Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

No i poczytałem trochę i policzyłem. Wnioski następujące:

Dodam jeszcze jeden mankament Twoich wyliczeń. Szlichta gr. 4cm na płycie fundamentowej jest do wykonania bez najmniejszego problemu. Taka sama szlichta na 30cm styropianu budzi już poważne wątpliwości. Konieczne byłoby dodatkowe jej zazbrojenie siatkami, zbrojeniem rozproszonym a nawet zwiększenie grubości (przy wodnym ogrzewaniu podłogowym minimalna grubość to 6cm).

U Piczmana wylewka z podłogówką lana jest bez zbrojenia na 0,28m styropianu. http://forum.muratordom.pl/showthread.php?105517-Dom-Piczmana/page6. Mieszka już jakiś czas i nic się nie dzieje. Owszem chdziak ma zbrojony i tak też założyłem w obliczeniach. (chociaż nie wiem czy nie za bogato, siatka #15fi8).

W mojej koncepcji płyty zmieniłem strzemiona z fi12 żebrowanej na gładką fi6 i pokombinowałem z warstwami oraz twardością styropianu. Szala przechyliła się na korzyść płyty. Link do obliczeń w podpisie. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 16,6k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

No i poczytałem trochę i policzyłem. Wnioski następujące:

 

U Piczmana wylewka z podłogówką lana jest bez zbrojenia na 0,28m styropianu. Pozdrawiam.

 

To nieprawda. Przeczytaj uważnie jeszcze raz to co napisał PICZMAN. Jego wylewka JEST zbrojona.

Zastosował zbrojenie rozproszone z włókien polipropylenowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nieprawda. Przeczytaj uważnie jeszcze raz to co napisał PICZMAN. Jego wylewka JEST zbrojona.

Zastosował zbrojenie rozproszone z włókien polipropylenowych.

 

Faktycznie. Mój błąd. W takim razie dodajemy 200zł (sprawdzę ile to cudo dokładnie kosztuje) do wylewki.

Edytowane przez L.Rafał
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uff - przeczytałem cały wątek...

Mam jednak kilka wątpliwości.

Tytułem wstępu - planuje wybudować domek podpiwniczony w całości, w piwnicy między innymi garaż. Piwnica nieogrzewana, domek maksymalnie ile się da( w granicach rozsądku) energooszczędny.

No i teraz moje wątpliwości.

Czytając wątek można dojść do zdania że płyta bardzo dobrym wyborem, jednak ze świeczką szukać wzmianek na temat domków podpiwniczonych.

1 - czy w przypadku gdy mam jedną kondygnacje więcej(właściwie to prawie dwie, bo planuje skosy nad poddaszem wylać z betonu) to grubość płyty nie była by zbyt duża aby była ekonomicznie uzasadniona? 20-25cm jest spoko, ale lać płytę na >30cm przy kopaniu ścian fundamentowych na 2..3m się nie opłaca. Czy jest możliwe, tak na szybko, z grubsza oszacowanie grubości płyty w takim przypadku? jak liczyłem pi razy drzwi dom by wywierał nacisk ~3t/m^2 to tak licząc stropy, dach ściany i zaokrąglając dość mocno w górę.

2 - czytając rewolucyjne posty z kilku ostatnich stron(stała temperatura gruntu pod budynkiem - halą właściwie) również można zakwestionować zasadność wykonania płyty(tu ze względu na mostek przez ściany fundamentowe) - przy dobrze zaizolowanych ścianach fundamentowych (~2..3m pod ziemię) po ich zewnętrznej stronie ~20cm styro oraz po wykonaniu opaski dookoła budynku nie będzie najgorzej jeżeli idzie o temperaturę. Jako że piwnica nieogrzewana, to jak by się temperatura utrzymała na poziomie >12stC było by OK. Nawet jak by piwnica była nieco podgrzana przez pralnie/kotłownie to różnica temperatur gruntu i piwnicy sięgające ~5stC nie powinna zanadto wyszczuplić budżetu przeznaczonego na ogrzewanie.(tu jest "ale" patrz pkt następny)

3 - z innej strony.. powszechnie wiadomo że zimno bardziej doskwiera jak człowiek jest zanurzony np w wodzie o temp 4stC niż jak jest narażony na mroźne powietrze -10stC - jak to się ma do budynku? Czy izolacja pod ziemią, mimo że jej temperatura jest łagodniejsza niż na powierzchni, nie powinna być większa, ze względu że ona lepiej niż powietrze przewodzi ciepło?

tutaj można rozpatrzyć kilka przypadków:

a) przegroda o stałej, znanej izolacyjności z jednej jej strony temperatura pokojowa, dajmy na to 20stC, z drugiej strony powietrze o temperaturze -5stC

b) jak wyżej, taka sama przegroda o takich samych parametrach, z tym że na zewnątrz grunt o temperaturze -5stC

c) oba przypadki jak wyżej, ale żeby dodać przypadek przemieszczania się wód gruntowych, weźmy temperaturę zewnętrzną +5stC, a w przypadku przegrody na powietrzu dodajmy deszcz..

powyższe przykłady można jeszcze rozbudować, ale pytanie jakie mnie nurtuje to czy w takich przypadkach ucieczka ciepła przez przegrodę będzie porównywalna?

 

Do czego zmierzam.. Czy nie okaże się że mimo że temperatura pod płytą/podłogą ustabilizuje się na poziomie dajmy na to 15stC to przez przegrodę będzie uciekała znaczna ilość energii gdy nie zaizolujemy porządnie tej przegrody? Czy grunt nie będzie wysysał tej energii z budynku? Obrazując - przy 15stC na dworze wyjdę w krótkim rękawku, lecz miałbym obiekcje przed wejściem do wody o takiej temperaturze.

 

W powyższych dywagacjach idzie oczywiście o płytę z wyboru a nie z konieczności.

Zapraszam do dyskusji na powyższe zagadnienia i liczę na rozwianie moich wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mnie najbardziej mimo nieco wyższej ceny przekonuje wykonanie plyty na szkle piankowym. Do styropianu mam niesamowity uraz gdyz u mojego dobrego znajomego widzialem co sie dzieje ze styropianem. Oczywiście styro tez jest lepsze i gorsze. Dla mnie szklo piankowe w granulkach ma kilka kluczowych zalet.

Po pierwsze w przypadku jakiejs "katastrofy" - recycling w 100% . To dla mnie duzy plus gdyz nie mam kasy na popelnianie bledow. I fakt tu doloze do materialu w stosunku do xpsa, ale potem to nadrobie.

Antykapilarnosc i drenaz to kojene plusy. O izolacyjnosc zupelnie sie nie martwie bo w praktyce do tej pory nie bylo z tym problemu. Sam material ma certyfikaty budownictwa passywnego i takie budynkii byly na nim juz usadawiane - oczywiscie ze nie w Polsce:-) No i ostatnia ogromna zaleta to szybkosc wykonania plyty. To deceniaja nie tylko wykonawcy ale i sami inwestorzy.To co dolokladam do granulatu oszczędzam na robociznie a nawet więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Drainik:

Ja myślę że niewiele zaoszczędzisz na robociźnie. Ubijanie granulatu pod płytę jest mniej więcej równie mało pracochłonne jak układanie styro tzn szybko to idzie i w kosztach nie jest to znacząca różnica. Do płyty na granulacie musisz doliczyć elementy brzegowe z jakiegoś styropianu albo sztywnej pianki. (np PUR-PIR). Na szczęście nie przenoszą one obciążeń ale muszą być w wodoodporne i wody nie chłonące lub pokryte jakąś izolacją przed obsypaniem granulatem. Ja planuję je z przeciętych na pół na szerokość płyt PIR o 12 cm grubości. To mniej więcej odpowiednik 20 cm styro. Wielkim i ograniczającym koszty plusem granulatu jest to że nie trzeba już dawać warstwy nie podciagającej wody czyli jeżeli warunki na to pozwalają wysypuje się granulat bepośrednio na pozbawioną humusu ziemię z ułożonym odwodnieniem, zagęszcza i koniec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Woda pod domem przemieszczająca się w miarę intesywnie (np zmiany poziomu) będzie obniżac temperaturę pod domem. Mimo wszystko ta woda powinna mieć temperature gruntu czyli 7 - 8 st. czyli tyle mniej więcej w takiej sytuacji będzie miała podłoga (bez izolacji) w twojej piwnicy. Temperatura pomieszczeń bez ogrzewania ale z jakimiś drobnymi uzyskami ciepła z domu będzie na poziomie 10 - 12 st. Chłodno ale jeżeli tam nie będziesz dłużej przebywał to może być. Moim zdaniem płyta pod domem podpiwniczonym sensu nie ma (chyba że ze względu na warunki gruntowe). Ściany fundamentowe i tak trzeba zrobić więc zyskujesz tylko "pancerną" za to drogą podłogę w piwnicy.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestema na etapie budowy.

Buduje tradycyjne fundamenty w trudnym gruncie i musiałem wybrać cała ziemię.

Następnym razem bym wybrał płytę fundamentową tylko niewielu umie ją wykonać no i co już poprzednik wspominał projektańci tego chyba nie lubia jak im mówiłem o płycie przy moim projekcie to patrzeli na mnie jak na idiotę teraz bym się napewno upierał ptrzy płycie fundamentowej !

Mądry polak po szkodzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No mnie najbardziej mimo nieco wyższej ceny przekonuje wykonanie plyty na szkle piankowym. Do styropianu mam niesamowity uraz gdyz u mojego dobrego znajomego widzialem co sie dzieje ze styropianem. Oczywiście styro tez jest lepsze i gorsze. Dla mnie szklo piankowe w granulkach ma kilka kluczowych zalet.

Po pierwsze w przypadku jakiejs "katastrofy" - recycling w 100% . To dla mnie duzy plus gdyz nie mam kasy na popelnianie bledow. I fakt tu doloze do materialu w stosunku do xpsa, ale potem to nadrobie.

Antykapilarnosc i drenaz to kojene plusy. O izolacyjnosc zupelnie sie nie martwie bo w praktyce do tej pory nie bylo z tym problemu. Sam material ma certyfikaty budownictwa passywnego i takie budynkii byly na nim juz usadawiane - oczywiscie ze nie w Polsce:-) No i ostatnia ogromna zaleta to szybkosc wykonania plyty. To deceniaja nie tylko wykonawcy ale i sami inwestorzy.To co dolokladam do granulatu oszczędzam na robociznie a nawet więcej.

Napisz proszę gdzie zamierzasz kupić szkło piankowe pod płytę i za jaką cenę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale do czego właściwie zmierzasz bo się pogubiłem?

Utrzymanie temperatury w nieogrzewanej piwnicy na poziomie 12st nie powinno być problemem co wyjaśnił Ci perm, tym że:

planujesz budowę domu energooszczędnego więc miedzy parterem a piwnicą będzie izolacja cieplna, więc zyski od parteru będą ograniczone.

Do tego dochodzi garaż w piwnicy, który w zależności od uszczelnienia i odizolowania od reszty pomieszczeń w mniejszym lub większym stopniu tez będzie się przyczyniał do obniżenia temperatury.

Zakładam że piwnica będzie wentylowana przez WM z rekuperacją, bo jak grawitacyjnie to już kicha, a jak po uszczelniasz wszystkie dziury na zimę to zrobisz z piwnicy pieczarkarnię :D tym bardziej że planujesz pralnię na tym poziomie

Nieogrzewana piwnicę można by potraktować jako strefę buforową dla części mieszkalnej, bo powietrze też jest izolatorem.

Ale stojące powietrze.

Z drugiej strony strony jeśli wentylację piwnicy przepuścisz przez rekuperator, a piwnica Twoja to będzie 1/3 kubatury, znacznie pogorszysz parametry odzysku ciepła dla całego domu.

Ma być dobrze i energooszczędnie dla całego domu - osobny układ wentylacyjny dla nieogrzewanej piwnicy,a powietrze podawane przez wydajne GWC

To tak odnośnie wpływu wentylacji na temperaturę w piwnicy.

Stawianie domu podpiwniczonego na płycie wydaję się niezasadne ekonomicznie.

Zdecydowanie taniej wyjdzie izolowany chudziak i izolacja ław.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz proszę gdzie zamierzasz kupić szkło piankowe pod płytę i za jaką cenę?

http://www.geocell-schaumglas.eu/pl/footer/kontakt/?tx_geocellvertrieb_pi1[country]=13

Ostatni raz jak pytałem o cenę to było zdaje się 240 zł + VAT/m3 przy kursie euro 4,1. Ktoś tu jednak pisał o takim samym ze wschodu tyle że ceny nie podał. Gdzieś tu wewontku jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena za szkło nie jest zbyt wygórowana zwłaszcza że euro teraz tańsze. Pytanie jeszcze czy to z transportem?

Znalazłem jeszcze bardzo ciekawą stronkę, http://ekoarchitekci.pl/plyta_fundamentowa.html

zastanawiam się nad projektem Milek#2, ale znów dochodzi prawie 30m2 powierzchni użytkowej po 2000zl/m2, czyli 60000zł dodatkowy koszt budowy. Niestety za dużo :( . Ale może komuś się przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perm

Ja zamierzam granulat wysypać na geowłókninę. Ku ścisłości oczywiście całość po ubiciu również zakryć geowłókniną.

Perm jakie U chcesz osiągnąć??

 

Rafał

Będę kupował bezpośrednio od producenta. produkt niemiecki.

Rozmawiałem na ostatniej budmie z człowiekiem z geocella oraz grupą z technoporu. To którą firmę wybierzesz robi dużą różnicę. Jak się okazuje jest szkło piankowe i "szkło piankowe" . Najlepiej zobaczyć próbki materiału, drugie to parametry i certyfikaty.

 

ostatecznej ceny nie ustaliłem:

Tego jeszcze dokładnie nie ustaliłem. Zależy ona od sposobu transportu. Materiał luzem lub w workach. Oczywiście w workach drożej. Luzem od 60 do 70 E a w workach od 70 do 80 m3. Nie wiem czy jest możliwe zejście niżej z ceną.

 

Też na ekoarchitektów własnie dziś się natknąłem w necie, ale nie widzę, żeby mieli w ofercie płyty na szkle. Ogólnie cieszy mnie, że w Polsce mamy coraz więcej świadomych inwestorów i chyba architektów jeżeli chodzi o "nowinki" technologiczne. Szkoda, że jeszcze wykonawcy są trochę oporni delikatnie mówiąc.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perm

Ja zamierzam granulat wysypać na geowłókninę. Ku ścisłości oczywiście całość po ubiciu również zakryć geowłókniną.

Perm jakie U chcesz osiągnąć??

NIe myślałem o oporze. Tak na nosa chcę równoważnik 15 cm styropianu czyli 30 cm ubitego granulatu. Ja jestem zdania że izolacja pod podłogą w warunkach klimatycznych Szczecina nie jest aż tak istotna tym bardziej że mam pod spodem piasek i wodę na 2,5m. Zrobie raczej opaskę ale nie przeciw wysadzinom lecz by "dogrzać" grunt pod plytą.

To którą firmę wybierzesz robi dużą różnicę. Jak się okazuje jest szkło piankowe i "szkło piankowe" . Najlepiej zobaczyć próbki materiału, drugie to parametry i certyfikaty.

Dla mnie to nowość! Myślałem że nie ma zanaczenia kto to robi! Możesz coś dokładniej napisać? Czym się jedno różni od drugiego? Którą z tych dwóch firm wybrałbyś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jasne 30 cm to osiągniesz U ok 0,25 więc przyzwoicie. Ja dam około 40 cm ubitego.

 

perm nie chce robić antyreklamy żadnej firmie na forum.

 

Mogę Ci powiedzieć, że rozmawiałem z pracownikami obu producentów. Ja decyduje się na technopor bo z nimi rozmawiałem wcześniej w Monachium i w Poznaniu.

Produkty obu producentów różnią się parametrami. Porównaj parametry i zaopatrz się przede wszystkim w próbki granulatu.

Co mogę Ci doradzić to poproś obie firmy o określenie niezbędnej ilości granulatu pod Twoja inwestycje - porównaj ilości i oczywiście o cenę.

Ja też to mogę zrobić raz jeszcze, porównamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Na wiosnę robię płytę wg projektu inż Sochy. Znalazłem styro EPS 200 hydrofobowy za 240zł netto / m3. Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z EPS 200 pod taką płytę? Hydrofobowość to rzeczywista cecha czy marketingowy chwyt? Jak myślicie? pozdr, Łukasz

 

Ja kupiłem tydzień temu eps200 z parametrami takimi jak w projekcie za 255zł brutto m3 z Genderki . Co to ma być ta hydrofobowość?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...