Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam.

 

Pytanie mam dość nietypowe jak na ten wątek:

 

W projekcie mam podciąg stalowy oparty na 3 stalowych słupach (podciąg IPE 240, słupy HEB 140). Te słupy to dwuteowniki 140x140mm.

 

Czy pod takie słupy wymagane jest dodatkowe wzmocnienie płyty fundamentowej?

 

Podsumujac, potrzebujemy trochę więcej informacje, aby cos powiedzieć na ten temat. Przy plycie o grubości 20cm często jest tak, ze nic więcej pod slupami nie jest potrzebne, ale tak samo często się zdarza, ze trzeba zrobić dodatkowe dolne zbrojenie. Minimalnie potrzbne parametry: sila reakcji pod slpem(kN), wymiary stopy tego slupa (tu jest pole manewru, aby ewentualnie zmniejszać obciążenie na cm²) oraz grubość plyty i klasa betonu oraz podloza pod plyta, to można ewentualnie cos więcej powiedzieć. Na pewno ani Merkava ani ja nie pytaliśmy zlosliwie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie takie:

 

Dom w bryle z garazem, ma byc na plycie.

 

Dom na plycie izolowanej, garaz nie.

 

Jesli plyta izolowana bedzie na 15 cm styropianu, to wtedy brakuje 4 cm zeby podloga garazu i domu roznily sie wg projektu o 19 cm, jesli nie bedzie izolacji pod wylewka.

 

Dalbym te 5 cm pod wylewke chociazby po to, zeby latwo przymocowac rurki podlogowki, a ile kosztuje montaz rurek do betonu? Taniej niz 5 cm styro EPS100?

 

Kolejne pytanie:

 

Jesli podloga garazu nie jest izolowana, a garaz ma wspolna sciane z budynkiem, ktora stoi na plycie izolowanej, to czy warto ocieplic sciane garazu od wewnatrz 5 cm styro po to, aby pomieszczenie nad nim nie tracilo zbyt duzo energii? Garaz nieogrzewany, pomieszczenia nad nim juz tak...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba się pogubiłem - rozmawiamy o tym, jaki styropian dać pod płytę 30-stkę, a nie jaka gruba ma być płyta w przypadku XPSa? Bo tak z rana, to wypowiedź darekdl ukierunkowała mnie w tę drugą stronę ;)

 

Merkava Ci już pisal: podloze pod plyta jest integralna czescia obliczen. Do tego tez trzeba uwzglednic parametry materialu izolacyjnego. EPS200 możemy uwzglednic maks jako 60kPa (często mniej, w zaleznosci od producenta), XPS300 130-185 kPa w zaleznosci od producenta, sredni zagęszczony piasek ok 150 kPa, dobrze zagęszczony piasek 250 do pow. 300 kPa itd. Do tego idzie jeszcze modul sprezystosci, modul Winklera (MN/m³) itd., w zaleznosci od modelu obliczeniowego sa tu rozne podejscie mozliwe. W tym sensie izolacja pod plyta ma ogromny wpływ na wymagana grubość, ilość zbrojenia itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak wiele z tego nie ugryziesz, bo jest coś takiego jak zbrojenie konstrukcyjne ..

 

:D czy Ty zawsze musisz być szybciej ode mnie??? :mad: :)

 

Wlasnie tak jest, ze to działa raczej tylko w jednym kierunku. Nawet na skalach nie zrobisz plyte niezbrojona, ale na miękkim, sprezystym gruncie potrzebujesz znacznie więcej zbrojenie itd. - jest jeszcze cos takiego jak rysy skurczowe, od tego sa siatki lub również zbrojenie rozproszone (nie tylko, ale również maja taka funkcje), tego nie unikasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

mam mały problem z poprawnym rozwiązaniem wjazdu do garażu. W tej chwili mam to wykonane mniej więcej tak:

mostek_garaz.jpg

Chciałbym jakoś ograniczyć mostek przy bramie garażowej podczas przygotowywania podjazdu. W tej chwili wysokość wylewki pod bramą to 14cm, a odległość od początku płyty do wylewki to 24cm (szerokość ściany). Ponieważ garaż mam ogrzewany podłogówką, to mostek jest gigantyczny. Mam dwie takie bramy o szerokości 2,5m. Wszyscy fachowcy mówili, żeby poprostu mawierzchnią podejść pod bramę, ale nie podoba mi się ten pomysł zupełnie. Wstępnie myślałem, żeby położyć tam z 10cm EPS200 (bo mam) lub XPS i na tym położyć np płyty chodnikowe (może je jakoś do tego XPSa przymocować nawet). Podjazd będzie żwirowy, więc luźnej nawierzchni na izolację raczej nie będę sypał. Jak to się w ogóle zwykle rozwiązuje przy płycie? Będę wdzięczny na wszelkie sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedź, widzę, że kombinowałeś podobnie, jak ja. Zastanawiam się poprostu, czy jest to dobra opcja, jeśli nie będę przykrywał tego XPSa szczelnie (płyty chodnikowe), czy jest może jakiś inny sposób. Wstępnie mając 14cm miejsca myślałem o 10cm XPS + 4cm płyta betonowa chodnikowa. Być może poprostu zamocuję je na sztywno do samej płyty przez ten XPS jakimiś kotwami. Zastanawia mnie jak w czasie będzie się takie rozwiązanie zachowywało. Czy ktoś ma jakiś pomysł alternatywny, czy też takie nie istnieją? ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Z uwagi że mam wyniki badań gruntu mojej działki mam pytanie czy zgodnie z opinią geotechnika można posadowić płytę bez większej wymiany ziemi. W opini jest tylko zalecenie wybrać humus 0,6m i zrobić podbudowę. Jeżeli to wystarczy będę się cieszył. Projektu płyty jeszcze nie mam a dom który chcę na tej płycie wybudować to z242 z z500 konstrukcja z silki 24.

Projekt:

 

http://z500.pl/projekt/214/Z242,parterowy-dom-z-opcja-adaptacji-poddasza-funkcjonalny-ekonomiczny-w-budowie/dane-ogolne.html

 

Foto badań:

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

To że pod płytą po zdjęciu humusu muszę wymienić grunt to kumam ale ile od zewnętrznej krawędzi płyty trzeba go wymienić?-nie wiem czy jasno zapytałem.

Szukam na forum ale znaleźć nie mogę czy ktoś montował wodną podłogówkę w płycie i za jednym wylaniem betonu ma gotowy stan 0?

Za odpowiedzi dziękuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Szukam na forum ale znaleźć nie mogę czy ktoś montował wodną podłogówkę w płycie i za jednym wylaniem betonu ma gotowy stan 0?

Za odpowiedzi dziękuje.

 

Podłogówka, centralne odkurzanie, elektryka, woda, kanaliza - wszystko w płytę, wylewasz beton, zacierasz na gładko i masz gotowy stan zero i poziom zero -2 cm, na którym bezpośrednio murujesz ścianki działowe, kładziesz płytki, panele, itp. To jedna z zalet PF, dzięki której ja się na nią zdecydowałem nie porównując nawet kosztów z tradycyjnym fundamentem. Wygoda dalszych etapów budowy przesądziła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak zaleta tylko chodzi mi konkretnie o wodną podłogówkę- jak rozkłada się pętle z pexa? Uzywa się jakiś dystansów? Przeciech chyba nie położysz na dolną siatkę? Czy na styropian kładłeś ekran do podłogówki?
Zwykle podwiesza się pod górną siatkę. Ekran do podłogówki pod płytę? Bez sensu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spojrzałem na badania i :

 

1. Ktoś jedzie na nowych normach. Nie wszyscy projektanci kumają nowe oznaczenia.

2. Bezwzględnie wybrać humus (grunt próchniczy) przed posadowieniem czegokolwiek.

3. Ubytek uzupełnić MINERALNYM piaskiem.

4. Wykonać podbudowę pomocniczą z destruktu np. betonowego o min. miąższości 25cm. Zagęścić zagęszczarką płytową do osiągnięcia Ev2>80Mpa i Io<2,5 (lepiej 2,2).

5. Przy doborze destrukt uważać aby nie było w nim suporexow, cegieł, śmieci, drewna, humusu. To dyskwalifikuje destrukt. Na to można dać chudy.

 

Zastanawia mnie ten piasek luźny od 2 do 4m p.p.t. Trzeba wykonać dobrą podbudowę, bo ten luźny piasek może osiadać przy większych dociążeniach.

 

Regionalnie może być więcej humusu. Wtedy wybierzesz więcej i wejdziesz w wodę. Wtedy odradzam destrukt. Uzupełnić betonem chudym. Chociaż z punktu widzenia obiektu (mała popierdółka) może to być byle co.

 

Jeszcze jedno. Jak wykopiesz humus, zrobisz podbudowę to może okazać się, że przy zagęszczaniu zacznie woda wychodzić. To normalne. Wtedy daj sobie spokój z zagęszczaniem.

 

Podsumowując ja bym zrobił tak:

 

1. Wybrać humus.

2. Ubytki w wodzie wymienić na chudy lub piasek.

3. Podsypać piaskiem +25cm destruktu tak aby piasek + destrukt = poziom podkładu betonowego. Wylicz sobie.

 

4. Miałeś dość rzetelnego geologa, ale widzę niedoróbki :)

 

Patrz punkt 6 w tekście dokumentacji - o zagęszczaniu.

 

Facet przegiął z tym wahaniem wód gruntowych. +-1m ? Czyli w skrajnym przypadku masz wodę +0,1 nad gruntem.

 

Co do posadowienia, nie napisał nic o głębokości przemarzania. Nie wolno stawiać zbyt płytko, bo mróz rozwali beton.

Edytowane przez Tomeksup
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...