Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Panowie, a może i Panie,

jak sprawdzić szczelność, brak uszkodzeń rur kanalizacyjnych? Tylko kamerka ze światłem?

Mój wykonawca układał kanalizację, podczas wykopów, odmierzania byłem, później nie mogłem...dowiedziałem się, że po ułożeniu rur, zasypali jakąś warstwę i zagęszczali skoczkiem. Wykonawca jak to wykonawca - Panie, nic tam nie miało prawa się stać.

Ja natomiast rury mam zakopane, a robię płytę fundamentową. Jeśli coś pękło lub się rozszczelniło to dosłownie kibel!

 

Jak się jeszcze poddenerwuję to zanim nie ułożony xps - będę kazał odkopywać rury :(

 

edit: oczywiście rury pomarańczowe o ile ma to znaczenie (pipelife)

Edytowane przez fadros
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

jak sprawdzić szczelność, brak uszkodzeń rur kanalizacyjnych? Tylko kamerka ze światłem? Rozmawiałem z byłym przedstawicielem Wavina - zasugerował wykonanie próby ciśnieniowej. Chyba zlecę zewnętrznej firmie, a koszty przeżucę na wykonawcę...

 

Nie znam sie na kanalizacjach, ale na moj rozum, jakbys zatkal szczelnie wylot, zalal wody do pelna i zostawil na noc, zobaczysz na poczatek czy cos ubedzie?

Woda powinna wydostac sie kazda szczelina.

Ocenisz sytuacje zanim wpedzisz sie w niepotrzebne koszta i szarpanie z wykonawca...

Edytowane przez Di.
doprecyzowanie pytania
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Czy ktoś budował lub przynajmniej widział płytę z takimi ostrogami pod każdą ścianą nośną? przeczytałem kilkadziesiąt stron tego wątku i nic podobnego mi nie wpadło w oko.

Projekt indywidualny :stirthepot:. Wymiary płyty to mniej więcej 11 x 10,5. Dom parterowy z użytkowym poddaszem. Ściany z silikatów 18 cm :bash:. Dwie ściany nośne w środku i dwa słupy konstrukcyjne wolnostojące. Garaż w bryle. Projekt oczywiście zrobił i przeliczył konstruktor, nie wiem czy jakaś płyta wg jego projektu została już wylana. Muszę zapytać.

Wg obecnego projektu na zagęszczonym gruncie rodzimym ma być podbudowa z chudego betonu 10 cm wyprofilowana w kształt ostróg, folia przeciwwilgociowa i XPS 20 cm. Grubość płyty 25 cm, pod ścianami 45 cm.

Płyta w porównaniu z płaskimi wydaje mi się bardzo trudna do zrobienia i o wiele droższa. Ułożenie izolacji w ten sposób na podbudowie wydaj mi się pracochłonne i trudne. Na płycie będzie izolacja (minimum 10 cm, nie widać jej na rysunku) i wylewka z ogrzewaniem podłogowym. Poziom zero teraz jest +30 w stosunku do obecnego poziomu terenu, planuje +45 i podniesienie terenu wokół domu o minimum 30 bo sąsiedzi mają garaże na poziomie +60 "bo gmina drogi nie korytuje a tylko cały czas nadsypuje i dom będzie w dole, drzwi zgniją po deszczu". Boję się o koszty tej płyty i błędy przy wykonaniu. Zastanawiam się czy można pierwszą warstwę izolacji (xps 10 cm zamiast 20 cm) ułożyć na płasko a potem wyprofilować ostrogi np z EPS200. Zbrojenie planowane jest pod każdą ścianą nośną i jeszcze siatka na całej powierzchni. Nie wiem czy jedna czy dwie i jakie fi bo na razie mam tylko rysunki. Grunty wg badań są przyzwoite - pod 30 cm humusem średnie piaski żółte, średnio zagęszczone suche. Lustro wody na -1,7 metra. Planuje "ponegocjować" z konstruktorem tylko muszę mieć dobre argumenty i pomysły z których nie będę się później wycofywał.

to mój pierwszy post na FM, mam nadzieje, że zdjęcia będą widoczne.

 

dzięki z góry za radę

 

 

 

płyta od góry.jpg

 

płyta przekrój .jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Kolejny projekt, który zrobił konstruktor - amator, no chyba, że budujesz drapacz chmur .... płyty grubości 40 cm to się robi pod budynkami kilkupiętrowymi ...

zmień konstruktora...albo zdecydowanie każ zrobić 20 cm , siatka górą i dołem coś około fi 10mm co 250 mm plus ewentualne dozbrojenia w newralgicznych miejscach, ale to powinno wyjść z modelu płyty jeżeli ten Twój konstruktor wie co to takiego .... nie ma fizycznej możliwości aby płyty w miare normalnych warunkach tj brak szkód górniczych albo bardzo słabe grunty, typu bagienko pod spodem dla domków jednorodzinnych parterowych z uzytkowym poddaszem wychodziły inaczej aniżeli 20-25 cm grubości, i stali fi 8-12 co 250 plus dozbrojenia.

Jeżeli wychodzi inaczej to konstruktor nie ma pojecia o liczeniu płyt albo mu sie tego nie chce zrobić...

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Kolejny projekt, który zrobił konstruktor - amator, no chyba, że budujesz drapacz chmur .... płyty grubości 40 cm to się robi pod budynkami kilkupiętrowymi ...

zmień konstruktora...albo zdecydowanie każ zrobić 20 cm , siatka górą i dołem coś około fi 10mm co 250 mm plus ewentualne dozbrojenia w newralgicznych miejscach, ale to powinno wyjść z modelu płyty jeżeli ten Twój konstruktor wie co to takiego .... nie ma fizycznej możliwości aby płyty w miare normalnych warunkach tj brak szkód górniczych albo bardzo słabe grunty, typu bagienko pod spodem dla domków jednorodzinnych parterowych z uzytkowym poddaszem wychodziły inaczej aniżeli 20-25 cm grubości, i stali fi 8-12 co 250 plus dozbrojenia.

Jeżeli wychodzi inaczej to konstruktor nie ma pojecia o liczeniu płyt albo mu sie tego nie chce zrobić...

 

A kto mi przeliczy projekt, dom z poddaszem użytkowym, strop żelbet, dachówka ceramiczna, żeby wyszło 20 cm betonu i fi 10 co 25 góra/dół?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

jacentyy, dzięki za odpowiedź, widzę, że potwierdzasz moje przypuszczenia. Przygotowuję się psychicznie do negocjacji z ego konstruktora.

Oprócz kwestii finansowych :jawdrop: pozostaje jeszcze kwestia prawidłowego ułożenia izolacji w takie esy floresy jeżeli zdecydowałbym się na ostrogi 45 cm...

Jedyne co trochę usprawiedliwia miejscowo grubą płytę to słupy żelbetowe (24x24) na których opiera się z 20 mkw lanego stropu a wyżej płatwie od ciężkiego dachu z dachówką betonową. Nie mniej jednak sądzę, że punktowo więcej zbrojenia i płyta 30 cm po całości dała by radę. Jak przegram negocjacje to będę musiał znaleźć kolejnego konstruktora który urealni płytę a może zweryfikuje też inne obliczenia :eek:

Edytowane przez maikyl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

jacentyy, dzięki za odpowiedź, widzę, że potwierdzasz moje przypuszczenia. Przygotowuję się psychicznie do negocjacji z ego konstruktora.

Oprócz kwestii finansowych :jawdrop: pozostaje jeszcze kwestia prawidłowego ułożenia izolacji w takie esy floresy jeżeli zdecydowałbym się na ostrogi 45 cm...

Jedyne co trochę usprawiedliwia miejscowo grubą płytę to słupy żelbetowe (24x24) na których opiera się z 20 mkw lanego stropu a wyżej płatwie od ciężkiego dachu z dachówką betonową. Nie mniej jednak sądzę, że punktowo więcej zbrojenia i płyta 30 cm po całości dała by radę. Jak przegram negocjacje to będę musiał znaleźć kolejnego konstruktora który urealni płytę a może zweryfikuje też inne obliczenia :eek:

 

Się o tego słupa nie martw, taka ława fundamentowa pękłaby na pół gdyby taki słup miał być problemem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

jacentyy, dzięki za odpowiedź, widzę, że potwierdzasz moje przypuszczenia. Przygotowuję się psychicznie do negocjacji z ego konstruktora.

Oprócz kwestii finansowych :jawdrop: pozostaje jeszcze kwestia prawidłowego ułożenia izolacji w takie esy floresy jeżeli zdecydowałbym się na ostrogi 45 cm...

Jedyne co trochę usprawiedliwia miejscowo grubą płytę to słupy żelbetowe (24x24) na których opiera się z 20 mkw lanego stropu a wyżej płatwie od ciężkiego dachu z dachówką betonową. Nie mniej jednak sądzę, że punktowo więcej zbrojenia i płyta 30 cm po całości dała by radę. Jak przegram negocjacje to będę musiał znaleźć kolejnego konstruktora który urealni płytę a może zweryfikuje też inne obliczenia :eek:

 

Takie ostrogi mial DrKubus, zajrzyj do jego dziennika. On temat ogarnal samodzielnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

mam pytanie, choć nie wiem do końca czy w odpowiednim miejscu je zadaje. Mam nadzieję, że ktoś mi na nie odpowie. Dom będziemy stawiać na płycie fundamentowej. Mamy opinię geotechniczną w której mamy taki zapis: "W wyniku przeprowadzonych prac polowych na omawianym terenie do głębokości wykonania otworów nie udokumentowano występowania poziomu wód gruntowych. Jedynymi oznakami występowania wód były odnotowane sączenia w obrębie gruntów spoistych. Należ liczyć się z występowaniem sączeń wód w obrębie nasypów oraz na stropach gruntów spoistych". Nasz projektant mówi, że skoro nie ma wód gruntowych, to nie ma potrzeby wykonania drenażu opaskowego, dlatego też chciałam się upewnić czy nie powinniśmy go robić i gdzie ewentualnie odprowadzać z niego wodę. Będę wdzięczna za wyjaśnienie i wszelkie podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A kto mi przeliczy projekt, dom z poddaszem użytkowym, strop żelbet, dachówka ceramiczna, żeby wyszło 20 cm betonu i fi 10 co 25 góra/dół?

 

Jak bym miał czas to chętnie, ale niestety zajmuje się trochę innym "kalibrem" i domki to taki epizodyczny wyskok, dodatkowo budujue swój własny dom, mam małe dzieci tak wiec.. ale zareczam Cie, jeżeli nie masz bardzo specyficznych obciązen jak na domek np szkod górniczych to płyta o grubości 20-25 cm ze zbrojeniem fi 8-12 co 250 plus lokalne dozbrojenia musi wyjść..... ja daje zazwyczaj fi 10 bo po fi 8 zle sie chodzi, niestety sie wygina, pod tym wzgledem najlepsza jest 12 tylko ze z obliczen ona zazwyczaj jest za duzo ...

 

 

@maikyl a odnosnie słupa to podaj jaka jest w nim sila to Ci powiem jaka grubość betonu potrzebna albo popros konstruktora o notatke ze sprawdzenia przebicia w tym miejscu, ja mam strop 15 cm i słup z więźby dachowej i ma siłę z tej więźby na poziomie gdzie 40 kN jak dobrze pamietam i przebicie dla fi 10 co 250 jest bez problemu spełnione, dla płyty grubości 25 cm sądze ze jest to dość duża siła do przeniesienia ....

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Przygotowuję się psychicznie do negocjacji z ego konstruktora.

Oprócz kwestii finansowych :jawdrop: pozostaje jeszcze kwestia prawidłowego ułożenia izolacji w takie esy floresy jeżeli zdecydowałbym się na ostrogi 45 cm...

Jedyne co trochę usprawiedliwia miejscowo grubą płytę to słupy żelbetowe (24x24) na których opiera się z 20 mkw lanego stropu a wyżej płatwie od ciężkiego dachu z dachówką betonową. :eek:

 

Raczej z mozliwosciami i dupochronem konstruktora...

Utwierdze cie bardziej w przekonaniu, mam slup 25x30 na ktorym wspiera sie ze 100m2 stropu o grubosci 20cm i rozpietosci od 6m do 8,5m w poblizu slupa.

Plyta pod slupem ma nadal 25cm zbrojona co 25cm i dozbrojenia pod slupem tylko okolo 1,5m. I tak jest zbyt pancerna...

Z drugiej strony przy 20 centach grubosci ciezko byloby zmiescic zbrojenia z fi12 i jeszcze zachowac odpowiednie otuliny i odleglosci gornego od dolnego.

 

Jak doczytasz watek, to bylo o grubosci xps pod plyta bez ogrzewania w niej, to byc moze dojdziesz do wniosku ze 20cm to przesada. Oczywiscie twoja kasa i twoja plyta. Masz racje, ze przy takich esach floresach dodatkowe 5k na grubszy niz potrzeba xps to nic. Do ulozenia tego sensownie musialbys znalezc pasjonatow-perfekcjonistow. Z moich obserwacji wynika, ze dla przecietnych budowlancow graniczy to z niemozliwoscia i zeby jeszcze spelnialo swoja funkcje i jeszcze kanalizacja pod tym, hehe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@maikyl a odnosnie słupa to podaj jaka jest w nim sila to Ci powiem jaka grubość betonu potrzebna albo popros konstruktora o notatke ze sprawdzenia przebicia w tym miejscu, ja mam strop 15 cm i słup z więźby dachowej i ma siłę z tej więźby na poziomie gdzie 40 kN jak dobrze pamietam i przebicie dla fi 10 co 250 jest bez problemu spełnione, dla płyty grubości 25 cm sądze ze jest to dość duża siła do przeniesienia ....

 

Nie miałem okazji wcześniej dorwać się do komputera ale cały weekend myślałem o siłach, które przenoszą słupy:)

są dwie pary słupów, które są o wiele bardziej obciążone od pozostałych

 

1. para słupów 18 x 24cm na krawędzi płyty, pomiędzy którymi jest okno 466cm ;) Zakładam że słupy przenoszą wszystko co pomiędzy nimi i jeszcze kawałek :) stropu na zewnątrz (zaznaczyłem na rysunku). Więc mamy na jeden słup:

a. pół nadproża + sam słup: 45x270 + 570x24, przy założeniu że metr żelbetu o grubości 18 cm ma masę 400kg daje to ciężar 2,6mkw * 4kN/mkw =
10kN

b. strop 18 cm - szacuję że na jeden słup przypada 300 x 215 stropu, czyli kolejne
26kN

c. dach 30 stopni, dachówka cementowa, poprzez krokwie i płatew leży na słupie i przy wariancie obciążonym śniegiem zakładam 150kg/mkw dachu, dach wystaje na zewnątrz 320 cm
:rolleyes:
na płatwiach z drewna klejonego 18 x 35cm i płatwie nie są podparte na zewnątrz. (tylko murłaty są podparte na zewnątrz) czyli przy powierzchni 444 (długość krawędzi dachu) x 531 (szerokość) daje 24mkw * 1,5kN =
36 kN

d. około 4 mkw ściany zewnętrznej z silikatów (345kg/mkw) to kolejne
14kN

e. pół ścianki działowej 12cm w poprzek 195 x 400 ...
11kN

czyli nie przyjmując żadnych innych obciążeń na jeden słup na skraju płyty przypada 96 kN

 

2. dwa słupy swobodne w środku płyty o wymiarach 24x24 cm

a. ciężar słupa i delikatnego nadproża to około 24 x 570 + 380 x 10 x 4/3 czyli 1,87mkw * 4kN/mkw - prawie
8kN

b. szacuję że na jeden słup przypada o połowę więcej mkw stropu (patrz rysunek) niż powyżej wiec kolejne
39kN

c. dachu trochę mniej więc
23kN
, a nawet śmiem twierdzić, że dachu dużo mniejszy bo ten dach co wystaje jest przeciwwagą ale zostawmy bo jak ktoś odśnieży to co wystaje to przeciwwaga zmaleje:)

d. ściana działowa pomiędzy słupami u góry 12 cm z silikatów 11,5 mkw da nam kolejne
30kN

e. pół ścianki działowej w poprzek
11kN

czyli na słup w środku płyty przypada 111 kN

 

Chyba się bardzo nie pomyliłem w obliczenia i przyjętych ciężarach jednostkowych, może z tym śniegiem... Jak zupełnie od czapy to dajcie znać.

Nie mam pojęcie ile procent trzeba przyjąć na wszystkie pozostałe pierdoły typu parkiety, wylewki, tynki ale sądzę że w 10% zmieści się wszystko z nawiązką

Przepraszam z góry purystów jednostkowych bo czasami leciałem na skróty :)

dziękuję serdecznie za wszystkie uwagi!

 

słupy.jpg

Edytowane przez maikyl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej z mozliwosciami i dupochronem konstruktora...

Utwierdze cie bardziej w przekonaniu, mam slup 25x30 na ktorym wspiera sie ze 100m2 stropu o grubosci 20cm i rozpietosci od 6m do 8,5m w poblizu slupa.

Plyta pod slupem ma nadal 25cm zbrojona co 25cm i dozbrojenia pod slupem tylko okolo 1,5m. I tak jest zbyt pancerna...

Z drugiej strony przy 20 centach grubosci ciezko byloby zmiescic zbrojenia z fi12 i jeszcze zachowac odpowiednie otuliny i odleglosci gornego od dolnego.

 

Jak doczytasz watek, to bylo o grubosci xps pod plyta bez ogrzewania w niej, to byc moze dojdziesz do wniosku ze 20cm to przesada. Oczywiscie twoja kasa i twoja plyta. Masz racje, ze przy takich esach floresach dodatkowe 5k na grubszy niz potrzeba xps to nic. Do ulozenia tego sensownie musialbys znalezc pasjonatow-perfekcjonistow. Z moich obserwacji wynika, ze dla przecietnych budowlancow graniczy to z niemozliwoscia i zeby jeszcze spelnialo swoja funkcje i jeszcze kanalizacja pod tym, hehe.

 

Di, na mój inżynierski rozumek 100 m2 stropu "podparte na jednym słupie" brzmi niewiarygodnie bo od słupa do kolejnej podpory musiałoby być 10 m :) chyba, że masz jakieś żebra/podciągi, ale nawet jeżeli 50m2 stropu przypada na słup to będzie z 220kN czyli znacznie więcej niż u mnie. 20 cm XPS planowałem w momencie gdy rozważałem płytę grzewczą. Już się wyleczyłem z grzewczej więc teraz 15 max a na chłopski rozum pod ziemią gdzie nie spada poniżej zera 10 cm XPS to świat i ludzie. Lepiej na płytę dać 15 cm EPS. Oby z boku gdzie mróz trzaska :) było 20cm i opaska z 10.

Jakby konstruktor zgodził się na 30 cm grubości płyty na całości to biorę w ciemno...

Edytowane przez maikyl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie ostrogi mial DrKubus, zajrzyj do jego dziennika. On temat ogarnal samodzielnie.

 

sebcioc55, dzięki za podpowiedź. przeczytałem dziennik DrKubusa z podziwem i uznaniem dla mistrza samoroba. Tym bardziej, że wcześniej nie miał pojęcia o budowlance i uczył się w trakcie budowy.

Faktycznie miał ostrogi po zbóju. Co prawda tylko na brzegach ale o wiele głębsze. Dziwne że w żaden sposób nie próbował z tego wybrnąć, pewnie wiedział o czymś czego ja nie wiem. Robił to sam dla siebie z pełnym pedantyzmem i perfekcjonizmem, żadna ekipa tak nie będzie robić. Jak nic nie wynegocjuje z obecnym konstruktorem będę szukał takiego co to przeliczy jeszcze raz. Jak macie kogoś do polecenia to dajcie znać.

Edytowane przez maikyl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm... Jak na to wpadłeś?

 

miałem na myśli "jaki ciężar stropu przenosi jeden słup".

 

Jak to widzi laik teoretyk :). Z tego co wyczytałem to przy stropach monolitycznych bez wielkich podciągów graniczna rozpiętość wynosi około 8 metrów. Tak też napisał Di "rozpietosci od 6m do 8,5m". Weźmy skrajny przypadek. Mamy pomieszczenie 12 x 17 - na zewnątrz ściany nośne w środku jeden slup. wg mnie ciężar stropu przypadająca na słup odpowiada mniej więcej powierzchni 6 x 8,5 m (czyli około 50m2) bo reszta stropu "podpiera się" na ścianach. Oczywiście jak ze słupa będą wychodzić potężne podciągi to pewnie ta rozpiętość może być większa.

 

Jak Ty to widzisz Perm? Można jeszcze wziąć przypadek z samymi słupami... ale chyba odpływamy od meritum tego wątku. chociaż czym więcej o tym myślę tym strop coraz bardziej przypomina mi płytę z konstrukcyjnego punktu widzenia :) Więc skoro mój strop ma 18cm to dlaczego płyta ma mieć 45???? wg mnie strop 45 cm jest w stanie przenieść przynajmniej z 5 razy większy ciężar niż strop 18cm....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...