Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Takie pytanka ...

 

W płycie fundamentowej (a raczej pod płytą fundamentową) jakie powinny być rury kanalizacyjne ? Pomarańczowe czy szare ???

Pytam bo widzę że często są używane rury szare , a chyba one są za słabe aby były w ziemii ?

Drugie pytanie , po co robi się dodatkowe "osłony" na pionowe rury wystające z fundamentu ?

Czy rury kanalizacyjne o grubości 3,2mm nie wytrzymają zalania betonem czy co ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rury SN8

"osłony" jako warstwa poślizgowa - płyta może osiąść po obciążeniu i mogłaby przenieść obciążenia na rury, dorowadzając do ich pęknięcia, gdyby te były związane z nią na stałe.

 

Czyli pomarańczowe do kanalizacji zewnętrznej ...

 

Wczoraj sobie obejrzałem jak wygląda płyta fundamentowa jaką robi niedaleko mnie deweloper w swoich nowych domach ...

 

Siatka z fi8 co 15cm , styropian EPS100 - 20cm , beton B20 , rury szare kanalizacyjne fi110 (zwykłe). W całym domu są tylko rury fi110 (nie ma większych !). Wyjście z domu też fi110 ...

Ciekawy jestem czy te cieniutkie rury wytrzymają tak samo jak słabiutki beton , słabe zbrojenie i słabiutki styropian ...

Beton na płycie delikatnie mówiąc dziwnej jakości ..

 

Kiedyś ten deweloper lepiej robił domy , teraz ma być tanio i szybko ale to co zobaczyłem to lekki szok ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedługo zacznę robić własną płyte i zastanawia mnie sposób układania styropianu. W dziennikach zauważyłem układanie wg sposobu nr1:

[ATTACH=CONFIG]365511[/ATTACH]

Na pewno ma tą zaletę, że można dobrze wypoziomować górną krawędź pionowych płyt jeśli wczeniej wybierzemy podbudowę i styropian będzie układany na wartwie zaprawy.

 

Mimo wszystko podbudowa na krawędzi płyty zostaje naruszona w stopniu mniejszym lub większym, a to przecież miejsce o największym obciązeniu.

Czy są jakieś przeciwwskazania do sposobu nr2? A może są jeszcze inne zalety sposobu nr1, których nie dostrzegam?

 

Zakładam oczywiście, że mam narzędzie to cięcia równej krawędzi styro gorącym drutem.

 

DSC_0068.jpg

U mnie bylo robione sposobem pierwszym..I drugim jednoczesnie.Mam 2x10cm styro.Pierwszy sposob na zewnatrz drugi od srodka.na zdjeciu nie bardzo widac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

Siatka z fi8 co 15cm , styropian EPS100 - 20cm , beton B20 , rury szare kanalizacyjne fi110 (zwykłe). W całym domu są tylko rury fi110 (nie ma większych !). Wyjście z domu też fi110

Kiedyś ten deweloper lepiej robił domy , teraz ma być tanio i szybko ale to co zobaczyłem to lekki szok ...

Przede wszystkim ma robić wg projektu a nie sądzę,że ktoś zaprojektował płytę na EPS100 i B20 czyli developer i kierbud podpadaja pod złamanie prawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedługo zacznę robić własną płyte i zastanawia mnie sposób układania styropianu. W dziennikach zauważyłem układanie wg sposobu nr1:

Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję Nazwa: plyta.jpg Wyświetleń: 7 Rozmiar: 16,4 KB ID: 365511

Na pewno ma tą zaletę, że można dobrze wypoziomować górną krawędź pionowych płyt jeśli wczeniej wybierzemy podbudowę i styropian będzie układany na wartwie zaprawy.

 

Mimo wszystko podbudowa na krawędzi płyty zostaje naruszona w stopniu mniejszym lub większym, a to przecież miejsce o największym obciązeniu.

Czy są jakieś przeciwwskazania do sposobu nr2? A może są jeszcze inne zalety sposobu nr1, których nie dostrzegam?

 

Zakładam oczywiście, że mam narzędzie to cięcia równej krawędzi styro gorącym drutem

W moim przypadku wybrana została opcja nr. 2.

Tak po prostu wyszło. Głównie dlatego, że chudy beton został wylany pod płytę, w dodatku szerzej od obrysu płyty. Nie chciałem też rozluźniać wcześniej zagęszczonego piachu.

Widzę jednak duży minus metody nr 2 - XPS się krzywwi podczas klejenia. Zacząłem układać "boki" w sobotę i płyty zaczęły się "wichrować" / wyginać w łuk (przed przyklejeniem były proste, podczas ustawiania i klejenia zaczęło nimi kręcić). Podejrzewam, że mogło to być spowodowane dużym promieniowaniem słonecznym (jeden strona nasłoneczniona, druga nie) i kwestią rozszerzalności termicznej. Miał ktoś podobne doświadczenia?

Na razie przykleiłem 1 bok płyty na kleju poliuretanowym w piance ale zastanawiam się, czy nie używać do tego celu kleju polimerowego do styropianu (czegoś w stylu "dragon").

boki_płyty_small.jpg

Edytowane przez Regius
Dodanie cytatu użytkownika Daniellos_ w celu nadania przejrzystości
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Witam,

Czy moglibyście polecić jakąś solidną firmę wykonującą płyty fundamentowe na Podkarpaciu?

A dom będzie budowała Ci nie solidna firma ?

Płyta fundamentowa to nic innego jak izolowany strop lany,również wykonywana wg projektu jak strop.

Więc jaki to problem dla normalnej ekipy,która buduje cały dom wg projektu ?

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszę do szanownych forumowiczów z prośbą o pomoc. Dom prosty z użytkowym poddaszem, na płycie fundamentowej izolowanej. Konstruktor, który projektował mi płytę, najpierw zaprojektował coś dziwnego z ostrogami na 1m w głąb gruntu, po męczeniu przez architekta zaprojektował coś takiego, grubości 25 cm:płyta fundamentowa.jpg

Mając podejrzenia co do jakości, architekt wysłał projekt do konsultacji i przyszła taka odpowiedź:

Analiza obliczeń - uwagi:

 

- wymiana gruntu bardzo lakonicznie potraktowana, nie ma warunków jak to wykonać/zagęścić, do jakiego stopnia zagęszczenia "Is",

a grunty są wysadzinowe z tendencją do sufozji, więc powinno być w uwagach że nie wolno zagęszczać wibracyjnie, też nie ma nic o zastosowaniu geowłókniny zabezpieczającej kruszywo zasypowe, ani o zachowaniu się wobec odkrytego gruntu w dnie wykopu,

 

- styropian/styrodur podkładowy - nie ma informacji jaki materiał zastosować, można się ty odnieść do technologii firmy "Izo-dom"

 

- płyta fundamentowa bez określenia klasy betonu i jego wymagań - powinien być zaznaczony beton klasy min. B25, o oznaczeniu wodoszczelności min. W4, jaka stal?

 

- siatka zbrojeniowa określona jest jako minimalne zbrojenie wynikające z warunków reologii z normy B-03264

 

- warunki przebicia pod słupami - przyjmując średnie wartości dla betonu i stali, płyta pęknie - prócz dodatkowej siatki przy tej grubości płyty należy zastosować dodatkową siatkę min. fi16 co 15cm lub zostawiając ta zaproponowaną zbrojenie na przebicie typu Halfen HBD, do przeliczenia i doprojektowania na podstawie zestawienia obciążeń i przyjętych wytrzymałości materiałów konstrukcyjnych

 

- słup w lewym dolnym rogu - brak stateczności długotrwałej - tu należy poszerzyć płytę o bezpieczną odsadzkę, oraz uwzględnić pogrubienie płyty fundamentowej, a ze względu na krawędziowe obciążenie konieczne jest dodatkowe zbrojenie górne przez znaczne obciążenie słupem i brak ściany fundamentowej usztywniającej.

 

- przy wewnętrznym słupie dodatkowo dozbrojenie wieńcem usztywniającym nie dopuszczalne jest się kończyć na słupie, musi przechodzić minimum 1,0m (wskazane min, 1,5m) za słup w każdą stronę.

 

Według badania geologicznego wykazała po 0,5m humusu zwietrzlinę gliniastą z rumoszem. Strefa przemarzania na poziomie 1 m

Przyznam się szczerze, że zgłupiałem totalnie po tym wszystkim. Wychodzi, że płytę mam mieć większą niż dom. Jak to potem zaizolować termicznie?Jak zagęścić teren niewibracyjnie? Są takie cuda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Architekt nie ma zaufania do konstruktora z któym współpracuje...dziwne.

 

Racja jest taka, że powinien w projekcie płyty być określony: klasa betonu, rodzaj stali, IS podbudowy, rodzaj podbudowy i styropian (zazwyczaj XPS)

 

Nie mam słupów w projekcie więc się nie wypowiem, ale nie powinno się poszerzać płyty poza obrys domu pod słup. Mi też tak chcial konstruktor zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Architekt nie ma zaufania do konstruktora z któym współpracuje...dziwne.

 

Racja jest taka, że powinien w projekcie płyty być określony: klasa betonu, rodzaj stali, IS podbudowy, rodzaj podbudowy i styropian (zazwyczaj XPS)

 

Nie mam słupów w projekcie więc się nie wypowiem, ale nie powinno się poszerzać płyty poza obrys domu pod słup. Mi też tak chcial konstruktor zrobić

 

Dla słupa robisz normalną stopę fundamentową a nie ponad metrowy radiator co ci będzie chociażby ciepło "wysysał". Ciekawie pewnie by tez wyglądała izolacja tego od góry jeśli to np taras :) No ale musisz to mieć obliczone i zaprojektowane. Ps mam tak samo glina/zwietrzelina/rumosz...

 

Sam mam podobnie - słup dla podciągu stropu/poddasza (podcień na tarasie). Dokładnie metr od obrysu budynku. W miejscu tym jest normalna stopa fundamentowa i nie ma on nic wspólnego z płytą.

Edytowane przez Janek795
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam się szczerze, że zgłupiałem totalnie po tym wszystkim. Wychodzi, że płytę mam mieć większą niż dom. Jak to potem zaizolować termicznie?

 

Płyta będzie taka, jak jest. Jest tylko problem z jednym słupem, tym w narożniku i jakoś to trzeba rozwiązać. Reszta problemów z konstrukcją płyty wynika z niedozbrojenia. Te niedozbrojone słupy każdy sensowny zbrojarz by Ci dozbroił sam z siebie, więc to nie jest tak, że zostajesz sam z problemem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mam drugi sposób układania styropianu, dokładnie tak jak u Marcina 34_Śl

 

Sam miałem obawy, bo z tego co zauważyłem na forum większość stosuje pierwszy sposób. Ponadto firma to ekipa górali. Płytę może robili trzeci raz, a na XPS chyba pierwszy. Ale poszło to im tak sprawnie jakby robili to ciągle. Dla nich naturalne był ten sposób układania styropianu bocznego. Do tego jeszcze mur mam nie zlicowany z płytą.

XPS boczny był jeszcze klejony. Ale teraz bym chyba zrobił boczny szalunek z drewna a XPS doklejał później. Bo jestem ciekawy czy beton dobrze przylgnął do bocznego XPS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...