Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Chodzi Tobie o to, że poziom piasku wypadnie powyżej poziomu gruntu?

 

Mam podobny problem, warstwa szkła piankowego po jednej stronie będzie powyżej humusu:

[ATTACH=CONFIG]314236[/ATTACH]

 

Zastanawiam się jak to rozwiązać. Może ktoś ma jakiś pomysł?

 

Dokładnie, poziom zero do mapy projektowej został ściągnięty ze słupka granicznego. Działka jest niżej, a poziom podłogi w projekcie jest +47c [dwa schodki].

Przeoczyłem ten element i już na początku mam problem :( Można nadsypywać działkę ale po co robić dodatkowe koszty. Wkurzony jestem sam na siebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dokładnie, poziom zero do mapy projektowej został ściągnięty ze słupka granicznego. Działka jest niżej, a poziom podłogi w projekcie jest +47c [dwa schodki].

Przeoczyłem ten element i już na początku mam problem :( Można nadsypywać działkę ale po co robić dodatkowe koszty. Wkurzony jestem sam na siebie.

 

Obniżaj poziom zero. To przecież najprostsze rozwiązanie. Przede wszystkim dom będzie lepiej wyglądał i łatwiej z niego potem korzystać. Ja robię poziom zero praktycznie równo z tym (może z +0,1m), co jet teraz na gołej działce. Powykonawczo geodeta i tak musi narysować tak, jak jest w rzeczywistości, a teraz (przypuszczam), że zmianę taką może wpisać do dziennika kierbud.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też nie pomyślałem przy wyznaczaniu zera przez geodetów i ich zero wyszło mi -2cm od poziomou XPSa, do tego jeszcze płyta 22cm więc "zero płyty" miałem 24cm nad tym zerem geodetów. Musiałem potem kombinować z przedłużaniem ławic aby osie ścian złapać, to jedyny minus że trzeba ciągle coś dodawać lub odejmować. Drugi raz kazał bym geodetom wyznaczyć ZERO 5cm nad pierwszą warstwą bloczków i każdy poziom bym sobie odpowiednio odejmował, bo po tym te ławice do niczego się nie przydają.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w poście #10457 (tego wątku) wrzuciłem swój projekt płyty- może ktoś luknie bo cos sporo tego wyszło. Tmann, Vega1 wy robicie płyty może się wypowiecie. Może ktoś zapoda namiary na jakiegoś projektanta co by mi pomógł przeliczyć płytę? w obecnej wersji wychodzi ponad 4t stali i 34m3 betonu więc grubo na domek z242.

Za podpowiedzi z góry dziękuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też nie pomyślałem przy wyznaczaniu zera przez geodetów i ich zero wyszło mi -2cm od poziomou XPSa, do tego jeszcze płyta 22cm więc "zero płyty" miałem 24cm nad tym zerem geodetów. Musiałem potem kombinować z przedłużaniem ławic aby osie ścian złapać, to jedyny minus że trzeba ciągle coś dodawać lub odejmować. Drugi raz kazał bym geodetom wyznaczyć ZERO 5cm nad pierwszą warstwą bloczków i każdy poziom bym sobie odpowiednio odejmował, bo po tym te ławice do niczego się nie przydają.

 

Nie no, inaczej ciężko, chyba, że z geodetą zagadasz. Bardzo przydatnym narzędziem w tym wypadku jest niwelator laserowy, oczywiście nie taki z Lidla, tylko z żyroskopem samopoziomującym wiązkę lasera. Zresztą - doświadczenie i umiejętności ekipy wykonującej stan zerowy jest najważniejsze i z takimi "problemami" sobie bez problemu poradzą, jak tyczenie osi i poziomów, które są poniżej gruntu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest z kruszywem pod płytę. Co najlepiej dać?

Chciałem dać pospółkę ale mój kierownik odradza, a za to zaleca różne kruszywa łamane np łupek.

Widzę po postach że wszyscy używają pospółki.

Na działce mam wysoką wodę gruntową dlatego zdecydowałem się na płytę, do tego muszę troszkę podnieść budynek.

Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak to jest z kruszywem pod płytę. Co najlepiej dać?

Chciałem dać pospółkę ale mój kierownik odradza, a za to zaleca różne kruszywa łamane np łupek.

Widzę po postach że wszyscy używają pospółki.

Na działce mam wysoką wodę gruntową dlatego zdecydowałem się na płytę, do tego muszę troszkę podnieść budynek.

Co o tym sądzicie?

 

...w zdecydowanej większości przypadków wystarcza pospółka, u mnie również jest wysoki poziom wód gruntowych, może podejrzeć w moim dzienniku jestem właśnie na tym etapie robót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ta papa pod ścianami zewn to pewnie dawana jest aby zapobiec podciąganiu wilgoci, w przypadku zwykłych fundamentów ... i jak dla mnie może to mieć sens.

przy płycie fundamentowej w dodatku izolowanej od spodu, nie wiem czy to ma sens, czy jest potrzebne. chyba że jedynie jako poślizg, tylko co daje ? wie ktoś ? czy to faktycznie jest niezbędne

 

Ja nie dałem. Jeśli chodzi o wilgoć, to rozumowałem dokładnie tak jak Ty.

Co do poślizgu - mam trzpienie żelbetowe przy oknach narożnych i w tych miejscach z płyty wypuściłem pręty. Na mój rozum, to żadnego poślizgu tam nie będzie i nie ma prawa być. Ściany powinny stać stabilnie na fundamencie, a nie się "ślizgać". Tak myślę.

 

Co przesuwania się ścian względem płyty z uwagi na różnice temperatur, to wydaje mi się to dość naciągane. Czy ściany działowe będą stały na folii czy nie to nie będzie to miało znaczenia, bo ruchu pomiędzy płytą a ścianą i tak nie będzie. Przecież to za duży ciężar na stosunkowo małej powierzchni i siły tarcia spowodują, że z folią czy bez płyta i ściana między sobą się nie przesuną.

 

Jeśli chodzi o poskromienie odkształceń, które zawsze w płycie wystąpią i zostaną przeniesione na ściany, mój konstruktor płyty zaproponował murowanie ścian na zaprawie cementowo-wapiennej, a nie na klej i cienką spoinę. Tłumaczył, że zaprawa murarska jest dużo bardziej elastyczna i ściana jest dużo mniej podatna na pęknięcia. Ma przy okazji też inne zalety:

- jest tańsza,

- nie ma problemu z niedokładnościami wymiarów bloczków,

- posiada zdolność samoregeneracji mikropęknięć.

 

Ja tam się nie znam, ale logicznie myśląc to folia pomoże jak umarłemu kadzidło. Jak ktoś chce to może dać bo nie zaszkodzi. Ale folia, bo przy papie bałbym się że będzie śmierdzieć.

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak też myślę, to stara szkoła... może sensowna dla fundamentów tradycyjnych i wtedy faktycznie może odciąć wilgoć podciąganą od fundamentów

poślizgu na tym nie będzie, masa całego budynku jest taka że chyba tylko tornado klasy F5 jest w stanie to ruszyć ;)

 

co do zaprawy cementowo-wapiennej - to fakt ma taką zaletę jak zdolność samoregeneracji czyli niwelacji mikropęknięć, tylko trzeba zrobić dobrą mieszankę, żeby faktycznie do zaprawy dodawali wapna a nie "polepszacza" tzw plastyfikatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak też myślę, to stara szkoła... może sensowna dla fundamentów tradycyjnych i wtedy faktycznie może odciąć wilgoć podciąganą od fundamentów

poślizgu na tym nie będzie, masa całego budynku jest taka że chyba tylko tornado klasy F5 jest w stanie to ruszyć ;)

 

co do zaprawy cementowo-wapiennej - to fakt ma taką zaletę jak zdolność samoregeneracji czyli niwelacji mikropęknięć, tylko trzeba zrobić dobrą mieszankę, żeby faktycznie do zaprawy dodawali wapna a nie "polepszacza" tzw plastyfikatora

 

Przy tradycyjnych to koniecznie trzeba dać izolację poziomą, bo zabezpiecza przed kapilarnym podciąganiem wody. Przecież ława stoi na mokrym bezpośrednio na gruncie. Płyta nie.

 

Moi budowlańcy zaprawę kręcili w betoniarce z wapna, piasku i cementu :). Zaprawa workowana byłaby znacznie droższa i wcale nie lepsza.

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro wykładam drugą warstwę XPS (z felcem) na płycie, grubość 10cm, na mijankę.

Ekipa ucieka mi na inną budowę na 7-10dni.

 

Na paczce jest napisane, aby XPS zabezpieczyć przed promieniami słonecznymi.

 

Co robić ?

1. zostawić bez osłony ? słońce będzie degradowało materiał

2. wykładać to wszystko szczelnie folią budowlaną 0,5mm ? we wtorek i środy zapowiadają opady deszczu, zrobi się basen

3. wyłożyć folię bez uszczelniania silikonem i taśmą, przykryć deskami aby folia nie odleciała ? Woda mogła by spłynąć przez mikroszczeliny do gleby

 

Skłaniam się ku rozwiązaniu nr 3. Proszę o opinię, może jakieś lepsze rozwiązanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro wykładam drugą warstwę XPS (z felcem) na płycie, grubość 10cm, na mijankę.

Ekipa ucieka mi na inną budowę na 7-10dni.

 

Na paczce jest napisane, aby XPS zabezpieczyć przed promieniami słonecznymi.

 

Co robić ?

1. zostawić bez osłony ? słońce będzie degradowało materiał

 

...ale nie w parę dni, czy nawet tygodni, bez przesady :)

 

2. wykładać to wszystko szczelnie folią budowlaną 0,5mm ? we wtorek i środy zapowiadają opady deszczu, zrobi się basen

3. wyłożyć folię bez uszczelniania silikonem i taśmą, przykryć deskami aby folia nie odleciała ? Woda mogła by spłynąć przez mikroszczeliny do gleby

 

Skłaniam się ku rozwiązaniu nr 3. Proszę o opinię, może jakieś lepsze rozwiązanie ?

 

już lepiej, żeby sobie przeleciało w glebę niż potem pompować ten basen, a zresztą... nic nie będziesz wykładał, bo po co (patrz pkt 1)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro wykładam drugą warstwę XPS (z felcem) na płycie, grubość 10cm, na mijankę.

Ekipa ucieka mi na inną budowę na 7-10dni.

 

Na paczce jest napisane, aby XPS zabezpieczyć przed promieniami słonecznymi.

 

Co robić ?

1. zostawić bez osłony ? słońce będzie degradowało materiał

2. wykładać to wszystko szczelnie folią budowlaną 0,5mm ? we wtorek i środy zapowiadają opady deszczu, zrobi się basen

3. wyłożyć folię bez uszczelniania silikonem i taśmą, przykryć deskami aby folia nie odleciała ? Woda mogła by spłynąć przez mikroszczeliny do gleby

 

Skłaniam się ku rozwiązaniu nr 3. Proszę o opinię, może jakieś lepsze rozwiązanie ?

 

Rozwiązanie nr 1. U mnie styrodur od elementów brzegowych jest wystawiony na słońce dokładnie rok (górna powierzchnia). Faktycznie, cieniutka warstwa rzędu dziesiątych części milimetra uległa degradacji i można to poczuć przeciągając po nim ręką. Na ręce zostaje taki pyłek. Pod tą cieniutką warstwą wszystko jest w jak najlepszym porządku. Jeśli mowa o takim czasie jak piszesz, to nie ma co sobie zawracać głowy. Moją płytę budowali wyjątkowo długo bo ponad miesiąc i niczego nie zasłaniałem. Kompletnie nic się nie działo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w poście #10457 (tego wątku) wrzuciłem swój projekt płyty- może ktoś luknie bo cos sporo tego wyszło. Tmann, Vega1 wy robicie płyty może się wypowiecie. Może ktoś zapoda namiary na jakiegoś projektanta co by mi pomógł przeliczyć płytę? w obecnej wersji wychodzi ponad 4t stali i 34m3 betonu więc grubo na domek z242.

Za podpowiedzi z góry dziękuje

 

Jednym słowem: Zmien konstruktora. Plyta na ten dom strasznie przewymiarowana, zupełnie wystarczy grubość 20cm. Grunt wcale nie tak tragyczny. Masz grunt piaszczysty, sondowanie na pierwszy rzut oka tak sobie, ale zapomnieli o wspolczynnik korekcyjny dla gruntow zawodnionych, wiec, nie ma tragedii. Usunac humus, może trochę więcej, dobrze i sumiennie zageszczyc ten piasek zagęszczarka 500kg, zrobić dobrze zageszczona podsypke do pozadanej wysokosci i raczej będzie ok. Oczywiście potrzebujesz konstruktora, który Ci to oblicza, ale to nie jest ciezki dom. Slupy jak najbardziej osobno na stopach.

Jak dobrze pamiętam widziałem już adaptacje tego domu, gdzie jeszcze zrobili wiązary z pasem dolnym zamiast stropu z zelbetu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro wykładam drugą warstwę XPS (z felcem) na płycie, grubość 10cm, na mijankę.

Ekipa ucieka mi na inną budowę na 7-10dni.

 

Na paczce jest napisane, aby XPS zabezpieczyć przed promieniami słonecznymi.

 

Co robić ?

1. zostawić bez osłony ? słońce będzie degradowało materiał

2. wykładać to wszystko szczelnie folią budowlaną 0,5mm ? we wtorek i środy zapowiadają opady deszczu, zrobi się basen

3. wyłożyć folię bez uszczelniania silikonem i taśmą, przykryć deskami aby folia nie odleciała ? Woda mogła by spłynąć przez mikroszczeliny do gleby

 

Skłaniam się ku rozwiązaniu nr 3. Proszę o opinię, może jakieś lepsze rozwiązanie ?

 

Jak pisza wyżej XPS'owi nic nie będzie. Jedyne czego bym się bał to woda która po dużym deszczu w szczelnym basenie może zostać. Ja u siebie miałem na tyle szczelny i tak dużo napadało że podniosło mi cały szalunek tracony z EPS, opisywałem to w moim dzienniku.

Zrób jakiś odpływ dla wody, ja nauczony doświadczeniami zrobiłem odpływy kanalizą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem właśnie o odpływie, tylko, że już trochę ciężko bo zapiankowałem przejścia :/ Nie wyciągnę już rury kanalizacyjnej.

U mnie też jest szczelnie bo XPS przyszedł na zakładkę, a mam 2 warstwy ułożone mijankowo, obrzeża i parę większych szczelin zapiankowałem.

Sąsiad ironicznie mów, że robię szczelniejszy dom niż rakieta kosmiczna.

 

Może nie będzie tak źle, ważne aby ulewy nie było, zapowiadają 5-8mm opadów.

 

Dzięki za opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpływ ? pompa pływakowa i studnia zbiorcza, oraz bardzo ostrożnie podchodził bym do wykonywania spadków w drenażach.

Grunt nie może być niesiony przez wody, wymaga to aby ruch wody był spokojny, a to wymaga zabezpieczenia geosyntetykami, aby nie nastąpiło zamulenie.

Kolejna sprawa, drenaż może obniżyć poziom wody w około budynku, taka jest jego rola, niestety ale są grunty które- kapilarnie ciągną wodę z głębin, tak w skrócie można opisać to co się dziać może.

 

Sąsiad ironicznie mów, że robię szczelniejszy dom niż rakieta kosmiczna.

jak swoim kominem truje pół okolicy, to jest dobrze, bo wg jego ciasnego musku dom musi przecież zdychać ..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednym słowem: Zmien konstruktora. Plyta na ten dom strasznie przewymiarowana, zupełnie wystarczy grubość 20cm. Grunt wcale nie tak tragyczny. Masz grunt piaszczysty, sondowanie na pierwszy rzut oka tak sobie, ale zapomnieli o wspolczynnik korekcyjny dla gruntow zawodnionych, wiec, nie ma tragedii. Usunac humus, może trochę więcej, dobrze i sumiennie zageszczyc ten piasek zagęszczarka 500kg, zrobić dobrze zageszczona podsypke do pozadanej wysokosci i raczej będzie ok. Oczywiście potrzebujesz konstruktora, który Ci to oblicza, ale to nie jest ciezki dom. Slupy jak najbardziej osobno na stopach.

Jak dobrze pamiętam widziałem już adaptacje tego domu, gdzie jeszcze zrobili wiązary z pasem dolnym zamiast stropu z zelbetu...

 

Dziekuje, że się pochyliłeś nad tematem i utwierdziłeś mnie, że ten domek to nie pałac kultury. Może masz kontakt z jakimś konstruktorem kumatym który byłby w stanie mi pomóc? Ja jestem z włocławka i śmiem twierdzić, że nie znajdę tu nikogo ogarniętego choć jutro zacznę robić rozpoznanie. Może ktoś z forumowiczów zna ogarniętego konstruktora co by mi pomógł z płytą fu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na reszcie- na tapetę biorę swoją płytkę fu. a przez złotą moją myśl, "im trudniej tym lepiej" musi być hardcorowo .

Pierwsze muszę sobie wyliczyć, jakie przekroje potrzeba mi, aby dom mógł być nad obszarem robót.

Wykonanie płyty pod istniejącym domem, to będzie gratka- to co tygryski lubią najbardziej, wyzwanie.

Ratuje mnie to że, całość piwnicy to będzie jedna skrzynia żelbetu, pieroństwo sztywne chce być.

Grunt to iły w stanie twardo plastycznym z przekładką piaskowca, bez wuja kajlofa nie rozbieriosz ..

Woda, ta wredna woda, chcę swojego XPS'a uchronić od stania po pas w wodzie, hipotetycznie mam gdzie wodę odprowadzić, pewnie tak trzeba będzie się jej pozbyć, bo kolejny kaganiec, chcę aby dom miał wysokość nie wiele większą niż obecny.

Też dylemat czy robić 20cm płytę stropową nad garażem, czy słup w środku i mieć 12-14cm ..

Sama płyta będzie miała pewnie 18-20cm średnio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...