Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witajcie!

mam pytanie odnośnie drenażu wokół budynku. Warunki następujące:

- dom posadowiony na płycie fundamentowej ok +30cm nad poziomem "0",

- wody gruntowe na ok. -1-1,2m.

Niestety mam dwie opinie co do wykonania drenażu:

1) robić w odległości ok. 1,2m od krawędzi płyty na głębokości -40cm,

2) nie robić, bo i tak budynek jest ponad wodami gruntowymi, a może być tylko problem z odprowadzeniem wody do studni chłonnej no i niepotrzebne koszty (opinie firmy od drenaży).

No i kolejny dylemat... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Otrzymałem wstępną wycenę płyty. Przypomnę - po badaniach wyszło, że mam :

0-1,2m glinę pylastą przewarstwioną pyłem z sączeniami wodnymi

1,2-2,2m glina pylasta, przewarstwioną pyłem z domieszką żwirów i otoczaków

2,2m-4m żwiry i otoczaki zaglinione gliną pylastą z domieszką piasku grubego

 

Zdjęcia z badań wklejałem w poście #10990

 

Prosta prostokątna płyta 10x8.5m

 

Wykonawca zaproponował wykonanie podbudowy na tłuczniu tj;

Wymieniany grunt pod płytą (30 cm warstwę humusu )oraz po obwodzie płyty do głębokości 1.2 m na kruszywo o frakcji 2-60 mm (jest to kruszywo różnoziarniste o krzywej uziarnienia umożliwiającej prawidłowe jego zagęszczenie)

Wykop prowadzimy ze spadkiem umożliwiając w ten sposób grawitacyjne odprowadzenie wody w kierunku przewidywanej studni chłonnej, kamień w wykopie zabezpieczamy geowłókniną

 

Koszt podbudowy 11.5 tyś zł netto

Płyta grzewcza 23.2 tyś zł netto

Płyta energooszczędna 17.6 tyś zł netto

 

Interesuje mnie wersja energooszczędna. Sumaryczny koszt 29,1 tyś zł netto.

Jaki VAT należy doliczyć do tej ceny? Chyba 8%?

Podbudowa podraża inwestycję :(

 

Zastanawia mnie, czy przy takim gruncie trzeba aż na 1,2m wybierać ziemi?

Czy wykonanie studni na takim gruncie zda egzamin?

 

Najtańsza oferta na fundament tradycyjny oscylowała w okolicy 35-40tyś zł materiał+robocizna.

 

Raczej zdecyduję się na płytę.

Edytowane przez Antymateria
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Jestem tu na forum nowy - wkrótce rozpoczynam budowę domu. No I na dzień dobry dylemat z rodzajem posadowienia:). Grunt nienośny, dość wysoki poziom wód gruntowych. A więc płyta a przed tym konkretna wymiana gruntu (jakieś 700msześć:eek:).

Prawdopodobnie płytę wykona dla mnie wykonawca całej części murowanej.Powoli klarują mi się niuanse wykonania płyty, ale mam kilka pytań:

1. jak rozwiązać problem "kolizji" opaski przeciwwysadzinowej z elementami typu schody, taras, słupy podciągowe? ułożenie opaski z płyt "poziomo" troche to komplikuje. Może opaska wpuszczona pionowo w grunt?

2. W którym miejscu kłaść folię izolacyjną: pod czy nad XPS - tu i tu? A może zainwestować w izolację samego betonu typu penetron admix lub coś podobnego?

3. Jeśli folia to czy folię wywinąć w gore za obrysem wewnętrznym (jak będzie nad XPSem to w sumie jedyna opcja...)

4. czy opaska przeciwysadzinowa wymaga izolacji z folii lub innego specyfiku (w płynie??) czy po prostu siedzi sobie w ziemi?

5. zastanawiał się ktoś nad puszczeniem kanalizacji I wody pod płytą w dodatkowych rurach osłonowych o większej średnicy?? Jakby nie daj boże coś się kiedyś rozszczelniło albo pękło - to umożliwi to wymianę rury z niewielkimi miejscowymi rozkuciami płyty. Bez tego pęknięta rura to chyba katastrofa w przypadku płyty??.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Także jestem w trakcie wykonywania płyty i chciałbym zapytać o nurtujące mnie kwestie. Poniżej poglądowy szkic i:

1. pomiędzy XPS, a płytą będzie dana folia budowlana. Czy wywijać ją również na poziomą górną płaszczyznę XPS oraz na zewnętrzną pionową płaszczyznę XPS?

2. w jaki sposób łączy się pionowy XPS z folią i betonem? Bo bez żadnego połączenia wydaje mi się, że wszystkie trzy elementy są "luźne", tzn. połączone wyłącznie poprzez nacisk betonu na XPS. Czy tak ma być?

3. Czy ta pionowa ścianka z XPS nie będzie mi podciągała wilgoci? Wiem, że XPS ma małą nasiąkliwość, ale może lepiej byłoby go jakoś zaizolować?

4. Jako XPS będzie zastosowany BASF 3000 (taki mi przywieźli, niestety dokładny numer 3035 podawałem tylko telefonicznie i teraz oczywiście hurtownia się wypiera). Czym się on różni od powszechnego BASF 3035? Czy zostawić ten 3000, czy jednak walczyć o wymianę?

Z góry dzięki za konstruktywne odpowiedzi.

Pozdrawiam.

1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Także jestem w trakcie wykonywania płyty i chciałbym zapytać o nurtujące mnie kwestie. Poniżej poglądowy szkic i:

1. pomiędzy XPS, a płytą będzie dana folia budowlana. Czy wywijać ją również na poziomą górną płaszczyznę XPS oraz na zewnętrzną pionową płaszczyznę XPS?

2. w jaki sposób łączy się pionowy XPS z folią i betonem? Bo bez żadnego połączenia wydaje mi się, że wszystkie trzy elementy są "luźne", tzn. połączone wyłącznie poprzez nacisk betonu na XPS. Czy tak ma być?

3. Czy ta pionowa ścianka z XPS nie będzie mi podciągała wilgoci? Wiem, że XPS ma małą nasiąkliwość, ale może lepiej byłoby go jakoś zaizolować?

4. Jako XPS będzie zastosowany BASF 3000 (taki mi przywieźli, niestety dokładny numer 3035 podawałem tylko telefonicznie i teraz oczywiście hurtownia się wypiera). Czym się on różni od powszechnego BASF 3035? Czy zostawić ten 3000, czy jednak walczyć o wymianę?

Z góry dzięki za konstruktywne odpowiedzi.

Pozdrawiam.

[ATTACH=CONFIG]321571[/ATTACH]

 

Cofnij się ok. miesiąc w tym wątku. Było dużo o folii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Także jestem w trakcie wykonywania płyty i chciałbym zapytać o nurtujące mnie kwestie. Poniżej poglądowy szkic i:

1. pomiędzy XPS, a płytą będzie dana folia budowlana. Czy wywijać ją również na poziomą górną płaszczyznę XPS oraz na zewnętrzną pionową płaszczyznę XPS?

2. w jaki sposób łączy się pionowy XPS z folią i betonem? Bo bez żadnego połączenia wydaje mi się, że wszystkie trzy elementy są "luźne", tzn. połączone wyłącznie poprzez nacisk betonu na XPS. Czy tak ma być?

3. Czy ta pionowa ścianka z XPS nie będzie mi podciągała wilgoci? Wiem, że XPS ma małą nasiąkliwość, ale może lepiej byłoby go jakoś zaizolować?

4. Jako XPS będzie zastosowany BASF 3000 (taki mi przywieźli, niestety dokładny numer 3035 podawałem tylko telefonicznie i teraz oczywiście hurtownia się wypiera). Czym się on różni od powszechnego BASF 3035? Czy zostawić ten 3000, czy jednak walczyć o wymianę?

Z góry dzięki za konstruktywne odpowiedzi.

Pozdrawiam.

[ATTACH=CONFIG]321571[/ATTACH]

 

Ad 4.

 

po tym temacie wnioskuje, że głupio było by się kłócić o gorszy XPS niż dostałeś

http://www.styrodurex.pl/?polistyren-styrodur-basf-3000-cs-nowosc,59

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Także jestem w trakcie wykonywania płyty i chciałbym zapytać o nurtujące mnie kwestie. Poniżej poglądowy szkic i:

1. pomiędzy XPS, a płytą będzie dana folia budowlana. Czy wywijać ją również na poziomą górną płaszczyznę XPS oraz na zewnętrzną pionową płaszczyznę XPS?

2. w jaki sposób łączy się pionowy XPS z folią i betonem? Bo bez żadnego połączenia wydaje mi się, że wszystkie trzy elementy są "luźne", tzn. połączone wyłącznie poprzez nacisk betonu na XPS. Czy tak ma być?

3. Czy ta pionowa ścianka z XPS nie będzie mi podciągała wilgoci? Wiem, że XPS ma małą nasiąkliwość, ale może lepiej byłoby go jakoś zaizolować?

4. Jako XPS będzie zastosowany BASF 3000 (taki mi przywieźli, niestety dokładny numer 3035 podawałem tylko telefonicznie i teraz oczywiście hurtownia się wypiera). Czym się on różni od powszechnego BASF 3035? Czy zostawić ten 3000, czy jednak walczyć o wymianę?

Z góry dzięki za konstruktywne odpowiedzi.

Pozdrawiam.

[ATTACH=CONFIG]321571[/ATTACH]

 

 

- Filia na XPS więc wiadomo gdzie się wywinie

 

- boczne bloki stawiasz na początku potem wypełniasz środek. Boki przysypujesz od razu ziemią albo jak wielu wzmacniasz podporami. XPS ma minimalną nasiąkliwość i ów wilgoć oddaje bardzo szybko. Poza tym nie stawiasz go na humusie tylko wymienionym gruncie który wiadomo jakie ma właściwości jeśli chodzi o podciąganie wody + zapewne drenaż budynku po obwodzie.

 

- co do BASF patrzę na parametry i nie wiem gdzie jest różnica wytrzymałość, nasiąkliwość odkształcenie to samo. Nie wiem jak cena ale jak nie trzeba to po co przepłacać i tak masz High quality styrodur a tu ludzie robią nawet na ESP :) tu chyba różnica jest tylko w RD?- http://www2.basf.de/pl/produkte/plastics/schaum/product_range/styrodur_3000_cs.htm

Edytowane przez Janek795
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie dotyczące poprawności/dokładności zawibrowania betonu łatą wibracyjną. Problem dotyczy głównie betonu na stropie, ale również płyty fundamentowej. Podczas wibrowania łatą na jej brzegach powstały nierówności (muldy) o wysokości od ok. 1,5 do ok. 2,5 cm. Czy taka niedokładność (partactwo ?) jest dopuszczalna ? Czy są jakieś przepisy, które definiują dopuszczalne odstępstwa od poziomu ? Beton został zawibrowany przez firmę, która dostarczała beton (8 % VATu na usługę). Na płytę i na strop będzie położona ok. 10 cm warstwa styropianu i na to ok. 7 cm wylewki. Czy płyty styropianowe dopasują się do takich nierówności, czy też będę musiał odpowiednio docinać styropian ? Czy też może reklamować usługę u wykonawcy i żądać np. frezowania betonu ?

 

01.jpg 02.jpg 03.jpg 04.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak przedmówcy - jest to do opanowanie, ale jednocześnie musisz pamiętać że każde tego typu niedociągnięcie pociąga za sobą jakieś konsekwencje na dalszym etapie budowy. Tu Ci trochę spartaczyli bo nie dopilnowałeś więc teraz pewnie posadzkarz sobie to odbije i zapłacisz kilka stówek więcej za wylewki czy układanie styropianu bo wyjdzie więcej materiału lub będzie więcej gimnastyki przy styropianie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno nie jest to zbrojenie. Takie muldy są na całej powierzchni płyty/stropu, powstały na krawędziach przesuwanej łaty wibracyjnej. Na płycie te muldy są stosunkowo niskie (poniżej 1 cm), więc olałem temat, ale na stropie to już moim zdaniem jest przegięcie. Styropian będę sam układał, więc to ja będę miał więcej roboty, mam nadzieję, że nie będę musiał wycinać rowków w styropianie, żeby go dopasować do tych nierówności. Spróbuję złożyć reklamację u wykonawcy, ale pewnie nic to nie da.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cofnij się ok. miesiąc w tym wątku. Było dużo o folii.

 

Było dużo, ale nie było o tym, jak ją mocować (czy w ogóle jest to konieczne?). Chodzi mi o wnętrze wanny. Warstwy jak na rysunku, czyli stryrodur, folia, beton. Z betonem rozumiem jest połączona poprzez "związanie się", "przyklejenie", czy jak to zwał. Ale co z wewnętrzną płaszczyzną pionowego styroduru? Czy folia przylega do niego luźno, przyciśnięta tylko naporem wylewanego betonu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Filia na XPS więc wiadomo gdzie się wywinie

 

- boczne bloki stawiasz na początku potem wypełniasz środek. Boki przysypujesz od razu ziemią albo jak wielu wzmacniasz podporami. XPS ma minimalną nasiąkliwość i ów wilgoć oddaje bardzo szybko. Poza tym nie stawiasz go na humusie tylko wymienionym gruncie który wiadomo jakie ma właściwości jeśli chodzi o podciąganie wody + zapewne drenaż budynku po obwodzie.

 

- co do BASF patrzę na parametry i nie wiem gdzie jest różnica wytrzymałość, nasiąkliwość odkształcenie to samo. Nie wiem jak cena ale jak nie trzeba to po co przepłacać i tak masz High quality styrodur a tu ludzie robią nawet na ESP :) tu chyba różnica jest tylko w RD?- http://www2.basf.de/pl/produkte/plastics/schaum/product_range/styrodur_3000_cs.htm

 

właśnie też nie wiem, jaka jest różnica pomiędzy BASF 3035, a 3000. Wychodzi na to, że tylko to RD... Chociaż w karcie 3000 nie ma parametru "Wartość znamionowa naprężenia ściskającego pod płytami fundamentowym1) kPa". Dlatego zastanawiam się, czy jest to tylko przeoczenie, a oba wyroby są tak naprawdę takie same, czy może 3000 jest słabsze pod względem wytrzymałościowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad 4.

 

po tym temacie wnioskuje, że głupio było by się kłócić o gorszy XPS niż dostałeś

http://www.styrodurex.pl/?polistyren-styrodur-basf-3000-cs-nowosc,59

 

pod względem "izolacyjnym" rzeczywiście jest chyba lepszy, niż 3035, ale nie jestem pewny pod względem wytrzymałościowym... tym bardziej, że w kwarcie brak jest parametru "Wartość znamionowa naprężenia ściskającego pod płytami fundamentowym1) kPa", który występuje w karcie 3035. Ale może martwię się na zapas i wyjdzie na to, że hurtownia wrobiła sama siebie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pod względem "izolacyjnym" rzeczywiście jest chyba lepszy, niż 3035, ale nie jestem pewny pod względem wytrzymałościowym... tym bardziej, że w kwarcie brak jest parametru "Wartość znamionowa naprężenia ściskającego pod płytami fundamentowym1) kPa", który występuje w karcie 3035. Ale może martwię się na zapas i wyjdzie na to, że hurtownia wrobiła sama siebie :D

 

3000 ma 110 kPa, 3035 130 kPa, zródło: http://www.plasticsportal.net/wa/plasticsEU~de_DE/function/conversions:/publish/common/upload/foams/styrodur_technical_literature/Styrodur_technical_data.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

rzeczywiście... i nie ma okreslonego też parametru "Wartość znamionowa naprężenia ściskającego pod płytami fundamentowym1) kPa". Zastanawiam się, czy walczyć o wymianę i czekać na to miesiąc, czy machnąć ręką i przeboleć ten 3000... Bądź tu mądry :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rzeczywiście... i nie ma okreslonego też parametru "Wartość znamionowa naprężenia ściskającego pod płytami fundamentowym1) kPa". Zastanawiam się, czy walczyć o wymianę i czekać na to miesiąc, czy machnąć ręką i przeboleć ten 3000... Bądź tu mądry :cool:

Jeżeli ten 3035 był liczony na styk jeżeli chodzi o wytrzymałość no to musisz podpytac sie konstruktora i raczej wymieniać i czekać. Natomiast jeżeli było z dużym zapasem to to olej i rób na tym, przynajmniej będzie cieplej :) Najlepiej napisz do Thomasa, on chyba z BASFem dobrze żyje to może coś doradzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...