Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No właśnie nie mam w projekcie opaski przeciwwysadzinowej. Kiedy zapytałam konstruktora czy należy takową wykonać, odpowiedział, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ nie ma wód gruntowych. I sama już nie wiem czy powinnam ją zrobić czy nie.

 

Hmm, a ja głupi myślałem, że grunt wysadzinowy to taki, który zmienia swoją objętość podczas zmian temperatury, a tu patrz, jak jest glina a nie ma wody gruntowej to nie wysadzinowy. SZOK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Hmm, a ja głupi myślałem, że grunt wysadzinowy to taki, który zmienia swoją objętość podczas zmian temperatury, a tu patrz, jak jest glina a nie ma wody gruntowej to nie wysadzinowy. SZOK.

 

No szok. Jeszcze trochę i zwariować mi przyjdzie. Tak właśnie przypuszczałam, że coś nie tak mówił, albo ja źle zrozumiałam, ale opaski w projekcie nie mam, a dlaczego? Nie wiem. Na pewno o wodzie była mowa. Zajęłam się czymś innym i temat niestety odłożyłam na później. Mam prośbę czy ktoś mógłby mi wyjaśnić jaka jest różnica między opaską pionową, a poziomą?

Ps. Wychodzi na to, że trzeba jednak samemu wszystko wiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu opaska przeciwysadzinowa pozioma (skośna).

 

image.jpg

 

Pionowa byłaby wtedy, kiedy płyty styropianu byłyby ustawione pionowo i wkopane wzdłuż boku płyty. Jest trudniejsza w wykonaniu, poza tym narusza utwadzona podbudowe na brzegu płyty.

Na końcu poziomej (skośnej) mozna wykonac drenaż, ktory w odprowadza wodę, odprowadzaną przez płyty opaski.

Opaska ogranicza też ucieczkę ciepła spod płyty, zmniejszając stratę ciepła przez fundament.

Pewnym mankamentem ukośnej jest ro, ze przy budynku jest na niej okolo 20cm ziemi - szybko wysycha w czasie lata i trzeba dbac o nawadnianie, albo posadzic tam rośliny, ktore lubia suchy grunt ( np rozchodniki)

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Pionowa byłaby wtedy, kiedy płyty styropianu byłyby ustawione pionowo i wkopane wzdłuż boku płyty. Jest trudniejsza w wykonaniu, poza tym narusza utwadzona podbudowe na brzegu płyty.

 

Możesz jaśniej? Przecież pionową wykonuje się na etapie podbudowy. Robienie jej po wylaniu płyty jest dosyć... odważne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie mam w projekcie opaski przeciwwysadzinowej. Kiedy zapytałam konstruktora czy należy takową wykonać, odpowiedział, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ nie ma wód gruntowych. I sama już nie wiem czy powinnam ją zrobić czy nie.

 

To jakiś niestety słaby ten konstrukor, tak ja odpowiedział Tobie @miloszenko glina to grunt wysadzinowy, glina ma w sobie wilgoć inaczej byłaby twarda jak kamień. I dla spokojności taka opaska powinna zostać wykonana.

 

Niestety z konstruktorami jest jak w każdym zawodzie, niewielki procent osoób nadaje się do tego zawodu i jest fachowcami ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz jaśniej? Przecież pionową wykonuje się na etapie podbudowy. Robienie jej po wylaniu płyty jest dosyć... odważne.

 

Ktos robil tu po wylaniu i nie wiem, czy czasem nie Brinkmann, albo inny użytkownik, parający sie wylewaniem płyt.

 

EDIT: Brinkmann nie, gdyz on faktycznie wklada plyty na etapie zageszczanua.

Wiec albo byl to jednostkowy przypadek, albo ja sie pomylilem.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktos robil tu po wylaniu i nie wiem, czy czasem nie Brinkmann, albo inny użytkownik, parający sie wylewaniem płyt.

 

EDIT: Brinkmann nie, gdyz on faktycznie wklada plyty na etapie zageszczanua.

Wiec albo byl to jednostkowy przypadek, albo ja sie pomylilem.

 

Zeby robic opaske pionową po wylaniu PF to trzeba być niezlym asem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu opaska przeciwysadzinowa pozioma (skośna).

 

image.jpg

 

Pionowa byłaby wtedy, kiedy płyty styropianu byłyby ustawione pionowo i wkopane wzdłuż boku płyty. Jest trudniejsza w wykonaniu, poza tym narusza utwadzona podbudowe na brzegu płyty.

Na końcu poziomej (skośnej) mozna wykonac drenaż, ktory w odprowadza wodę, odprowadzaną przez płyty opaski.

Opaska ogranicza też ucieczkę ciepła spod płyty, zmniejszając stratę ciepła przez fundament.

Pewnym mankamentem ukośnej jest ro, ze przy budynku jest na niej okolo 20cm ziemi - szybko wysycha w czasie lata i trzeba dbac o nawadnianie, albo posadzic tam rośliny, ktore lubia suchy grunt ( np rozchodniki)

 

Z tego co zrozumiałam to łatwiejsze jest wykonanie opaski poziomej. Czy ten skos powinien być pod jakimś określonym kątem?

Poprosiłam konstruktora o wyjaśnienie dlaczego nie mam opaski w projekcie i powiedział, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ będzie wymieniony grunt i wówczas w strefie przemarzania nie będzie gruntów wysadzinowych i nie ma co dodatkowych kosztów ponosić.

W opinii, licząc od pierwszej warstwy jest: nasyp niekontrolowany, glina piaszczysta/piasek gliniasty i piasek drobny. W takim razie jak sądzicie, jest zasadne wykonanie opaski w moim przypadku czy odpuścić temat? Wiem, że opaska ma wiele zalet, ale nie wiem czy wykonawca będzie wiedział w czym rzecz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet gdyby tak było to opaska nie tylko pełni taką rolę. Ważniejszą jest ograniczenie ucieczki ciepła, a tego żaden piasek nie zapewni. Koszt tej opaski to ułamek kwoty którą wydasz na płytę.

 

Też tak pomyślałam, więc pewnie zrobię. Czy jest jakaś technika wykonania tej opaski albo na coś szczególnie zwracać uwagę? Przepraszam, że tak o wszystko dopytuję, ale chciałabym wiedzieć jak to powinno być prawidłowo wykonane, żeby popełnić jak najmniej błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mialem płytę wylewaną w szalunek z desek, po demontażu szalunku bok płyty oraz 3 pierwsze warstwy zostały 3-krotmie przejechane dysperbitem.

Na to burta (cokół) z 10cm XPS i 8 cm AquaEPS, siatka+klej, 2-skladnikowa izolacje p-wodna i gres.

U mnie będzie szalunek z XPS i w to będzie lana płyta. Potem oczywiście zamierzam położyć siatkę i klej na to (nie będę miał możliwości zrobić jak Ty). Na klej chcę dać jakiś szlam uszczelniający jako hydroizolacja. Powiedz mi, co Ty dawałeś jako 2-składnikowa izolacja p-wodna, na którą można było kłaść gres? Powierzchnia moich burt to 35m2, więc nie ma tego dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

po lekturze forum jestem zdecydowany na płytę fundamentową w wariancie:

- 10cm XPS pod płytą

- płyta

- 10 cm EPS nad płytą,

- wylewka z podłogówką

- płytki

 

 

wykonałem badania geotechniczne:

8b53033ed0a2.jpg

2e2c1569b99c.jpg

78441b7a1a48.jpg

fa4bf2e3cc6f.jpg

f7e7e403645a.jpg

 

w dniu wiercenia 08.11.2018 nie stwierdzono wody gruntowej w żadnym z otworów, natomiast w okresie roztopów(marzec) woda ciężko spływa i w najniższym punkcie działki ok. 241.0 m n.p.m długo utrzymuje się na powierzchni,

 

projekt trafił do konstruktora, który napisał:

 

"Wg mnie posadowienie na piaskach pylastych w formie płyty wymaga szczególnej uwagi. Ryzyko polega na tym, że grunty, które mają zawartość drobnej frakcji (pyły) mogą zmieniać swoje parametry z biegiem czasu - pod częścią płyty piaski w warstwie IA będą filtrowały wody opadowe a w pozostałej części nie itd. Druga sprawa - humusu mamy ok. 0,5m. Trzeba go zdjąć na całości i wykonać podsypkę piaskową, która (będzie to zadaniem niełatwym na tym gruncie ze względu na konieczność występowania bezopadowego okresu przy robotach ziemnych) musi wynieść budynek ponad poziom czyli ok. 20-30cm.

Wg mnie nie ma technicznego i ekonomicznego uzasadnienia wykonania płyty.

Proponuję posadowienie na ławach fundamentowych."

 

 

Co się stanie z tymi piaskami, gdy po zdjęciu humusu napada do środka?

 

Czy upierać się przy płycie czy rozważyć ławy?

 

dodam, że "0" budynku zostało przyjęte na 242 m n.p.m.

gdy odejmiemy wszystkie w/w warstwy płyty (razem ok. 50 cm) oznacza, że podbudowa płyty powinna być na ok. 241,5 m n.p.m.

 

przy ławach też muszę zdjąć cały humus, posadowić je niżej, potem wszystko zasypać piachem, więc to to tamo albo i więcej piachu,

 

Co radzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

kolejny konstruktorzyna - nie ma pojęcia o płytach - pod względem technicznym nie ma żadnych ale to żadnych przeciwwskazań co do płyty.

Płyta fundamentowa powinna wyjść coś w okolicach ceny zwykłych fundamentów, ewentualnie trochę drożej myślę, żę maks do 10-20 %. Ale tak łatwo nie stwierdzimy tego nie znając projektu i nie robiąc kosztorysu do obu rozwiązań.

 

Co do geologii : pod warstwami piasków pylastych masz warstwy nieprzepuszczalne, stąd w najniższym punkcie podczas roztopów czy intensywnych opadach zbiera się woda, ale ona ma gdzieś ujście skoro później sytuacja się normuje. Naprawdę nic się z tymi piaskami pylastymi nie stanie jak zrobisz wyrównanie z piasku grubego i na to płyta. Ale wybór należy do Ciebie, jakie argumenty będą dla Ciebie ważniejsze....

 

poza tym ja jako konstruktor wolę posadowić płytę, która zdecydowanie lepiej rozkłada naprężenia z budynku na piaskach pylastych( patrz jaka jest powierzchnia płyty do ław fundamentowych ), niż ławy na plastycznej glinie.....

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie będzie szalunek z XPS i w to będzie lana płyta. Potem oczywiście zamierzam położyć siatkę i klej na to (nie będę miał możliwości zrobić jak Ty). Na klej chcę dać jakiś szlam uszczelniający jako hydroizolacja. Powiedz mi, co Ty dawałeś jako 2-składnikowa izolacja p-wodna, na którą można było kłaść gres? Powierzchnia moich burt to 35m2, więc nie ma tego dużo.

 

Dwuskładnikowy Mapeì Mapelastic, a na jednaj scianie Cemizol 2EP, bo byl dostępny w mniejszym opakowaniu.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam pytanie odnosnie wylania płyty na ławach fundamentowych-miałem wylany fundament 7*7 i było wymurowane na to po 6 bloczkow doszło do zmiany projektu i zstał dolany do poprzedniego fundmentu po wczesniejszym nawierceniu i wbiciu starterow .teraz jast 7*10.50 i chce na to wylać płyte z 20 cm ociepleniem pod płyta zeby budynek równo osiadał co wy na to

 

-

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...