Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Wg moich wyliczeń 30cm między rurkami było by ok. Wychodzi że 10 cm nie jest ekonomiczne ze względu na ilość rurki w stosunku do zysku na COP. Używał ktoś rozdzielaczy większych niż 12 pętli? bo w przypadku 10 cm potrzebował bym 18to pętlowego.

 

Czy jest jakiś konsensus co do zasady optymalnego doboru?

 

Vega1: Dopiero przeczytałem Twój post. Dzięki za poradę.

 

 

Nie ma problemu, po prostu dajesz dwa rozdzielacze po 9 obwodów.

Jak dasz rurki co 15 cm to na pewno będzie dobrze, ale w łazience daj co 10. Łazienka ma wyższą temperaturę niż inne pomieszczenia, więc jak dasz po równo, to w innych pomieszczeniach będziesz musiał dławić na rozdzielaczach co jest bez sensu. Ale bardzo namawiam Cię na rurę fi 18, bo to mniejsze opory i pompa CO popchnie na niższym biegu zużywając mniej prądu. Szczególnie na zakrętach, gdzie rura się spłaszcza i zmniejsza się światło przekroju. Kan Therm Blue Floor w kręgach po 600 m i praktyczne nie masz odpadów. Nie rozwarstwi się, a z uwagi na pamięć kształtu nawet jak niechcący zagniesz za bardzo na zakręcie, to się nie przełamie, tylko wróci do poprzedniego stanu. Poza tym spokojnie możesz po tym chodzić i nic się z tym nie stanie. Po Alupexie bym miał obawy łazić, Bo jak się troszkę spłaszczy, to już tak zostanie.

 

PS. nie jestem w żaden sposób związany z KAN, po prostu bardzo spodobał mi się ich produkt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Już gdzieś pisałem, że im gęściej są rurki tym mniejszy komfort w okresach przejściowych bo podłoga zimna. Dobrze by było zrobić jedną pętlę co 20 cm i drugą pomiędzy rurki pierwszej, uruchamiać jedną lub dwie w zależności od temperatur. U siebie mam co 8,5 cm i ok 2 km rury i daje radę pompa 40. pozdr adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wcześniej wspomniałem w poście #10251 w łazience wychodzi mi w miare podobna rozdzielczość rurek. Brakujące waty w razie potrzeby mam zamiar okazjonalnie uzupełniać grzejnikiem elektrycznym. W pomieszczeniach oprócz łazienek mam spore okna więc sama łazienka ma mniejsze straty niż reszta.

Z resztą mam wrażenie że z rurkami na dole płyty i nie dużymi łazienkami nagrzewanie małej powierzchni/objętości o 2-4 stopnie więcej jest jak robienie na basenie strefy gdzie można sikac i gdzie nie można. Może się myle, ale wydaje mi się to mało efektywne jako grzanie jednego pomieszczenia.

 

Wezmę rurki KAN pod uwagę. Dzięki Wielkie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na twój opis domu to powiem, że jesteś ryzykantem z tym EPS100.

 

czemu ryzykantem, płyta była projektowana przez projektanta.. wyliczał na podstawie przesłanych informacji

pytałem się o zamianę EPS100 na 200.... stawierdził że nie ma takiej potrzeby

poza tym mam dodatkowo ścianę nośną w środku budynku

 

jeśli uważasz że ryzykuję to czym? co może się dziać złego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czemu ryzykantem, płyta była projektowana przez projektanta.. wyliczał na podstawie przesłanych informacji

pytałem się o zamianę EPS100 na 200.... stawierdził że nie ma takiej potrzeby

poza tym mam dodatkowo ścianę nośną w środku budynku

 

jeśli uważasz że ryzykuję to czym? co może się dziać złego?

 

Liczyłeś ciężar domu i porównywałeś z obciążeniem długotrwałym twojego styropianu ? Nie mówię już o mapie obciążeń, którą konstruktor powinnien przygotować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok dzięki za info.. lambdą się nie martwię bo od gruntu straty nie są duże

a osiadanie budynku.. to może być problem.. ewentualnie, budynek już stoi 2,5 roku, narazie nic się nie dzieje

pomęczę jeszcze projektanta

 

sprawdź czy w projekcie masz plan naprężeń pod fundamentem, jeżeli nie to poproś projektanta o to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok dzięki za info.. lambdą się nie martwię bo od gruntu straty nie są duże

a osiadanie budynku.. to może być problem.. ewentualnie, budynek już stoi 2,5 roku, narazie nic się nie dzieje

pomęczę jeszcze projektanta

 

Zobacz na moje rysynki liczenia obciążenia płyty:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?214768-EX-House-pasywna-stodo%C5%82a&p=6202069&viewfull=1#post6202069

 

Coś takiego powinnien Ci dostarczyć twój konstruktor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...gdzieś w temacie było ale nie mogę odnaleźć, jakie polecacie czujniki temperatury do umieszczenia w gruncie, płycie i ewentualnie gdzie jeszcze? :) po świętach planuję start więc czas coś zakupić...

 

Tak jak pisze Barth3z, daj ds18b20 w obudowie z kablem 1m, sa jeszcze z kablem 2m jak Ci braknie. Daj pod kazda warstwa. Np ja mam na dnie podbudowy, pod xpsem i pod sama plyta. To wszystko na krawedzi domu, mozesz dac taki sam zestaw np na srodku. Ja dalem tam tylko jeden pod xps i teraz zaluje bo termometry sa tanie a fajnie sobie te wszystkie temp. poobserwowac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok dzięki za info.. lambdą się nie martwię bo od gruntu straty nie są duże

a osiadanie budynku.. to może być problem.. ewentualnie, budynek już stoi 2,5 roku, narazie nic się nie dzieje

pomęczę jeszcze projektanta

 

Jest wątek na temat płyt Legallet (czy jakoś tak). Te płyty leżą na EPS 100. Problem ze styropianem jest taki, że może w nim wystąpić zjawisko pełzania, tzn. powolnego, ale nieustannego powiększania odkształceń pod wpływem zbyt dużego obciążenia. Pod płytą taki styropian będzie się po prostu spłaszczał. Wyczytałem, że właśnie pod płytami Legallet po jakimś czasie styropian był wyraźnie twardszy i miał większą gęstość. Może to spowodować spadek lambdy, ale na pewno spowoduje wzrost współczynnika przenikania ciepła, ponieważ zmniejsza się grubość izolacji. Styropian nie jest naciskany przez płytę równomiernie i dlatego siada bardziej pod miejscami większych obciążeń. Nie musi to jednak oznaczać pękania ścian, bo w miarę osiadania płyta może przenieść obciążenia na inne miejsca.

 

W Twoim przypadku jest już "po ptokach". Mieszkaj i ciesz się domem. Oby się nic złego nie działo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze Barth3z, daj ds18b20 w obudowie z kablem 1m, sa jeszcze z kablem 2m jak Ci braknie. Daj pod kazda warstwa. Np ja mam na dnie podbudowy, pod xpsem i pod sama plyta. To wszystko na krawedzi domu, mozesz dac taki sam zestaw np na srodku. Ja dalem tam tylko jeden pod xps i teraz zaluje bo termometry sa tanie a fajnie sobie te wszystkie temp. poobserwowac.

 

Kurcze, a ja nie dałem żadnego w czasie budowy i teraz chcę to nadrobić. Plan jest taki, że przewiercę się przez płytę długim wiertłem i wprowadzę termometry. Żeby nie trafić w rurki od podłogówki planuję wiercić lekko pod kątem pod którąś ścianę nośną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest wątek na temat płyt Legallet (czy jakoś tak). Te płyty leżą na EPS 100. Problem ze styropianem jest taki, że może w nim wystąpić zjawisko pełzania, tzn. powolnego, ale nieustannego powiększania odkształceń pod wpływem zbyt dużego obciążenia. Pod płytą taki styropian będzie się po prostu spłaszczał. Wyczytałem, że właśnie pod płytami Legallet po jakimś czasie styropian był wyraźnie twardszy i miał większą gęstość. Może to spowodować spadek lambdy, ale na pewno spowoduje wzrost współczynnika przenikania ciepła, ponieważ zmniejsza się grubość izolacji. Styropian nie jest naciskany przez płytę równomiernie i dlatego siada bardziej pod miejscami większych obciążeń. Nie musi to jednak oznaczać pękania ścian, bo w miarę osiadania płyta może przenieść obciążenia na inne miejsca.

 

W Twoim przypadku jest już "po ptokach". Mieszkaj i ciesz się domem. Oby się nic złego nie działo.

 

Dobrze opisales. Pelzanie materialu to jedna sprawa, nasiakliwosc i dyfuzyjność materialu to druga, która tez prowadza do powiększenie (czyli pogorzszenia) Lambdy. Wg. mnie te oszczednosci na EPS wcale nie sa oszczędnościami, jeśli po powiedzmy 10 lat 20cm EPS daja taki sam efekt jak 10cm XPS. (to nie jest obliczone, tylko pryklad. Byc moze po 5 lat ma wlasciwosci izolacyjne jak 5 cm XPS, nigdy tego nie badalem ) :)

Nie mowiac o tym, ze musze po prostu bardziej dozbroić plyte, żeby bylaby sztywniejsza, co tez obniza potencjalne oszczednosci na ten material.

Aprobat, badan technicznych i gwarancje dla zastosowan jako element konstrukcyjny pod plyta do dziś od zadnego producenta EPS nie dostałem, a pisałem do niemal wszystkich. Pisalem im, ze zamierzam kupic ok 2000 - 3000m³ rocznie, ale musze miec pewnosc, ze ten material sie nadaje, a ... cisza. Jeśli byłoby to stosownym materialem, to chyba by spróbowali zalatwic takie sprzedaży, to nie sa male ilości.

Na szczęście w tym kontekscie większość plyt fundamentowych z zelbetu sa nieco przewymiarowane, dlatego sciany bądź plyty rzadko pekaja (choć tez już widziałem), ale stosowanie EPS pod plyta mowiac o oszczędnościach jest moim zdaniem po prostu nie przemyslone do końca. Jak często w zyciu, najtaniej wychodzi jednak jakość, a nie taniochy :)

Edytowane przez tmann*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...