto zmienić projektanta lub zlecic projekt plyty komus innemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Papiery do architektury złożone, a ja mam dylemat czy podejmować się samemu wykonać płytę. Na lokalnym portalu ogłoszeniowym jest do nabycia pospółka rzeczna 15pln/t. Czy to dobra cena i czy ten rodziaj pospółki nadaje się pod płytę?

[ATTACH=CONFIG]296633[/ATTACH]

 

Rzeczna = płukane, wiec, raczej slabo się zageszcza. Za ta cene może dostaniesz tez piasek nieplukany, który będzie znacznie lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trzeba by dać podwyższenie ..

ale brodzik ? ja mam dużą wannę narożną.

A jeśli koniecznie coś to same płytki i odpływ liniowy np ..

 

nie bardzo ponieważ kanalizacja potrzebuje dość sporych spadków, chyba że wszystko będzie bardzo blisko ścian zewnętrznych ..

 

jest .. tylko że nie grzejesz tej płyty do +30 tylko spokojnie do +23 około .. i sobie jest można to solarem np pędzić ...

 

Brodzik, nawet plaski, lub tzw. plyta prysznicowa tez nie jest problemem, tylko trzeba o tym wiedzieć i to uwzglednic przed betonowaniem. Robi się po prostu zagłębienie w plycie, warto pamietac o dodatkowy miejsce dla syfona i redukcje :)

 

Na upartego można nawet w dniu po betowaniu wykuc taka zagłębienie, wtedy beton jest jeszcze dość miekki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie chcesz nic wymieniać to musisz mieć grunty niewysadzinowe przynajmniej do poziomu przemarzania.

Myślisz że 20cm wystarczy? Przeprowadziłeś jakieś obliczenia?

Tak naprawdę norma nakazuje posadowienie nawet w przypadku gruntów niewysadzinowych posadowienie na głębokości 50cm.

 

Jak wyżej. Trzeba czytac tego paragrafu do końca :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam :)

 

Przeczytałam kilkadziesiąt stron, wyszukałam w wątku co mogłoby mnie dotyczyć... ale mimo to potrzebuję rady (wszak jestem kobietą, w dodatku z budownictwem niezwiązaną ;) ). Mąż popadł w wątpliwości - czy płyta czy ława? A ja wolę zasięgnąć języka, zanim spotkamy się z osobą adaptującą projekt.

Mamy "złożoną" sytuację gruntową: otóż nasza ukochana działka leży w dołku (miejscami od 0,5 - 1,2m obniżenia terenu wobec sąsiednich działek), przy granicy rów melioracyjny. Po badaniu geologicznym (fragment i rysunek w zał.) uzgodniliśmy, że wybierzemy warstwę I i II do poziomu warstwy III nośnej, sypniemy średniego dolomitu (tak radził geolog, już kupiony), na to zagęszczony piach aż do wysokości do której podnieśliśmy miejsce pod dom. Jest to ok 0,6m od punktu zero, 1,4m od poziomu wody.

 

W tym miejscu potrzebuję rady: czy nasz pomysł jest dobry? Czy ławy czy płyta? Jeśli ławy to na jaką głębokość?. Jak odizolować od wody? 1m to strefa przemarzania u nas, dom ok. 10m x 14m, parterowy, a jeżeli chodzi o koszty piasku, to nie musimy go kupować więc nie robi nam dużej różnicy ile go pójdzie. Za to martwi nas koszt stali i betonu w przypadku płyty i parterówki.

 

Proszę o pomoc :) i pozdrawiam

 

Grunt masz faktycznie nieciekawy, niestety raczej trzeba będzie wymieniac do warstwy namułu lacznie. Jeśli ten dolomit był tani, to dobry material, ponieważ niekapilarny i niewysadzinowy, ale piasek tez dalby rade.

Ta akcja moim zdaniem bylaby ta sama, jeśli planujesz lawy fundamentowe, przecież pod betonem na gruncie tez nie chcemy tego syfu. :)

 

Poza tym uważam, ze plyta lepsza, ale ode mnie nie ma się spodziewać czegos innego :D

 

Koncepcja generalnie jest dobra, ale lawy mogą mieć tu zalete, ze podniesienia domu jest taniej, ponieważ nie ma potrzeby tak wysoko wokół domu obsypać. Chyba ze i tak chcesz niwelować dzialke (droga zabawa, tyle materialu...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ten dolomit był tani, to dobry material, ponieważ niekapilarny i niewysadzinowy (...) Koncepcja generalnie jest dobra, ale lawy mogą mieć tu zalete, ze podniesienia domu jest taniej, ponieważ nie ma potrzeby tak wysoko wokół domu obsypać. Chyba ze i tak chcesz niwelować dzialke (droga zabawa, tyle materialu...)

 

Tmann - bardzo dziękuję za opinię :) Dolomit dostaliśmy od wujka, który ma przydział w kopalni jako górnik, nie wiem czy coś płacił bo był to prezent :) mamy tylko 1 wywrotkę, a płaciliśmy za transport. Obawiam się, że nie ma już możliwości na załatwienie więcej, z tego co słyszałam to tani nie jest, ale zorientujemy się. Nie musielibyśmy tak ryć w miejscu gdzie mamy śliczny, budowlany piach. Jak myślisz na ile podnieść dolomitem a ile piachem? czy np mixem piachu i dolomitu?

 

Niwelować będziemy ale nie chcemy raczej usypywać górki pod domem ponad poziom działek sąsiednich, raczej w moim przypadku tak jak sugerujesz ławy mogą być lepszą decyzją. Czy po wymianie gruntu i zagęszczeniu wystarczy posadowić ławy poniżej poziomu zamarzania (czyli poniżej 1 m) oraz jednocześnie powyżej poziomu wody (1,4m) ? Są to poziomy ostateczne po podniesieniu terenu pod dom o 0,6m.

 

Poniżej wrzucam zdjęcie poglądowe. Mamy zamiar zrobić staw odwodniający, a ziemią z niego podnieść trochę obniżenia na działce, wtedy woda powinna być niżej. Wodę w lato mamy dopiero na 2 m (badania były w deszczowym listopadzie) więc jest szansa na nieskomplikowaną wymianę gruntu.

 

Dziś lub jutro spotykamy się z konstruktorem, zobaczymy co powie i napiszę na forum co postanowiliśmy. Myślę, że może przydać się dla następnych "zagubionych dusz" jako jeden z przykładów ;)

Działka - niwelacja terenu.jpg

Edytowane przez Panna_nikt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myślisz że opaska ze styropianu to jest uzasadnienie posadawiania fundamentu na głębokości mniejszej niż 0,5m wg PN?

teraz otwórz sobie PN-EN 1997-1 rozdział 6 i zagwarantuj że posadowienie płyciej niż 50cm spełnia wszystkie wymagania.

Chcesz powiedzieć że moja płyta jest nie zgodna z prawem? Tam jeszcze jest oczywiście opaska tak że tego nie bierz pod uwagę.

p.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

myślisz że opaska ze styropianu to jest uzasadnienie posadawiania fundamentu na głębokości mniejszej niż 0,5m wg PN?

teraz otwórz sobie PN-EN 1997-1 rozdział 6 i zagwarantuj że posadowienie płyciej niż 50cm spełnia wszystkie wymagania.

 

PN -81 B-03020 Grunty Budowlane Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczanie statyczne i projektowanie.

"Zalecenia szczegółowe. Głębokość posadowienia powinna spełniać następujące warunki: a) zagłębienie podstawy fundamentu w stosunku do powierzchni przyległego terenu nie powinno być mniejsze niż 0,5 m; projektowanie zagłębienia mniejszego niż 0,5 m wymaga uzasadnienia,b) w gruntach wysadzinowych głębokość posadowienia nie powinna być mniejsza od umownej głębokości przemarzania hz, którą należy przyjmować zgodnie z rys. 1, dla danej części kraju; głębokość przemarzania należy mierzyć od poziomu projektowanego terenu lub posadzki piwnic w nieogrzewanych budynkach; Do gruntów wysadzinowych zalicza się wszystkie grunty zawierające więcej niż 10% cząstek o średnicy zastępczej mniejszej niż 0,02 mm oraz wszystkie grunty organiczne"

 

Reasumując płyta fundamentowa na powierzchni gruntu nie jest i nie może być wbrew PN. Taki rodzaj fundamentu bezpośredniego wymaga tylko uzasadnienia-w naszym przypadku odpowiednie warstwy pod fundamentem- inaczej mowiac, odpowiedna podbudowa z piasek, pospolki, szkla piankowego itp.

Jeśli mialbys racje, to większość plyt fundamentowych w Polsce bylyby nielegalne, a o dziwo, wszystkie zostały odebrane bez problemów tego typu. Wiele razy nasze projekty poszly do urzędu z wnioskiem o PnB, a nigdy nie zostały podważane. Żaden Kierownik budowy, żaden inspektor nadzoru itd. nie miał z tego tytułu uwagi, oprócz może dwa razy w całej historii naszej firmy, a w tych przypadkow dość latwo udało się ich przekonać, pokazując tekst normy.

 

Zeby nie było: Ta druga czesc na temat wysadziny oczywiście nie wyklucza wyższe posadowienie i skuteczna izolacje przeciwwysadzinowej.

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz powiedzieć że moja płyta jest nie zgodna z prawem? Tam jeszcze jest oczywiście opaska tak że tego nie bierz pod uwagę.

[ATTACH=CONFIG]298970[/ATTACH]

 

Normy nie są prawem, stosowanie ich jest dobrowolne.

Twoje stwierdzenie jest nadinterpretacją, wszystko zależy od "odwagi" projektanta.

Dobrze jest dopóki nic się nie dzieje, ale jak coś to zaczyna się szukanie haków.

W PN-EN nie ma warunku minimalnej głębokości posadowienia, jednak po drodze jest masę warunków do spełnienia (zabezpieczenie przed podmyciem fundamentu itp.). Zastosowanie warunku z normy PN o głębokości min. 50cm rozwiązuje niedoprecyzowania w PN-EN.

Zastosowanie opaski ze styropianu i traktowanie tego jako uzasadnienie do płytszego posadowienia jest „śliską” bo oprócz przemarzania są też inne zagrożenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...