Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Oczywiście poprzez większą warstwę tłucznia, piasku...czegokolwiek co się dobrze zagęszcza i nie podciąga wilgoci.

Natomiast w Twoim wypadku wziąłbym mapkę do celów projektowych /chyba tak się nazywa - ta co ma rozrysowane rzędne wys. terenu/, geodetę i niech pokaże Ci te poziomy na działce. Koszt geodety chyba będzie niższy niż ewentualne problemy z zalewaniem lub na "darmo" wynoszenie domu mocno w górę.

 

Ja u siebie mam pustynię, moja żona chce wchodzić na taras prawie z gruntu to będę miał dosłownie jeden pełny stopień z gruntu, ale gruntu otaczającego dom. Cała działka delikatnie wyniesiona w górę, aby nie wdzierała się woda z utwardzonej drogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście poprzez większą warstwę tłucznia, piasku...czegokolwiek co się dobrze zagęszcza i nie podciąga wilgoci.

Natomiast w Twoim wypadku wziąłbym mapkę do celów projektowych /chyba tak się nazywa - ta co ma rozrysowane rzędne wys. terenu/, geodetę i niech pokaże Ci te poziomy na działce. Koszt geodety chyba będzie niższy niż ewentualne problemy z zalewaniem lub na "darmo" wynoszenie domu mocno w górę.

 

Ja u siebie mam pustynię, moja żona chce wchodzić na taras prawie z gruntu to będę miał dosłownie jeden pełny stopień z gruntu, ale gruntu otaczającego dom. Cała działka delikatnie wyniesiona w górę, aby nie wdzierała się woda z utwardzonej drogi.

 

Koncepcja wyjścia bezpośrednio na ogród bez stopnia mi się podoba, boję się dwóch rzeczy, tego, ze jak mocniej popada i woda będzie zalegać to boje się podtopień drzwi. Druga sprawa to cokolik, bo jednak warto mieć cokolik by zrobić od podstawy jakimś materiałem bardziej odpornym za zabrudzenia.

 

Poniżej rzędne i naniesiony plan zagospodarowania. Różnice na środku działki ok. 20-40 cm, najwięcej jest przy drodze, ale to jest bez problemu do niwelacji:

 

http://i66.tinypic.com/hwgx7t.png

pełny rozmiar

 

http://i65.tinypic.com/zim6bd.png

pełny rozmiar

 

Chyba ciężko żeby 10 cm wystarczyło?

 

Ps. Optymalne podniesienie na wysokość jednego stopnia to 15-17 cm? Wtedy trzeba liczyć jeszcze próg czyli chyba już potrzeba dodać schodek przed drzwiami?

 

Z góry dziękuję za Wasze opinie

Edytowane przez iwan89
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja planuję nie mieć nawet tego jednego stopnia i mieć taras równo z trawą. Teraz tak mam i nie wyobrażam sobie inaczej.

 

też tak kiedyś myślałem, ale kiedy rok temu nawiedziła moją okolice nawałnica, nie sorry, ktoś przewrócił w tym momencie sąsiadnie jezioro do góry nogami, tak padało. Mam lekki spadek na działce to przy domu miałem rzekę! dosłownie, woda się lałą jak z ogromnego wiadra, okno tarasowe mam jakieś 20cm nad gruntem i woda lecąca z terenu wyżej dolatywała prawie do jego wysokości. Nie żartuje. Więc gdybym miał taras tak jak piszesz na równo z trawą to każdy kawałek źle wykonanej elewacji czyt. połączenia izolacji fundamentu i ścian nośnych to miałbym mokre ściany, pozioma izolacja przeciwwodna nic by tu nie dała.

To sytuacja u mnie, więc kazdy musi sam sobie odpowiedzieć na to pytanie jak posadowić budynek.

Płyte fundamentową można podnieśc dosyć wysoko, tylko to kosztuje, bo trzeba dać większą podbudowę i odpowiednio większy nasyp dookoła domu, też zagęszczony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Nie tak prędko , wszystko zależy jak jest wykonstruowana cała reszta, mówienie, że lepiej garaż nie na izolacji w przypadku gdy płyta jest polączona razem z domem to głupota, trzeba kązdy przypadek z osobna rozpatrzyć !

 

jacenty czyżbyś z tą głupotą pił do mnie ?;) @Jolka Bobek wyraźnie napisała że ma płytę garażu (już wykonaną) na gruncie bez izolacji i chodzi jej o izolacje na płycie. Jeżeli garaż nieogrzewany to po co miała by tam być izolacja? Żeby nie wychładzać płytą garażu płyty domu? To już lepiej nie dawac tego EPS i nie robić dodatkowej wylewki w garażu bo ile to będzie kosztować (+podniesienie podjazdu przed garażem) - pare koła. Straty ciepła które by powstały na styku garażu i domu pewnie będą duuużo tańsze, z resztą tymi stratami będzie ogrzewany garaż, więc ciężko to też nazwać stratami....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też tak kiedyś myślałem, ale kiedy rok temu nawiedziła moją okolice nawałnica, nie sorry, ktoś przewrócił w tym momencie sąsiadnie jezioro do góry nogami, tak padało. Mam lekki spadek na działce to przy domu miałem rzekę! dosłownie, woda się lałą jak z ogromnego wiadra, okno tarasowe mam jakieś 20cm nad gruntem i woda lecąca z terenu wyżej dolatywała prawie do jego wysokości. Nie żartuje. Więc gdybym miał taras tak jak piszesz na równo z trawą to każdy kawałek źle wykonanej elewacji czyt. połączenia izolacji fundamentu i ścian nośnych to miałbym mokre ściany, pozioma izolacja przeciwwodna nic by tu nie dała.

To sytuacja u mnie, więc kazdy musi sam sobie odpowiedzieć na to pytanie jak posadowić budynek.

Płyte fundamentową można podnieśc dosyć wysoko, tylko to kosztuje, bo trzeba dać większą podbudowę i odpowiednio większy nasyp dookoła domu, też zagęszczony.

 

Przy 20 cm cokole jak wysoki masz schodek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też tak kiedyś myślałem, ale kiedy rok temu nawiedziła moją okolice nawałnica, nie sorry, ktoś przewrócił w tym momencie sąsiadnie jezioro do góry nogami, tak padało. Mam lekki spadek na działce to przy domu miałem rzekę! dosłownie, woda się lałą jak z ogromnego wiadra, okno tarasowe mam jakieś 20cm nad gruntem i woda lecąca z terenu wyżej dolatywała prawie do jego wysokości. Nie żartuje. Więc gdybym miał taras tak jak piszesz na równo z trawą to każdy kawałek źle wykonanej elewacji czyt. połączenia izolacji fundamentu i ścian nośnych to miałbym mokre ściany, pozioma izolacja przeciwwodna nic by tu nie dała.

To sytuacja u mnie, więc kazdy musi sam sobie odpowiedzieć na to pytanie jak posadowić budynek.

Płyte fundamentową można podnieśc dosyć wysoko, tylko to kosztuje, bo trzeba dać większą podbudowę i odpowiednio większy nasyp dookoła domu, też zagęszczony.

 

Ja I w tym roku miałem już 2 razy rzekę. :D Tyle, że w miejscu gdzie teren jest ubity od samochodów z transportem i... ~30cm poniżej powierzchni płyty. W te miejsca będę musiał nawieźć ziemi i wiadomo, że nie może to być glina, tylko coś dobrze przepuszczalnego. Do tego trzeba teren w pobliżu budynku zdrenażować.

 

Zdaję sobie sprawę, że nie wszędzie da się to zrobić, ale u mnie jest sam piach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 20 cm cokole jak wysoki masz schodek?

 

ja przy jednej ścianie domu o szerokosci 10m mam spadek 25cm, więc taras mam na jeden schodek (20cm), a z przodu domu na dwa schodki (45cm). Płyta przy takich nierównościach terenu to żaden problem, jakby ktoś pytał. Teraz jeszcze robię płytę pod garaż, gdzie długość wykopu to było aż 18m. Spadek podobny jak koło domu. Przy czymś takim trzeba zachować minimalną projektową wysokość podbudowy np 30cm, ale wykop powinno się zrobić poziomy więc przy spadku terenu znacznym to podbudowa wychodzi spora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja przy jednej ścianie domu o szerokosci 10m mam spadek 25cm, więc taras mam na jeden schodek (20cm), a z przodu domu na dwa schodki (45cm). Płyta przy takich nierównościach terenu to żaden problem, jakby ktoś pytał. Teraz jeszcze robię płytę pod garaż, gdzie długość wykopu to było aż 18m. Spadek podobny jak koło domu. Przy czymś takim trzeba zachować minimalną projektową wysokość podbudowy np 30cm, ale wykop powinno się zrobić poziomy więc przy spadku terenu znacznym to podbudowa wychodzi spora.

Sebcio, czy dobrze rozumiem, że nie zaleca się robienia podbudowy w przekroju klina? Od drogi poziomem wierzchu płyty wyjdę na równo z gruntem, a że mam piaski dobrze nośne to w tym miejscu kruszywa będzie z 15 cm, ale... na końcu wykopu /po 24 metrach/ wierzch płyty to jakieś +90 cm od gruntu /już po odkryciu darni i humusu/. Więc pytanie czy tak mogę niwelować kruszywem, że powstanie klin czy lepiej mój rodzimy piasek wyniwelować, zagęścić, a później nawozić kruszywo i też równo +/- wszędzie 50 cm dać?

 

Miałem zamiar rodzimego gruntu nie ruszać bo wiadomo - jest dobrze zagęszczony. Może niepotrzebne zamieszanie, ale czekam na potwierdzenie od Was ;)

 

Bardzo poglądowo jak to byłoby teraz:

Płyta_teren.jpg

Edytowane przez fadros
Załącznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę zrobić dobudówkę do mojego domu. Po przeczytaniu kilku artykułów i postów na forum, chciałbym zrobić płytę fundamentową. Powierzchnia planowanej budowy to około 48m2 (6x8). Mam jednak pytanie ponieważ jeśli dobrze zrozumiałem, żeby wylać płytę należy ją ocieplić styropianem od spodu i boku (grubość 20cm).

 

Dobudówka jest zaprojektowana przy granicy działki gdzie sąsiad ma postawiony mur (ogrodzenie). Czy mogę zrobić cieńszą warstwę styropianu od strony muru sąsiada?

 

Drugie pytanie czy również muszę ocieplić płytę od strony ściany domu?

 

Pewnie moje pytania nie są odpowiednie ale chciałbym zaproponować takie rozwiązanie firmie, która będzie wykonywac pracę jednak zanim ich zapytam chciałbym wiedzieć czy technicznie jest to możliwe.

 

Dziękuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebcio, czy dobrze rozumiem, że nie zaleca się robienia podbudowy w przekroju klina? Od drogi poziomem wierzchu płyty wyjdę na równo z gruntem, a że mam piaski dobrze nośne to w tym miejscu kruszywa będzie z 15 cm, ale... na końcu wykopu /po 24 metrach/ wierzch płyty to jakieś +90 cm od gruntu /już po odkryciu darni i humusu/. Więc pytanie czy tak mogę niwelować kruszywem, że powstanie klin czy lepiej mój rodzimy piasek wyniwelować, zagęścić, a później nawozić kruszywo i też równo +/- wszędzie 50 cm dać?

 

Miałem zamiar rodzimego gruntu nie ruszać bo wiadomo - jest dobrze zagęszczony. Może niepotrzebne zamieszanie, ale czekam na potwierdzenie od Was ;)

 

Bardzo poglądowo jak to byłoby teraz:

 

wydaje mi się że możesz tak zrobić, ale ja tu tylko sprząta ;) to pytanie powinieneś zadać projektantowi płyty. Bo na pewno widział plan sytuacyjny działki i tam widział różnice w wysokości terenu. W tematach konstrukcyjnych oczywiście możesz się pytać i upewniać tutaj, ale wszystkie zmiany należy konsultować z konstruktorem, nie z jakimiś gostkami z internetów ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebcio, czy dobrze rozumiem, że nie zaleca się robienia podbudowy w przekroju klina? Od drogi poziomem wierzchu płyty wyjdę na równo z gruntem, a że mam piaski dobrze nośne to w tym miejscu kruszywa będzie z 15 cm, ale... na końcu wykopu /po 24 metrach/ wierzch płyty to jakieś +90 cm od gruntu /już po odkryciu darni i humusu/. Więc pytanie czy tak mogę niwelować kruszywem, że powstanie klin czy lepiej mój rodzimy piasek wyniwelować, zagęścić, a później nawozić kruszywo i też równo +/- wszędzie 50 cm dać?

 

Miałem zamiar rodzimego gruntu nie ruszać bo wiadomo - jest dobrze zagęszczony. Może niepotrzebne zamieszanie, ale czekam na potwierdzenie od Was ;)

 

Bardzo poglądowo jak to byłoby teraz:

Lepiej na równo. Wszystko jednak zależy od stopnia zagęszczenia. Musi być jednakowe pod całą płytą. Jeżeli warstwa rodzima jest stabilna i potwierdzą to badania geotechniczne, to można zrobić klin. Tu jednak polegałbym na geotechniku, który określi jak to rozwiązać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcę zrobić dobudówkę do mojego domu. Po przeczytaniu kilku artykułów i postów na forum, chciałbym zrobić płytę fundamentową. Powierzchnia planowanej budowy to około 48m2 (6x8). Mam jednak pytanie ponieważ jeśli dobrze zrozumiałem, żeby wylać płytę należy ją ocieplić styropianem od spodu i boku (grubość 20cm).
Źle zrozumiałeś. Może być ocieplenie z boku i góry płyty. Tak chyba będzie lepiej w twoim przypadku.

 

Dobudówka jest zaprojektowana przy granicy działki gdzie sąsiad ma postawiony mur (ogrodzenie). Czy mogę zrobić cieńszą warstwę styropianu od strony muru sąsiada?

 

Drugie pytanie czy również muszę ocieplić płytę od strony ściany domu?

Możesz dać mniej styro, choć to pogorszy parametry. Od strony domu nie musisz ocieplać ale pozostaje kwestia dylatacji. Tu decyzję musi podjąć konstruktor.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Sebcio, Perm,

niestety wstyd się przyznać, ale pośpiech był trochę złym doradcą. Na szybko geodeta polecił konstruktora bo tani i ma wolne terminy, człowiek z doświadczeniem. Ok, doświadczenie ogromne, ale Pan już w słusznym wieku, projekt jak się okazuje adoptuje mi rapitografami i wszystko ręcznie. Dopiero jak już zaczął pracować przy dokumentach zorientowałem się, że niewielkie ma pojęcie o płycie. Tak więc ostatecznie oczekiwałem od niego zaprojektowania samej płyty żelbetowej (wiązań itp), ale jeśli chodzi o pozostałe kwestie takie jak zagęszczenie terenu, ułożenie xps (więcej/mniej) pod, boki płyty - to sam teraz decyduje w oparciu o zebrane doświadczenia i rozmowę z wykonawcą który na szczęście ma pojęcie o płycie uwzględniając wątki z tego forum. To widać po dłuższych rozmowach.

Reasumując: sam wziąłem geologa, aby mieć pewność dot. gruntów, teraz dmuchając na zimne wyniwelujemy rodzimy grunt, zagęścimy tłuczeń, piasek i układamy xps.

 

Czysto poglądowo - czy są jakieś znaczące plusy i minusy wariantu nr 1 oraz wariantu nr 2 z poniższego rysunku ? Czy zagłębienie płyty da lepszą izolację cieplną od przenikającego zimna gruntem? Jeśli nie to wolę wysunąć ją do góry i mieć wysunięty XPS wyżej na ścianę /powyżej płyty/.

Jakie macie własne opinie dot. takich wariantów?

ocieplenie płyty1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czysto poglądowo - czy są jakieś znaczące plusy i minusy wariantu nr 1 oraz wariantu nr 2 z poniższego rysunku ? Czy zagłębienie płyty da lepszą izolację cieplną od przenikającego zimna gruntem? Jeśli nie to wolę wysunąć ją do góry i mieć wysunięty XPS wyżej na ścianę /powyżej płyty/.

Jakie macie własne opinie dot. takich wariantów?

 

W praktyce boki plyt xps jak zaglebisz w piasku i sa sklejone ze soba i z plytami poziomymi to stanowia szalunek dla betonu. Inaczej musisz robic obstawke z drewna - wiecej niepotrzebnej roboty. Ostatnio tak robilem przy bokach grubosci 10cm zaglebionych okolo 5cm i obsypanych piaskem od zewnatrz, beton tego nawet nie wybrzuszyl.

Jesli w pionie zaglebisz plyte na 40-50cm ponizej dolnej krawedzi poziomych xps to masz od razu bardzo dobra opaske, co mozesz przeczytac w tym temacie. Nie grzeje plyty, wiec zrobilem wersje ekonomiczna i na boki cielismy plyty 120x60 na 3 czesci po 40x60 i zaglebialem minimalnie. Poszlo za to ze 3m3 mniej xps.

 

Jesli masz zamiar obsypywac budynek tak wysoko, to dawaj xps lekko powyzej, z tym ze przy 20cm na bokach raczej nie ma wielkiego zysku energetycznego.

U mnie bede obsypywal prawie do poziomu plyty, a przy samej scianie posypie zwirkiem na rowno do ocieplenia elewacji. Byle w wodzie nie stalo.

 

Odnosnie podbudowy dalem sam piasek, bez tlucznia. Jak jest dobry, to ubija sie na kamien. Mam takze grunt suchy i piaszczysty, wiec podbudowy poszlo zaledwie 40-60 cm. Na zniwelowany i ubity nasyp przed ukladaniem styropianem wjechalem samochodem 2 tony i ledwo slady po kolach zostaly. Na piasku nie ma problemu z ukladaniem kanalizacji i przepustow. U mnie troche tego jest. W tluczniu pozniej ciezko kopac.

OF_05.jpg

Edytowane przez Di.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...