Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No widzisz, tu Cie stać :p a piwnicy nie chcesz robić :p

 

Za to to akurat ani grosza nie dałem, nawet spychacz własny przywożą ( taką dużą D8 ) i równają na gładko :)

 

Martwi mnie tylko czy znajdę projektanta co mi taki kopiec 1,5 z pospółki i płytę na tym zaprojektuje, oraz czy urząd nie będzie robił problemów przy pozwoleniu na budowę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Za to to akurat ani grosza nie dałem, nawet spychacz własny przywożą ( taką dużą D8 ) i równają na gładko :)

 

Martwi mnie tylko czy znajdę projektanta co mi taki kopiec 1,5 z pospółki i płytę na tym zaprojektuje, oraz czy urząd nie będzie robił problemów przy pozwoleniu na budowę ?

 

Projektant wpisze zagęszczać warstwowo co.... cm do takich i takich parametrów i narysuje, zwymiaruje ten "kopiec" nawet, więc nie ma opcji, że urząd coś odrzuci, chyba, że nie będzie to w zgodzie np. z planem miejscowym, odpływem wody od Ciebie do sąsiadów, itp, itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bezcelowe powiadasz? hmm przyjdzie gwałtowna ulewa na chwile podniesie się wokół domu poziom wody, zapewne izolacji dla fundamentu nie robiłeś od spodu na super szczelno - folia plus xps układany na styk to żadna izloacja dla wody, jeżeli się ona pojawi - naciągnie trochę wilgoci na ściany, eeee tam wysuszysz , pomalujesz jeszcze raz , kafelki skujesz położysz jeszcze raz, co tam .....

 

A tu się mylisz, było tak szczelnie, że zanim zabetonowałem to miałem problem jak pozbyć się wody, która się znajdowała na folii. Folia 0,5mm.

Już kilka razy sprawdzałem po solidnych deszczach, studzienka głębokości 1,5m (2 kręgi betonowe) do której mam podłączony drenaż opaskowy nigdy nie miała jeszcze najmniejszej kałuży, wszystko ładnie wsiąka, teren piaszczysty, sąsiad nawet nie rozprowadza wody z rynien. Na całym osiedlu zrobili również solidny drenaż, bo kilka lat temu jeszcze były wysoko wody gruntowe. Mam XPS, EPS hydro, folie - jak ta woda ma to pokonać ? Tym bardziej w przypadku chwilowego zalania...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Chlopie rób se jak chcesz

 

Rozumiem ze ty masz także hyfroizolacje wywinięta na ściany zew. I szczelnie połączone z czym ?

 

Tak , tzn jeszcze nie mam do końca bo mam dopiero ściany i strop i robię dach w najbliższym czasie.

Ale u mnie na całej płycie od góry bedzię papa lub jakaś inna izolacja bitumiczna ( również jest to izolacja dla pary wodnej i radonu).

Pod ścianami dałem papę (można też dać szlam zapewne ma lepszą przyczepność), a te izolację poziomą połącze z izolacją pionową na zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni ściany tak z 30 cm nad poziom gruntu, ale to już ze szlamu. Dodatkowo izolacja z papy jest wywnięta na bok xpsa i łączy się z folią PE gr 1,0 mm która znajduje się pod XPSem na piasku

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacentyy irytujesz się jak małe dziecko :)

 

Nie można ufać drenażowi, XPS i folii - zabezpieczyłeś ściany przed podciąganiem wilgoci, a co z samą płytą, jak folia nie będzie szczelna ? proponuję wyłożyć całą płytę papą, dach też zrób na pełnym deskowaniu i papie, bo folie paroszczelne są kiepskie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz folie pod xps dla ochrony przed woda. Sprawdzi sie rownież doskonale jako bariera uniemożliwiająca pozbycie sie wody która zacieknie ponad nią. Woda to woda - kropla draży skaly. W mojej ocenie dawanie izolacji które nie są w 100% pewne generuje tylko więcej potencjalnych problemów. Jak ciebie jacentyy zaleje jakaś mega ulewa wystarczy jedna dziura by stworzyć niezła kałuże pod domem na długo. Edytowane przez karolek75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam wątek od strony 500 i o ile zawiera on masę ciekawych informacji to brakuje mi jednego miejsca gdzie wszystko jest 'zebrane do kupy'. Dlatego też postanowiłem przedstawić swoją sytuację i zapytać znawców o zdanie. Przepraszam jeśli zadam pytanie, na które tu już ktoś odpowiadał, przekopuję się po kolei przez wątek, ale to trwa. Wiem też, że pewnie na sporą część pytań odpowiedziałby projektant płyty, ale ja chcę spotkać się z nim mając dużo wiedzy i wyrobioną opinię by nie brać wszystkiego na wiarę ;)

 

Projekt indywidualny, 291m2 pow. zabudowy, 240m2 użytkowej (40m2 to garaż w bryle, docelowo ogrzewany 1 kaloryferem by temperatura nie spadała poniżej tych powiedzmy 15 stopni), wszędzie indziej podłogówka. Dom parterowy, poddasze nieużytkowe, strop drewniany (prefabrykowana więźba), sufit 30cm wełny. Dach ceramika, ściany gazobeton 24cm, 20cm styro na ocieplenie.

 

Zrobiłem badania gruntu. Na jesieni kiedy były robione wyszła woda na 1m wgłąb, do tego 50cm humusu, pod spodem glina. W projekcie wrzucili mi ławy (po obrysie ze ścianami nośnymi w środku mają 110mb) 90cm szerokie, 40cm wysokie, dolny poziom ławy -1,4m pod gruntem. Do tego ciężka przeciwwodna - 2 warstwy bitumu od środka, dwie na zewnątrz, ocieplenie pionowe 10cm XPS i folia kubełkowa. Do tego nie ukrywam, że dobrze by było zrobić pewnie drenaż opaskowy wokół (około 76mb), musiałbym w nie wrzucić 2 studnie rewizyjne pewnie, bo instalacji burzowej czy rowu nie ma. Kosztorysant określił mi koszt budowy stanu 0 (bez drenażu opaskowego) na jakieś 80tyś netto.

 

Pojawiła się z kolei ekipa na horyzoncie, która umie i zna się na wykonywaniu płyt. No i tak zacząłem liczyć (ceny są podawane brutto bo ekipa pracuje na moim materiale, albo są one wzięte bezpośrednio od producenta albo liczone dość pesymistycznie). Przypominam - 291m2 zabudowy:

 

 

Wykonanie płyty - 19 000 zł

Wybranie humusu - około 500-1000zł (nie liczę w wycenie bo pewnie tyle samo zapłaciłbym za prace ziemne przy zwykłym fundamencie jak nie więcej)

30cm pospółki - 87m3 x 55zł m3 = 4800 zł

EPS 200 TERMO ORGANIKA GOLD FUNDAMENT - 58m3 x 337 m3 = 19640 zł

Folia hydroizolacyjna - 291m2 x 18zł = 5200zł

Zbrojenie (tutaj nie wiem bo ma być rozproszone, ale też zwykła stal przy ścianach z tego co się zorientowałem w słowach szefa ekipy) - gdzieś na forum znalazłem jakieś informacje ile poszło komuś na mniejszy dom i po prostu puściłem proporcję. Wyszło mi coś koło 8 ton - 1 tona stali u kosztorysanta to 2500zł czyli 8t * 2500 = 20 000zł

Beton B30 20-22cm - 64m3 * 310zł m3 = 20 000zł (pompy nie liczę bo w zwykłym fundamencie też by była potrzebna)

Ocieplenie pionowe płyty - lekkim ruchem 0,5m wysokości i idzie po obrysie 76mb - 38m2 to inaczej jakieś 8m3 EPS 200 - 8m3 x 337zł m3 = 2700 zł

 

No i to chyba tyle. Rozprowadzenie instalacji w płycie to coś co i tak miało by miejsce tylko w fundamencie więc tego nie liczę. Wychodzi mi, że płyta dla mnie to koszt powiedzmy 73 tysięcy. Ale coś jakoś mi to mało wychodzi biorąc pod uwagę opinie ludzi na forum. Stąd kolejne pytania:

 

1. Czy ta wycena ma sens?

2. Tak, projekt jeszcze potrzebny, mam propozycję na 1500zł (robi człowiek powiązany z ekipą)

3. Czy 30cm pospółki wystarczy? Czy na tych warunkach gruntowych jednak nie trzeba dorzucić wpierw grubszej frakcji żwiru czy nawet chudego betonu?

4. Pewnie przydałaby się opaska przeciwwysadzinowa? To kolejny koszt bo mam 76mb wokół domu - na 1m szerokości potrzeba 76m2 styropianu (liczę wciąż EPS 200 20cm) czyli 5400zł

5. Czy w ogóle rezygnować z drenażu opaskowego w tych warunkach? Jakby nie patrzeć ułatwia to pracę i wpływa na koszty.

6. Preferuję mieć podłogówkę nad płytą. Szef ekipy mówi, że przy tak zrobionej płycie wystarczy raptem 4cm styropianu na płycie (by było w co klipsy do podłogówki wpiąć), na to folia przeciwwodna i kładziemy podłogówkę i na to 5cm zwykłej wylewki. W garażu zostawiłbym w ogóle samą płytę, ew. wrzucił na nią gres techniczny. Ma to sens? Wtedy płyta znacząco mi też obniża koszt wykonania podłogi na gruncie.

7. Na budynek mam już ważne PNB, czyli trzeba zrobić ten projekt zastępczy. Potrzebna jest na to zgoda architekta co zaprojektował dom? Płaci się coś za to?

8. W domu ma być WM z rekuperatorem no i wymyśliłem, że przydał by się GWC. Czy ten GWC da się wykonać pod płytą? Czy jednak lepiej by ekipa od WM kopała go gdzieś na boku, a do płyty było tylko przejście od niego?

 

Od razu uprzedzam, że nie celowałem w dom pasywny czy super energooszczędny, ale z drugiej strony patrząc na połączenie WM+GWC+gaz dwufunkcyjny+kominek z płaszczem+podłogówka+płyta+20cm styro na ścianie+30cm wełny w stropie+okna pewnie jakieś cieplejsze wychodzi, że takowy dom prawie buduję. Czy ewentualne zwiększenie ilości izolacji w moim wymyślonym projekcie w jakiś sposób może jeszcze bardziej polepszyć parametry cieplne?

 

Ufff, rozpisałem się. Jeśli doczytałeś czytelniku do tego miejsca to bardzo dziękuję, za ewentualną odpowiedź tym bardziej.

Edytowane przez SMP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@SMP złóż zapytania do forumowego vegi albo tmanna bedziesz wiedział ile płyta Cię wyniesie. Z tego co wiem to oni projekt zamienny ław na fundamenty robią sami. Stal 8t na taki dom jak opisujesz to masakra. U mnie na siatke górą i dołem o oczku 15cm z fi10 i 140m^2 pow zabudowy poszło niecałe 2t. Więc u Ciebie powinno pójść 4t bo parametry budynku podobne. EPS200 na opaskę i boczny szalunek płyty to przesada, EPS100 w zupełności wystarczy. No może pod podjazd do garażu trzeba by rzucić jakiś XPS.

Jeżeli chodzi o drenaż to lepiej go zrobić, rura jest tania, a jak ułożysz go w pospółce to owinięcie geowłókniną powinno wystarczyć, ja tak przynajmniej zrobiłem, i do tej pory ten drenaż tylko raz zadziałał jak nie był całkiem zasypany,a tak to wszystko przelatuje.

To wykonanie płyty i beton coś drogo liczysz ;) Na wszystkie swoje pytania znajdziesz odpowiedź w tym wątku, poszukaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ło matko, dogmat płyty, ojej to przecież płyta wyniesie sporo,

 

Do tego ciężka przeciwwodna - 2 warstwy bitumu od środka, dwie na zewnątrz, ocieplenie pionowe 10cm XPS i folia kubełkowa.
no tak

Do tego nie ukrywam, że dobrze by było zrobić pewnie drenaż opaskowy wokół (około 76mb)
to wyklucza jakieś heavy izolacje przeciw wodne.

EPS 200 TERMO ORGANIKA GOLD FUNDAMENT - 58m3 x 337 m3 = 19640 zł

Folia hydroizolacyjna - 291m2 x 18zł = 5200zł

no i tu jest błąd, EPS 200 nie wszędzie się sprawdzi ...

Ocieplenie pionowe płyty - lekkim ruchem 0,5m wysokości i idzie po obrysie 76mb - 38m2 to inaczej jakieś 8m3 EPS 200 - 8m3 x 337zł m3 = 2700 zł

a to już jest fanaberia, ładowanie twardziela na bok..

 

tylko w fundamencie więc tego nie liczę. Wychodzi mi, że płyta dla mnie to koszt powiedzmy 73 tysięcy.
rzut budynku i będziem wiedzieć hał muchy lacom (latają):jawdrop:

 

No może pod podjazd do garażu trzeba by rzucić jakiś XPS.
obciążenie autem to około nie obciążenie ..

to masażyk dla płyty,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat samochód, stoi sobie na wylewce 10cm zbrojonej zbrojeniem rozproszonym 20kg/m3 mieszanki smukłości włókna nie pamiętam...

Beton C30/37 min. Jest sobie pewien fragment/ element gdzie koła samochodu - działają bezpośrednio na izolację i EPS 150 kPa znosi to dzielnie.

Co tam jakieś auto, jeden dobry słup i trochę obciążenia tak na dobre 1/2 ciężarówki, to można mówić że coś się dzieje ciekawego na płycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacentyy irytujesz się jak małe dziecko :)

 

Nie można ufać drenażowi, XPS i folii - zabezpieczyłeś ściany przed podciąganiem wilgoci, a co z samą płytą, jak folia nie będzie szczelna ? proponuję wyłożyć całą płytę papą, dach też zrób na pełnym deskowaniu i papie, bo folie paroszczelne są kiepskie.

 

Po co ten przygłupawy przytyk ?

W budownictwie zazwyczaj większość konstruktorów w tym ja dmucha na zimne, czyli dla fundamentu w postaci płyty wykonuje się dodatkową izolację pozioma czy to pod pierwszą warstwą czy drugą, w celu wyelimnowania ewentualnego podciągania kapilarnego. Dodatkowo ja jak również spora rzesza konstruktorów uważa, że płytę jako fundament należy zabezpieczyć izolacją również całą powierzchnie górną tj izolacja na betonie pod wszystkimi warstawami niekonstrukcyjnymi jak i również pod ścianami.

 

A co masz do deskowania ? Ma to swoje zalety i wady jak każde rozwiązanie. Nie ma idealnych rozwiązań.

 

Tej foli pod XPS nie czaje - po co ci ona ?

 

Ochrona przed radonem, a także przed ewentualną parą wodną z gruntu.

 

 

Masz folie pod xps dla ochrony przed woda. Sprawdzi sie rownież doskonale jako bariera uniemożliwiająca pozbycie sie wody która zacieknie ponad nią. Woda to woda - kropla draży skaly. W mojej ocenie dawanie izolacji które nie są w 100% pewne generuje tylko więcej potencjalnych problemów. Jak ciebie jacentyy zaleje jakaś mega ulewa wystarczy jedna dziura by stworzyć niezła kałuże pod domem na długo.

 

Bez przesady, kałuża? A jak fizycznie maiłaby by tam powstać jak tam wielkich przestrzeni do wypełnienia wodą nie ma? Precyzyjnie można mówić o zawilgoceniu, no i tak przy pewnych ewentualnych złych zdarzeniach fudament zostanie zawilgocony i jakiś stan zawilgocnia w nim pozostanie. Ale ważniejsze jest że ściany nie zostaną zawilgocone, dlatego ważne jest aby fudnament od góry były jak najszczelniejszy dla pary wodnej, aby wilgoć z fudnamentu nie szła do pomieszczenia, fudnamentowi premanetny stan zawilgocenia nie zaszkodzi zbytnio. XPS nasiąknięty wilgocią również znacząco nie traci swoich właściwości cieplnych.

Jak już pisałem folia pe pod xpsem służy głównie jako ochrona przed radonem i parą wodną.

I nie jest to błąd gdzie ta folia się znajdzie czy bezpośrednio pod betonem czy pod xpsem, kąxde umiejscoweienie ma swoje zalety i wady i każde umiejscoweienie ma swój cel który dla danej osoby jest ważniejszy.

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już pisałem folia pe pod xpsem służy głównie jako ochrona przed radonem i parą wodną.

I nie jest to błąd gdzie ta folia się znajdzie czy bezpośrednio pod betonem czy pod xpsem, kąxde umiejscoweienie ma swoje zalety i wady i każde umiejscoweienie ma swój cel który dla danej osoby jest ważniejszy.

 

Lepszym umiejscowieniem folii jest styk PF i XPS. Ulokowanie folii PE pod XPS nie jest najrozsądniejsze, ponieważ wielce prawdopodobne, że będzie tam kondensować para.

Praktycznie przez cały rok mamy ruch pary z pomieszczenia do gruntu. Folia w takim przypadku powinna być pod płytą.

 

Co do Radonu ... czy występują duże stężenia w twoim rejonie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Jaka para wodna? A dajesz folie pod wylewki ? W moim przypadku jakbyś doczytał to fudnament jest pokryty izolacją paroszczelną (czyli izolacja bitumiczna) od góry to jaka para wodna ma migrować z poemieszczenia do gruntu ?? Jeszcze dodatkowo folia pe pod wylewkami. A pomieszczeniach wilgotnych folie w płynie pod kafelkami, a kafelki szkliwione czyli właściwie paroszczelne ( poza fugami oczywiście no chyba że ktoś jeszcze w fugi da jakiś silikon paroszczelny )

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Ale jak mam bariere antydyfuzyjną na górze płyty fundamentowej oraz pod wylewką w formie folii PE to jak ta dyfuzja ma zajść oświecisz mnie czy będziesz powielał te dyrdymały które są ubóstwiane na tym forum ?

Czy rozumiesz, że kafelka szkliwiona ma większy opór dyfuzyjny aniżeli folia PE ? I ile tej pary wodnej przedostanie się przez fugi których powierzchnia jest znikoma w porównaniu do powierzchni kafelek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Ale jak mam bariere antydyfuzyjną na górze płyty fundamentowej oraz pod wylewką w formie folii PE to jak ta dyfuzja ma zajść oświecisz mnie czy będziesz powielał te dyrdymały które są ubóstwiane na tym forum ?

 

Przytoczę: "Jacentyy irytujesz się jak małe dziecko :)"

 

Po co Ci zatem folia PE pod XPS'em ?

 

Czy rozumiesz, że kafelka szkliwiona ma większy opór dyfuzyjny aniżeli folia PE ?

 

Podaj źródło tej informacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...