Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

w jaki sposób się podwiesza?-nie puści przy laniu betonu? a pex nie wywija/gnie się w każdą stronę? -może kojarzycie kto już tak robił? zamierzam sam robić płytę oraz jeżeli się jakoś da to ogrzewanie za jednym razem ale nie mogę nikogo na muratorze wyczaić kto tak robił.
Drut lub opaski plastikowe. PEX sie nie "powywija" :) Proponuję jednak zrobić wylewki i w nich instalacje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pętle w całości, bez łączeń i uważać przy wierceniu dziur w podłodze. :) Ja akurat jestem zdania, że na płytę warto dać wylewkę i w niej wszystkie instalacje.

 

Widzisz, zapytałem, bo ja też jestem takiego zdania, a trochę robię poprawek starych budynków i wiem, jakie to potem problemy. Zepsuć się kiedyś ma prawo wszystko. Ktoś nie chce izolacji na płycie, to wylewka, a potem będzie można w razie W łatwo to skuwać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzisz, zapytałem, bo ja też jestem takiego zdania, a trochę robię poprawek starych budynków i wiem, jakie to potem problemy. Zepsuć się kiedyś ma prawo wszystko. Ktoś nie chce izolacji na płycie, to wylewka, a potem będzie można w razie W łatwo to skuwać.
To chyba nie jest kwestia możliwości naprawy. Jak się zrobi dobrze tzn bez połączeń zalewanych to nic się z rurkami czy też kabelkami nie stanie. (pomijając wiercenie w podłodze). Układanie wszystkiego w trakcie wykonywania płyty przypomina (może z lekką przesadą :) ) wieszanie obrazków na ścianie przed tynkowaniem. Da się ale, po pierwsze nie ma mowy o poprawkach czy zmianach, po drugie pompa do betonu to żywioł. Jedzie i się nie zatrzymuje. Noga się omsknie, coś się odegnie i może być kłopot. Oczywiście da się. Wiele osób tak zrobiło i działa. Moim zdaniem jednak dużo łatwiej położyć instalacje po wymurowaniu ścian. Spokojnie, na głowę nie pada, można poprawić, zmienić koncepcję, dołożyć, ująć. Dostęp w razie awarii możliwy. Tu chcemy parkiet a tam płytki? Proszę bardzo. Poziom robimy jaki chcemy. Koszt dodatkowej wylewki jest na tyle niski, że, moim zdaniem warto.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

....To że pod płytą po zdjęciu humusu muszę wymienić grunt to kumam ale ile od zewnętrznej krawędzi płyty trzeba go wymienić?-nie wiem czy jasno zapytałem.

Szukam na forum ale znaleźć nie mogę czy ktoś montował wodną podłogówkę w płycie i za jednym wylaniem betonu ma gotowy stan 0?

Za odpowiedzi dziękuje.

 

...powiększ obrys o 1m wokół całej płyty, wybierz humus, ułóż warstwę 0,25m pospółki lub klińca 0-32, użyj zagęszczarki na to kolejną warstwę 0,25m pospółki, zagęszczarka, a dalej to warstwy jak w projekcie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@perm

"Ekran do podłogówki pod płytę? Bez sensu."

 

dlaczego bez sensu?-hydraulicy stosują to w podłogówce żeby odbijał ciepło do góry czyżby miało to się nie sprawdzić w płycie? Ja rozumuje to tak, że ciepło zamiast iść w styro odbije się od ekranu. Może się myle ale po rozmowie ze swoim hydraulikiem stwierdził, że koszt ekranu alu jest minimalny przy całej inwestycji a powinno być tylko lepiej. Fakt chłopak nigdy takiej płyty nie widział dlatego zbieram info dla niego.

 

@Tomeksup

"3. Ubytek uzupełnić MINERALNYM piaskiem.

4. Wykonać podbudowę pomocniczą z destruktu np. betonowego o min. miąższości 25cm. Zagęścić zagęszczarką płytową do osiągnięcia Ev2>80Mpa i Io<2,5 (lepiej 2,2)."

 

destrukt betonowy-skąd go wziąść taki czysty i to jeszcze miąższości min 25cm-takie wielkie kawały?

 

"

Zastanawia mnie ten piasek luźny od 2 do 4m p.p.t. Trzeba wykonać dobrą podbudowę, bo ten luźny piasek może osiadać przy większych dociążeniach."

No jest to problem ale geotechnik stwierdził, żeby nie martwić się tym przy tak małym domku na dobrej podbudowie i płycie. Domki w odległości 100m mają taki sam grunt i stoją na zwykłych fundamentach bez osiadania.

 

"4. Miałeś dość rzetelnego geologa, ale widzę niedoróbki

 

Patrz punkt 6 w tekście dokumentacji - o zagęszczaniu. "

 

chyba chodziło mu o to co sam napisałeś:

 

"Jeszcze jedno. Jak wykopiesz humus, zrobisz podbudowę to może okazać się, że przy zagęszczaniu zacznie woda wychodzić. To normalne. Wtedy daj sobie spokój z zagęszczaniem."

 

-także co to za niedoróbka-nie wiem co miałeś na myśli?-jemu chodziło o to że jak zacznę ubijać grunt na głębokości 0,8m ppt to może wyłazić woda.

 

"Facet przegiął z tym wahaniem wód gruntowych. +-1m ? Czyli w skrajnym przypadku masz wodę +0,1 nad gruntem."

w skrajnym przypadku będę miał wodę na poziomie zero działki czyli rzędnej 57,7m.

Obowiązuje tu miejski plan zagospodarowania przestrzennego i w nim nawet każą z tej rzędnej terenu podnosić budynki:

 

d) budynki lokalizowane w terenach depresyjnych powinny posiadać wysoki parter, kondygna-cja użytkowa budynku powinna znajdować się na wysokości poziomu bezpiecznego (minimum 30 cm powyżej poziomu wody stuletniej tj. 57,7 m npm), z przeznaczeniem przestrzeni pod budynkiem na cele gospodarcze, tak że przepływająca woda nie powoduje większych strat i naruszenia konstrukcji;

 

jest to teren w pobliżu zapory wodnej we włocławku i dlatego takie tu problemy z wodą.

 

 

Tomeksup nie lepiej zamiast destruktu betonowego zrobić tak jak pisze inż.maliniak dwa posty wyżej?

 

 

@kwasniak co do rurek przymocowanych do górnej siatki to nie jestem tego pewien. Mój hydraulik ostatnio był na robocie gdzie przy słupie betonowym zbrojonym jakieś 10l temu ktoś puścił rurkę miedzianą przy samym pręcie. Efekt jest taki, że rurka najnormalniej się przetarłai ludzie mieli awarię. Pex to nie miedź i w domu ogrzewanym prądem podłogówka nigdy nie osiągnie takiej temperatury jak w domu ogrzewanym śmieciuchem ale czy tu nie może być podobnie?-fakt wolałbym zrobić tak jak ty ale chyba sugestie chociażby MiśYogi i perm przemawiają do mnie bardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego bez sensu?-hydraulicy stosują to w podłogówce żeby odbijał ciepło do góry czyżby miało to się nie sprawdzić w płycie?

hydraulicy, ich obchodzi tylko czubek rurki jak mają zamontować.. a reszta to jest wymysł ich fantazji, nie pierwszy nie ostatni raz tak się dzieje..

ci "fachowcy" od izolacji też wymyślają takie cuda że .. nie mając o tym pojęcia zupełnie .. to jest ich czysty wymysł.

Aby działało to odbijanie musi być pustka powietrzna, nie mniej też ma ramy licz wymiernych .. pustka powietrzna z powłoką niskoemisyjną

0,05 i 1,5 cm grubości daje opór cieplny jak około 2,8 cm EPS'a białego .. bez pustki powietrznej efektu nie ma.

Jest tylko czyste przewodzenie, które raczyło się zwiększyć ileś zer po przecinku ...

Efekt jest taki, że rurka najnormalniej się przetarłai ludzie mieli awarię. Pex to nie miedź i w domu ogrzewanym prądem podłogówka nigdy nie osiągnie takiej temperatury jak w domu ogrzewanym śmieciuchem
kolejna hipoteza .. ponieważ to zależy od strat ..

jeśli wanna nie ma korka to trzeba lać wodą pod ciśnieniem aby ją napełnić .. super da się wziąć kąpiel, mimo że woda cały czas s......

dokładnie to robi ogrzewanie .. próbuje nadążyć za odpływem wody z wanny ..

 

a niektórzy robią wszytko aby usprawieliwić ten głupi stan ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perm, a co robić w wypadku awarii? Będziesz rozkuwał całą płytę?

 

To samo jak ci pęknie pod wylewką też trzeba robić rozpierduche, moje rurki są na głębokości 4,5 cm zmierzone podczas robienia badań na jednolitość wylanej płyty.

 

Perm ma rację że pompa to żywioł ale jak wiesz że leje na rurki to zakładasz kolanko i już tak nie wali. Tylko wcześniej takie kolanko trzeba załatwić bo jest zabronione w wielu firmach "BHP" i powoli pompować. Pex starać się prowadzić w cieniu zbrojenia.

 

 

Czy zrobił bym tak samo drugi raz ? Na dziś dzień tak a więcej będę mógł powiedzieć jak zacznę grzać bo nie wiem co się spodziewać po tak dużej akumulacji i bezwładności.

Edytowane przez kwasniak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

מרכבה albo jak Ciebie nie zakumałem lub Ty mnie źle zrozumiałes. Jak ciepło ucieka to w 100% rozumiem, że trzeba zminimalizować straty lub podnosić temperaturę i każdy rodzaj ogrzewania trzeba podkręcić. Mi akurat chodziło o to czy rura miedziana może mikroskopijnie pracować przy temperaturach rzędu 40-60* i powodować tarcie o pręt zbrojeniowy. Jeżeli nie to konstrukcja budynku musiała pracować co doprowadziło do przetarcia rury miedzianej. Jakby nie było coś doprowadziło do przetarcia rury przy pręcie i dlatego podniosłem pytanie czy mocowanie pexa bezpośrednio do zbrojenia płyty to dobry pomysł pomijając trudność wykonania.

kwasniak a co to za kolanko -w betoniarni o to pytać czy gdzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytaj w betoniarni ja poprosiłem tel do operatora pompy i przywiózł. Kolanko dopina się na koniec rurociągu (rury gumowej) beton zanim wyleci to zwalnia na samym końcu o stopień ( zakręt) tego kolana. Jest to niebezpieczne bo może nieźle przyłożyć sama rurą a co dopiero z kolanem stalowym :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi akurat chodziło o to czy rura miedziana może mikroskopijnie pracować przy temperaturach rzędu 40-60* i powodować tarcie o pręt zbrojeniowy.
jak najbardziej tak, ja tylko odniosłem się o skali strat budynku.

Zresztą miedź nie może dotykać stali zbrojeniowej, bo będzie powodować korozję tej że stali .. różnica potencjałów ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

מרכבה albo jak Ciebie nie zakumałem lub Ty mnie źle zrozumiałes. Jak ciepło ucieka to w 100% rozumiem, że trzeba zminimalizować straty lub podnosić temperaturę i każdy rodzaj ogrzewania trzeba podkręcić. Mi akurat chodziło o to czy rura miedziana może mikroskopijnie pracować przy temperaturach rzędu 40-60* i powodować tarcie o pręt zbrojeniowy. Jeżeli nie to konstrukcja budynku musiała pracować co doprowadziło do przetarcia rury miedzianej. Jakby nie było coś doprowadziło do przetarcia rury przy pręcie i dlatego podniosłem pytanie czy mocowanie pexa bezpośrednio do zbrojenia płyty to dobry pomysł pomijając trudność wykonania.

kwasniak a co to za kolanko -w betoniarni o to pytać czy gdzie?

 

Ja się nie znam, ale temperatura 40-60 *C w podłogówce to nie jest zgodne ze sztuką

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To samo jak ci pęknie pod wylewką też trzeba robić rozpierduche, moje rurki są na głębokości 4,5 cm zmierzone podczas robienia badań na jednolitość wylanej płyty.

Kułeś kiedyś beton z matą, beton ze zbrojeniem rozproszonym i bez zbrojenia? W dużej ilości, oczywiście. :-)

Ja kułem wiele razy, dlatego polecam wylewkę. Dokuwasz się do drugiej warstwy betonu, wszystko kruszysz, rurki wyrzucasz, kładziesz i wylewasz na nowo nie tracąc poziomu. Przy siatce nie da się tak zrobić, to są duże koszty.

 

 

 

Perm ma rację że pompa to żywioł ale jak wiesz że leje na rurki to zakładasz kolanko i już tak nie wali. Tylko wcześniej takie kolanko trzeba załatwić bo jest zabronione w wielu firmach "BHP" i powoli pompować. Pex starać się prowadzić w cieniu zbrojenia.

Można lać inny beton przez rurki o przekroju 5 cm. Pełna precyzja. Nic nie wali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy zrobił bym tak samo drugi raz ? Na dziś dzień tak a więcej będę mógł powiedzieć jak zacznę grzać bo nie wiem co się spodziewać po tak dużej akumulacji i bezwładności.

Cokolwiek wciskałby Ci TB, to na podstawie 3 lat mieszkania w domu na płycie, wiem, że akumulacja pomaga zimą i latem w utrzymaniu temperatury.

 

Bezwładność znów ma miejsce tylko w okresie początkowego rozgrzewania i końcowego wychładzania płyty. W trakcie sezonu grzewczego, gdy płyta jest nagrzana, bezwładność nie ma miejsca, gdyż grzanie polega tylko na jej ciągłym doładowywaniu.

Analogicznie jak z baterią w telefonie - spada naładowanie do 80%, a Ty tylko dobijasz do 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatury 40-60°C w plycie grzewczej to nieporozumienia. Taka plyta w dobrym przypadku jest projektowana na Delta T = 3K, tzn, temp. zasilania 25°C, powrot wtedy 22°C, a plyta bedzie miala 23°C. W takim pryzpadku nie ma naprezen w betonie z powodu rozszerzalnosci, a system działa bardzo ekonomicznie. Oczywiście wymaga to nieco więcej tych rur, tzn mniejszy rozstaw, ale to sa marginalne roznicy w kosztach. Również wtedy nie ma uzasadnien montażu pod gornym zbrojeniu, co moim zdaniem jest bardzo trudne i skomplikowane. Na siatkach z nowu tez nie, ponieważ nie chciałbym chodzic na te rury podczas betonowania lub montazu, jeśli leza na tych siatkach. Spokojnie i dobrze działa z rurami w dolnej warstwie, jest to wiele razy sprawdzone.

Owszem, taki system działa i wystarczy tylko w domu, który ma parametry blisko do domu pasywnego, ale z drugiej stronie, to się oplaca.

Budowlany_laik ladnie potwierdza, jak to fajnie działa :)

Polecamy rury PE-RT jednowarstwowe, te tzw alupexy faktycznie mogą w przypadku nawet minimalnych uszkodzen wewn. warstw PE zrobic problemy z powodu korozji elektrolyticznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...