Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W następnym tygodniu firma zacznie mi robić płytę fundamentową (fi12 co 25cm , 25cm betonu B25, EPS 15cm a dookoła 18cm EPS100).

Wiem że późno , ale formalności się przeciągały a później z powodu pogody (prawie 1,5 miesiąca padało) mieli spore opóźnienia i dopiero od poniedziałku mają ruszyć :(

 

Mówią że to nie problem , bo są domieszki do betonu , tak samo jak do kleju i nie ma problemu , oczywiście do pewnych temperatur ...

 

Patrzę na pogodę i widzę że idą przymrozki :(

Tragedii w dzień nie będzie ale w nocy może przymrozić (nawet do -5) ale oczywiście na razie to prognoza długoterminowa więc moze się zmienić ...

 

Jak zabezpieczyc beton na takie warunki ?

Zamawiać jakiś specjalny beton z domieszkami czy moze w tym czasie już sprzedają "zimowy" ?

 

Jakoś da się zabezpieczyć taki beton ? Położyć na nim może folię zółtą ??

 

Ma ktoś jakieś doświadczenie ???

 

Dzwoniłem do technologa betonu w betoniarni gdzie będę brał beton to mówiła pani że beton cały rok wożą i dają dodatki i problemu nie ma ....

 

Przesunąc do wiosny nie ma szansy , bo już mają kolejki na następny rok ...

Mi mają wybudować dom do stanu SSO + kompletny dach do końca kwietnia , oczywiście zależy od pogody ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W następnym tygodniu firma zacznie mi robić płytę fundamentową (fi12 co 25cm , 25cm betonu B25, EPS 15cm a dookoła 18cm EPS100).

Wiem że późno , ale formalności się przeciągały a później z powodu pogody (prawie 1,5 miesiąca padało) mieli spore opóźnienia i dopiero od poniedziałku mają ruszyć :(

 

Mówią że to nie problem , bo są domieszki do betonu , tak samo jak do kleju i nie ma problemu , oczywiście do pewnych temperatur ...

 

Patrzę na pogodę i widzę że idą przymrozki :(

Tragedii w dzień nie będzie ale w nocy może przymrozić (nawet do -5) ale oczywiście na razie to prognoza długoterminowa więc moze się zmienić ...

 

Jak zabezpieczyc beton na takie warunki ?

Zamawiać jakiś specjalny beton z domieszkami czy moze w tym czasie już sprzedają "zimowy" ?

 

Jakoś da się zabezpieczyć taki beton ? Położyć na nim może folię zółtą ??

 

Ma ktoś jakieś doświadczenie ???

 

Dzwoniłem do technologa betonu w betoniarni gdzie będę brał beton to mówiła pani że beton cały rok wożą i dają dodatki i problemu nie ma ....

 

Przesunąc do wiosny nie ma szansy , bo już mają kolejki na następny rok ...

Mi mają wybudować dom do stanu SSO + kompletny dach do końca kwietnia , oczywiście zależy od pogody ...

 

 

powiem ci z doświadczenia i wiedzy którą wtedy zdobyłem.

Niedawno wylewałem płytę i właśnie kilku stopniowe przymrozki były w między czasie (przed wylaniem). W betoniarniach jak i KB zgodnie twierdzili że do -5 nie jest to problem. Najważniejsze jest kilka pierwszych godzin aby beton zaczął wiązać i wtedy wydziela ciepło więc na pewno koniecznie folia na to bo trochę wspomoże to w nietraceniu ciepła. To tyle ja się dowiedziałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiem ci z doświadczenia i wiedzy którą wtedy zdobyłem.

Niedawno wylewałem płytę i właśnie kilku stopniowe przymrozki były w między czasie (przed wylaniem). W betoniarniach jak i KB zgodnie twierdzili że do -5 nie jest to problem. Najważniejsze jest kilka pierwszych godzin aby beton zaczął wiązać i wtedy wydziela ciepło więc na pewno koniecznie folia na to bo trochę wspomoże to w nietraceniu ciepła. To tyle ja się dowiedziałem.

 

W betoniarni (wielu z nich tam bierze i dużo "przemysłówki) rozmawiałem z technologiem betonu który tam pracuje i powiedział że nie ma żadnego problemu bo dają dodatki albo przywożą gorący beton i że beton sprzedaja cały rok ...

 

Tyle że za "darmo" tych dodatków nie dają i zapewne inwesotr ... zapłaci ..

 

Dodatkowo płyta ma jednak ocieplenie od dołu i z boków więc nie powinna przemarzać albo nie w takim samym stopniu jak nieosłonięty beton ...

 

Ale wszyscy już pokończyli wylewanie betonu a ja dopiero zaczynam ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak by płyta miała .. np 50 i więcej cm.. to bałbym się o izolację pod.. aby nie utopiło ciepło hydratacji tego XPS'a / EPS'a

to jest poważna sprawa, tak że jak mieszanka wpadnie ciepła do szalunku tj ciepłego szalunku .. to spokojnie zwiąże.

Zaraz po wyrównaniu zakryć folią, aby za szybko woda nie parowała z betonu. Problem jest innej jeszcze natury..

różnice temperatur.. ale

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze słomą niezły pomysł, ale chyba przy minus 20. :-D

 

@kaszpir007

Leje się do minus 10, beton przyjeżdża ciepły, są dodatki do betonu, byle przykryć folią i będzie dobrze.

Co do techniki przykrywania, wyrównujemy beton i wyganiamy wszystkich. Teraz tnie się folię po długości i metr więcej, bierze czterech chłopa za cztery rogi. Nachodzą i łagodnie kładą folię. Jak się położy, tak ma leżeć, nie ciągnąć już tego i nie poprawiać, najwyżej przykryć kawałkiem folii kawałek betonu, co został odsłonięty. Potem następny pasek i tak do końca. Można przykrywać nawet rzadki beton, nie ma po co czekać, aż zwiąże i przy okazji się schłodzi.

 

O grunt o tej porze roku bym się nie martwił, jest jeszcze ciepły, nawet bez styropianu. Gorzej jest na wiosnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dajcie spokój z foliami i słomą. Betoniarnie w okresie jesienno zimowym i zimowym, dodają chemię do betonu uniemożliwiającą zamarzanie cząsteczkom wody w mieszance. Inaczej mówiąc, nawet nie musisz prosić o dodanie takiej chemii. Oni to robią niejako "z urzędu" (mówimy o dobrych betoniarniach).

 

Betonowanie płyty fundamentowej przy temperaturach do -5, nie stanowi żadnego problemu. Wiązanie będzie wolniejsze, ale bez strat dla wytrzymałości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zapytałem się o to w temacie "Najlepsze ocieplenie podłogi na gruncie" http://forum.muratordom.pl/showthread.php?182626-Najlepsze-ocieplenie-pod%C5%82ogi-na-gruncie&p=7346988&viewfull=1#post7346988 ale chyba tu będzie lepsze miejsce na moje pytanie.

 

Zastanawiam się jak najlepiej posadowić swój dom, by cieszyć się ciepłą i suchą podłogą.

Na początek może założenia:

- dom na planie prostokąta (po zewnątrz 8x13m, ocieplenie 25 cm, ściana 24 cm – silka), piętrowy, płaski dach, ściany nośne również w środku

- ogrzewanie wodna podłogówka (kocioł elektryczny)

- teren na dzień dzisiejszy I kategoria szkód górniczych (dookoła dużo kopalń więc to się może zmienić)

- badania geotechniczne - w wykonanych otworach do głębokości 4m, nie stwierdzono żadnych wód podziemnych, sączeń wody ani zwiększonego zawilgocenia gruntów (badania wykonywane po tygodniowych opadach ), grunt piaszczysty .

 

Zastanawiałem się wcześniej nad płytą fundamentową w wersji podsypka – ocieplenie 25 cm XPS – płyta – wykończenie.

Później myślałem nad tym styropianem pod płytą (czy płyty się nie rozejdą pod wpływem szkód górniczych, cena XPS'a) więc założyłem wersję podsypka – ocieplenie 10 cm XPS – płyta – 15 cm EPS - wylewka – wykończenie .

Ostatnio dumając nad rysunkiem wpadłem na pomysł a może w ogóle ten styropian z pod płyty wywalić , uprościć sobie robotę i zrobić tak:

 

 

Fundament.jpg

 

 

Spotkał się ktoś może z takim rozwiązaniem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

doradzcie mi jeszcze w kwestii podłogówki w płycie...

Przy tradycyjnej, na wylewce robi sie dylatacje, są pewne zasady układania, trzeba dawac peszle w miejscach gdy rurka przechodzi w miejscu dylatacji itp.

A jak to jest z rurkami w płycie? Co z dylatacją? Sa jakies zasady czy dawac po prostu tam gdzie chce??

 

Dzieki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dajcie spokój z foliami i słomą. Betoniarnie w okresie jesienno zimowym i zimowym, dodają chemię do betonu uniemożliwiającą zamarzanie cząsteczkom wody w mieszance. Inaczej mówiąc, nawet nie musisz prosić o dodanie takiej chemii. Oni to robią niejako "z urzędu" (mówimy o dobrych betoniarniach).

 

Betonowanie płyty fundamentowej przy temperaturach do -5, nie stanowi żadnego problemu. Wiązanie będzie wolniejsze, ale bez strat dla wytrzymałości.

 

Jasne, że dodają. Środki powodują zmniejszenie ilości wody, zmniejszenie temperatury zamarzania wody w mieszance, nawet do -10 stopni. W naszej betoniarni też się je dodaje.

Jednak, polska norma mówi o temperaturze dodatniej betonu, póki nie uzyska odpowiedniej wytrzymałości.

Jako wykonawca, doskonale wiesz, że beton przyjeżdża ciepły, pomimo dodatków.

Jest -5 w dzień, może być w nocy jeszcze zimniej. Ostatnio były u nas dwa dni z temperaturą -7,5 nad ranem. Gdybym miał wtedy lać beton, zrezygnowałbym. U siebie i kogoś również. Co innego zaszalowana duża ściana 40 cm, co innego cienka płaska płyta 25 cm.

Można zapytać, jak długo dojrzewa beton? Ne liczę na odpowiedź. :-) Ale w temperaturach niskich, starałbym się ten proces skrócić, więc już się nie śmieję z izolacji na górze. Teraz ziemia jest ciepła i byłoby to skuteczne. Co innego w marcu, wtedy byłby to błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem się wcześniej nad płytą fundamentową w wersji podsypka – ocieplenie 25 cm XPS – płyta – wykończenie.

Później myślałem nad tym styropianem pod płytą (czy płyty się nie rozejdą pod wpływem szkód górniczych, cena XPS'a) więc założyłem wersję podsypka – ocieplenie 10 cm XPS – płyta – 15 cm EPS - wylewka – wykończenie .

Ostatnio dumając nad rysunkiem wpadłem na pomysł a może w ogóle ten styropian z pod płyty wywalić , uprościć sobie robotę i zrobić tak:

 

 

[ATTACH=CONFIG]374074[/ATTACH]

 

 

Spotkał się ktoś może z takim rozwiązaniem ?

 

Jeżeli masz choć 1-wszą kategorię szkód to teoretycznie nie powinieneś budować ze styropianem pod płytą i zdecydować się na wersję jaką przedstawiłeś w załączniku - bo w razie jakiś tąpnięć i przechylenia się budynku przyjeżdżają z podnośnikiem hydraulicznym, dźwigają płytę, podsypują i masz znowu prosto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pilne ...

 

Dziś rozpoczęto budowę płyty fundamentowej. Na razie wymieniono ziemię i wyrównano.

 

Jakie i w jakich ilościach zastosować "przepusty".

 

Myślałem nad dwoma , jeden dla prądu , drugi dla wody ...

 

Tyle że nie wiem czy dla wody warto robić przepust ? Obok domu jest własna studnia głębinowa (z pompą). W domu ma być hydrofor na wodę (ze 80-100l) więc do domu idzie jedna rura wodna fi32 i tyle.

Do podlewania ogrodu myślałem że zrobić przyłącze bezpośrednio ze studni (nie będzie problemu ze zlaniem wody na zimę ...

Tyle że zastanawiam się czy pompa głębinowa może działać nonstop , czy jednak podlewanie ogrodu powinno być z użyciem dodatkowego zbiornika (hydroforu) aby pompa żadziej się uruchamiała ? Bo jeśli tak to wtedy musiałbym wprowadzić jeszcze jedną rurę fi32 do domu , ale wtedy będę problemy jak na zimę spuścić wodę .

Bo jeśli dla pompy głębinowej praca ciągła nie jest problemem (przy podlewaniu ogrodu) to starczy do domu wprowadzić jedą rurę fi32 i wtedy chyba nie ma sensu bawić się w żadne rury osłonowe , czy jednak mimo wszystko jakaś rura osłonowa powinna być ???

 

Niestety Arot 50mm odpada :(

 

Potrzebne by mi było z kilka materów max Arota a niestety na miejscu sprzedają tylko w odcinakch 50m :(

 

Czy mogę zrobić przepusty z rur hyudraulicznych ?

 

Zostały mi rury fi110 (szare) , czy mogą być czy może kupić tak jak sugeruje wykonawca rury fi50 , bo jak stwierdził fi110 to przesada ...

 

A jak rury fi50 to jakie kupić kolanka ? bo chyba kolanko 87 stopni odpada , bo rura nie przejdzie pod takim kątem a kabel się zaklinuje ?

 

Możena przepusty zrobić z takich rur ?

 

Albo jeszcze inaczej ...

 

Może zrobić jeden współny przepust z rury fi110 ? Byłby w niej kabel energetyczny , woda i reszta kabli energetycznych ?

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem 4 w pobliżu rozdzielni arot 75 na bednarkę i 3 arot 50 (WLZ, domofon, brama, oświetlenie ogród), 3 w pobliżu wody :wodę PE 75 i dwa dodatkowe (na wszelki wypadek, może nwodnienie ogrodu itp). Wszystkie przepusty około 1 m od płyty wychodziły. Podłączenie wody PE32 bez problemu przeszło przez PE 75,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miałem 4 w pobliżu rozdzielni arot 75 na bednarkę i 3 arot 50 (WLZ, domofon, brama, oświetlenie ogród), 3 w pobliżu wody :wodę PE 75 i dwa dodatkowe (na wszelki wypadek, może nwodnienie ogrodu itp). Wszystkie przepusty około 1 m od płyty wychodziły. Podłączenie wody PE32 bez problemu przeszło przez PE 75,

 

Uzgodniłem z wykonawca że będzie jeden przepust fi110 (z rur kanalizacyjnych) na podłącznie pradu i resztę (prad do bramy , furtki) + dodatkowy jakiś "zapas" ...

 

Woda idzie bezpośrednio bez żadnych "przepustów" .

 

Dziś wykonawca już wymienił grunt pod płytę i w poniedziałek zaczynają ...

Za wymianę gruntu (piasek) zapłaciłem 1750zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepusty to nieduży koszt w porównaniu do problemów gdybyś w przyszłości chciał wypuścić jakiś kabelek czy rurę.

Ja wyprowadziłem jeden arot50 na bok domu, w miejscu planowanego garażu. Drugi tam gdzie będzie taras na jakieś oświetlenie itp. Trzeci do wprowadzenia WLZ i jeszcze dwa najlrótszą drogą z pomieszczenia gospodarczego na zewnątrz na inne, bliżej nieokreślone tematy - jakiś domofon, sterowanie bramą czy co może przyjść do głowy.

 

Jak nie planujesz styro na płycie to jeszcze wygodnie jest puścić pexa to miejsc gdzie będzą umywalki, pralki itd czyli w zasadzie wszędzie tam robisz kanalizę.

Jeszcze dolot do kominka jeśli taki planujesz.

 

Rurki kanalizy na przepusty mogą być tylko rób łagodne łuki. Ja np dałem podwójny 110 z trzech kolanek 30* na opcjonalne wyjście dolnego ródla dla PC.

Rura z wodą np do studni powinna mieć dylatację, bo płyta może pracować. Zalóż na nią kawałek rurki o wikszej średnicy, albo obłóż styropianem i owiń taśmą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepusty to nieduży koszt w porównaniu do problemów gdybyś w przyszłości chciał wypuścić jakiś kabelek czy rurę.

Ja wyprowadziłem jeden arot50 na bok domu, w miejscu planowanego garażu. Drugi tam gdzie będzie taras na jakieś oświetlenie itp. Trzeci do wprowadzenia WLZ i jeszcze dwa najlrótszą drogą z pomieszczenia gospodarczego na zewnątrz na inne, bliżej nieokreślone tematy - jakiś domofon, sterowanie bramą czy co może przyjść do głowy.

 

Jak nie planujesz styro na płycie to jeszcze wygodnie jest puścić pexa to miejsc gdzie będzą umywalki, pralki itd czyli w zasadzie wszędzie tam robisz kanalizę.

Jeszcze dolot do kominka jeśli taki planujesz.

 

Rurki kanalizy na przepusty mogą być tylko rób łagodne łuki. Ja np dałem podwójny 110 z trzech kolanek 30* na opcjonalne wyjście dolnego ródla dla PC.

Rura z wodą np do studni powinna mieć dylatację, bo płyta może pracować. Zalóż na nią kawałek rurki o wikszej średnicy, albo obłóż styropianem i owiń taśmą.

 

Firma która mi robi dom robi baaardzo dużo płyt fundamentowych. Powiedzano mi że wodę dają zawsze bezpośrednio i problemów nie było.

Ale myślę że kupię z 1m rury fi50 i niech założą i będzie osłonka. Na pewno nie zaszkodzi ...

 

Na płycie będzie sądzę z 5cm styropianu i na to wylewka. Także na płycie będzie doprowadzony dolot powietrza do kominka (kanał prostokątny).

Na płycie też podłogówka , instalacje i itd. ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Firma która mi robi dom robi baaardzo dużo płyt fundamentowych. Powiedzano mi że wodę dają zawsze bezpośrednio i problemów nie było.

Ale myślę że kupię z 1m rury fi50 i niech założą i będzie osłonka. Na pewno nie zaszkodzi ...

 

Jak wykonawca mówi że zawsze tak robią i nie było problemów to niech zapala ci się czerwona lampka.

 

Niby skąd wykonawca płyty miałby wiedzieć o problemach po wybudowaniu domu. Jak taki problem wystąpi to właściciel próbuje go rozwiązać a nie dzwoni do wykonawcy płyty z tekstem "a widzisz jednak jest problem"

 

Mieszkałem w blizniaku budowanym na handel, była niebieska woda dla wody do studni hydroforowej 6m (sic!) i aby podłączyć wodę z wodociągu trzeba w ogrodzie ciąć rurę przy studni i wpinać się tam.

 

A można było po prostu zostawić drugi przepust albo puścić tą niebieską rurę w nim tak by była w 1 kawałku a nie cięta pod ziemią

 

Na płycie będzie sądzę z 5cm styropianu i na to wylewka. Także na płycie będzie doprowadzony dolot powietrza do kominka (kanał prostokątny).

Na płycie też podłogówka , instalacje i itd. ...

 

Czerpnie kominka rób pod płytą, taka czerpnia w 5cm styro będzie chłodziła podłogę że hoho. Będziesz miał zimną podłogę w tym miejscu bez znaczenia ile będziesz grzał

Edytowane przez Konrad Podgórski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wykonawca mówi że zawsze tak robią i nie było problemów to niech zapala ci się czerwona lampka.

 

Niby skąd wykonawca płyty miałby wiedzieć o problemach po wybudowaniu domu. Jak taki problem wystąpi to właściciel próbuje go rozwiązać a nie dzwoni do wykonawcy płyty z tekstem "a widzisz jednak jest problem"

 

Mieszkałem w blizniaku budowanym na handel, była niebieska woda dla wody do studni hydroforowej 6m (sic!) i aby podłączyć wodę z wodociągu trzeba w ogrodzie ciąć rurę przy studni i wpinać się tam.

 

A można było po prostu zostawić drugi przepust albo puścić tą niebieską rurę w nim tak by była w 1 kawałku a nie cięta pod ziemią

 

 

 

Czerpnie kominka rób pod płytą, taka czerpnia w 5cm styro będzie chłodziła podłogę że hoho. Będziesz miał zimną podłogę w tym miejscu bez znaczenia ile będziesz grzał

 

 

Studnia jest niedaleko domu. Tam zapewne wkopię na głębokośc 1m okręgi betonowe i tam będzie "punkt poboru" wody. Wtedy tam trójnik i wyjście na wodę do podlewanie ogrodu. Plus taki że bedzie można spuścić bez problemu wodę z ogrodu .

 

Co do odpowiedzialności. Wykonawca daje 2 lata gwarancji i umowę i wiem że działa już wiele lat i nie narzeka na brak klientów.

 

Co do doprowadzenia powietrza do kominka to chciałem aby rura szła w ziemi , tyle że wykonawca powiedział że przy płycie fundamentowej tak się nie robi. Po prostu w przpadku płyty fundamentowej rura doprowadzająca powietrze wyszła by poniżej gruntu ...

U mnie jakby puścić rurę w ziemii to była by ponad 40cm niżej od poziomu gónego płyt a doprowadzenie powietrza do komina musi byc na pewnej wysokości ...

 

O wychłodzenie nie boję się , bo przecież mówimy o płycie i będzie 18cm cm styro "na opasce płyty" i 15cm pod płytą. Ten styropian na płycie (5cm) ma być do warstwą "wyrównującą" i do schowania instalacji i wyrównania płyty oraz do ukrycia "montażu" okien i itd ...

Wiem że będzie to lekko wychładzało podłągę jak czerpnia będzie wykorzytywana , bo jak nie bedzie ruchu powietrza to chyba problemu nie będzie ...

 

 

To w jaki sposób zrobić doprowadzenie powietrza do komina pod płytą aby czerpnia powietrza była na odpowiedniej wysokości na zewnatrz domu ?

Zakładamy że płyta ma 15cm styropainu i 25cm betonu ... Czyli grubośc 40cm.

 

No chyba że da się to jakoś zrobić aby było pod płytą , ale jak ?

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...